{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.722 visninger | Oprettet:

Hvor meget betyder tilkørsel? {{forumTopicSubject}}

Hey allesammen, jeg går med planer om at købe en Honda CBR 600 RR, har kig på en helt ny til kampagne pris, men har så også set en til en ret fornuftig pris der kun har gået 2000 km, men bør jeg være nervøs for hvorvidt den er tilkørt, eller skulle jeg vægte det højere at få en sprit ny og så selv køre den til?
Da jeg for tid til tilbage købte ny bil, fik jeg at vide det var lidt en skrøne, selvfølgelig skulle jeg ikke tage den ud og køre race fra day one, hvor meget betyder det egentlig er det noget andet for mc?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget betyder tilkørsel?
  • #2   16. sep 2009 Nemlig -K1- ;o)

  • #3   16. sep 2009 Spørg en der har købt en demo cykel , er den ikke gået i stykker , tjah så gør de nok ikke smiley

    De får vold tæsk fra første kørte km .

    Ellers kør fornuftug de første 500 km så er stempel ringene slidt til samt tænderne i gearkassen, og sørg for guds skyld at få lavet 1000 km service

    Mvh Rasmus


  • #4   16. sep 2009 Thanks K1 det er sgu interessant læsning smiley
    Nu er jeg jo kun endnu mere splittet om hvorvidt jeg skal købe den lettere brugt eller helt nye, for der er 30000 kr til forskel, men som fyren skriver må jeg næsten formode, at fyren der har købt en sådan maskine også har givet den lidt at leve af, forhåbentlig på den rigtige måde.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #5   16. sep 2009 Køb du roligt den "billige".

    Det havde jeg gjort, ihvertfald. :o)


  • #6   16. sep 2009 Indkøring er en gammel ting. En ny mc motor er så fint lavet at der ikke er noget at køre til!

    Jeg kender mange der har fyret den af fra dag et - og har aldrig hørt om nogle problemer.

    /K


  • #7   16. sep 2009 Ud fra det K1 linker til, kan du risikere at den brugte cykel er kørt for "mildt" til, og derfor ikke har så mange heste, som hvis den får lidt klø smiley

  • #8   16. sep 2009 Kan i øvrigt tilføje at jeg for nogle år siden prøvede en Kadett 1,6s standard. Den var kørt til af en dame fra ny med en lidt tung højrefod. Jeg har sgu aldrig hverken før eller siden prøvet en Kadett der var så frisk

  • #10   16. sep 2009 Bullshit!!!

    Han skriver at hvis ikke du giver nok gas, bliver stempelringene ikke presset 'hårdt nok ud' imod cylindervægen.

    Er det bare mig eller, vil kompressionen i en sugemotor ikke altid være præcis den samme, om du så skyder den af eller ej, så er den stort set altid 1:12 eller derover på en racebike, den er mekanisk bestemt, og har dermed ikke noget med omdrejninger at gøre.....

    How Do Rings Seal Against Tremendous Combustion Pressure ??

    From the actual gas pressure itself !! It passes over the top of the ring, and gets behind it to force it outward against the cylinder wall. The problem is that new rings are far from perfect and they must be worn in quite a bit in order to completely seal all the way around the bore. If the gas pressure is strong enough during the engine's first miles of operation (open that throttle !!!), then the entire ring will wear into
    the cylinder surface, to seal the combustion pressure as well as possible.


    if you ride the bike on the freeway (too little throttle = not enough pressure on the rings)


  • #11   16. sep 2009 Grand D: "Det er faktisk mere væsentligt den ikke får lov til at sejtrække for meget i starten.... "

    Hvorfor? - Mange folk siger det, men har aldrig hørt et ordenligt argument for hvorfor man ikke må lade den sejtrække.

    Om motoren er ny eller gammel er det aldrig sundt for lejer at sejtrække.

    /K


  • #13   16. sep 2009 husk også garantien jeg ved at suzuki der ryger garantien vis ikke den er tilkørt efter bogen

    de sætter en fin lille maskine på som udskriver dine omdrejninger og vis de har været over 6000 rpm på de første 1000 km så kan de nægte at erstatte evt motorskade


  • #14   16. sep 2009 Check lige hvad der står vedr. tilkøring i manualen til en ny Honda ;o)

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #15   16. sep 2009 Christian - Nej det er vi absolut alt andet end enige om.

    Den statiske kompression er en ting og ja det er det vi almindelige dødelige forstår ved ordet "kompression" - men den dynamiske kompression ændrer sig drastisk alt efter hvor meget luft og benzin og hvor mange omdrejninger motoren kører med.


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #16   16. sep 2009 Et kompressions forhold på feks. 12-1 er en teoretisk udregning på hvor meget luft der er i cylinder og topstykke fra stemplet er i bund, men i virkeligheden svinger det meget, ved lave omdr. er der nærmest vacum, ved fuld gas og mange omdr. er der overtryk, og dermed højere kompression, det er osse derfor at man med turbo og kompressor kører med lavere kompression

  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #17   16. sep 2009 Ang. sejtræk, det er når man kører med for meget gas ved for lave omdr. så får man for høj kompression, som kan give tændings banken, hvilket er hårdt for stempler og lejer, det er osse derfor trotle possions sensoren er opfundet, så stiller den tændingen iforhold til gasspjældets stilling og motor omdrejninger mm.

  • #19   16. sep 2009 Discovery viste et program fra MV augusta fabrikken. De blev fyret helt af på deres rullefelt hver og en for at sikre at alle HK var hjemme.

  • #20   16. sep 2009 Så i påstår at stemplet komprimerer mindre ved eksempelvis 6000 o/min end 12000......well, så må i sq komme men en detaljeret 'bortforklaring'

    Med mindre der er tale om VTEC, så bliver der lukket nøjeagtigt den samme mængde luft ind hver gang, benzinen, ja den varierer. men luften + benzin bliver der presset sammen til 1/12 volumen ligegyldigt om der tale om 6000 eller 12.000 o/min!??!?! ikke sandt


  • #21   16. sep 2009 @ fanta...hvad er det for noget vrøvl om over og undertryk

    Når udstødningsventilerne åbner er der overtryk i cylinderen, det bliver luftet ud, og i næsten samme splitsekund begynder indsugningsventilerne at åbne, den gas der på vej ud, 'trækker' således luft + benzin ind i stemplet og samtidigt er stemplet på vej i imod bunden og suger således..
    ved en turbo motor er der således altid overtryk på indsugningssiden.


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #22   16. sep 2009 Ja du ved da åbenbart bedre, men du ved åbenbart ikke noget om ventil overlap og at indsugnings ventilen først lukker når stemplet er på vej op igen, og derfor kan gasserne gå tilbage i indsugningen ved lave omdrejninger, hvorimod ved højere omdrejninger er der så meget fart på gasserne at den faktisk kan fylde sig mere end 100%, det er også derfor at det er vigtigt at have den korrekte længde på porte og tragte, så det er altså ikke alt man kan regne ud teoretisk.

  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #23   16. sep 2009 Jeg burde måske have skrevet fyldningsgrad istedet for kompression, men det ændrer ikke på at der er mere tryk på stemplet når omdrejningstallet er optimalt og det hele harmonere sammen: knaster kanal størelse og længde mm. modsat en el motor som har næsten samme moment og heste konstant

Kommentér på:
Hvor meget betyder tilkørsel?

Annonce