13.875 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
25 Svar
Afstand mellem isolering og tag på garage ? HELP Afstand mellem isolering og tag på garage ? HELP
hej drenge
Glemte at sprøg inden jeg gik igang, men skal lige høre alligevel, jeg kan jo nå at lave det om.
Jeg har en garage med flat tag som har tagpap på, jeg har isoleret siderne og loftet. På loftet har jeg isoleret mellem spær op mod tagpladerne, spærerne er 15 cm høje og jeg har lagt 14 cm (95mm + 45mm) isolering i.
Er 1 cm nok ventilation mellem tag og isolering ?
Jeg kan godt tage 45 mm ud således at der kun er 95 mm, men det ville jo være rart at lade det hele sidde
tak
0 synes godt om
dec 2007
Følger: 24 Følgere: 24 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 223
Mvh.
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 11 MC-er: 6 Emner: 67 Svar: 284
Er det ultra vigtigt ?
for så skal jeg pille det hele ned igen
aug 2010
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 142
Vh michael
dec 2007
Med hensyn til dampspærre vil jeg fraråde at bruge den medmindre det er et rum der er fast opvarmet hele året.
aug 2010
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 142
Da tagpap plader er samlet med lim, kam de ikke ånde. Derfor er det ekstra vigtigt at der er ventilation under tagpap tag.
Desuden hvis du har brugt ruller, har du nok ikke engang 1cm luft, da de udvider sig mere end opgivet
dec 2007
aug 2006
Så den bedste løsning er nok at pille ud så jeg har 95 mm isolering i loftet. . . Jeg vil gerne have permanent varme på skal jeg så ikke have dampspær ?
aug 2006
dec 2007
Men nu er det nok ikke sådan at du laver den pis, gas og vandtæt. ;0) så i sidste ende ville det nok ikke blive et problem. Men modsat er det heller ikke nødvendigt at du bruger den. da det ikke er den der er holder på varmen. ;0)
Jeg ville undlade den så mine konstruktioner bedere ville kunne ånde.
mvh.
apr 2007
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 3 Emner: 113 Svar: 1.035
hvis du vil ha konstant varme der inde ville jeg sætte det op og sørge for det er så tæt som muligt
viser det sig at det er blevet for tæt til det du bruget det det eller at du ikke vil ha varme der inde hele tiden alligevel ja så såtter du bare ventilation i vægge bagefter det er nemt og koster 100 kr stykket det ville være nemmere end at skulle pille det hele ned bagefter og sætte dampspær på når du opdager du ikke kan holde varmen inde
har selv lige lavet værksted med 100mm i gulv vægge og loft med tæt dampspær har en varme pumpe der køre der ude så der er konstant 17 grader varmt pumpen køre engang imellem for at holde den temp havde jeg ikke haft dampspær ville den ha kørt konstant
jun 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 84
dec 2007
Du retter bare løs. Dampspærrens funktion er at forhindre fugt inde fra bygningen i at komme ud og sætte sig i konstruktionerne så der opstår kondens der hvor kold og varm luft mødes (dugpunktet). Og nej der skal ikke nødvendigvis være en damspærre der. Mange sommerhuse bliver også lavet uden dampspærre da de ikke er fast opvarmet året rundt. Netop for at forhindre at man får kondens på den forkerte side af damspærren.
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 109 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.420
Heine : hvis der ikke er varme på konstant , er det ikke korrekt at opsætte dampspærre.
apr 2007
giver jo ingen mening ta et stykkr isolering op sæt en blæser til at køre og du vil mærke at det trækker igennem din isolering (håber vi er enig så langt
gør det samme med et stykke plastik der kommer ingen vind igennem der er vi vel osse enig
så uden dampspær kan du ikke holde varmen inde
kondrup det du snakker om er et fugtspær
dampspær / fugtspær er to hvidt forskellige ting som ikke gør det samme du kan bygge alt der er konstant opvarmet uden et fugtspær det er rigtig
men sådan lidt sort og hvidt du kan intet lave korregt uden et dampspær
aug 2006
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 16 MC-er: 2 Emner: 85 Svar: 225
Den lille lune,- opslagsværk fra rockwool - har næsten svar på alle dine spørgsmål, og flere lysnings muligheder, jeg har valgt en jeg syntes du skulle se.
(link fjernet)
God arbejdslyst.
Henrik.
jun 2011
Michael B. : JO, der skal dampspærrer op
En dampspærre sidder på loftet en fugtspærrer bruges i gulv så jordfugt ikke trækker op i gulvet
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 22 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 105
apr 2007
idag bygger og isolere man efter uværdier et hus skal ha en hvis u værdi for at være bygget rigtig i teorien kan man lade være med at isolere sine vægge total hvis isolering i tag og gulv samt med vinduer og døre får huset til at overholde de gældende uværdier
så heine du er nød til at følge lidt med hvis du vil komme med kommentare aner ikke hvad du laver i det daglige men håber da ikke du køre og bygger for det lyder ikke til noget af det du laver kan klare hverken tryktest eller en uværdiesberigning som alt skal idag efter de regler der er kommet
men synes da du skal bygge dig et hus uden plastik og se om du kan holde varmen i det (du vil komme til at pisse fryse ) og hvad andgår hvad der holder varmen inde i huset det lærte jeg på teknisk skole for 15 år siden og har rejst rundt i hele norden og bygget nul energi huse de sidste 10 år så vil da mene at jeg har lidt baggrunds viden til hvad jeg snakken om
men alt hel og lygge med at bygge som du gør
apr 2007
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 85 Svar: 849
jun 2011
Iøvrigt er varmetabet ca 15% større i loftet som i væggene, derfor mere isol. på loftet.En dampspærrer skal sørge for der ikke går råd i konstruktionen, da varmen inde danner kondens når den møder kulden udefra. Har iøvrigt arb. som tømrer i 25år, så jeg mener også at jeg har bare lidt baggrundsviden.
apr 2007
jun 2011
Men takker for en god debat, og så må vi ellers håbe at Nikolaj har fundet en løsning he he.
Mvh Heine
apr 2007
men ja lad os håbe at han fik svar på det han skulle heheh
Afstand mellem isolering og tag på garage ? HELP