598 visninger
|
Oprettet:
Køb af Mc! Faldgruber? {{forumTopicSubject}}
Jeg er ved at købe mig en mc fra 86-92, 40k-60k km, omkring 500 ccm...
Hvilke ting er vigtige at kontrolere når man står og skal købe?
Hvilke (dyre) skjulte fejl skal man være opmærksom på?
Nogle tips/tricks ?!?
(OBS mit første mc køb, så jeg helt grøn)
maj 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 45 Svar: 462
maj 2005
maj 2005
Følger: 41 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 94 Svar: 1.998
Ideelt, undersøg hjemmefra hvad de forskellige dele koster til den model du kigger på. Og download en manual og print den evt. ud og tag den med til at kigge i er der noget du syntes ser dyrt ud, så tjek det.
1. Uorig lak er nono, også selv om den er i en flot gul farve med orange flammer og en nøgen kælling på tanken.
Kan også være tegn på en uheldig genopbygning efter skade.
2. Bremseskiver og belægninger holder de mål og er de jævne og glatte.?
3. Afjedring, er der sved fra gaffelben eller bagdæmper?
Rust på gaffelben og stempel på bagdæmper er Nono.
Bagdæmpere kan ofte ikke renoveres og er pissedyre.
Sæt dig op på cyklen og leg gyngehest, hvis affjedringen knirker, knager, hviner, hopper og danser er den nok ikke så god mere. (hvis det er Kinacykel er det sikkert en standardting)
4. Dæk, skal helst være nye og hvis det er en racer og du kører rådent skal dækkene være et anerkendt mærke og samme model på for og baghjul. (og self den rigtige størrelse!!!! Ingen 190 dæk på en 4 tommerfælg)
5. Kontroller alle plastdele og tank for revner, styrtskader, ridser, buler osv. Disse ting er fuckfuckfuck- dyre at købe. Det kan være du syntes en streetfighter er fed men husk det er meget billigere at rive kåben af en racer og gemme den end det er at bygge en figther tilbage til en racer.
6. Start motor (sluk og start evt. et par gange hurtigt efter hinanden) og hør om den lyder sund, det kan måske være svært hvis man ikke er så erfaren (Ducatier med tørkobling skal lyde som om man rasler med værktøjskassen, Harleyer, enstampere og gl. parraleltwins skal ryste så man klappertænder)
Når cyklen er varm gi den noget gas og tjek røg, sort eller blå ikke godt
7. Kæde og tandhjul er det ok, ellers afslag på en tusse
8. Tjek den gennerelle vedligeholdelse, servicebog?, regeninger på reps osv. Er cykel ren? Hvis der ligger et kilo jord i luftfilteret, motorblokken er smurt ind i beg og olien på motoren er nogen tjære........ så gå hjem igen uden cykel.
9. Er kronrørlejer ok, det har du nok lært at tjekke på køreskolen, gennerelt lav alle de siikkerhedstjek du evt. har lært på køreskolen. Lad værd med at føle dig dum, det er dine penge..... hvis sælger ikke syntes at have tid til at du vil bruge 5 timer på at kigge på cyklen, så er det hans problem du kan købe en anden.
10. Undersøg inden du køber hvad det vil koste at forsikre den! Det er jeg selv rigtig dårlig til og man kan få sig gevaldig ubehagelige overraskelser.
11. Tjek i bilbogen om der er restgæld i cyklen (evt. kan din bank gøre det) Dette er et ABSOLUT most.
Få sælger til at opgive nr. over tlf så du ikke behøver køre til den anden ende af landet for ingenting.
12. Er udstødning tæt? Et gennemtæret forrør er altid en dyr ting at skifte og måske endda svært at skaffe til nogel modeller.
13. Virker alt el? Blinklys, høj/lav, bremselys, lys i indstumenter osvosv. Personligt hader jeg el ......... jeg kan ikke hitte ud af det..... Konens bil er et mareridt hvor der er knækket ledninger inde inde i "væggen"
14. Tag en prøvetur, føles cyklen rigtig? Kan den styre bremse og virker alle gear?
PÅ NU PÅ DET ER FJOLLET AT VÆLTE PÅ EN PRØVETUR:
Kan du ikke få lov at prøve, er det op til dig om du ikke skulle købe en anden istedet?
15. Køb aldrig den første og bedste! Du skal prøve flere inden du finder den rigtige..... Det er ligesom kvinder, fordi de ser godt ud kan de jo godt være kedelige sengen, prøve flere forskellige!!!!!!
16. Kig lige på sælger! Virker han som en skummeltype der ville mødes med dig på en tankstation istedet for på hans adresse (som du forøvrigt ikke kender), ja så er han nok en skummel fætter. Her skal de lige siges at de flinke oxo kan være skumle
17. Lav en slutseddel (kan hentes på nettet) og sørg for at have sælgers adresse og tlf-nr. Evt garanti kan du efter min mening stikke skråt op men det er en smagssag.
18. DETTE ER VIGTIGT Tjek stelnr og sammenhold med regattest, så det er den rigtige cykel du køber og ikke en stjålet eller en udenafgift.......Hvis den slet ikke har noget stelnr, LØB din vej eller start karrieren som hæler.....
Sjove forklaringer som, det er fordi den har været totalskadet eller det bruger man ikke i tyrkiet....hmmm.
Tjek at stelnr ref. til den årgang som sælger siger, forbavsende mange aner ikke hvad det er for en model de kører på. Det kan godt være at den er indreg i 90, men den der er sq en 87er makker.
19. Få alle nøgler med, mindst 2!!!!!! Ellers henter ham fra pkt. 16 den igen om natten.
20. Tjek motornr...... Er det der? hvis ikke se pkt 18.
Hvis muligt så ved du hjemmefra hvilke motornr den cykel skal ha.....så du kan se at der ikke er lagt en gammel 750er i en nyere 900.. (den anden vej rundt er sjovere)
jan 2005
Følger: 10 Følgere: 7 Emner: 49 Svar: 183
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 28 Svar: 733
aug 2005
Følger: 69 Følgere: 55 MC-er: 4 Emner: 177 Svar: 1.699
Et også rigtigt godt råd, få en ven / veninde med der er vandt til at køre mc og lad ham / hende kigge den efter og prøve den også, det kan spare dig en masse spørgsmål til sælger, og tro din "hjælpers ord" hvis han er i tvivl bør du også være det....uanset om den er fed at se på....
MVh
Kenneth
jun 2005
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 111 Svar: 1.952
jul 2005
Følger: 73 Følgere: 69 MC-er: 7 Emner: 37 Svar: 285
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 19 MC-er: 1 Emner: 221 Svar: 2.303
Men , i forbindelse med pkt.14.. Hvad nu hvis jeg står som sælger af min busa, og jeg ikke har lyst til at få testpiloter til at køre den ?? Eller, det slemme eksempel med at vedkomne får nøglerne til en tur, og kommer aldrig tilbage, fordi de nøgler til hans bil som jeg fik, iøvrigt også er stjålet ???
Bo
okt 2004
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 81
maj 2005
-martin
aug 2005
Følger: 69 Følgere: 55 MC-er: 4 Emner: 177 Svar: 1.699
Bo tror det må komme an på en vurdering når man står overfor en person, om man stoler på vedkommende eller ej, og et godt bud jeg plejer at gøre at bede personen om at afleverer sit kørekort til mig imens, han prøver cyklen...så skulle den vist være sikker...
men jo klart jeg ville heller ikke afleverer mine nøgler til en pivestiv stiknarkoman.... så håber da folk har en lille smule menneskelig indsigt...
maj 2005
Følger: 41 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 94 Svar: 1.998
Faktisk sidder jeg og pimper rødvinsrester fra igår aftes nu.....godt man har fri idag ;-).
Mht. til at tage en ven med, er det ikke noget jeg er total vild tilhænger af......sæt nu vennen bliver forelsket i en bunke lort og råder dig til at købe den. Har jeg selv prøvet i de gode gamle knallert dage, tog en kammi med fordi han var knallertexpert (gu var han da ej). Værste lorte knallert jeg nogensinde har haft ;-)...
Så hvis kammien siger cyklen er noget lort, så lyt! Hvis han siger den er fin fin, så stol på dig selv.
Mht. til prøvetur så har jeg selv købt cykler uden at have prøvet dem først. Kan godt forstå at Haya ikke er glad for testpiloter, ville selv stå med nerverne uden på tøjet.
Som jeg skrev
"Kan du ikke få lov at prøve, er det op til dig om du ikke skulle købe en anden istedet?"
En ide kunne være at tage cash med og stikke sælger, (hvis cyklen ikke er alt for dyr) hvis du så skvatter har du købt den, hvis du ikke kan li den får du pengene igen og kører hjem.
Eller prøv modellen hos en forhandler, hvis muligt.
Eller den grove, ring til en anden der har den samme model til salg og prøv den der (dette har jeg ikke skrevet og skal ikke have hug for ;-).... )
Køb af Mc! Faldgruber?