{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.495 visninger | Oprettet:

omdrejninger ved gearskift {{forumTopicSubject}}

Hej alle jeg har søgt men ikke fundet.

Er der nogen herinde som kan give mig et råd til, hvordan man køre sin motorcykel i byen og på landevejen, her tænker jeg på gear og omdrejninger?
f.eks, hvilket gear køre man med i byen, og hvor mange omdrejninger skal den have når man skifter gear.
kan i lave en liste omdrejninger fra 1 til 2 osv. man kan selvfølgelig høre hvornår der skal skiftes, men hvad er det rigtige?

jeg har en Honda cbr 600 f2 1992

tak for det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  omdrejninger ved gearskift
  • #1   9. apr 2012 Kør i den midterste tredjedel af dit omdr register.

  • #2   9. apr 2012 Man kører i så højt gear som muligt uden at den sejrtrækker, men der er også dem som ikke kan mærke når en motor sejrtrækker hehe

  • #3   9. apr 2012 Så nej man kan ikke lave en liste, fordi det afhænger af vind, vægt, hældninger på bakken, dæktryk mm.

  • #4   9. apr 2012 Det er jo nemt med en 600cc række 4, med det samme den er varm skal den op i de sidste 30% af omdrejningsskalaen for at komme fremad på snoede veje

  • #5   9. apr 2012 Tror du ikke bare du skal køre lidt mere???

    Man får da meget hurtigt en fornemmer for det her, akkurat som når man kører bil.

    Jeg gider i hvert fald ikke lave en facitlste, der alligevel ikke duer bare der er lidt modvind:-)


  • #6   9. apr 2012 Øhhhh ???

    Den skal vel ikke ha' flere omdrejninger end der er brug for...
    Hvis du kører i byen og på landevej og ikke skal lave nogle voldsomme accelerationer kan du roligt skifte gear ved 3500-4000 omdrejninger.
    På et tidspunkt når du hastighedsgrænsen på 50, 60, 70 eller 90 km/t og så er det vel bare at vælge det gear hvor den ka' trække sig selv og stadig går jævnt. Skal du accelerere er det bare at geare et gear eller to ned og gi' gas...
    Skal den virkelig ha' smæk og accelerere maksimalt skal omdrejninger ligge mellem max. moment ( 63 Nm ved 9500 o/m ) og max ydelse
    ( 98 HK ved 12000 o/m )
    På motorvejen skal du vel bare stille og roligt op og følge trfikken ved 110-130 km/t og når den rette hastighed er nået op i 6. gear. Jeg vil tro at den i 6. gear går ca. 130 km/t ved 6000 omdr/min.


  • #7   9. apr 2012 tak for alle svarende, det var lidt i den stil som du skrev Carsten. ikke misforstå mig, jeg kan selvfølgelig høre når der skal skiftes gear, det var mere så man ikke lyder som en total nybegynder når man køre ned gennem byen smiley
    har kørt i 2 uger kun og nu er det regnvejr, så det er ikke blevet til så mange øve ture endnu smiley


  • #8   9. apr 2012 folk de fatter jo alligevel ikke noget når man kører, de tænker bare "se motorcykel"

  • #9   9. apr 2012 Hehe ja det er rigtig. der står mange misundelige mennesker

  • #10   9. apr 2012 Øveture.. ?!? de fleste øver sig alt for lidt i at køre i regn. De er vel kede af at blive våde, bange for det eller ønsker at skrive "ALDRIG kørt i regn" når de engang skal sælge cyklen. Omdrejningerne du cruiser rundt med er stort set det samme i regn og tørt, så det synes jeg ikke du skal tænke så meget over. Som flere siger, så finder man hurtigt følingen med sin cykel, og ved fra hvilke omdr. den trækker rent i de forskellige gear. Når jeg triller gennem en by vælger jeg det højeste gear hvor den trækker rent - som Mirza også sige. Hvis du for alt i verden vil undgå at lyde som en noob på din maskine så lad endelig være med at trille afsted i lave gear med høje omdrejninger. Unødige riv i gassen når du holder på tanken og skal ud på hovedgaden er også kun smart når man er i knallert-alderen, så du bestemmer selv hvem du vil imponere smiley

  • #11   9. apr 2012 jeg er ikke så bange for at maskinen bliver våd, den er jo bygget til det, jeg er mere bange for at ligge mig ned i et sving og så skride og vælte fordi det er vådt. men det er nok fordi jeg er nybegynder at jeg har det sådan. der skal sikkert mere til at vælte end en smule regnvejr ?? smiley

  • #12   9. apr 2012 Thomas N. Fornuftig beslutning! hvis du ikke er helt tryg på to hjul endnu er der ingen grund til at udfordre skæbnen og køre ud i regnen (hvilket det heller ikke er noget som helst sjovt ved at køre i) Erfaringen skal nok komme hen over sæsonen både med hensyn til dit gearskifte og alt det andet smiley

  • #13   9. apr 2012 Jeg giver altid mellemgas når jeg går ned i gear. Altså to fingre på forbremsen og så ruller jeg lidt på gassen med tommelfingeren lige inden jeg går et gear ned. Så kommer man meget jævnt ned i fart, uden at den motorbremser i hårde stød. Og så lyder det også fedt synes jeg. :o) Woum Boooo... Woum Boooo... Det forhindrer også at du blokkerer baghjulet i vådt føre. :o)

  • #14   9. apr 2012 Hans T. Tak for uddybelsen det er rart at vide.
    Mr T tak smiley


  • #15   9. apr 2012 Du lyder som en ny begynder. Opfør dig som en. Du bliver ikke prof igennem et forum.

    Hvis du ikke har foebedret dig siden kørekort lektionerne. Så ser det sort ud smiley


  • #16   9. apr 2012 Søren, jo jeg har forbedret mig smiley

  • #17   9. apr 2012 Jeg lærte først min maskine at kende da jeg sendte mig selv ud på nogle ture på 2-3000 km og efter 1200 tænker man slet ikke over gearskif og over hvordan man skal dreje, det gør man bare. :o)

  • #18   9. apr 2012 Ta et kørekursus, evt ved Mc Sikkerhed, de penge er givet utroligt godt ud.

    Mvh
    Per


  • #19   9. apr 2012 hold da op nogen ture på 2000 til 3000 km for at øve, hvad gør du som erfaren 10000

    Lærer man mere af lang tur kontra kort tur :-), og er det km der gir erfaringen, eller er det typen af tur


  • #20   9. apr 2012 Forbremse og mellemgas for at geare ned? Det er da bare at påvirke koblingen, smide den et gear ned og slippe koblingen forsigtigt.

  • #21   9. apr 2012 Efter jeg havde kørt igennem alperne med fuld oppakning, skulle jeg vende på et tidspunkt og jeg havde styret helt i bund, med en hånd på styret. Man får kun sin egen erfaring ved at komme ud og køre en masse km.

  • #22   9. apr 2012 Tak for alle de gode svar smiley det er bare med at komme ud og blive gode vennter med maskinen smiley
    Det kunne være som Per skriver at man skulle tage et kørekursus.


  • #23   9. apr 2012 Hvis jeg triller ind gennem byen på vej til arbejde så sparker jeg den da bare i 6. gear ved 60, så triller den dejligt stille afsted smiley

  • #24   9. apr 2012 kvalitet frem for kvantitet, man lærer mere efter 200km på bane end man gør efter 20.000km på de danske veje hvis man konsekvent overholder fartgrænser

  • #25   10. apr 2012 Max Motor, tak.. ja jeg må ud og træne, når vejret bliver til det smiley


  • #26   10. apr 2012 Har selv lavet den med at sætte i gear et par gange eller 3 hvor motoren dør i det sekund den kommer i første, og det så slår en med det samme at det nok var en go ide at få støttefoden op smiley

    Men husk, og jeg gentager HUSK, at hvis du bruger skivelås så få skidtet af inden du køre, for du kommer sjældent ret langt, og det kunne nemt komme til at koste nogle trælse kr smiley


  • #27   10. apr 2012 MR T. hehehe, ja den har jeg allerede lavet den der , smiley dog ikke den med skivebramsen da den har indbygge alarm, smiley

  • #28   10. apr 2012 Din mc fortælle dig hvornår du skal skift gear!! 1gear ful gas så lidt efter er det ligesom den ikke vil mere, idet gear! Jamen så laver du bare samme nummer i 2 gear! 3,4,5,6!


    Hvis det ikke virker, så har Knud Ølstykke også et godt råd! ( føl dig frem og få kørt nogle kilometer! Eventuelt på tidspunkter hvor der ikke er så mange bil!


Kommentér på:
omdrejninger ved gearskift

Annonce