{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.763 visninger | Oprettet:

Hvor meget betyder en udfyldt servicebog? {{forumTopicSubject}}


Hej MC-galleri!

Sæsonen går os snart i møde, og min dejlige dame skal derfor snart have foretaget sit service.

Det drejer sig om en Yamaha R1 2009 (RN22), jeg købte sidste sæson. MC'en har kørt 7000km, og har på nuværende tidspunkt overholdt alle kilometer-interval service ved autoriseret forhandler. Den har derudover fået nogle stykker af de årlige eftersyn.

Nu skal jeg ligeledes have den til årligt eftersyn. Mit spørgsmål er, hvor meget betyder det skide stempel? Jeg ville gerne spare pengene, men hvis stemplet reelt betyder noget for gensalg, så vil jeg overveje at hoste op. Servicet vil alternativt blive udført af mig selv eller en ven, der er MC-mekaniker ved en forhandler, hvilket også har været tilfældet for alle mine tidligere motorcykler.

Jeg vil fortsætte med autoriseret service ved alle km-intervaller, men der er her kun tale om det tidsintervallerne (årligt).

Håber I kan hjælpe!
Søren


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget betyder en udfyldt servicebog?
  • #1   15. feb 2019 Jeg tror at det er meget individuelt. For mig betyder det ikke noget på en 8 år gammel MC - men jeg vil da meget gerne se noget historik alligevel (om det så er eger selv der har lavet/dokumenteret den).

  • #2   15. feb 2019 #1
    Tak for input!
    Så for dig ville det ikke betyde det store hvem, der har lavet servicet så længe der kan fremvises dokumentation på eksempelvis indkøbte dele dertil?

    Jeg tror, at jeg har det på samme måde, men synes den er lidt svær...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #3   15. feb 2019 Jeg er enig. Stemplet i sig selv er ligegyldigt, men en eller anden form for kontinuitet og historik er afgørende.

  • #4   15. feb 2019 Så længe der er garanti på cyklen, er det vigtig med de rette stempler. Bagefter vil det være en god idé at notere sig hvad der bliver lavet af service.
    Når man selv laver service, så er det vigtig at følge serviceplanen, som forhandleren ville gå efter.
    Mange skifter selv olie, men glemmer f.eks. skift af bremse- og kølevæske og olie i forgaffel.
    Du skriver den har kørt 7000 km. Det må da være 70.000?


  • #5   15. feb 2019 #3
    Altid godt med input fra dig Sajmon, tak!

    #4
    Jeg får skam altid ordnet det hele. Forskrifterne for service overholdes og alt spændes med moment - der skulle ikke være en finger at sætte på det. Og nej, det står ganske rigtigt: 7.000km har maskinen kørt smiley


  • #6   15. feb 2019 Hvis den virkelig kun har kørt 7.000km så ville det betyde en del for mig at der er løbende dokumentation fra en troværdig 3. part - bedst en autoriseret forhandler.

  • #8   15. feb 2019 Har købt alle mine motorcykler, som beset, uden stempler, og historik, er den flot til prisen, og køre og lyder sund, har jeg handlet. Den kan jo sagtens være mishandlet selv om den har stempler. Vh hc.

  • #9   15. feb 2019 Så længe der er garanti på cyklen, er det vigtig med stemplerne. Stemplerne siger ikke noget om cyklens stand. Kun om den har fået de service den skal have.

  • #10   15. feb 2019 ikke en dyt for at sige det ligeud, alt kan forhandles og skrives


  • #11   15. feb 2019 historik betyder alt ifølge mig. jeg skal have papir på alt det er købt og skiftet ved x antal dato. gemmer det også selv til kommende ejer. nogen værksteder er til at lukke op og skide i. så deres stemplet betyder ikke alt. men skulle være et plus. så det helst ikke skulle være en hjemme fusker, som laver det og fucker mere op.

  • #12   16. feb 2019 Det betyder noget for hvor bred en køberskare, du har. For mig er det fx ikke ligegyldigt, at der forefindes en fuldt stemplet servicebog, da det fortæller mig noget om, at det er en maskine, hvor vedligehold ikke har afhængt af økonomi. Men andre vil være ligeglade, og sådan er vi så forskellige.

  • #13   18. feb 2019 #12
    Det var egentlig også min første tanke. Selvom cyklen er gammel, så er den stadig ret dyr (i min optik), hvorfor jeg tror at købere i den prisklasse nok ville værdsætte en servicebog. Jeg planlægger dog ikke salg foreløbigt, så det går nok og ellers må de blot leve med stempel ved kilometer-intervallerne smiley

    #Alle
    Tak for svar! Det har hjulpet mig meget. Det virker umiddelbart til, at man med en snart 10 år gammel cykel roligt kan vælge at lave årligt eftersyn selv uden stempel. Jeg vil sørge for at gemme dokumentation på, at service er foretaget da flere også nævner dette som nødvendigt.


Kommentér på:
Hvor meget betyder en udfyldt servicebog?

Annonce