{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.754 visninger | Oprettet:

ved ikk om det her er dumt eller ? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige fået mc kort ( 18år ) .. og står nu og vil igang med at køre motorcykel.. har altid haft mc som en drøm osv, og nu er muligheden der endelig smiley ..

problemet er jeg ikek selv har råd til en mc fortiden.. så lige nu ligger jeg og køre rundt på min fars mc, som er registreret i hans navn.. det er så bare en yamaha r6 .. jeg ved udemærket godt det ikk er lovligt osv, men føler selv jeg sagtens kan styre den osv ( lader bare vær med at vise mig og give for meget gas ) .. har hørt om så mange der fra starten af køre på for store motorcykler uden de bliver taget af politiet? ..

mit spørgsmål er bare hvad sker der egentligt hvis jeg bliver taget af politiet på den? hvis altså vi siger jeg ikke køre for stærkt osv. Kan og vil de tjekke om den er for stor til mig, eller er det noget som politiet "ikke går så meget op i " ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ved ikk om det her er dumt eller ?
  • #1   3. maj 2011 Det svare til du kører i bil uden kortet..

  • #2   3. maj 2011 Da du ikke har kørekort til stor maskine vil du få en bøde på 5000,-. Men det værste er nok forsikringsdækningen, da du kun må køre på en lille maskine. Dvs. hvis du forvolder skade på andre mennesker vil forsikringen dække, men efterfølgende vil forsikringsselskabet sende regningen videre til dig.

  • #3   3. maj 2011 selvfølgelig går de op i det ,første gang koster vist 3000 (ikke 5000 fordi det er en formildene omstændighed at du har til lille ) din bekymring skal også omfatte hvis du klasker mcen , og forsikring begynder at kræve regres (forlanger penge af dig)


  • #4   3. maj 2011 Forskelligt fra betjent til betjent.. Min bror tog selv kortet til mc da han var 20 år og er 21 år idag - Han har lige fået en "stor" R6 så han skulle op til ny køreprøve for at få lov til at kører på stor mc. Da han ikke havde haft kortet i 2 år.. Bøden er typisk 5k - Da du ikke har kørerkort til stor mc endnu !! Så hvis du har 5k du kan smide ud så kør viderer på fars kværn..

    Personligt havde jeg selv købt en gammel maskine og tævet den ihjel indtil jeg fik lov til at sidde bag styret på en fuldvoksen smiley


  • #5   3. maj 2011 Jeg kan godt lide, at bekymringen er politiet, og ikke ens medtrafikanter..

  • #6   3. maj 2011 Jeg blev taget på en stor cykel da jeg var 20 og jeg fik en bøde på 1500kr, men ved ik om reglerne er lavet om siden, det var i 2001.

  • #8   3. maj 2011 Skide være med bøden, som de andre skriver bliver det dælme dyrt for dig hvis du kører galt på den r6. Du kommer ikke til at eje noget i lang tid hvis det går galt.

  • #9   3. maj 2011 Hvad vil du egentlig bruge svarene til?

    Skal du bekræftes i at det da er helt iorden at køre på fars maskine eller at det er en rigtig dårlig ide?

    Uanset svarene, gør du nok som du har lyst til. Har jeg ikke ret?


  • #10   3. maj 2011 Største bekymring er vel bøden, sålænge der ikke bliver kørt uansvarligt


    dumt tja tjo eller bare ulovligt


  • #11   3. maj 2011 Forsikringen den dækker så lad nu være med alt det snak om gæld, penge osv...

    Det væreste der kan ske er at du får 5000 i bøde, og kan du beherske dig, så kan jeg ikk se problemet, reglen er lavet til for allé de idioter der ikk kunne styre sig, reglen har ikk altid været dig.. Og lur mig ikk om der kommer andre regler mht heste og alder, så hvad der kategoriseres som normalt nu blir pisse ulovligt i fremtiden..


  • #12   3. maj 2011 Mirza - ja ansvarsforsikringen dækker. Men har far lånt en cykel ud til sin søn velvidende at han ikke må køre den er jeg meget sikker på at kaskoen ikke dækker. Så er det nemlig groft uagtsomt. Og afhængig af uheldets karakter vil det også kunne ske at man søger regres hos skadevolder.

  • #13   3. maj 2011 Så Jo - det er dumt.

  • #14   3. maj 2011 Mirza A: alt det der, det mener du da forhåbentligt ikke vel???

  • #15   3. maj 2011 Bøde til dig på 5000 kr og bøde til far på 500 kr, hvis du er involveret i et uheld jaaa så dækker forsikringen men forsikringen kommer senere og vil ha pengene af dig.

    SÅ LAD VÆRE MED AT SÆTTE ANDRE FOLKS LIV PÅ SPIL, din tåbe


  • #16   3. maj 2011 Tror da Mirza er helt alvorlig og jeg gir ham ret, men brug det da bare som skræmmemiddel.

    Det vil sige enhver herinde som kører på en i lovens bogstav ulovlig cykel kan udsætte sig selv for regres.


  • #17   3. maj 2011 Jesper :

    Hvorfor sætter han andres liv på spil ?? det kunne jo være han var en bedre pilot end både dig og mig, eller kender du ham og hans kørestil, siden du er så sikker at du er nød til at råbe


    I guder hvor er jeg træt af den gang moral prædiken og bedreviden der efterhånden findes


  • #18   3. maj 2011 Det korte svar.
    Ja det er dumt. Kan godt være du nu føler du kan klare en R6. Men det er sgu pokkers let at lade sig lokke.
    Og ja, du får en bøde, og kaskoen dækker næppe ved uheld. Ansvarsforsikringen vil dog altid dække, så vær ikke bange for store erstatningskrav på den konto hvis du rammer andre.


  • #19   3. maj 2011 grauballemanden *

    Min bedre halvdel arbejder med forsikring og har gjort det de sidste 10 år. Og jo der er faktisk folk som får rettet krav om regres og kommer til at hænge på en helveds stor tilbagebetaling.

    Så det er ikke bare " løgn og latin" det med gæld, ved uagtsomhed når man omgåes reglerne.



  • #20   3. maj 2011 Den med at han sætter andres liv på spil er sku da langt ude. Hvis jeg tager en tur på en kværn uden afgift sætter jeg da ikke andres liv på spil mere end jeg gør på min med plade!
    Mht at blive stoppet så regn med at kommer alene og der ikke er så meget trafik så stopper de dig routine mæssigt for at tjekke kortet. I myldertrafikken stopper de sku aldrig en. Kør ordentligt, selvom det "kun" er en r6 render den stæng nok til at tage magten fra dig:-)


  • #21   3. maj 2011 Vil til enhver tid fraråde en "ny i trafikken" at trille rundt på en r6.
    Vent du til du lovligt kan køre på en stor maskine og find dig en lille billig startermaskine indtil da.


  • #22   3. maj 2011 Det er der skam ingen der påstår, men der skal være meget vægtige grunde for regres, og som jeg siger så længe han ikke kører dybt uansvarligt er bøden den største bekymring.

    Og hvis så ellers han bare kan styre højre hånd skal han og vi andre nok overleve




  • #23   3. maj 2011 Mirza har til dels ret. Forsikringen skal nok gå ind at dække, hvis der sker noget. MEDMINDRE de mener at hans fart og brug af mere end 34 hk er skyld i ulykken, kan de frasige sig alle rettigheder og så kan han stå med det hele selv.

    Svaret er fra min side af : Ja - det er satme dumt. Kan forstå hvis du har kørt motorcykel på bane, motocross eller andet, så ville jeg bedre kunne forstå at du havde svært ved at nøjes med de tilladte 34 hk.


  • #24   3. maj 2011 tak for alle indlæggene .. er også glad for at der er nogen der kommer med den hårde tone.. køre sgu ikke på den mere fra idag af.. kan godt se at i har ret i det med medtrafikanterne osv.

    vil lige sige min bekymring dog også er ved hvis jeg køre galt og skader andre, i må ikke tro jeg bare stryger over det...

    har snakket med den gamle omkring det ( han køre aldrig på den ) .. Og vil der være mulighed for at få en drossling i denne r6'er ?


    tak for alle de gode svar


  • #25   3. maj 2011 ja en r6 kan drosles

  • #26   3. maj 2011 grauballemand....:Et forsikringsselskab vil nok betegne, det at føre et køtj, uden et kørekort til kategorien, som groft uagtsomt.
    Det ville jeg ihvertfald, hvis det var mig


  • #27   3. maj 2011 okay lyder godt... Vil den godt kunne fungere ordentligt med 34hk?

    det eneste jeg kender med 34 hk er en kawasaki ninja 250r. Hvordan vil den blive i forhold til den ? Kan godt regne ud den er tungere osv, men vil den blive langsommere end en ninja 250r , både i optræk og i topfart?

    tak for svarene smiley


  • #28   3. maj 2011 DAMN, Respekt herfra, sjællent man møder nogen her inde der faktisk lytter!!
    smiley
    OG endnu mere sjællent, man møder en med nosserne, til at lytte til det hele... Du fik skuda lige en stjerne herfra.. ikke at det betyder meget, men alligevel smiley

    Ja, man kan godt få drosling til den.


  • #29   3. maj 2011 Tror ikke den bliver langsommere som sådan (har ikke prøvet modellen, med drosling). ca. det samme, men med et lidt bedre bundtræk vil jeg tro.
    Håber en herinde har prøvet det?


  • #30   3. maj 2011 Jesper L S: Hehehehe...du tror ikke den bliver langsommere! Den går fra 120 hk til 34, men på en Yamaha betyder det jo ingenting. De trækker som en sindsyg:-)

  • #31   3. maj 2011 hmm ja okay.. altså det jeg bare ikke helt selv kan regne ud er om den vil blive langsommere fra 0 - 100 end før den bliver drosslet ? .. og kan heller ikke helt selv gennemskue dens top hastighed . ikke at jeg vil have den til at rende 300 kmt.. men det er jo lidt ærgeligt at drossle den og så ende med at få en maskine som r langsomemere end en std knallert smiley ..

    vil nemlig helst ikke ende med at sælge den for så at købe en 250r. Vil håbe på det kan blvie en fin maskine med drosslingen på, som jeg så kan fjerne når det er lovligt


  • #32   3. maj 2011 Selvfølgelig vil den blive langsommere i alle discipliner med en drosling, men når du har kørt med drosling i 2 år, så er det bare at afmontere det og så har du en "stor" maskine. Ydelsesmæssigt tror jeg du får mere bundtræk end en 250 ninja, da du har flere kubik.

  • #33   3. maj 2011 jrne S

    Løsningen med at drosle din fars maskine når han nu alligevel ikke kører på den er et smukt eksempel på at se muligheder i stedet for begrænsninger.... nok mærkeligt formuleret, men du forstår mig sikkert alligevel..

    Held og lykke med det!


  • #34   3. maj 2011 du kan prøve at kontagte hary motor i randers han har droslet en til sin datter der fik den i 18 års gave

  • #35   3. maj 2011 Smed, det var i forhold til den maskine han sammenlignede med, ikke i forhold til standard, kom nu ind i kampen smiley

  • #36   3. maj 2011 OK læste lige mit indlæg igen.. kunne NEMT misforstås lol.. skulle forstås i sammenligning med en anden 34 hk maskine, ikke som før/efter sammenligning LOL

  • #37   3. maj 2011 En droslet R6'er vil klart føles hurtigere end en 250R. Jeg kørte engang med en gut som havde en droslet SV1000, og den fulgte sgu meget godt min på daværende tidspunkt ikke droslet SV1000. Det var kun ved 120+ km/t det blev tydeligt der var en forskel

  • #38   3. maj 2011 rettelse:

    "at det blev meget tydeligt" det var selvfølgeligt hele tiden til at se, men var imponeret over hvor godt den trak i droslet stand


  • #39   3. maj 2011 Jeg er skam altid alvorlig smiley og holder stadi ved mit indlæg..

    Når det er sagt så har jeg respekt for at trådstarter er klar over sine manglende kundskaber..

    Det jeg ville frem til er at 34hk reglen er lavet til for den almene kører.. Men der findes altså 18årige der kan køre cirkler omkring os.. Brænder man for køreteknik, og gider sætte sig ind i teorien om friktionscirklen, centrifugalkraften og dertil læse nogle bøger om køreteknik. Så er man allered bedre stillet end allé de "erfarne" kørere der har kørt i årtier men stadi har kæmpe kyllingestreger på deres dæk..


  • #41   3. maj 2011 jeg tog kørekort på en stor cykel, men var til køreprøve på en lille..
    og der var stort set ikke forskel i optrækket på de maskiner vi kørte på .. det var først da vi nåede op på 120 - på vej hjem fra køreprøven, at jeg ikke kunne følge med..


  • #42   3. maj 2011 Der er ingen forskel i bundtræk (acceleration) det er dog kun topfart.

    Men noget du nok skal regne med er at den nok godt kan kører 120-130 km/t. og det er jo i princippet nok til at køre på motorvejen.


  • #43   3. maj 2011 Da jeg startede som 18 årig med det lille kørekort købte jeg en suzuki gn 250 da den ellers var billig og en god fornuftig startermc.

    Suzuki gn 250'eren kørte jeg i mit eget navn i forsikring som i dag gør at jeg snart har 3 års forsikrings ancenitet.

    Så snart jeg blev 20 og måtte køre stor mc købte jeg denne Yamaha XJ 600 som jeg har nu.

    Mit råd vil være at købe en mindre billig motorcykel fx: 250 ccm klassen så du får noget mere erfaring og samme tid billig forsikring.

    Du kan se de 2 maskiner i min profil. smiley


  • #44   3. maj 2011 ahhh thomas P ingen forskel i acceleration ??? det tror jeg nu nok der er 120hk------34 hk ........

  • #45   3. maj 2011 den er helt sikkert hurtigere end en ninja, og jeg ville da helt klart tage din fars r6'er og drosle den, så kender du også cyklen vægt messigt, og dens styre evner når du må slippe alle 120 hk fri dog stadig med forbehold om at have respekt for de 120 stykker den har, men en sv 650 droslet render ca 170 på speedo, kender en som har sådan en svend. så den ligger nok der omkring. men 0-100 ved jeg ikke men en 4-5 sek med en god start. ville mit ca bud lægge på.

  • #46   3. maj 2011 Ens far ville også få en stor bøde for at overlade køretøjet til dig når du ikke har kortet ti lden. Alternativt skulle man så sige at han ikke vidste noget om det, men så hedder den jo pludselig tyveri.

    Så det lyder som en god idé at drosle den. Hatten af for det. De to år går hurtigt, selvom de føles langsomme i perioden smiley


  • #47   3. maj 2011 Hvis et køretøj bliver ført af en person unden gyldig kørekort den den pågældene kategori, dækker ansvarsforsikringe kun i første omgang for at sikre modparten sin erstatning, men regningen vil efterfølgende blive sendt til førern af køretøjet.
    Og det er kun første gang du får en bøde på 5000kr. Efterfølgende gang bliver de sat op, og fortsætter du, bliver du starffet med hæfte, og køretøjet kan blive konfiskeret.


  • #48   3. maj 2011 Carsten (Oxie) H
    Skrevet: 03-05-2011 14:25:06
    grauballemand....:Et forsikringsselskab vil nok betegne, det at føre et køtj, uden et kørekort til kategorien, som groft uagtsomt.
    Det ville jeg ihvertfald, hvis det var mig


    Nej de gør ikke, og ansvars forsikringen dækker og de kan IKKE gøre regres alene på at han ikke har stort kørerkort!
    Han skal lave helt andre hjernedøde ting før det lovmæssigt ryger i kategorien groft uagtsomt.
    Kasko forsikringen er en helt anden sag og den skal han ikke regne med tager skraldet.


  • #49   3. maj 2011 Og til alle jer der stadig påstår ansvar ikke dækker eller de gør regres pga lille kort på stor kværn...
    Kan læse jer blinde og døve her!
    http://motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=112585


  • #50   3. maj 2011
    Min søns klassekammerat blev stoppet på sin fars R6´er.
    Han har kun lille kort.

    Faderen fik en bøde på 500,- kr. for at "lade nøglerne ligge fremme ???? " og kammeraten fik en på 750,- kr.
    Han er studerende så han har sikkert fået den til halv pris.

    Hvis du kører galt kan der blive et problem med kaskoforsikringen.
    Ansvarsforsikringen dækker helt normalt, og forsikringsselskabet kan kun bede dig om at betale regningen, hvis du har kørt groft hensynsløst - men det kan den hos os alle, uanset kørekortet.



Kommentér på:
ved ikk om det her er dumt eller ?

Annonce