3.190 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

med eller uden kobling? med eller uden kobling?

Jeg kørte med en kammerat for lidt tid tilbage og jeg plejer at køre med kobling i 1 og fra 1-2 gear. Resten kører jeg uden kobling når der geares op.

Efter at have kørt med min kammerat en times tid spørger han mig så. "Hvordan fanden kan du skifte så hurtigt gear?". Han kunne simpelthen ikke følge med fordi han brugte kobling ved hvert gearskift. Da jeg forklarede ham hvad jeg gjorde rystede han å hovedet og påstod jeg smadrede min gearkasse og meget andet.

Jeg ved udemærket godt at man ved nedgearing kan bukke vælgerarmene, men har ikke hørt det andet skulle ligefrem ødelægge gearkassen.

Nogen der kan komme med en bedre forklaring end min (Sagde nemlig det var fordi jeg havde slipper kobling på).


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Løs flise skal repareres / udendørs 500 kr.
  • Skrue ting ned ifm flytning 550 kr.
  • Plæneklipning med opsamling 1.000 kr.
  • Samle Ikea sovesofa Landskrona sammen 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  med eller uden kobling?
  • #1   24. sep 2010 Fra: vildmedmc:
    : Brug eller ikke brug af kobling ved gearskift er noget der diskuteres ofte. Og generelt vil gearskifte uden brug af kobling være den bedste løsning, hvis det bliver gjort korrekt. En mc gearkasse er i modsætning til bil gearkasser ikke syncroniserede. Denne mangel på synkronisering medfører at gearhjulenes hastighed ikke passer sammen når man skal skifte gear. Hvis man bruger koblingen til skift mellem eks 3-4 gear, vil man typisk køre op, koble fri, og sænke omdrejningstallet på motoren, før man så skifter gear. Når man har koblet fri, vil gearkassens to aksler løbe med en indbyrdes hastighed der passer til 3. gear, og ved skift til 4. gear skal den ene aksel skifte hastighed ret pludselig, hvilket giver et smæk gennem hele transmissionen. Kobling og krumptap vil selvfølgelig ikke blive berørte, da man har koblet fri.
    Men p.g.a. de lave motoromdrejninger og koblingens friktion (selv om man har koblet fri), vil koblingen holde alt slør i gearkassen og kæden til den "forkerte" side, så gearet tværer en anelse når man skal skifte. Og dette medfører en hammer effekt når næste gear lægges ind (det lille klask). Det skal dog siges, at transmissionen er konstrueret til at kunne modstå disse klask, men det slider alligevel på mekanikken.
    Hvis man i stedet anvender en metode, hvor man lader mc'en trække blødt i 3. og presser gearpedalen let med foden, hvorefter man lukker gassen lidt af, så vil gearskiftet foregår i overgangen mellem at motoren trækker og til den motorbremser. Men da gearet skifter op, skal motoren køre langsommere, og er man god til øvelsen kan man lukke gassen af, så omdrejningstallet præcist passer lige netop til 4. gear. Herved kan man undgå at gearet kalsker fra side til side under skiftet, og det kan faktisk gøres helt lydløst med lidt øvelse. På visse mc'ere er skiftet fra 1.-2. gear dog bedst ved brug af koblingen, da der kan være for stort spring mellem disse gear til at koblingsfri skift duer, samt at man skal gennem frigearet før man fanger det næste gear.
    Ved nedgearinger kan man også bruge koblingsfrit skifte, men dette er meget svært, og kræver en del øvelse. Så anbefalingen går på at bruge koblingen og ved give lidt "mellem gas" ved skiftet.
    Det bedste råd er at begynde at øve sig i koblingsfri skift i de højere gear og ved middel omdrejningstal. Med rytmen : træk i 4. - pres på pedalen - lukke gassen af, og så snart man mærker at pedalen bevæger sig lukker man blødt op for gassen igen. Hvor meget, og hvor pludselig man skal lukke af for gassen kommer med øvelsen. Og når man har fået et skifte til at virke er det bare at gå i gang med de øvrige gear.
    ´
    jeg bruger aldrig kobling o i gear når det skal nå lidt frisk:)


  • #2   25. sep 2010 Nik

    Klart du ikke bruger kobling - du har jo tilsyneladende ingen mc ?? - Jeg kan ihverfald ikke se den på din profil !!

    iøvrigt ganske fin beskrivelse du giver om emnet


  • #3   25. sep 2010 Bare du ikke skifter med vold, men lader motorens omdrejningstal bestemme, hvornår gearet falder i hak (belast gearpedalen let), så skader det ikke det bitterste, som skrevet ovenfor - tværtimod.

  • #4   25. sep 2010 Jeg har haft mc i 29 år og har ofte kørt uden kobling på mine maskiner. Jeg har aldrig haft en skade pgr af det.

    Jeg er iøvrigt helt enig i Nik's fine beskrivelse.


  • #5   25. sep 2010 til at starte med nøjes jeg også med at lade koblingen være fre 2-6 gear..

    men ved en "fejl" smed jeg den fra 1-2 gear uden kobling en gang... det kan den altså også godt...

    den gør det i hvert fald hver gang nu når det skal gå rigtigt stærkt.. smiley


  • #6   25. sep 2010 Lyder som at det er helt ok at skifte uden brug af kobling hvis man gør det med følelse. Har aldrig prøvet da jeg var af en anden opfattelse. Jeg vil tro at hvis man kører på bane med stramt gaskabel så går den fine skiftefølelse lidt fløjten fordi det bare skal gå så stærkt som overhovedet muligt.

  • #7   25. sep 2010 Henrik: Du kan bare holde hanen stram hele tiden og holde let pres på gearpedalen. Når den så tager omdrejningsbegrænseren og motoren slækker trækket kortvarigt tager en også et nyt gear...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
    #8   25. sep 2010 Det er korrekt hvad der står i niks beskrivelse, men der er også en middelvej.

    Jeg bruger altid kobling på gadecyklen (banefræseren har quickshift :o), men jeg sidder godt nok ikke og fedter med det på den måde de beskriver.

    Preload på gearpedalen som de beskriver - men i stedet for at slække helt på gassen, får koblingen lige et kort vip ind så den skifter op. Det er lidt svært at forklare, men for folk der hører det, lyder det som en MC med automatgear og dem der sidder bagpå mærker intet ryk når man skifter. Der er jo ingen endegyldig løsning på gearskift, men en masse forskellige teknikker og nuancer af det.

    Jeg har heller aldrig ødelagt en gearkasse, og på de knap 85.000km som gadecyklen har kørt, burde der være mulighed nok. :o)


  • #9   25. sep 2010 har kørt cross i nogle år nu og min kobling på RM´eren er kun til starter og voldsomme nedgearinger...

    på MC´eren bruger jeg koblingen. men det mest fordi jeg ikke kender maskinen ordenligt endnu


  • #10   25. sep 2010 bruger også kun kobling fra 1-2 gear, untagen når jeg skal skifte fra 1-2 gear på baghjul så er det uden kobling smiley og det kan den sagtens

  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
    #11   25. sep 2010 Lær det først, inden I skifter 1-2, spørg ikke.....

  • #12   25. sep 2010 Lige for at vende den rundt , kender alså heller ikke nogen der har ødelagt gearkasse/vælger ved brug af koblingen , og jeg ved godt hvor chancen er størst , og hvis man bruger begrænseren som quickshift , så vinder man intet , alt andet lige

  • #13   25. sep 2010 Per E:

    Du har ret i det med begrænseren, idet man så uvægerligt vil skifte for sent for optimal accelleration - det maksimale moment ligger jo som regel et pænt stykke lavere i ondrejningstal end den maksimale effekt-


  • #14   25. sep 2010 EJ KNUD altså, nu ødelagde du lige illutionen, for alle dem jeg hører køre ræs ned af Avedørehavnevej hver eneste dag, de tror alle de er hurtige, fordi de BÅDE i 1. og 2. rammer begrændseren lol


  • #15   25. sep 2010 Det er bare en af tingene , men man mister også det opbyggede flow i hele systemet , ved at den på den måde begynder at skyde tændningen
    Men igen til normal brug for alm mennesker der ikke kan måle 100-1000 dele så kan det være lige meget
    Det der er afgørende er hvor meget effekt taber den i et gearskifte ved feks 7000 omd vs 9000 omd vs 11000 omd , og så skal man til at regne , kik på div acc dyno test og se hullerne og tiden den tager før den igen har feks 100 hk
    så næste gang i er på rullefelt så tal med Ove eller FV om det , de kan hjælpe meget på det område , og ikke mindst så kender Finn alt til området da han selv har kørt på alt fra 1-4 cyl
    PS men jeg tabte stadig mit sidste løb med 2/1000 dele af et sekundt , den tager lige lidt tid at komme over


  • #16   25. sep 2010 DAMN Per, det er sku mere tæt end tilladr... havde du gjort cyklen 1mm længere, havde i stået lige vil jeg tro ??
    smiley
    (måske en lille fremadrettet plade på højkant, sig den giver stabilitet smiley ELLER er det fordæk de måler på?

    smiley


  • #17   25. sep 2010 11 cm helt nøjagtig , var den en der var så flink at regne ud for mig Grrrrrrrrrrrrr
    Men jeg vandt stadig DM i Super Competions Bike smiley

    http://www.kvikteam.dk/Artikler/Per%20Stiften-juli%202010.jpg


  • #18   25. sep 2010 OK, 11 cm lang pind, ville se tåbeligt ud ;-ø)
    MEN tillykke alligevel.


  • #19   25. sep 2010 Jamen Per E, jeg har jo sagt det før - at du tabte med 11 ck, var nok i virkeligheden din egen skyld - du skal altså lære at tisse af inden heatene:-)

  • #20   25. sep 2010 Ja ja Knud ved det , andre siger jeg ikke skulle have spist den sidste
    Burger drukket den sidste bajer , spist det sidste rundstykke , faldet i staver over den bedste husmorstripper , og savlet for lidt ,

    Næææ sandheden er ? jeg finder aldrig ud af det fordi jeg ingen log fil har så skiftede gear for sent/tidligt og ifølge tråden 100 omd forkert i et eller andet gear
    Men næste år ved jeg hvorfor jeg tabte , min kone synes jeg skal have den store logger hvor jeg kan logge op til 32 ting 1000 gange i sek , men den koster alså


  • #21   26. sep 2010 Per, hvorfor kører du med simota luftfilter? Det skulle da ikke flowe helt fantstisk.

    TIl jer andre tusind tak for forklaringerne. Jeg klasker den naturligvis ikke i gear, men laver hurtigt "dap" på gassen og lægger med meget lidt pres på gearvælgeren næste gear ind. Har endnu ikke oplevet noget negativt ved det andet end gearskiftet naturligvis er lidt hurtigere.


  • #22   26. sep 2010 MT
    Du er ikke den første der har spurgt til det smiley

    Men sagen var jeg skulle køre til Nordsø Action Day i Hirtshals og der er meget sand , så i vildskab købte jeg det filter , og det virker alså bedre end sit rygte , den yder over 300 bhp på 1000 ccm alså Danmarks stærkeste 1000 ccm Mc og det er sådan set godt nok for mig , og så er jeg egenligt ligeglad med hvad filteret hedder og hvor det er købt , det eneste der ærger mig er at det er på en Suki smiley

    Skal lige siges den har været over 350 bhp , men den er også sprunget i luften med det tryk , så det tæller ikke rigtig for mig


  • #23   26. sep 2010 Per, jeg tænker bare der finde andre filtre med samme evner med bedre flow smiley apex'i f.eks eller JR for den sags skyld. Grunden til jeg spørger er egentlig atjeg ved hvor stor en forskel det kan gøre når vi snakker så meget luft der skal igennem. Der skal intet ondt lyde fra mig om Simota filtre. Kører selv med det på krumtapsudluftningen på min bil. Men på MC'en falder valget meget nemt på skumfilter hvilket det også har gjort på bilen smiley Eneste pointe med mit spørgsmål var om det måske kunne give dig 1-3 hk så du havde hentet den sidste 2/1000 af et sekund så du havde vundet total smiley

  • #24   26. sep 2010 1 -0 til dig , det var sku der jeg tabte smiley

  • #25   26. sep 2010 haha! arh mon dog. Men du ved lige så vel som jeg at det er meget små marginaler der gør en forskel smiley specielt på de 9 sekunder fra der er grønt lys til du kører over stregen i den anden ende. smiley

  • #26   26. sep 2010 Hov- hov jeg har alså også 8 tider , bare ikke i DK

  • #27   27. sep 2010 det kommer nok smiley

  • #28   27. sep 2010 det kommer nok smiley

  • #29   27. sep 2010 Det kræver så mange ting at kunne køre 8 tider i DK pga vi ikke kan preparer med gummi over 402 m , det vil de forskellige lufthavne ikke have , og så skal man have en speciel kobling Slider/eller lock up ,
    som man kan se på en af mine videoer kræver det at man har kræfter til at kunne lave en 402 m lang sort streg , ikke at det er optimal , men kræfterne skal være der , hvis jeg havde sådan en kobling (15000 kr) og ellers forholdene var til det vil jeg tro at en lav 8 er muligt , men sådan er der så meget
    For at holde mig til tråden , er mit quick luftskifte sat til 4/1000 sek og hanen bliver holdt stram i skiftet , selve teknikken skal læres eller kan man glemme alt om det
    På det netop afholde Mosten løb , var de 8 bedste i alle klasser fra dragbike klubben , og i Street Bike klassen , alså alm gade MCer med lidt RR mcer blandt skulle man langt ned i rækken før der var en alm MCist der blandede sig , og det er vel egenligt fair nok , prøv at sætte mig på en RR bane , selv om jeg har kørt MC i 20 år , Glem det


Kommentér på:
med eller uden kobling?

Annonce