Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.
  • Vandrør og afløb 730 kr.
  • Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Flytning af strømstik 1.890 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Halv syntetisk
  • #1   2. jun 2009 jeg snakker bil motorolie? den er på low og der skal olie på nu.. og det eneste jeg ejer og har er 10w40 semi syn

• #2   2. jun 2009 Jeg siddder med en dunk der hedder, Havoline Extra 10w40 Part synthetic.

• #3   2. jun 2009 Jeg sidder med noget Havoline Extra 10w40 (acea a3/b3/b4, api sl/cf, Mb 229.1, vw 505.00

• #4   2. jun 2009 aldrig brug bil olie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! køb noget mc olie.. ellers kan det blive surt..

• #5   2. jun 2009 det er til en ældre GS'er.. nogen siger det ene andre siger noget andet?

• #6   2. jun 2009 ALDRG bil olie på en mc

• #7   2. jun 2009 dem der siger du godt kan aner ikke hvad de snakker om..!!

• #8   2. jun 2009 Jeg bliver ikke klog på det, 50% siger ja, og 50 % siger nej.

Alle der siger ja, har ikke haft problemer med deres.
    Alle der siger nej, har ingen begrundelse..

• #9   2. jun 2009 Tjaeeee, dem der siger man godt kan, ved tit hvad de snakker om, så længe de ved hvilke bilolier der kan bruges.

Men det sikreste når man ikke ved hvad man skal holde øje med, er at hælde MC olie på. MC'ens alder er uden betydning, da det er din kobling der tager skade og ikke motoren.

• #10   2. jun 2009 Enig, enig...

ALDRIG, aldrig. aldrig bil-olie på en MC....

Det kan blive dyrt!!!

• #11   2. jun 2009 men nu er der 3 her inde der har lagt tryk på ALDRIG.. 0 der har skrevet gør det.. hvis du mener det er goe ods.. så bare gør det.. så finder du jo selv ud af om det går!! men husk nu lige at fortæl her inde hvordan det går.. smiley

• #12   2. jun 2009 Cartman er da kommet med begrundelsen. Der er friktionsnedsættende additiver i mange bilolier. Disse sætter sig på overflader i motoren for at nedsætte friktionen. Det er skidt når man har en MC motor hvor koblingen også smørres af olien.
    Så med mindre du ved hvad du skal se efter på dunken for at undgå disse additiver skal du ikke tage chancen. Koster dig en ny kobling.

Var det argument nok??

• #13   2. jun 2009 Jonas

Med den helt specielle bilolie du nævner oppe foran, er det definitivt et NUL! Det er en letløbsolie, og den er definitivt tilsat friktionsnedsættere.

Havde det bare været en kanonbillig mineralsk bilolie til 100 kr for 4 l, så havde der ingen problemer været

• #14   2. jun 2009 Og pt står det 5-0 til nej siden

• #15   2. jun 2009 nej altså jeg har søgt på indlæg herinde og der er satme blandede meninger.

• #16   2. jun 2009 Rettelse. 6-0

• #17   2. jun 2009 jeg har kørt i tre år på Mobil1 5w30 og bruger det på raceren....og vi har ingen problemer med koblingerne.....dog ved jeg at der er mange andre bil olier der slet ikke duer.....

• #18   2. jun 2009 knud.. hvorfor koster MC olie så 100kr pr liter?? ca smiley

du kan finde noget mc olie alle steder.. så smut nu ned og køb en liter.. selv på div tankstationer har de mc-olie..

hvis man skal have en deciliter på tror jeg heller ikke der sker noget.. men hvis det er en halv- en liter turde jeg sku ikke... bare tanken om at skulle skille koblingen ad og rense alle plader for den forkerte olie.. hvis det da kan komme af!!

• #19   2. jun 2009 Morten: Mc olie koster 100/L fordi den kan sælges til den pris.

• #20   2. jun 2009 Hvor kan jeg købe mc olie henne? Altså nu

• #21   2. jun 2009 Statoil

• #22   2. jun 2009 shell

• #23   2. jun 2009 Q8

• #24   2. jun 2009 Det er klart NO GOW . . . da din kobling sikkert vil komme til at glide..
    som der bliver skrevet længer oppe...

køb nu bare noget mc olie også er det vel det ?

• #25   2. jun 2009 Morten P:

Du spurgte, nu får du svaret!

MC-olie koster ca 100 kr pr liiter - fordi, der er nogen, der vil betale det!

Det hedder markedssegmentering, og det er et af de bedste gennemførte tricks jeg nogensinde har set:-)

Kig lige i MC-manualerne og garantiforpligtelserne. De angiver typisk en viskositetstabel og et par API-specifikationer. De er generelt PISSELIGEGLADE med JASO i garantisammenhæng - mon det var tilfældet, hvis de skulle skifte snesevis af koblinger fordi man anvender standardolier????

En meget højtydende Racer, kan have behov for en olie, der er mere termostabil - typisk semi eller fuldsyntetisk.

Ellers går krakningsprocessen i olien så langsomt, at bare den skiftes en gang pr sæson, så er det næsten ligegyldigt, hvilken kvalitet, der går på.

Lige pt anvender jeg noget, der kaldes Rally Collection Mineralsk 15-40 fra BILKA ca 120 kr for 4 l.

Det eneste, der ligger helt fast er, at moderne letløbs- og long life olier med masser af fritionsdæmpere, bør man nok holde langt væk fra MC-er-- selv om der faktisk er en del, der også erfarer, at de heller ikke laver ballade:-)

• #26   2. jun 2009 ok.. så vi betaler bare for meget.. hehe..

har så hørt om olie at man skal passe på med at købe olie i Bilka.. noget med at selvom navn er ens kan der være forskel på hvilket marked det er til og kan derfor have viskositet opgivet efter en anden temperatur???

et eller andet var der ihvertfald en der fortalte noget om!!

• #27   2. jun 2009 Nu har jeg købt fuldsyn 10 40w MC! olie:D så skulle der ikke være nogen ko på isen, samt kædespray til cykel knallert, gælder vel også mc?

• #28   2. jun 2009 Har en kollega med med en zx9r hans kobling plader hævede ligefrem af bilolie, så han måtte skifte dem. Det var den forrige ejer der havde hældt bilolie på.

• #29   2. jun 2009 Morten P:

Jo, der tales rigtig meget - specielt af dem, der sælger dyre olier.

Nu er det sådan, at der er fastlagte standarder både for viskositeter og API-specs, og der kigges rigtig meget i kortene hos de forskellige producenter - der er faktisk ikke så forfærdelig mange. Rigtig mange af de forskellige brands kommer fra Castrol, mobil, og Agip. De prissættes(i indkøb) ud fra, hvor store kvanter man forpligter sig til og levers som OEM produkter med distributørens egen label.

F. eks. kommer Bil-Tema's olier fra Statoil. Jeg ved det ikke med sikkerhed, men jeg tror næppe, at Statoil selv blander smøreolier, så her er nok to OEM'er efter hinanden. Det er superalmindeligt inden for kemikaliebranchem, hvortil også olierne hører smiley

• #30   2. jun 2009 Du kan også hælde palmin i ! Det er nok ligeså et godt bud som alle de andre kaosteoretikere kommer med!

"har så hørt om olie at man skal passe på med at købe olie i Bilka.. noget med at selvom navn er ens kan der være forskel på hvilket marked det er til og kan derfor have viskositet opgivet efter en anden temperatur???"

Godt eksempel! Tror ikke olien ændre viskositet fordi den bliver brugt i spanien! Men jeg kan jo tage fejl.

Jeg vil æde min gamle hat på at del syntetisk er ligså så godt som fuld syntetisk er! Gad vide om der er nogel her inde der ved hvad forkelllen er? smiley

• #31   2. jun 2009 Kædespray til cykel/knallert har ikke samme vedhæfningsevne som den til MC kæder. Smørreevnen er ok, du skal bare smøre oftere.

Og nu hvor du har hældt fuldsyntetisk på din GS500, så husk at holde øje med olieforbruget. Især hvis du er glad for at give den gas ;o)

• #32   2. jun 2009 Kristian:-)

Delsyntetisk er sjovt nok balnding af meneralsk og fuldsyntetisk ole, til specs passer rimeligt. Det er helt som sammenstukken vin eller blended whisky.

Det rigtig sjove er, at man ofte hævder, at mineralsk olie og delsynt/huldsynt ikke kan blandes - Gnæk..

Der findes enkelte fuldsyntetiske omesterificerede produkter. De kan være kritiske at blande, men de er 1:-) hundedyre, t2:-) ikke særligt holdbare, og 3:-) ikke syrefri ret længe:-)

• #33   2. jun 2009 Undskyld - jeg skal da vist have skiftet tastatur med alle de tyrkflej smiley

• #34   2. jun 2009 Knud - Det jeg klar over. Det jeg mente var hvad forskellen på mineralsk og fuldsyntetisk er..

Med deres klare holdninger har det jo nok læst på læktien - ellers har deres nabo en klog fætter fra tilst.

Mon pointe er at folk læser en masse rundt omkring og stoler blindt på det!

• #35   2. jun 2009 Lars H:

Det er vist nævnt med temmelig stor enighed, at lige den olie, skal man nok ikke hælde på:-)

• #36   2. jun 2009 Køb en ducati med tørkobling, så kan du fint kører med den olie du vil smiley

Kommentér på:
Halv syntetisk

Annonce