880 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Omdrejninger:D Omdrejninger:D

Hej. jeg er ny herinde.. og har lige erhvervet min første mc en gs500 fra 2007.. til at starte på og få noget rutine:D

mit spørgsmål lyder,, henhold til omdrejninger, hvor meget skal man ligge på før det er fornuftigt kørsel.. og godt være det er et dumt spørgsmål.. men er det ikke lidt voldsomt hvis man kører en 80 stk. og i femte gear at de ligger på 5000 stk??

mvh Ronni.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.
  • Vandrør og afløb 730 kr.
  • Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Flytning af strømstik 1.890 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Omdrejninger:D
  • #1   29. jun 2011 Det afhænger 100 % af hvilken maskine det drejer sig om

  • #2   29. jun 2011 en gs500:D

  • #3   29. jun 2011 I den miderste tredjedel af omdrejningsskalaen.

  • #4   29. jun 2011 Hvis der ikke er rørt ved gearingen så ser speedometret sådan ud:

    80 km/t - 4000 omdr.
    140 km/t - 7500 omdr.

    Redline starter ved 11.000 omdr. Og jeg har læst at hvis man holder den på 75 % af omdr. inden redline så presser man den ikke unødigt.
    75 % af de 11.000 er 8250.
    Så man kan sagtnes køre 140-150 på speedometret ved marchhastighed på motorvejen uden der er problemer.
    Så det med 5000 omdrejninger i 5. gear ved 80 i timen, er som det skal være, men skift bare op i 6, hvis du ikke skal accelerer.

    Men lad være med at vrid øret rundt når den ligger på under 3000 omdrejninger, men det opdager du nok hvorfor:) Den skal have lidt at leve af den motor, men den er bundsolid:)


  • #5   29. jun 2011 80 km/t - 4000 omdr.
    140 km/t - 7500 omdr.

    Er selvfølgelig i 6. gear.


  • Anders K
    Anders K Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 207
    #6   29. jun 2011 Det er vel en smagssag, men jeg plejer at ligge mellem 4000 og 6000 på min fz6. Mener en tommelfingerregel siger at midterste tredjedel af omdrejningstallet er fornufigt. Så kan du både motorbremse fint og har rimeligt med moment til at komme afsted.

    Alt afhænger naturligvis af cyklen og hvor inspireret du har lyst til at køre.

    De tre første gear gør det for mig i byen - nogle gange kun de to første, hvis jeg er doven smiley

    /Anders

    PS: Tillykke med cyklen smiley


  • #7   29. jun 2011 Okay takker for svarene..:D

  • #8   29. jun 2011 Ronni, grunden til at du undrer dig er fordi du er vant til bil, hvor man med 80Km/t i 5. gear ligger med fx. 2500omdrejninger

    Velkommen til MC verdenen, noget af det fedeste ved at køre MC eller bil er omdrejninger.. Min 400RR går med 7.000omdrejninger i 6. gear ved 100km/t

    Når er ude og svinge så ligger jeg typisk mellem 9-14.00 omdrejninger..


  • #9   29. jun 2011 Men hellere for mange end for få omdrejninger, det er ikk sundt for en (hvilken som helst) motor at sejrtrække.. så lad være med at kør under 3000 i det hele taget...

  • #10   29. jun 2011 når jeg kører 80 på min Yzf 600r så holder jeg den på en ca 6-8k omdrejninger

  • #11   29. jun 2011 Mirza A... Medmindre man taler om en Harley Davidson der har det meste af sin kraft under 4500 omdr./min..;o)
    I min verden går det da ud på at have så FÅ omdr. som muligt...;o)


  • #12   29. jun 2011 Når jeg er kommet op i fart så ligger den nok et sted mellem 4-6k, så trækker den "ok" men larmer ikke.
    Men self får den noget mere når man skal op i fart, eller man er ude og køre lidt friskt i svingene.


  • #13   29. jun 2011 Omdrejningerne afhænger meget af motorstørrelsen.
    Min CBR900RR tager ca 3800 rpm ved 100 km/t, og en GSX250R tager 9000 rpm ved 100 km/t.


  • #14   29. jun 2011 Generelt ka du køre ved de omdrejninger du har lyst til - blot dyret ikke sejtrækker - dvs at motoren ryster og går ujævnt. Du skal heller ikke knalde den over 5000 omdr. inden den er ordentlig driftsvarm.

    Generelt skal du for at opnå ordentlig økonomi køre ved så lave omdr. som muligt i så højt gear som muligt uden sejtræk - af økonomiårsager


Kommentér på:
Omdrejninger:D

Annonce