med eller uden kobling? med eller uden kobling?
Jeg kørte med en kammerat for lidt tid tilbage og jeg plejer at køre med kobling i 1 og fra 1-2 gear. Resten kører jeg uden kobling når der geares op.
Efter at have kørt med min kammerat en times tid spørger han mig så. "Hvordan fanden kan du skifte så hurtigt gear?". Han kunne simpelthen ikke følge med fordi han brugte kobling ved hvert gearskift. Da jeg forklarede ham hvad jeg gjorde rystede han å hovedet og påstod jeg smadrede min gearkasse og meget andet.
Jeg ved udemærket godt at man ved nedgearing kan bukke vælgerarmene, men har ikke hørt det andet skulle ligefrem ødelægge gearkassen.
Nogen der kan komme med en bedre forklaring end min (Sagde nemlig det var fordi jeg havde slipper kobling på).
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.744
: Brug eller ikke brug af kobling ved gearskift er noget der diskuteres ofte. Og generelt vil gearskifte uden brug af kobling være den bedste løsning, hvis det bliver gjort korrekt. En mc gearkasse er i modsætning til bil gearkasser ikke syncroniserede. Denne mangel på synkronisering medfører at gearhjulenes hastighed ikke passer sammen når man skal skifte gear. Hvis man bruger koblingen til skift mellem eks 3-4 gear, vil man typisk køre op, koble fri, og sænke omdrejningstallet på motoren, før man så skifter gear. Når man har koblet fri, vil gearkassens to aksler løbe med en indbyrdes hastighed der passer til 3. gear, og ved skift til 4. gear skal den ene aksel skifte hastighed ret pludselig, hvilket giver et smæk gennem hele transmissionen. Kobling og krumptap vil selvfølgelig ikke blive berørte, da man har koblet fri.
Men p.g.a. de lave motoromdrejninger og koblingens friktion (selv om man har koblet fri), vil koblingen holde alt slør i gearkassen og kæden til den "forkerte" side, så gearet tværer en anelse når man skal skifte. Og dette medfører en hammer effekt når næste gear lægges ind (det lille klask). Det skal dog siges, at transmissionen er konstrueret til at kunne modstå disse klask, men det slider alligevel på mekanikken.
Hvis man i stedet anvender en metode, hvor man lader mc'en trække blødt i 3. og presser gearpedalen let med foden, hvorefter man lukker gassen lidt af, så vil gearskiftet foregår i overgangen mellem at motoren trækker og til den motorbremser. Men da gearet skifter op, skal motoren køre langsommere, og er man god til øvelsen kan man lukke gassen af, så omdrejningstallet præcist passer lige netop til 4. gear. Herved kan man undgå at gearet kalsker fra side til side under skiftet, og det kan faktisk gøres helt lydløst med lidt øvelse. På visse mc'ere er skiftet fra 1.-2. gear dog bedst ved brug af koblingen, da der kan være for stort spring mellem disse gear til at koblingsfri skift duer, samt at man skal gennem frigearet før man fanger det næste gear.
Ved nedgearinger kan man også bruge koblingsfrit skifte, men dette er meget svært, og kræver en del øvelse. Så anbefalingen går på at bruge koblingen og ved give lidt "mellem gas" ved skiftet.
Det bedste råd er at begynde at øve sig i koblingsfri skift i de højere gear og ved middel omdrejningstal. Med rytmen : træk i 4. - pres på pedalen - lukke gassen af, og så snart man mærker at pedalen bevæger sig lukker man blødt op for gassen igen. Hvor meget, og hvor pludselig man skal lukke af for gassen kommer med øvelsen. Og når man har fået et skifte til at virke er det bare at gå i gang med de øvrige gear.
´
jeg bruger aldrig kobling o i gear når det skal nå lidt frisk:)
apr 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 28 Svar: 194
Klart du ikke bruger kobling - du har jo tilsyneladende ingen mc ?? - Jeg kan ihverfald ikke se den på din profil !!
iøvrigt ganske fin beskrivelse du giver om emnet
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
jan 2005
Følger: 46 Følgere: 35 MC-er: 4 Emner: 63 Svar: 2.041
Jeg er iøvrigt helt enig i Nik's fine beskrivelse.
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 102 MC-er: 15 Emner: 226 Svar: 3.248
men ved en "fejl" smed jeg den fra 1-2 gear uden kobling en gang... det kan den altså også godt...
den gør det i hvert fald hver gang nu når det skal gå rigtigt stærkt..
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 85 Svar: 849
mar 2010
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 455
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
Jeg bruger altid kobling på gadecyklen (banefræseren har quickshift :o), men jeg sidder godt nok ikke og fedter med det på den måde de beskriver.
Preload på gearpedalen som de beskriver - men i stedet for at slække helt på gassen, får koblingen lige et kort vip ind så den skifter op. Det er lidt svært at forklare, men for folk der hører det, lyder det som en MC med automatgear og dem der sidder bagpå mærker intet ryk når man skifter. Der er jo ingen endegyldig løsning på gearskift, men en masse forskellige teknikker og nuancer af det.
Jeg har heller aldrig ødelagt en gearkasse, og på de knap 85.000km som gadecyklen har kørt, burde der være mulighed nok. :o)
maj 2010
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 37 Svar: 675
på MC´eren bruger jeg koblingen. men det mest fordi jeg ikke kender maskinen ordenligt endnu
mar 2008
Følger: 22 Følgere: 22 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 583
jan 2009
Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
aug 2005
Du har ret i det med begrænseren, idet man så uvægerligt vil skifte for sent for optimal accelleration - det maksimale moment ligger jo som regel et pænt stykke lavere i ondrejningstal end den maksimale effekt-
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
jun 2009
Men igen til normal brug for alm mennesker der ikke kan måle 100-1000 dele så kan det være lige meget
Det der er afgørende er hvor meget effekt taber den i et gearskifte ved feks 7000 omd vs 9000 omd vs 11000 omd , og så skal man til at regne , kik på div acc dyno test og se hullerne og tiden den tager før den igen har feks 100 hk
så næste gang i er på rullefelt så tal med Ove eller FV om det , de kan hjælpe meget på det område , og ikke mindst så kender Finn alt til området da han selv har kørt på alt fra 1-4 cyl
PS men jeg tabte stadig mit sidste løb med 2/1000 dele af et sekundt , den tager lige lidt tid at komme over
mar 2007
(måske en lille fremadrettet plade på højkant, sig den giver stabilitet
jun 2009
Men jeg vandt stadig DM i Super Competions Bike
http://www.kvikteam.dk/Artikler/Per%20Stiften-juli%202010.jpg
mar 2007
MEN tillykke alligevel.
aug 2005
jun 2009
Burger drukket den sidste bajer , spist det sidste rundstykke , faldet i staver over den bedste husmorstripper , og savlet for lidt ,
Næææ sandheden er ? jeg finder aldrig ud af det fordi jeg ingen log fil har så skiftede gear for sent/tidligt og ifølge tråden 100 omd forkert i et eller andet gear
Men næste år ved jeg hvorfor jeg tabte , min kone synes jeg skal have den store logger hvor jeg kan logge op til 32 ting 1000 gange i sek , men den koster alså
aug 2004
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 532
TIl jer andre tusind tak for forklaringerne. Jeg klasker den naturligvis ikke i gear, men laver hurtigt "dap" på gassen og lægger med meget lidt pres på gearvælgeren næste gear ind. Har endnu ikke oplevet noget negativt ved det andet end gearskiftet naturligvis er lidt hurtigere.
jun 2009
Du er ikke den første der har spurgt til det
Men sagen var jeg skulle køre til Nordsø Action Day i Hirtshals og der er meget sand , så i vildskab købte jeg det filter , og det virker alså bedre end sit rygte , den yder over 300 bhp på 1000 ccm alså Danmarks stærkeste 1000 ccm Mc og det er sådan set godt nok for mig , og så er jeg egenligt ligeglad med hvad filteret hedder og hvor det er købt , det eneste der ærger mig er at det er på en Suki
Skal lige siges den har været over 350 bhp , men den er også sprunget i luften med det tryk , så det tæller ikke rigtig for mig
aug 2004
jun 2009
aug 2004
jun 2009
aug 2004
aug 2004
jun 2009
som man kan se på en af mine videoer kræver det at man har kræfter til at kunne lave en 402 m lang sort streg , ikke at det er optimal , men kræfterne skal være der , hvis jeg havde sådan en kobling (15000 kr) og ellers forholdene var til det vil jeg tro at en lav 8 er muligt , men sådan er der så meget
For at holde mig til tråden , er mit quick luftskifte sat til 4/1000 sek og hanen bliver holdt stram i skiftet , selve teknikken skal læres eller kan man glemme alt om det
På det netop afholde Mosten løb , var de 8 bedste i alle klasser fra dragbike klubben , og i Street Bike klassen , alså alm gade MCer med lidt RR mcer blandt skulle man langt ned i rækken før der var en alm MCist der blandede sig , og det er vel egenligt fair nok , prøv at sætte mig på en RR bane , selv om jeg har kørt MC i 20 år , Glem det
med eller uden kobling?