1.501 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Åben/Lukket Hjelm Åben/Lukket Hjelm

Jeg har en Caberg Justissimo flip-op hjelm, som jeg er rigtig glad for.
Jeg kører meget tit med den åben, da det er fedt at få luften (og fluerne) i hoved.
Nu har jeg skruet "kæben" af hjelmen men beholdt visir og den indbygget solbrikke på, for at få den fulde fornemmelse for at køre med rigtig åben hjelm.

1. Udover at det er farligere at køre med åben hjelm, hvis jeg styrter, men når jeg nu har skruet "kæben" af er den så mere skør hvis jeg lægger mig ned, end en rigtig åben hjelm?

2. Er der den samme vindstøj i en rigtig åben hjelm, som nu denne jeg har skruet på?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng spisebordslampe op 250 kr.
  • Græsslåning 950 kr.
  • El tjek og eventuelt fjerne stikkontakter i lejlighed 1.000 kr.
  • Montering af gardiner og TV stand 1.500 kr.
  • Fjernelse af ukrudt under hæk 600 kr.
  • Måske defekt kabel i loftet - tjek og reparer 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Åben/Lukket Hjelm
  • #1   6. maj 2011 din hjelm er overhovedet ikke godkendt hvis den ikke er lukket !
    ja den mangler stivelse ,når det nederste mangler ,
    hvis du vil køre med åben hjelm , så køb en pilot hjelm , så er det da
    " kun "kæben der bliver slidt af. . og ikke hovedet der bliver smadret .

• #2   6. maj 2011 I tilfælde af styrt kan du være uheldig at "kæben" simpelthen ryger af. Det er sikrere at køre med en helt lukket hjelm med fast kæbe ( integrale ), da den er stivere, og holder bedre sammen. Jeg har selv en Shoei XR 1000 som jeg er meget glad for. Den er lukket, og jeg føler mig sikker når jeg kører med den (:

• #3   6. maj 2011 Jeg er helt klar over at en lukket hjelm er langt mere sikker.

Hvad betyder det at den så ikke er godkendt, er det bøde eller?

• #4   6. maj 2011 det betyder at hvis du vælter hvor den ikke er godkendt, så kan forsikringsselskabet nægte at give dig en eventuel erstatning hvis du kommer så slemt til skade (hvilket der er stor sansynlighed for)

• #5   6. maj 2011 samt det er TORSKE dumt at køre med åbne hjelme

kan du lide vind og insekter, så cykle dig en tur om aftenen og tag for dig af retterne i diverse myggesværme......

• #6   6. maj 2011 Ja dækmanden vi gør alle TORSKE DUMME ting, nogen gør et, andre gør noget andet.

• #7   6. maj 2011 næ tror så men at din forsikring dækker , og tror ikke politiet opdager det , så bøden er heller ikke så gal , men uden underkæbe er det svært at spise flødekager og slikke fisse. så hvis det ikke siger dig noget, kører du bare løs !
    men en original pilothjelm er en del mere sikker.

• #8   6. maj 2011 Tak Michael.

Det er nu også planen at købe en original. Skulle bare lige prøve smiley

• #9   6. maj 2011 men måske er det klogere at køre med den du har og så lave den standard ,så kan den bruges åben , når du kører langsomt og lukkes hvis du skal på landevej,

• #10   6. maj 2011 Mig bekendt er de fleste clip up hjelme kun godkendt som pilothjelm uanset om de er åbne eller lukkede.
    Så hvis man skruer kæbestykket af så er den vel stadig "kun" en pilothjelm.
    Mener at have læst et sted at schuberts nyeste og et par tæske dyre af andet fabrikat er godkendt som fullface hjelm. Een af disse, den hvor man åbner kæbestykket helt om i nakken skulle være den eneste man må køre med i åben stand.

• #12   6. maj 2011 neeejjj hans, klaphjlme er kun godkendte hvis de er lukkede, da den bøjle der sørjer for stivhel er monteret i kæbestykket

• #13   6. maj 2011 Dækmanden, osse det jeg mener. Men med hensyn til styrke så er klaphjelmen også i lukket stand kun at betragte som en pilothjelm. Den er godkendt ud fra samme kriterier som en pilothjelm og IKKE som en fullface.

Det er ikke mere end 1-2 år siden de første klaphjelme blev fremstillet i en styrke så de kunne godkendes efter samme kriterier som fullfacehjelmen. Jeg husker ikke navnene på disse.

• #14   6. maj 2011 Kan sagtens følge dig. Jeg kan også li' at køre med åben hjelm. Derfor har jeg netop investeret i en sådan.
    http://www.youtube.com/watch?v=WjAXGLwtCok

• #15   6. maj 2011 Hej Dan:

Det der skal du ikke køre med. Hjelmen mister sin stivhed. En rigtig åben hjelm er konstrueret med andre forstærkninger.

Nu har jeg langt om længe vænnet mig til en lukket hjelm, og så har jeg to åbne hjelme liggende. Jeg tror din grødballon er nogenlunde samme størrelse som min (en ordentlig en), så næste gang du kommer her, så prøv dem. Er der en du kan lide (læs: en der passer) , er du meget velkommen til at låne den på "ubestemt tid":-)

P.S. alle, der nu har en mening om at lukkede hjelme er mere sikre - den behøver I ikke lufte yderligere. Jeg er helt sikker på, at Dan ved, hvad han går på akkord med - og så skal han bare bruge en ordentlig åben hjelm.

• #16   6. maj 2011 jeg har talt med en forhandler . som havde været på noget kursus af en slags, hvor de havde lært at alle nye flip-up hjelme er sikkerheds godkendt som enhver anden fullface hat..

de ældre flip-up hjelme var ikke godkendt på samme måde , men nu skulle alle være tip top..

• #17   6. maj 2011 Er nok lidt konservativ på det område,men på en chopper hører der altså en åben hjelm til.

• #18   6. maj 2011 ja ja , knud , hvis du vil bestemme hvad vi skal ytre , må du stå op lidt før smiley
    og at en pilothjelm er risikabel, kan ikke siges for ofte , hvis ikke for Dans skyld , så måske for andre der læser tråden.

• #19   6. maj 2011 Michael, sådan skal det jo heller ikke forstås, men hvis du ser Dans egne udsagn højere oppe, så kan du se, at han ved alt om, hvad han vælger.

Læg lige dertil, at man rent faktisk sikkerhedsgodkender åbne hjelme, og helt ærligt - sikkerhed handler ikke bare om at være pakket ind, det handler mindst lige så meget (eller rettere meget mere) om IKKE at køre galt, og her har førerens almene velbefindende mere betydning end noget som helst andet.

• #20   6. maj 2011 Knud : smileyen i mit indlæg var velment smiley
    og tror at >Dan sorterer det fra han ikke kan bruge , ha en god aften,

• #21   6. maj 2011 Enig i åbne hjelme ikke er så sikre, men nu er det jo også sjædent at man ser en chopper ulykke, det plejer at være en Valentino Rossi klon på en plastic cykel der kører galt.

• #22   6. maj 2011 Hæekle :meget gerne dokumentation for den påstand.

• #23   6. maj 2011 Jeg har lige købt en hvor jeg kan slå kæbe stykket op (eller pille det helt af). det er super effektivt.

• #24   6. maj 2011 70 % af skader på hjelmen sidder på kæbe partiet.

Kommentér på:
Åben/Lukket Hjelm

Annonce