13.875 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Afstand mellem isolering og tag på garage ? HELP Afstand mellem isolering og tag på garage ? HELP

hej drenge

Glemte at sprøg inden jeg gik igang, men skal lige høre alligevel, jeg kan jo nå at lave det om.

Jeg har en garage med flat tag som har tagpap på, jeg har isoleret siderne og loftet. På loftet har jeg isoleret mellem spær op mod tagpladerne, spærerne er 15 cm høje og jeg har lagt 14 cm (95mm + 45mm) isolering i.

Er 1 cm nok ventilation mellem tag og isolering ?

Jeg kan godt tage 45 mm ud således at der kun er 95 mm, men det ville jo være rart at lade det hele sidde

tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Afstand mellem isolering og tag på garage ? HELP
  • #1   29. jan 2012 Du skal have en ventilationsspalte mellem dit tag og isolering på min 50 mm. for at få bortventileret evt. kondes fra indersiden af tagfladen.
    Mvh.

• #2   29. jan 2012 Crap, det har jeg også læst mig frem til. .

Er det ultra vigtigt ?

for så skal jeg pille det hele ned igen smiley

• #4   29. jan 2012 Jeg ville nok pille det ud. Så forskaller du bare indvendig til de 45 mm.
    Vh michael

• #5   29. jan 2012 Du risikere at kondensen ikke kan komme ud af konstruktionen og så får du rådskader med tiden. Det skal gerne være opbygget på en måde så der kan komme ventilation op gennem dit udhæng og hen under tagfladen så kondens vil blive bortventileret på den måde.
    Med hensyn til dampspærre vil jeg fraråde at bruge den medmindre det er et rum der er fast opvarmet hele året.

• #6   29. jan 2012 Det er vigtigt dit tag kan ånde, ellers går der råd i din konstruktion.
    Da tagpap plader er samlet med lim, kam de ikke ånde. Derfor er det ekstra vigtigt at der er ventilation under tagpap tag.
    Desuden hvis du har brugt ruller, har du nok ikke engang 1cm luft, da de udvider sig mere end opgivet

• #7   29. jan 2012 Og ja som michael P siger. Køb nogle 45x45mm installationslister og smæk på spærene så har du plads til dit isolering igen.. :0)

• #8   29. jan 2012 Jeg ville helst ikke tage af min loft højde smiley

Så den bedste løsning er nok at pille ud så jeg har 95 mm isolering i loftet. . . Jeg vil gerne have permanent varme på skal jeg så ikke have dampspær ?

• #9   29. jan 2012 Jeg har brugt bats de er billigst smiley

• #10   29. jan 2012 Det der kan være problemet med en damspærre i f.eks en garrage er at om sommeren er der ofte varmere uden for end inden for. og så kan der i nogle tilfælde opstå kondens på den forkerte siden af damspærren,
    Men nu er det nok ikke sådan at du laver den pis, gas og vandtæt. ;0) så i sidste ende ville det nok ikke blive et problem. Men modsat er det heller ikke nødvendigt at du bruger den. da det ikke er den der er holder på varmen. ;0)
    Jeg ville undlade den så mine konstruktioner bedere ville kunne ånde.
    mvh.

• #11   29. jan 2012 må lige rette dig der kondrup efter hvad jeg læser skriver du at det ikke er bampspæret der holder på varmen det er altså forkert det er lige nøjagtig det den gør dit dampspær holder på varmen så jo tættere din dampspær er jo billigere er det og varme op i længden
    hvis du vil ha konstant varme der inde ville jeg sætte det op og sørge for det er så tæt som muligt
    viser det sig at det er blevet for tæt til det du bruget det det eller at du ikke vil ha varme der inde hele tiden alligevel ja så såtter du bare ventilation i vægge bagefter det er nemt og koster 100 kr stykket det ville være nemmere end at skulle pille det hele ned bagefter og sætte dampspær på når du opdager du ikke kan holde varmen inde

har selv lige lavet værksted med 100mm i gulv vægge og loft med tæt dampspær har en varme pumpe der køre der ude så der er konstant 17 grader varmt pumpen køre engang imellem for at holde den temp havde jeg ikke haft dampspær ville den ha kørt konstant

• Heine S
    Heine S Tilmeldt:
    jun 2011

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 84
    #12   29. jan 2012 Når der er isolering SKAL der være dampspærer, uanset om der er konstant varme på eller ej og den skal tapes i samlingerne og det er isol. der holder på varmen ikke dampspær. er dampspæreren der ikke kan loftbeklædn. blive ødelagt af evt. kondens. der skal være min. 5cm. afstand mellem isol. og tagflade.

• #13   29. jan 2012 bornholmer E
    Du retter bare løs. Dampspærrens funktion er at forhindre fugt inde fra bygningen i at komme ud og sætte sig i konstruktionerne så der opstår kondens der hvor kold og varm luft mødes (dugpunktet). Og nej der skal ikke nødvendigvis være en damspærre der. Mange sommerhuse bliver også lavet uden dampspærre da de ikke er fast opvarmet året rundt. Netop for at forhindre at man får kondens på den forkerte side af damspærren.

• #14   29. jan 2012 Kondrup : jeg er helt på linie med dig , og ville bruge en vindpap istedet for dampspærre ,
    Heine : hvis der ikke er varme på konstant , er det ikke korrekt at opsætte dampspærre.

• #15   29. jan 2012 heine s du vil da vel ikke prøve at bilde mig ind at hvis du har et hus uden dampspær at du så kan holde varmen inde i huset ??????

giver jo ingen mening ta et stykkr isolering op sæt en blæser til at køre og du vil mærke at det trækker igennem din isolering (håber vi er enig så langt
    gør det samme med et stykke plastik der kommer ingen vind igennem der er vi vel osse enig
    så uden dampspær kan du ikke holde varmen inde

kondrup det du snakker om er et fugtspær
    dampspær / fugtspær er to hvidt forskellige ting som ikke gør det samme du kan bygge alt der er konstant opvarmet uden et fugtspær det er rigtig
    men sådan lidt sort og hvidt du kan intet lave korregt uden et dampspær

• #16   29. jan 2012 Jeg har valgt at sænke loftet, men kunne kun få lægter i 57mmx38mm, kan jeg bare stille dem på den høje kant også vil der være lidt luft mellem de 45 mm isolering og de 95 mm ?

• #17   29. jan 2012 Hej Nikolai.

Den lille lune,- opslagsværk fra rockwool - har næsten svar på alle dine spørgsmål, og flere lysnings muligheder, jeg har valgt en jeg syntes du skulle se.

(link fjernet)

God arbejdslyst.

Henrik.

• Heine S
    Heine S Tilmeldt:
    jun 2011

#18   29. jan 2012 bornholmer E : det er f...... for grinagtigt hvis du tror det er et stykke plastic på 0,20mm der holder på varmen, så ville det jo ikke være et krav i bygningsreglementet at der skal være 300mm på loftet.Så nej vi er ikke enige.
    Michael B. : JO, der skal dampspærrer op

En dampspærre sidder på loftet en fugtspærrer bruges i gulv så jordfugt ikke trækker op i gulvet

• #19   29. jan 2012 bar lig en tanke du siger at der er fladt tag og du hvil have 5 cm hulrum mellem isolering og tagpladern er der åbent i endern ud mod vægen for hvis der ikke er ventilasion mellem isolering og tag ja så spære du luften inde og så er det jo et fedt om isolering er 1 cm eller 5cm fra taget for inder spæret luft giver svamp og råj

• #20   30. jan 2012 heine hold nu der er jo ikke faste krav mere om hvor meget isolering der skal være nogen steder hverken i gulv væge eller loft du er jo langt bag efter så ved ikke lige hvad der er grinagtig
    idag bygger og isolere man efter uværdier et hus skal ha en hvis u værdi for at være bygget rigtig i teorien kan man lade være med at isolere sine vægge total hvis isolering i tag og gulv samt med vinduer og døre får huset til at overholde de gældende uværdier
    så heine du er nød til at følge lidt med hvis du vil komme med kommentare aner ikke hvad du laver i det daglige men håber da ikke du køre og bygger for det lyder ikke til noget af det du laver kan klare hverken tryktest eller en uværdiesberigning som alt skal idag efter de regler der er kommet

men synes da du skal bygge dig et hus uden plastik og se om du kan holde varmen i det (du vil komme til at pisse fryse ) og hvad andgår hvad der holder varmen inde i huset det lærte jeg på teknisk skole for 15 år siden og har rejst rundt i hele norden og bygget nul energi huse de sidste 10 år så vil da mene at jeg har lidt baggrunds viden til hvad jeg snakken om
    men alt hel og lygge med at bygge som du gør

• #21   30. jan 2012 og du bruger ikke fugt spær i gulv længere der bruger du en radom sikring som er en del tykkere end både damp og fugtspær er

• #22   30. jan 2012 bornholmer E , vil du påstå at alle dem der bor i huse uden dampspærre, de går rundt og fryser? Vil tro at langt over halvdelen af den danske befolkning bor i huse uden dampspærre - sikke nogle stakler smiley

• Heine S
    Heine S Tilmeldt:
    jun 2011

#23   30. jan 2012 bornholmer E: lige nøjagtig,du kan sagtens fylde al isol. i væggene og undlade at lægge noget på loftet og så overholde U-værdien, MEN alle, ihvertfald de fleste, ved jo at varmen stiger opad, så derfor siger BR10 (bygningsreglementet 2010), at nybyggeri opvarmet til mindst 15gr. skal ved gitterspær isol. med 455mm ved en U-værdi på 0,08. 2015 krav : 580mm ved en U-værdi på 0,06.
    Iøvrigt er varmetabet ca 15% større i loftet som i væggene, derfor mere isol. på loftet.En dampspærrer skal sørge for der ikke går råd i konstruktionen, da varmen inde danner kondens når den møder kulden udefra. Har iøvrigt arb. som tømrer i 25år, så jeg mener også at jeg har bare lidt baggrundsviden.

• #24   31. jan 2012 Så burde du osse vide at br10 bygger man ikke efter mere da der er kommet nyt bygningsrelemang og ja varmen stiger op af der er vi helt enig jeg siger osse i teorien kan man bygge efter ren uværdigsberigning da det er den der tæller i dag og der ikke er nogen faste isolerings krav længere . Men selvfølig skal der mest i tag da det er der varmen stiger op som du siger det er simpel Logic

• Heine S
    Heine S Tilmeldt:
    jun 2011

#25   31. jan 2012 bornholmer E d. 29-01 skriver du at det er plastikken der holder på varmen, idag skriver du at det er logisk at jo mere isol. desto bedre, ved du hvad : jeg tror vi trods alt er enige et langt stykke af vejen :-)) og som jeg skrev : der kommer nyt BR. om 3 år.
    Men takker for en god debat, og så må vi ellers håbe at Nikolaj har fundet en løsning he he.
    Mvh Heine

• #26   1. feb 2012 det er osse plastikken der gør at varmen ikke fiser ud af huset

men ja lad os håbe at han fik svar på det han skulle heheh

Kommentér på:
Afstand mellem isolering og tag på garage ? HELP

Annonce