2.042 visninger
|
Oprettet:
ABS eller ej {{forumTopicSubject}}
Synes jeg har hørt mange forskellige meninger om ABS på motorcykler, specielt forhandlere kan af en eller anden grund tilsyneladende ikke lide det, så ville lige høre, ABS eller ej, og hvorfor?
Mvh. Rasmus
aug 2008
Følger: 26 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 81 Svar: 777
Kan ikke forklare hvorfor det er så lækkert. Kun at jeg ikke vil undvære det igen
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.005
jeg skal heller aldrig have en mc uden abs ...............
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.769
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 24 Svar: 28
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.769
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.492
Og om vinteren ville jeg ikke bytte det ud for noget som helst.. men man kan altså bremse bedre uden abs, og man har bedre føling..
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 73 Svar: 828
nov 2004
Følger: 55 Følgere: 55 MC-er: 3 Emner: 75 Svar: 467
apr 2007
Følger: 66 Følgere: 61 MC-er: 2 Emner: 77 Svar: 1.038
Når man først har vænnet sig til det, så føler man sig rimelig sikker i trafikken.
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 777
mar 2008
Følger: 67 Følgere: 60 MC-er: 2 Emner: 68 Svar: 1.544
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.769
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.492
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.539
jun 2008
Følger: 25 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 18 Svar: 245
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.492
nov 2004
Følger: 55 Følgere: 55 MC-er: 3 Emner: 75 Svar: 467
mar 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 442
Kører I bevidst på kanten for at ABS skal redde Jer?
Min Bandit 1200s har også ABS, og før jeg fik den, havde jeg svært ved at se formålet med ABS på en MC.
Men - jeg har har haft ABS´n aktiveret 2 gange - og begge situationer var helt klart endt på skjoldet, hvis der ingen ABS havde været.
Den ene gang var i en lang kurve, hvor der kørte en traktor ud foran mig.
Traktoren kunne jeg relativt let have overhalet - men der var modkørende, og så måtte jeg jo bremse.
Men desværre havde der været mere en én traktor den dag, og de kørte med korn, så vejen var på det stykke, overdrysset med hvede korn, som ingen (selv med MotoGP evner) kan styre eller bremse sig ud af.
Det var svine heldigt at jeg akkurat holdt mig på sporet, uden at ramme noget.
Så jo - det virker, og det kan redde mange ting, men ligefrem sige at man har vænnet sig til det, som om det forlænger mulighederne for spændende kørsel - det holder bare ikke.
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.737
jun 2008
Følger: 25 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 18 Svar: 245
af dækket
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 73 Svar: 828
jun 2008
Følger: 25 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 18 Svar: 245
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.769
Ligesom bremserne i en Fiat Punto, du skal næsten ikke røre bremse pedalen så sidder du oppe i forruden, det betyder ikke at min mazda's bremser der skal trykkes næsten helt i gulvtæppet bremser dårligere, det er bare 2 forskellige systemer.
mar 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 442
At sætte sin lid til at ABS redder dig, hvis du "kører på kanten" er nok det dummeste jeg har hørt.
Har du tænkt det til ende..?
Hvis nu din ABS føler ikke virker?
Hvis ABS ringen er gået i stykker?
Så er der ingen hjælp at hente fra den moderne teknologi - du er på egen hånd, og sikkert prisgivet, hvis faren pludselig opstår.
Det er man selvfølgelig selv herre over, ligesom man skal være frit stillet for at køre i badesandaler og abeslips... :-))
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.005
begge var nær røget på skjoldet pga forhjuls blokade , og kørte forøvrigt langt forbi keglen ........ prøv så lige at lave en panik bremsning , foran moster oda ,som ikke overholder sin vigepligt ..........
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.922
Jeg har også været på FDMkursus hvor vi legede en del med ABS og der var mange gange at vi slog systemet fordi det lettede bremsetrykket for tidligt
Køb endelig ABScykler, men hvis folk bare klemmer til på grebet i en paniksituation bør de ikke kører på mc overhovedet!
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.005
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.005
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 85 Svar: 849
feb 2007
Følger: 102 Følgere: 93 MC-er: 1 Emner: 22 Svar: 589
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.769
aug 2008
Følger: 26 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 81 Svar: 777
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.737
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.492
Det er nogle fine kyllingespor jeres dæk har.. måske skulle i overveje et svingkursus ??
En bremse er IKKE en on/off kontakt.. Man skal bremse hårdt men ikke pludseligt..! Læg i øvrigt mærke til at jeg skriver at jeg IKKE kan udnytte bremser 100%, men jeg kan 100% køre om cirkler omkring jer begge to, hvis vi skal ud i mudderkastning..
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.769
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.005
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.769
Og at rejse cyklen mere op betyder jo bare at man kører langsommere i svinget.
Det er umuligt at kører hurtigt igennem et sving hvis cyklen er rejst op ;), det man skal gøre det er at hænge af siden af cyklen, på den måde står cyklen mere lodret så du kan få endnu mere fart på i svinget, ved samme nedlægnings vinkel
nov 2004
Følger: 55 Følgere: 55 MC-er: 3 Emner: 75 Svar: 467
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.963
.. Og det gælder ikke kun ABS, det inkluderer ALT ! Og han er bestemt ikke bleg for at uddele sin viden.
Tak Mirza du altvidende og konstruktive derbatant.
Og til trådstarter selvfølgeligt skal du vælge ABS hvis muligheden er der.
nov 2004
Følger: 55 Følgere: 55 MC-er: 3 Emner: 75 Svar: 467
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.492
nov 2004
Følger: 55 Følgere: 55 MC-er: 3 Emner: 75 Svar: 467
Men i en nød stund vil jeg nok osse vælge ABS.
Ps der er bange der ikke ved hvordan man bruger ABS systemet
mar 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 442
Skrevet: 04-09-2011 00:38:33
"michael L og strandløven..
Det er nogle fine kyllingespor jeres dæk har.. måske skulle i overveje et svingkursus ?? :-)"
Hvad har touring-slid på dækkene at gøre med alm. sund fornuft, og ABS bremser?
Og til Lars (Århus) R ; Tro mig - har du først været i situationen én gang, hvor forhjulet blokerer, så skal du nok få lært at dosere...
Jeg vil hellere bremse 10% for lidt, end 10% for meget!
Det er muligt det går galt alligevel, men chancerne er bedre.
Så længe hjulet roterer kan du styre - det slutter helt når hjulet står stille.
Og det er netop derfor at jeg selv fra starten var skeptisk mht. ABS på MC.
Kørte tidligere på CBR1000F med Dual Brake, og det er noget helt andet, men ganske effektivt, og meget nemt at dosere.
Turen jeg havde på hvede kornene kunne INGEN have bremset sig ud af.
De lå som et fint tæppe som perler, og gjorde et læst - nærmest levende - underlag.
Jeg kan fint tilslutte mig dem der mener de kan bremse optimalt, selv uden ABS - for det kan man.
Men kun på fast og tørt underlag.
I de særlige og farlige situationer, med sand, grus, korn - ja selv en alm regnvåd sommer asfalt, kan ABS blive det afgørende element.
ABS eller ej