{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.090 visninger | Oprettet:

bremse i sving? {{forumTopicSubject}}

Nu jeg stadig igang med kortet og har fået at vide at man bare ikke bremser i sving, pga man mindsker friktionen mellem dæk og vejen. Men kiggede lidt videoer på youtube, og faldt over denne: http://www.youtube.com/watch?v=XLI1dXGRBvo ved 2.23 - bremser han ikke i et forholdsvist skarpt sving? Nu ser man dog ikke om han vælter eller ej, men det går jeg ud fra han ikke gør. Men er det pga de dæk de kører med og har varmet op, står bedre fast på den bane.

Eller behøver man ikke tænke så meget over det, kun i meget skarpe sving? - Altså tænker bare når vejen drejer en smule og man ligger lidt ned - det burde vel ikke skade at bremse der, vel? - altså selvfølgelig i godt vejr, regn så ved jeg godt det noget helt andet smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  bremse i sving?
  • #1   12. jun 2011 Følger lige med smiley

• #2   12. jun 2011 Du kan noget let bremse, selv med knæet i jorden og skifte gear.... Det kræver bare lidt træning.

det er bare alle kørelære der er flok kællinger....

• #3   12. jun 2011 Du kan godt bremse i et sving, men der skal ikke meget til man mister kontrollen. Så kender man ikke sin mc, så bør man ikke gøre det. Slet ikke på en skolecykel smiley

• #4   12. jun 2011 Du bremser inden du tager et sving. Du kan bremse meget mere når cyklen er oprejst end når den nede i et sving, hvor forhjulet bare vil miste grebet hvis du bremser for hårdt.

• #5   12. jun 2011 Når du bremser i et sving, bruger du det vejgreb du skulle bruge til at dreje, til at bremse cyklens fart i stedet. Resultatet er at du kan svinge mindre.

Grunden til at kørelærere gør så meget ud af at sige det, er fordi det er en hurtig måde at smide cyklen på som begynder.

• #6   13. jun 2011 jeg bruger tit bagbremsen til at ligger motorcyklen ned i svinget lige som jeg accelerere ud af svinget for at rejse den op igen men det er ikke noget man gør som nybegynder

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
    #7   13. jun 2011 Det er ikke korrekt køreteknik, men man kan sagtens.

Der er dog enorm forskel på at bremse dybt ind i et sving, dvs lægge maskinen ind MENS man bremser, og så at begynde en opbremsning mens man har nedlægning på.

Det er farligt hvis ikke man ved hvad man laver, men sådan er det jo med så mange ting...

• Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    maj 2008

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 8
    #8   13. jun 2011 Hej.
    Helt rigtigt hvad mange skriver, men læg ISÆR mærke til hvad Sajmon skriver. Der er stor forskel på, at lægge den ind i et sving MED indbremsning. Hvis du "ruller ind i svinget på en"neutral" cykel, så har du næsten igen vægt/tryk på fordækket, og så slipper den nemmere vejgrebet.
    Kan kun anbefale en dag på Knutstorp med een af de mange udbydere af Trackdays.
    Hed og lykke med det hele.
    Mvh
    Thomas

• #9   13. jun 2011 Tak for alle jeres svar, jeg må nok som sagt lære bremsen at kende. Og så vil jeg se om jeg evt kan komme på en bane for at prøve kræfter der - hvordan er sjællandsringen i roskilde - og der står ikke lige noget om mc'er på fdms hjemmeside, men regner da med der også er mc kurser der?
    Er der ellers andre baner på sjælland som kan anbefales?

• #10   13. jun 2011 En anden grund til kørelæreren siger som han gør er katastrofe opbremsning. Det vil jeg nødigt gøre i et sving, der må du lidt op og hugge til bremsen, tage lidt at svinget og bremse hårdt igen. Måske ved kørelæren også at det kun er i hans timer og køreprøven man køre pænt og derefter gør man det aldrig mere.

Overbremsning i sving med baghjulet, ja, så risikere du at ligge der, og plastik skjold er dyre.

På manøvrebane trænede vi katastrofe opbremsning og den første (ældre herre) bremsede for hårdt på baghjulet, skred lidt ud, blev forskrækket og slap bremsen hvorefter cyklen kastede ham af og han selv rullede 4-5 gange rundt og vores lærer sagde bare ”ja, sådan skal man så IKKE gøre”.

Så man kan godt, men erfaring er en god ting først, så man ved hvad der kan gå galt

• #11   13. jun 2011 Der er 2 sider af det..

Når du tager kørekort så skal du lære at køre motorcykel uden at du kører galt og overskrider grænser, i den virkelige verden, på racerbanen men også de almindelige veje, der SKAL man bremse i sving..

Du kan evt søge på google "friktionscirklen" den forklarer fordelen, men det du skal vide når du bremser mens du drejer (både i bil og motorcykel) så tilfører du vægt for forhjulet/ene og det gør at du har mere vejgreb, indtil en vis grænse hvor underlaget er glat, eller dækkene ikke kan holde til det længere, men den grænse er typisk MEGET større end din grænse som kører, så øv dig gerne i at bremse i sving stille og roligt, så bliver du skarp en dag..

• #12   13. jun 2011 Jeg synes det er noget svært at vende sig til der hvor bremserne sidder - har kørt cykel i mange år, og der er bagbremsen hvor forbremsen er på mc, og forbremsen hvor koblingen er - så har det med at være tæt på at trække i forbremsen, heldigvis husker jeg det hele tiden før jeg gør det :b

• #13   13. jun 2011 hehe hold op smiley

Jeg kører mtb konstant, og har aldrig hørt om den slags problemer :-)))

• #14   13. jun 2011 Jeg må bare vende mig til det eller bytte om på grebene på cyklen smiley
    Men jeg er slet ikke i tvivl om at jeg nok skal lære det, skal nok bare ud og kører nogle lange ture. Kan bare ikke vente til d. 23 hvor jeg skal op smiley

• #15   13. jun 2011 Og husk nu at køre på de "små" veje, altså landevejene med gode sving..

Alt det ligeudskørsel kan du gøre i 10 år uden at komme videre..

• #16   13. jun 2011 Okay tak, det skal jeg gøre. Har tænkt mig at tage nogle små ture på 50-100 km weekenden efter (også motorvej - men så meget landevej som muligt)

Kommentér på:
bremse i sving?

Annonce