4.888 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

køreprøve i regnvejr?? køreprøve i regnvejr??

Hej folkens..

Jeg skal til køreprøve på onsdag, og det ser ud til det bliv PISvejr..

Nogen der har taget kortet inden for de sidste par år i regnvejr, og ved hvad sagkyndiges syn på kontrastyring er i sådan et vejr?

Er på ingen måder nervøs for at skulle til prøve, da der efterhånden er rimelig godt styr på knallerten, men kan ikke forestille mig andet, end at man ryger en tur i græsset, når man skal lave kontrastyring med 50km/t på våd bane..

Håber der er nogen der kan dele ud af deres erfaring.

God vind

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • rengøring 1.000 kr.
  • Montering af skab 1.560 kr.
  • Handyman: lampe og gardin opsætning 800 kr.
  • Fejlsøgning ovn - relæ slår fra 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  køreprøve i regnvejr??
  • #1   6. apr 2012 så kør langsommere.....
    du skal køre efter forholdene... hvis det regner så sæt farten ned

• #2   6. apr 2012 Bare ned med farten ja, også selvom den kontrastyring først bliver rigtig god efter 50 km/t:)

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.921
    #3   6. apr 2012 Kontrastyring med 50 kan man sagtens på våd vej - der skal bare ikke tages lige så hårdt fat.
    Det er kun inde i dit hoved det vil gøre en væsentlig forskel, forudsat dækkene er rimeligt friske på cyklen.

Men som Tue siger, skal man køre efter forholdene - det vil en sagkyndig ikke brokke sig over, medmindre manden er idiot...

• #4   6. apr 2012 Kan godt være jeg ikke forbinder kontrastyring med det samme jer, men du kan jo slet ikke dreje uden at kontrastyrer så snart du kører over 20-30kmt
    Og hvis der ikke er vejgreb nok til at give lidt hurtige input til forhjulet bare fordi det regner, så er det dælme nogle ringe dæk de har på skolecyklerne.

• #5   6. apr 2012 KOBLING og så trykker du bare på styret så han ser at du har fattet pricippet i øvelsen

• #6   6. apr 2012 Snakkede med min kørelære om det idag, han mente ikke at sagkyndige tog hensyn til vejret mht de manøvre der skal laves på bane. Der vil selvfølgelig blive taget hensyn til forholdene når/hvis jeg kommer ud på vejene.

Lasse (Hammel) H: Det er undvigemanøvre hvor der skal bruges forholdsvis hård kontrastyring for at komme igennem forhindringen smiley

• #7   6. apr 2012 Lasse - man kan sagtens dreje uden kontrastyring.. Der skal bare lidt mere vægt til og tvang. Men det er 100 gange lettere med lidt kontra. Min Kørelærer forklarede først princippet i det efter 2 lektioner. Jeg var da sikker på manden tog pis på mig indtil jeg fik det afprøvet smiley

• #8   6. apr 2012 ku være du sku tage en vand scooter til den prøve,,,,:)
    held og lykke

• #9   6. apr 2012 bare gør som der bliver sagt, det ikke din mc, og dækkene er ikke så ringe at de smutter som skøjter på is, så bare gå til den

reelt set så mister man kun 20% friktion ved at himmel og hav står i ét. så bare gå til den

• #10   6. apr 2012 Jeg tog køreprøven forrige år. Det var den sidste prøve der blev holdt den sæson og der havde været frost om natten, så der var stadig rim på banen da vi kom ud til banen om morgenen. Resultatet blev at jeg smed cyklen til kontrastyringsøvelsen, selvom jeg følte at dækkene havde rimelig godt ved. Jeg har normalt ikke noget problem med kontrastyring overhovedet, så det var nok et produkt af overmod, da den køresagkyndige havde været lidt efter de elever der var oppe før mig, på netop denne øvelse. De kom dog videre. Det gjorde jeg ikke. Så tag den med ro, som de andre også siger. Du får trods alt et par gange til øvelsen, og hvis du ikke kan udføre øvelsen tilfredsstillende, så går det også. De kigger på din præstation som en helhed, så du skal nok komme igennem alligevel, hvis du laver få fejl i resten.

• #11   6. apr 2012 Min lærer sagde det var værre hvis man blokerede hjulene under katastrofeopbremsningen. Og der skal ikke så meget til i vådt føre jo. Men du har også vildt meget plads til at få den stoppet.

• #12   6. apr 2012 Smoooooooth bevægelser, slap af i arme og skuldre, ingen vægt ned på styret - det bruger du kun når du skubber til indersiden af håndtaget. Så skal det nok gå. Held og lykke.

• #13   6. apr 2012 Tusind tak for alle svarende..

Mads M: kanon respons.. Så vil jeg hellere lave lidt blødere kontrastyring end at smide cyklen i græsset..

Flere svar er selvfølgelig velkomne smiley

God påske til jer alle..

• #14   7. apr 2012 Det havde også lige regnet da jeg skal til den test i 09, og der var ingen problemer idet?? Der er masser af greb selvom det var vådt.. Kan godt se at rimfrost bliver glat men det er jo bare vand:D Gummiet har fint bid til de kontrastyringer!!

• #15   7. apr 2012 skal = skulle

• #16   7. apr 2012 ... Er man klar over at et kørekort også gælder i regnvejr?

• #18   7. apr 2012 I dag skal man igennem en prøve på lejet bane først. her laves der forskellige manøvre, hvor man først skal få sin mc igennem en lille labyrint. Herefter accelerer op i fart og vende sin mc omkring en kegle , så man næsten kommer ned og lægge. Dernæst bremse hurtigt op, uden at blokere bremserne, og så lave noget kontrastyring.

motorsagkyndige spørger dig stadig først lige om nogle spørgsmål. Når man har klaret dette stort set fejl frit, får man lov til at komme ud på offentlig vej, hvor man kører en rute, mens motorsagkyndige og kørelærer sidder i bil bagved.

• #19   7. apr 2012 Jeg fik pappet sidste år det foregik også i regnvejr, det var nu ikk så slemt, mine kørelærer sagde bare at vi godt måtte tage det lidt med ro og nøjes med en 40 stykker i den undvige prøve..

• #20   7. apr 2012 politiet har talt

• #21   7. apr 2012 Man kan jo ikke dreje en motorcykel uden at den kontrastyrer jo, hele pointen er at dækket peger modsatte vej af den retning du drejer til.. Så nej man styrter ikke, ellers ville alle styrte..

• #22   7. apr 2012 Brems i god tid og ikke lav hårde nedgearinger. Hvis den skulle blokkere baghjulet på grund af nedgearing så træk koblingen hurtigt igen.

Husk man kan kun gøre en ting af gangen på en mc. Enten bremser man eller også drejer man, aldrig på samme tid.

• #23   7. apr 2012 Niels, det var dig der ville på svingkursus ikk ?

Det ENESTE rigtige er at bremse og dreje på samme tidspunkt, du får meget mere vægt på dit forhjul og dermed mere greb, også i regnvejr.. Der skal bremses mens man drejer, og med tiden lærer man hvor meget der kan bremses..

• #24   7. apr 2012 Simon Ø - Dvs du ikke vil have noget imod at komme kørende på motorvejen med 110kmt i venstre vognbane, og så dreje styret til højre med vægt og tvang for at skifte til højre vognbane....

• #25   7. apr 2012 Mirza A det er nok ikke lige det første han skal, når han er helt grøn. Han kender jo intet til grændserne endnu. Jeg blev smidt ud på en sprit ny mc = nye meget glatte dæk, i regnvejr. Jeg dansede rundt som bambi på glat is.

• #26   7. apr 2012 Citat: Der skal bremses mens man drejer, og med tiden lærer man hvor meget der kan bremses..

Det er jo ikke lige meningen at han skal prøve grændser af nu, for det første er det ikke hans egen mc, for det andet er det en køreprøve. Han skal bare klare sig igennem efter de regler der gælder og ikke smide mc´en.

• #27   7. apr 2012 Niels: når det ikke er hans egen maskine er det jo nu han skal prøve grænser af . jeg ville da være ked af at ridse min egen smiley

• #28   7. apr 2012 Bare kør roligt med gas , kobling og bremse, og vær så indstillet på at blive våd.

• #29   7. apr 2012 Under den manøvre der er tale om må der hverken bremses eller kobles ud.. Man må selvfølgelig slippe gassen, men det skal stadig foregå med ca 50km/t så vidt jeg er blevet informeret.. Selvfølgelig skal der kontrastyres mere eller mindre når man drejer, men nu er keglerne sat op således at der skal presses godt til styret for at undgå at banke kegler ned..

• #30   7. apr 2012 Flemming:

Jeg ødelagde toppakningen på den første skole mc jeg fik, fordi jeg kørte den meget ud i gearne, det var derfor jeg fik en ny senere. He Men han skal jo køre pænt til køreprøven.

• #31   7. apr 2012 Lasse - ekstremt tilfælde som jeg på ingen måde har sagt noget om. Som jeg også skrev, jeg går ud fra du har læst det siden du kommenterer på det, så var det under de 2 første lektioner. Jeg havde aldrig siddet på en motorcykel før, så der kunne jeg ikke selv tænke til at kontrastyre.
    Men nej, jeg vil aldrig køre uden at kontrastyre i dag. Men man kan godt:)

• #32   7. apr 2012 Nej man skal ikke nødvendigvis prøve grænser af når man er ved at tage kørekort (selvom jeg dog kyssede asfalt på manøvrebanen)

men jeg synes det er lidt problematisk når en kørelærer siger at man ikke må dreje og bremse samtidig, de burde i stedet sige at man skal passe på med at dreje og bremse samtidig, der er mange som går rundt og tror at det er dårligt og farligt..

• #33   8. apr 2012 Mirza > u said it!

/BBB

• #34   8. apr 2012 Det er vel først noget skidt når man stopper og drejer.. Så bliver der lidt med noget vægtbalance. Det kan give lidt problemer:)

Kommentér på:
køreprøve i regnvejr??

Annonce