{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.964 visninger | Oprettet:

Bremse teknik?! {{forumTopicSubject}}

Var ud og øve at bremse forleden, og det gik da også meget godt..

men jeg er dog i tvivl om et par ting..

1. Jeg bremser hårdt med begge bremser (først med bagbremse og så forbremse da jeg på den måde føler jeg bedre kan kontrollere baghjulet fra blokkering)
hvis jeg HAR koblingen i bund så blokkerer baghjulet meget nemt..

2. Jeg bremser hårdt med begge bremser (først med....)
hvis jeg IKKE har koblingen i bund så er det sværer for baghjulet at blokere, da motoren er i gear.. men lige i overgangen hvor cyklen begynder at lave en stoppie og løfte baghjulet, der begynder mit baghjul at hoppe og ryste i kæden inden det blokerer.. Idet at motoren er i gear og den skaber noget modstand...

håber det gav mening smiley
Hvilken fremgangsmåde er den rette, gør jeg noget forkert?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bremse teknik?!
  • #1   20. okt 2009 i mine øjne er en bagbremse bare til pynt... bruger den stort set aldrig...

  • #2   20. okt 2009 den bremser bedre med bagbremsen..

    men tjah det er ligesom at sige at det røde felt i omdrejningstallet er til pynt..
    til hverdag klarer man sig fint uden, men jeg vil have det maksimale ud af maskinen.. så jeg øver mig lidt til kommende trackdays..

    Så jeg søger faktisk primært svar fra dem som kører bane og udnytter bremsekraften til det fulde...


  • #3   20. okt 2009 En god kombi af For og bagbremse, umiddelbart ville jeg sige:

    20 % bagbremse
    80 % forbremse

    Dette samt nedgearing.


  • #4   20. okt 2009 den bremser bedre med bagbremsen..??????

    Ej det håber jeg sq ikke den gør... så er der sq noget galt med din knallert.. smiley

    og kender en del der køre på bane... og tror sq de er enige med mig.. smiley


  • #5   20. okt 2009 Nicky, med kombinationen af bagbremse, det er ikke forbudt at tænke selv smiley

  • #6   20. okt 2009 Bayram- Så det kan ligefrem skade motoren og kæde ikke at trække kobling ??? Dvs kobling SKAL være trukket ved hårde nedbremseninger??

    Rene- du siger du aldrig rører koblingen, hvem af jer har så ret smiley ???
    Og Rene du skriver "Ja på din vil den nok gøre det." mener du det med at baghjulet hopper..? Gør din ikke det


  • #7   20. okt 2009 Jeg har været på FDM kørekursus to gange i år, og en af øvelserne var netop træning af kastastrofe opbremsning (instruktørerne var en kørelærer samt en motorcykel-betjent)

    Iflg dem skulle man trække koblingen helt ind, derefter tager man bagbremsen umiddelbart før forbremsen - dette er for at stabiliserer bagenden, og det trykker osse bagende lidt ned, så der skal meget mere til før baghjulet letter


  • #8   20. okt 2009 Proxie, I bil, hvorfor ikke..

    det gør jeg da tit, hvis jeg skal deaccelerere HÅRDT fra 150-120 inden et sving, og det ikk er nødvendigt at geare ned, så ville jeg aldrig drømme om at træde koblingen i bund i et splitsekund for igen at koble ind og medføre at bilen bliver urolig og begynder at gynge..

    Hvis jeg skulle koble ud hver gang jeg bremser så ville jeg sgu ryge af banen når der blir kørt race..


  • #9   20. okt 2009 Bayram- nu er jeg med, det giver da også mening...

    det er blot farten der er for lav hvis den begynder at hoppe..

    men er vi enige i at ved den rette hastighed kan man godt i en kortere periode bremse hårdt med begge bremser uden at trække koblingen og uden at det skader motoren..


  • #10   20. okt 2009 Grand D.. helt enig.. selvf skal den bruges!! Kobler du så ud når du bremser.. kan du genkende det med hoppende bagende..

  • #11   20. okt 2009 Bagbremse først og lige et splitsekund efter bruges begge bremser. Ca 80% af bremsekraften skal ligge på forhjulet. Sådan lærte jeg det da jeg tog kørekort for over 10 år siden, og har gjort sådan lige siden.

  • #12   20. okt 2009 Tak for de gode svar..

    men nu er sæsonnen slut, en sidste tur pga olieskift er hvad det blir til smiley

    men har helt sikker rådene i overvejelse smiley


  • #13   20. okt 2009 Nu vi er ved det, på den type motorcykel som min, vil man få en varsel før forhjulet blokkerer...

    i form for et dæk hvin lige inden det sker?

    Og når forhjulet blokkerer, under forudsætningen af man kører helt lige, når man at slippe bremsen så hjulet begynder at rulle rundt, eller kommer man bare ned og ligge straks?!



  • #14   20. okt 2009 Skal på Padborg Park næste sæson, men jeg spørger, fordi jeg tænker over det..

    jeg kunne også bare sætte mig op på cyklen og køre 50% af min personlige grænse og aldrig køre galt og lade som om jeg er en god motorcyklist af den grund.. men jeg søger konstant min grænse, derofor jeg oprettede emnet smiley


  • #15   20. okt 2009 Mirza A

    Du kan godt blokere forhjulet uden at vælte. Så længe dig og cyklen er OPRET, kan du blokere lige så langt du vil.

    Jeg lærte det hos mc-instruktørene og prøver stadig en gang i mellem, lige kort at blokere.
    Det gør at jeg bliver lidt mere fortrolig med bremserne og cyklen.


Kommentér på:
Bremse teknik?!

Annonce