1.581 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
8 Svar
Forskellige spørgsmål til MC-folket Forskellige spørgsmål til MC-folket
Hey folkens
Jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med.
1) Jeg har hørt flere snakke om, at man ikke længere kan eksporter sit køretøj/MC, som privatperson, til udlandet og derved få noget af registreringsafgiften tilbage (- 15%). Er det rigtigt?
2) Jeg beslutter mig måske for at prøve at sælge min MC, som er indregistreret første gang i marts 2005, hvilket vil sige at den pt. er over 5 år gammel. Er der noget med at MCen skal synes ved salg, hvis den er over 5 år.
På forhånd tak
0 synes godt om
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
Nej
2
Ja
mener jeg
mvh
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.503
2: Ja
jun 2009
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 181
maj 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 22
maj 2007
Følger: 56 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 110 Svar: 1.791
mar 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 5
Der er ikke noget der hedder 5 år for mc, ved eksport, kun ved ejerskift:
Citat:
Motorcykler uanset alder:
SKAT kan kræve køretøjerne synet af en synsvirksomhed.
Du kan få registreringsafgift tilbage, når køretøjet er udført fra Danmark og afmeldt fra registrering. Inden køretøjet er udført, skal du anmelde udførslen til SKAT, som så værdiansætter dit køretøj.
Hvis du ønsker at udføre et køretøj, skal du i god tid forinden henvende dig til motorekspeditionen i SKAT.
Det skal ske, før du kan få registreringsafgiften tilbage
Biler over 10 år gamle
Bilerne skal til toldsyn hos en synsvirksomhed.
Biler under 10 år gamle og motorcykler uanset alder
SKAT kan kræve køretøjerne synet af en synsvirksomhed.
Du skal aflevere en anmeldelse til eksport
Når du vil udføre et køretøj, skal du indlevere en anmeldelse til eksport. Alle skattecentre kan tage imod anmeldelsen, men selve sagsbehandlingen og værdiansættelsen foregår i disse fire skattecentre:
Skattecenter Høje-Taastrup
Helgeshøj Allé 9
2630 Taastrup
Skattecenter Odense
Østerbro 7
5000 Odense
Skattecenter Århus
Lyseng Alle 1
8270 Højbjerg
Skattecenter Aalborg
Lyngvej 2
9000 Alborg
Dækker Sjælland/København og Bornholm Dækker Sydjylland og Fyn Dækker Midtjylland Dækker Nordjylland
Det skal du sende til det skattecenter, der dækker dit område:
Køretøjets originale registreringsattest
Anmeldelsesblanket 21.044 - en for hvert køretøj, du vil udføre
SKAT kan bede om at se køretøjet inden værdiansættelsen. Vi giver dig besked om dette så hurtigt som muligt, efter at vi har modtaget anmeldelsen. Du kan ikke udføre køretøjet inden værdiansættelsen.
SKAT afgør værdien
Du får registreringsafgiften tilbage i forhold til bilens nuværende markedspris her i landet sammenholdt med den oprindelige nypris. Hvis det er nødvendigt at få oplysninger fra en producent eller importør, kan ekspeditionstiden blive længere.
Når markedsprisen er fastsat og afgiften beregnet, sender vi dig en afgørelsesblanket med klagevejledning.
Den registreringsafgift, du skulle betale, hvis du indførte det samme køretøj fra udlandet, kan du få tilbage minus 15 procent. Dog er mindstebeløbet, der bliver trukket, 7.500 kr. for personbiler og 4.000 kr. for varebiler og motorcykler.
Udbetaling
Registreringsafgiften får du udbetalt af SKAT, når køretøjet er:
værdifastsat
afmeldt fra Det centrale Motorregister
udført fra Danmark - og det kan dokumenteres.
Som dokumentation for, at køretøjet er afmeldt i Det centrale Motorregister, skal du fremlægge den originale registreringsattest (eventuelt en attesteret kopi), med en påtegning om, at køretøjet er afmeldt. Bemærk, at køretøjet skal være afmeldt senest en måned efter værdifastsættelsen.
Du skal også fremlægge dokumentation for, at køretøjet er udført fra Danmark. Dokumentation for udførslen skal du indsende eller fremvise senest tre måneder efter, at køretøjet er blevet værdifastsat af SKAT.
Du skal fremlægge følgende dokumentation:
Udførsel til EU-lande: en faktura eller et bevis på indregistreringen i et andet land eller andet, som kan dokumentere udførslen.
Udførsel til lande uden for EU: en udførselsangivelse. Få mere at vide om udførselsangivelse hos SKAT.
Mere information
maj 2007
Følger: 56 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 110 Svar: 1.791
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 206
Forskellige spørgsmål til MC-folket