3.980 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 91 Svar

I retten i morgen I retten i morgen

Jeg blev ringet op sidste år af en betjent, om jeg var ejer af mc med reg nr....
Ja det er mig.
Om jeg kunne erkende at have kørt siksak kørsel på motorvejen mellem biler der holdt i kø i forbindelse med et færdselsuheld længere fremme.
Nej, det kan jeg ikke, jeg kørte langs med bilerne i højre side, uden at overskride de striblede linjer.
Ping pong frem og tilbage, og han ville så tage mig i retten.

Jeg VED jeg ikke har kørt siksak / slalom kørsel, da jeg har været til fornyet køreprøve kort forinden og ikke vil risikere noget med mit kørekort.

Min tanke er at der måske er en sur / misundelig bilist der har ringet til politiet og anmeldt mig.

Mit spørgsmål er så :
Skal betjenten ikke bevise han har været på stedet ? og hvordan beviser han det ?

Hvad skal jeg forberede ?

Jeg har ringet og spurgt om det kun er en bøde for så ville jeg betale den, da jeg synes det er pjat at bruge så mange ressourcer på det, men der følger også et klip med og det vil jeg ikke acceptere.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte levende pumaer 570 kr.
  • Hæng spisebordslampe op 250 kr.
  • Græsslåning 950 kr.
  • El tjek og eventuelt fjerne stikkontakter i lejlighed 1.000 kr.
  • Montering af gardiner og TV stand 1.500 kr.
  • Fjernelse af ukrudt under hæk 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  I retten i morgen
  • #1   18. apr 2012 Nu skal jeg ikke gøre mig klog på det hele - men hvis du, såfremt det er en bøde, ønsker at betale den - er det så ikke det samme som at erklære sig skyldig i at have lavet forseelsen?

• #3   18. apr 2012 Casper jo det er det, men det er udelukkende fordi jeg mener det er vildt at bruge min og deres tid pga sølle 500-1000 kr. så lad mig da betale det og vi kommer alle videre.

• #4   18. apr 2012 Hvis du ikke er blevet filmet eller betjenten ikke har stoppet dig og påtalt din kørsel, så skal du bare NÆGTE ALT. Det skal bevises at du har gjort dig skyldig i en forselse. Det er ikke bare nok at poltiet har en anmeldelse fra en evt. skide sur billist.......SÅ NÆGT NÆGT NÆGT

• #6   18. apr 2012 Held og lykke håber du kommer med en opfølgning , på sagensudgang det er jo et hot emne.
    som de andre skriver så hold fast !

• #7   18. apr 2012 Ja hold os endelig opdateret. Jeg tror mange herinde har set frem til rettens ord. Loven er jo som bekendt afhængig af hvordan domstolene fortolker den.

• #8   18. apr 2012 Du skal for alt i verden kæmpe din sag og holde på din ret, ogh alt andet lige så kan du ikke dømmes uden beviser.

så hvis han ikke har været der og har dig på video, så kan han intet bevise, syntes det er tåbeligt langt ude...

troede de havde så travlt med reelle sager og ikke brugte vores skatte kroner på sådanne noget pis.

• #9   18. apr 2012 Hvis du nægter. Så skal du ikke komme på din MC med samme hjelm og køredragt som på dage. For så kan du komme til at lave et selv mål. Tag bilen/bussen til retten.

Undre mig over om de ikke har en video af dig. Det ville de jo nok have sagt hvis de havde.

Jeg kunne også godt tænke mig at høre udfaldet.

• #10   18. apr 2012 Jamen jeg har kun grund til at nægte, og undre mig i den grad også over deres prioritering.
    Jeg tager bilen, og høre hvad de har at sige.
    Skal nok følge op herinde i morgen.

• #11   18. apr 2012 Held og lykke med udfaldet imorgen. Håber på det bedste.
    Lad os gerne vide hvordan det går.

• #12   18. apr 2012 Var betjenten slet ikke inde på hvorfor han ringede, hvilke beviser der var? Det har du da vel krav på at vide inden sagen kommer for retten.

• #13   18. apr 2012 Betjenten sagde det var ham der havde set det og det er kun ham der er indkaldt som vidne, det er det eneste bevis der er

• #14   18. apr 2012 hvis du ved at du ik har gjordt noget galt så skal du da stå fast på det og du skal slet ikke gå med til at betale nogen bøde, så er det jo lidt som at sige at man måske har gjordt noget galt

• #15   18. apr 2012 Niklas D, jeg kan godt følge dig, men alt med måde.
    Folk opfatter situationer forskelligt, og det skal de have lov til, men nogle menneske VIL bare forarges over andres opførsel, og så bør en dommer/jury være rette man til at klappe vedkommende på hovedet og sige "så så, det skal nok gå alt sammen". Vi KAN ikke leve efter laveste fællesnævner altid.

• #16   18. apr 2012 råd til en anden gang smiley
    hvis man ikke kan bevise det er dig der har været på cyklen, men måske en potentiel køber, kan du ikke få bøden smiley

så spørg hvornår det var og sig der er en der har prøvekørt din mc smiley

• #17   18. apr 2012 Held og lykke i morgen

• #18   18. apr 2012 Niklas D, Genen skal jo også være forståelig og meningsfuld. Altså begrundet. Det er ikke nok at jeg forarges over at du sidder med et rundstykke og jeg ikke gør. Men det er nemlig en regel som kan bruges generelt og om alt ja.

Christian S, Mener ny lovgivning dikterer at hvis ikke man vil opgive hvem det så var, så hænger man selv på bøden.

• #19   18. apr 2012 Sidste år var en jeg kører sammen med blevet set på hjul over en strækning på 10 meter eller sådan noget.. Han blev ikke stoppet men derimod ringet op - Præcis samme forløb som dig og han nægter alt og blev hevet i retten efter 4-5 mdr. Så han og ham han kørte med vidnede i retten og sagde det gjorde han ikke og han kan slet ikke finde ud af sådan noget eller ved hvordan man gør -- bla bla bla-.. Men politimanden sagde bare: Jeg så han gjorde det ! Bum så var den sag afsluttet og han skulle op til orienterende kørerprøve..

Politiet ord gælder for meget mere end os borger desværre..
    Så er 100 % sikker på du også taber denne her sag desværre..

• #20   18. apr 2012 Ja det bliver lidt spændende at høre , Ja jeg tror at holder betjenten på at han har set det og det er det han siger i retten og du siger modsat, kan du være helt sikker på at de tror på ordensmagten og dømmer dig.

Jeg har prøvet i en fart sag med en mc betjent.

Glæder mig til din opfølgning

Mikael

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #21   18. apr 2012 Sjovt som denne "kø-forbi-overhalings" debat popper op hele tiden!

I nedenstående link kan I se hvorledes Hr. Fuldmægtig Lilholt fra justitsministeriet giver sit svar til Pa. Ivan Pedersen fra Færdselsafdelingen på nordsjælland. Det skal tilføjes, at dette svar ikke er fyldestgørende, idet man ikke tager højde for alle scenarier. Desuden er det faktum, at der inden for Etaten ligeledes er forskellige opfattelser af en given situation - som reelt kun kan afgøres retslig og med 100% dækning af eventuelt videooptagelse fra en given hændelse. Dog er svaret fra justitsministeriet af sådan en "kvalitet" at en del af ovenstående gætværk kan afhændes.

Der er flere scenarier opstillet - bla. svar på trådstarter:

http://dl.dropbox.com/u/6598691/overhaling/side-1.pdf
    http://dl.dropbox.com/u/6598691/overhaling/side-2.pdf
    http://dl.dropbox.com/u/6598691/overhaling/side-3.pdf
    http://dl.dropbox.com/u/6598691/overhaling/side-4.pdf

@JohnDoe: Du har ret til at få udleveret alt materiale inden indkaldelse til retten. Denne "ret" gælder allerede i forhold til indledende "forhandlinger" med anklage/myndighed. Såfremt de ikke gør dig bekendt med disse forhold, så er alene dette "nok" til at frafald ift. byret. Mit gæt er, at du ER blevet gjort opmærksom på disse forhold, f.eks. om der forefindes videooptagelse, iagttagelse fra vidner (f.eks. civil anmelder eller betjent) mv. Tidligere blev der fra anklage/myndighed begået en del "fodfejl" - men det sker yderst sjældent (mere).

Forøvrigt - at en betjent kontakter dig med henblik på erkendelse skal du tage helt roligt. Det er og bliver *kun* deres jurist (anklage/myndighed) som tager bestik af situationen - dels for vurdering af holdbarhed i byretten - herunder hvilke beviser der taler for eller imod.

Et eller flere vidner ift. din beskrivelse holder ikke i byretten - dertil kan henvises til alt for mange sager/forløb som enten er tabt- eller afvist på forhånd. Medbring du blot ovenstående kopi/print af PDF filerne, så kan anklager såvel byret få en lektion i hvorledes justitsministeriet "tolker" sig-sag-kørsel - og dertil spørger du blot: Findes der videobevis? Herefter bruger du din *ret* til at holde mund - ikke brug for yderlig debat/omsorg eller kvidren....

God fornøjelse - det bliver en helt helt speciel dag for dig! smiley

• #22   18. apr 2012 "Betjenten sagde det var ham der havde set det og det er kun ham der er indkaldt som vidne, det er det eneste bevis der er"

Uhhhh, lyder ikke rart, og da specielt ikke i en wannabee politistat smiley

• #23   18. apr 2012 Det bedste er altid at sige nej hhv. det vil jeg ikke udtale mig om.

Dvs. bliver der spurgt om ejerskab, er det unødvendigt at benægte dette, da det står sort på hvidt. Men alt andet er enten et nej eller det vil jeg ikke udtale mig om.

Desuden ligner det da ikke noget at ringe folk op? Det skal da være skriftligt når det går i retten? Og som nævnt ville det jo være rart at kende anklagerne, dvs. er det videofilmet, er det vidner osv..

Held og lykke herfra!!

• #24   18. apr 2012 Hej Hans
    Spændende læsning.
    Jeg er ikke blevet bekendtgjort med noget bevismateriale.
    Så du ville aflevere en kopi til dommer og anklager og så tie stille ?

Hvordan foregår sådan noget egentligt ?
    Er det anklager først, med politimand som fremføre sin sag, og derefter kan jeg sige noget ?

Jeg har modtaget et brev om jeg ville have beskigget en advokat, men det var jeg ikke berettiget til når det kun er bødestraf, men jeg forstår senere der også er tale om et klip

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#25   18. apr 2012 @JohnDoe: Se PM smiley

• #26   18. apr 2012 Held og lykke med det smiley

Er spænt på at høre hvordan udfaldet bliver... kører på midter striben hver morgen.....

• #27   18. apr 2012 Det at politibetjenten har større troværdighed end dig har egentlig ikke noget med politistat at gøre.

Han udtaler sig under vidneansvar og må derfor ikke lyve. Du derimod må sådan set sige lige hvad der passer dig under retssagen.

Men en mærkelig sag. Er det virkelig taget ud af den blå luft, at du skulle have kørt slalomkørsel? Man kan sige meget om politiet, men jeg synes ikke de plejer at forfalde til rene historiefortællinger i retten?

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#28   18. apr 2012 @Kim O: Sådan noget vrøvl..... du må da ikke afgive falsk forklaring - direkte - eller som vidne i retten. Hvorfor har du den opfattelse? Det samme gælder for alle vidneforklaringer - herunder etatens medarbejdere. At det så reelt sker - både for egne udsagn, vidner og såvel etatens medarbejdere - tja, det er jo en helt anden sag. Og det er ikke godt!

Denne sag begrundes på én observation og den er anklagede ikke bekendt med. Han må derfor vente i spænding og høre om "fakta" imorgen - dette skal forelægges i byretten. Og hvad angår udsagn fra én betjent i en færdselssag, så vejer hans udsagn ikke tungere end den anklagede. Anklager skal gøre det "overvejende sandsynligt" grænsende til den "eneste sandhed" at anklagepunkter er korrekte. Alternativt vil Pa. udsagn ikke gøre den store forskel.

Held og lykke - nyd "forestillingen" - og gi' da lige lyd om udfald, tak! smiley

• #29   18. apr 2012 "Det at politibetjenten har større troværdighed end dig har egentlig ikke noget med politistat at gøre."

Det har det da i svær grad, hvis en borger kan dømmes alene ud fra en betjents udsagn (og det kan man) så er der basis for grundløse domme, og chikane!!

Min makker vandt en tur til orienterende køreprøve alene på en betjents udsagn om "vild baghjulskørsel" over Randersbro en sen sommer aften i 94, fakta var at hjulet havde løftet sig 30 cm over en strækning på ca 5 meter under god acceleration fra stående start, som mcbetjenten var vidne til ca 4 biler bagude...... Betjenten havde vildt ondt i røven over accelerationen og endnu mere ondt i røven over at han ingen måling havde på ham, selvom der næppe var meget at komme efter alligevel..... det er i mine øjne "hævn"

• #30   18. apr 2012 blir lige nød til at spørge: Hvor meget hurtigere kom du frem??? smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#31   18. apr 2012 @Fast Eddie 21: Jamen.....Anklager skal gøre det "overvejende sandsynligt" grænsende til den "eneste sandhed" at anklagepunkter er korrekte - herunder støttet af vidneudsagn. Og som du skriver, så er fakta jo netop, at han har været på baghjul? Hvad er problemet? If you can do the crime, then... smiley

• #32   18. apr 2012 Det er jo netop pointen! påstanden var "vild baghjuls kørsel", det var han jo nødt til at påstå, for der var sgu da ingen dommer der ville have taget ham alvorligt hvis han meldte ærligt ud, i stil med dette

"jamen altså, jeg holdte 4 biler bagved og kunne høre han accelererede kraftigt, så jeg formoder han kørte på baghjul, og den formodning har jeg på baggrund af at jeg måske så hans cykel stejle, ja det er jo self svært at se så langt væk, men jeg er ganske sikker i min sag!! og han måtte have kørt mindst 100 km/t over broen, men jeg kunne desv ikke måle ham"

Og så fandt idioten på historien om "vild baghjuls kørsel", det var ret dramatisk i følge bødeforlægget der fulgte med...

Og for god ordens skyld, så var min daværende makker ikke i stand til at hive noget som helst rigtigt op på hjul

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#33   18. apr 2012 @Fast Eddie: Jamen, du skriver jo: "fakta var at hjulet havde løftet sig 30 cm over en strækning på ca 5 meter". Var han på baghjul eller var han ikke på baghjul. Om det er 30cm over 5 meter eller 35cm over 10 meter betyder intet (pr. jura). Som jeg tolker din beskrivelse, så har din gode ven berettet og erkendt, at han har været på baghjul. Case closed! smiley

• #34   18. apr 2012 Benægt alt !!! bevisbyrden er på politiets side, og som anklaget må du lyve alt det du kan i retten, det er kun som vidne su ikke må.

• #35   18. apr 2012 Følger spændt med - det er vi med garanti mange der gør.
    Pøj pøj med det!

/BBB

• #36   18. apr 2012 Lad være med og mød op, og se og få fat i en advokat. Jeg blev dømt for og køre for tæt på 4 biler på motor vejen og over for rødt lys under en politi jagt, kun ud fra hvad betjenden sag i retten, han havde en film men man kunne intet se, han vist ikke en gang hvad vej jeg havde kørt,fordi jeg var så langt foran, Men blev dømt og fik 2 år,uden kort, dog har jeg en gammel dom for fart for 5 år siden, også mente dommerne at jeg var en bølle og skulle straffes. Tog den i landsretten i viborg og TABT.

• #37   18. apr 2012 Niklas, pr bil eller sagt på en anden måde et klip pr overtrædelse, den er god nok ;o)

• #38   18. apr 2012 Pøj pøj smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#39   18. apr 2012 @Niklas D: Vrøvl... ét vidneudsagn indgår i den samlede vurdering og har intet med "vægt" at gøre. Det som har medført "historien" om en given vægtning er, at en Pa. ofte har understøttet deres forklaring/er, hvilket indgår i en samlet vurdering.

• #40   18. apr 2012 Tag det som en mand , man lyver ikke i en retsal.få Et klip,hvis du har gjort dig fortjent til det og så er en sag ude måske højst hasaderet overhalind . har du andre sager på dig med hensyn til færdsel - stiller det dig dårligere.

• #41   18. apr 2012 Der var ingen der kom til skade.....Du var ikke skyld i nogen form for ulykke........Der var ikke engang optræk til ulykke, så gu fanden skal du da ej tilstå noget der kan koste dig kortet.
    Lad dem der anklager dig komme frem med beviset, det er deres pligt.

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
    #42   18. apr 2012 Ja når der er jurister indblandet, så held og lykke. Jeg ville også sige, det ikke var mig, som kørte. Du kan ikke regne med retfærdighed, djøfferne er utilregnelige; Du er desværre nødt til at tage dine forholdsregler.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#43   18. apr 2012 @Dan J: Ved lov nr. 524 af 6. juni 2007 er reglerne om domsmænds medvirken i behandlingen af færdselssager blevet forenklet. Som en konsekvens af ændringen af reglerne om domsmænds medvirken i behandlingen af færdselssager er der samtidig indført en udvidelse af adgangen til at få beskikket en offentlig forsvarer, således at der fremover kan ske forsvarerbeskikkelse i de sager, hvor der ikke længere skal medvirke domsmænd. En beskikket advokat i færdselssager finder i praksis *kun* sted når der er tale om særlig karakter. Dette er ikke tilfældet i ovenstående.

...og man har pligt til at møde personligt i retten på det tidspunkt, der står i indkaldelsen. Hvis man udebliver uden lovlig grund, risikerer man at blive anholdt eller at blive dømt uden at have fået mulighed for at udtale sig. Det lyder måske voldsomt - but it's a fact! smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#44   18. apr 2012 @Niels B: Uha... der findes mange fordomme overfor andre fagområder - eller har du anden undskyldning? :o)

• #45   19. apr 2012 Politiet udskriver da mange bøder kun ud fra hvad de har set.

Et godt eksempel er glemt sele smiley

pøjpøj, men tror sgu ikke du slipper smiley

• #46   19. apr 2012 Betjent mod civil motorcyklist .......

Det ligner sgu ikke en win win for Johndoe.

Held og lykke.

• #47   19. apr 2012 det er forbudt at overhale højre om i DK, længere er den ikke
    politiet skal ikke selv se det, hvis der er flere vidner som melder og afgiver samme nrplade er det nok til en sag, sådan er det i DK

• #48   19. apr 2012 ja man må ikke overhale h om men hvad med en forbikørsel smiley du får jo ik klip hvis du ligger i h bane og den bevæger sig hurtigere end den venstre smiley

• #49   19. apr 2012 træls situation smiley Jeg laver aldrig forbi kørsler/overhalinger i kø, holder mig pænt bagved for en sikkerhedsskyld..

Er lidt for glad for pappet og de blå får sku altid medhold i retten, sørgeligt

• #50   19. apr 2012 @Mikkel.

Lad os tage emnet forbikørsel op igen når du har et par mc sæsonner på bagen, og din holdning vil være radikalt ændret :-))

• #51   19. apr 2012 Held og lykke, er spændt på ar høre udfaldet.

Til kø kørsel på motorvej, så holder jeg mig altid bag ved bilen foran mig - men jeg skifter tit vognbane til den hurtigste, og det er vel bare forbi kørsel jeg gør så?

• #52   19. apr 2012 Brian: min samvittighed er ikke til det, synes den er lidt fræk smiley så heller over cykelsti eller holde i svingbane og trille hurtigt forbi smiley

• #53   19. apr 2012 Mikkel B: Jeg kan ikke finde det lige nu, men konstant skiften bane ved kørsel i kø er ikke tilladt.

Held og lykke i retten JohnDoe. Jeg plejer selv at køre op imellem rækkerne - så vidt muligt stadig på højre side af midterstriben.

• alex o
    alex o Tilmeldt:
    jan 2012

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #54   19. apr 2012 hej ja der er mange råd men holder det nu også i retten. jeg kørte en tur på min kawa zxr. igenem byen en søndag blev jeg ringet op af en politi mand der mente at jeg kørte rådent i byen jeg troede det var tlf.fis da jeg spurgte dem hvorfor de så ikke standsede mig. nej for vi havde ikke haft en sjangse. nå men personen sagde jeg var kørt over for rødt. hvilkket jeg nægtede kom så i retten og fik det svar at politimanden var troværdi så sådan var det det korte og det lange var at jeg fik en bøde på skide 1000kr. men det var noget pis for kørte ikke over for rødt. men de kan åbenbart mange ting. men held og lykke.

• #55   19. apr 2012 Det troede jeg faktisk var tilladt, eftersom man bare skifter vognbane. Men måske skulle jeg passe lidt bedre på så smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#56   19. apr 2012 @Dan J: Det er også meget fint med angivelse af lovteksten, men problemet er, at den dømmende instans (domstolen) har problemer og store udfordringer, idet den udøvende instans (Etaten) tolker den lovgivende instans meget "varierende" - dertil pålagt, at der ikke tages højde for alle situationer i den nuværende lovtekst. Dette faktum fremgår bl.a. af denne dialog, hvor den lovgivende instans (justitsministeriet) forsøger at give svar på tolkning:

http://dl.dropbox.com/u/6598691/overhaling/side-1.pdf
    http://dl.dropbox.com/u/6598691/overhaling/side-2.pdf
    http://dl.dropbox.com/u/6598691/overhaling/side-3.pdf
    http://dl.dropbox.com/u/6598691/overhaling/side-4.pdf

Dette er blot ét eksempel på gråzoner ift. FL indhold, hvor en tolkning kan vendes og drejes - og benyttes uretmæssigt ift. anklageskrifter. Desværre findes den perfekte lovtekst ikke, men nuværende kunne uden tvivl optimeres og gøres bedre med få midler (læs: andre formuleringer).

• #57   19. apr 2012 @ Nicklas.

Nu har du jo heller ikke ry for at være en frækkert i trafikken. det er jo kun bag tasteturet du fordre din indre rebel :-))

• #58   19. apr 2012 Så er det overstået.

Jeg troede at det hele handlede om en forseelse jeg havde lavet før ulykkestedet.
    Det var det ikke. Det handlede om at betjenten havde set mig lave to overhalinger indenom efter ulykkestedet.

Han var meget ordentlig, og præcis i sin beskrivelse, og jeg måtte erkende at jeg ikke kunne huske hvordan jeg havde kørt, efter ulykkestedet. Og jeg ville ikke sidde og nægte/lyve, for det han beskrev ville jeg sagtens kunne finde på at lave.
    Så en bøde til mig på kr. 1000.- (det koster normalt 1000.- pr. bil) og et klip i kortet. Alt foregik med et smil på læben, og ordentlig høflig opførsel.
    Det har været rigtigt spændende at læse alle jeres indlæg, og jeg er da helt sikkert blevet en del klogere på flere forhold.
    Det skal i have mange tak for.

• #59   19. apr 2012 @ Johndoe

Hov var det så ikke en forbi kørelse du lavede der. Det koster jo ikke en bøde og et klip. Hihi smiley

• #60   19. apr 2012 Det må da være lidt surt at skulle punge ud med 2000kr inkl klip i kort fordi en flink mand beskriver noget man ikke kan huske det fjerneste om, og dog lyder som noget man godt kunne finde på at gøre.

Godt jeg ikke bliver dømt for det jeg kunne finde på at gøre ved Charlize Theron smiley

• #61   19. apr 2012 Det er da godt det er overstået så og om det så er godt eller skidt kan så diskuteres
    Mvh jens

• #62   19. apr 2012 Tænk at sætte gang i møllen for "så lidt". Og så især så lang tid efter.

• #63   19. apr 2012 :-)) jeg kan heller ikke huske hvordan jeg kørte i mandags, men hvis en betjent beskriver det som tåbeligt.. ja så er det sgu nok sandt.

Hellere smide den lidt frisk rundt mens man kan, for det er meget sjovere når vi sidder på et plejehjem at fortælle røverhistorier som man selv har haft en hovedrolle i end at side og ralle "jeg så på youtube" bavl af sig :-))

Jeg er lige så gammel som dig Nicklas. og hold da op jeg skal råbe tøs efter dig når vi begge skal have skiftet ble af det offentlige :O))

• #64   19. apr 2012 GTR1400 !
    Med hensyn til det du skriver længere oppe ang at afgive falsk forklaring.
    Så er det kun vidner der har pligt til at sige sandheden. Tiltalte må lyve lige så meget han vil.
    Det sagde dommeren til mig da jeg var i retten. Men hun opfordrede dog til at jeg helst skulle sige det som det var.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#65   19. apr 2012 @Martin K: Nu skal jeg ikke gøre mig til dommer for hvad du har hørt og hvorledes du har tolket en given dommer. Men jeg kan betro dig - og det er ganske vist - at alle forklaringer der afgives i det danske retssystem er omfattet af Straffelovens §158. Så enten har du hørt forkert - eller også har dommeren udtrykt sig på en sådan måde, at du har misforstået "konceptet". Og hvis vi skal skubbe den ét hak mere, så kan du faktisk blive dømt for falsk forklaring (også), såfremt du bruger undladelser.

Nu vil jeg undlade at sende dig på gennemlæsning af Straffeloven, idet værket er meget omfattende. Så derfor får du den nemme udgave:
    (link fjernet)

• Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

Følgere: 3 Svar: 313
    #66   19. apr 2012 @GTR1400

Det er ikke korrekt, det du skriver.

Det er rigtigt, at alle som udgangspunkt er omfattet straffelovens § 158 og dermed har pligt til at tale sandt i retten.

Man er imidlertid undtaget fra pligten, hvis man a) er tiltalt i en straffesag, eller b) vil inkriminere sig selv eller ens nærmeste (fx familie) ved at tale sandt. Inkriminere betyder at afsløre, at man har gjort noget ulovligt.

Undtagelserne fremgår af straffelovens § 159 og retsplejelovens § 171, men begge love er meget omfattende, så jeg vil anbefale dig bare at tro på mig smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#67   19. apr 2012 @Jesper G: Retsplejeloven §171 omfatter "forklaring som vidne" ikke sigtet. Og hvad angår Straffeloven, så genlæs venligst kapitel 17 omfatten §158 -165. Er godt klar over, at det er tung læsning - og ikke mindst forståelse!

smiley

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
    #68   19. apr 2012 "fordom" det er en typisk jurist vending. Men herude i det virkelige liv kaldes det erfaring. Lyt med når jurister diskurterer i medierne eks Eva Schmidt, det er ynkeligt, og hør hvordan de lige nu snakker ekapropiation - grundlov, de er kun ude på at rage til sig. Og ja jeg er også blevet bondefanget af disse grippe. Så derfor: Forsøg at undgå dem.

• #69   19. apr 2012 GTR1400
    Enig med Jesper G.
    STL §159 er hvad du søger!
    Er dog ikke ekspert!

• #70   19. apr 2012 @nicklas.

Det er sjovere at høre historien om dengang man kørte nøgen på baghjulet på strøget i Århus festuge, end historien og dengang man punkterede i en fjern ørken med en " gammel mands kværn" smiley

Og skulle vi ende der hvor det er dig der trykker og mig der spuler, så vil jegvære nænsom og bruge lunkent vand, og måske fortælle historien om de to rødhårede tvillinge tøser fra Mors når jeg tørre dig ;-)))))

• Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

#71   19. apr 2012 @GTR1400

Jeg har læst begge love. Jeg arbejder med dem hver eneste dag. Jeg er en af "gribbene".

Prøv at google selvinkriminering eller selvinkrimineringsforbuddet, så vil du se, at jeg har ret.

Det er ikke for at slå dig i hovedet med din fejl, men vi kan jo ikke have, at du overbeviser alle brugere på galleriet om, at de bare skal indrømme og så ellers bukke sig forover, hvis de bliver anklaget for noget.

• Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

#72   19. apr 2012 Når det er sagt, er det selvfølgelig en god ide altid at sige sandheden i retten smiley

• #73   20. apr 2012 Sådan en omgang vrøvl...

Motorcykel skal bare frem i trafiken, naturligvis skal det gøres ved at udvise respekt for andre trafikkanter, men de fleste af dem udviser nul respekt til alle andre køretøjer.

Der er mange andre lande hvor det fungerer udemærket, så som frankrig, spanien, italien, tyskland, usa osv. Så hvorfor skulle de tikke også foregå fint i Danmark?

Næ fordi folk som dig skal anmelde andre... Bare fordi de har nosser til at gøre noget som måske er forbudt efter loven, men i virkeligheden ikke rigtig skader nogen. Du siger jo selv, de er så hurtig væk at man ikke engang når at notere nummerpladen smiley

• #74   20. apr 2012 @Nicklas.

Ligefrem slå i taget... jeg har taget fejl af dig.. du oplever jo faktisk noget smiley

Jeg synes det er flot at du nu tager teten og gør det som etaten ikke magter, nemmelig at få fjernet alle os dårlige motorcyklister.. måske du skulle øve dig i lanesplitting så du kan følge efter os og få noget virkelig godt bevis matteriale....

Du mangler virkelig en hobby. jeg vil foreslå dig at anskaffe en vandscooter, for på vandet har vi ikke ret mange regler ( faktisk så skal vi bare holde tilbage for dem der kommer frem ved hjælp af vinden og så undgå at sejle ind i hinanden... ihvertfald ikke for tit)

Tror det kunne få dig til at slappe af . vi sejler over alt. så hvis du har et godt sted med overnatnings muligheder på øen så kommer vi gerne over og leger med dig.

Bare fordi der snart står 50 så behøver man ikke at være gammel og bitter. Og ej heller opfinde slemme episoder i trafikken :-))

//Brian

• #75   20. apr 2012 @niklas D.... kan ikke andet end at ryste på hovedet af folk som dig, magen til smålig jantelovs dansker.....

Ikke sagt at det er ok at en mc kører sparker/ slår til folks biler.. det er mc kørens ansvar at tage højde for at folk ikke kigger i deres spejle, sidder og sover piller bussemænd ovs. dvs. alt andet end at følge med i hvad der sker i trafikken....

og du er velkommen til at filme mig og se om den holder i retten når der ikke er et genkændeligt ansigt i videoen (var jo ikke mig men en fra klubben der havde lånt den, ved ikke helt hvem for havde ladet nøglen sidde i den til fri afbenyttelse... når ja så får jeg 500 i bøde for at ikke kunne oplyse hvem der kørte på det givende tidspunkt men hva!!!

Heldigvis lanesplitter jeg på en motorvej hvor folk ikke har så ondt i røven som nogen... så der bliver for det meste lavet fin plads.. og tak for det hvis der er nogen der kører i bil der om morgenen der læser dette.. smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#76   20. apr 2012 Hvis Brian skal besøge Niklas - og Niklas gir' ostemad & øl, så tager jeg gerne med! Det kunne blive en særdeles hyggelig eftermiddag i solen, hvor vi kan drøfte lanesplitting, videoovervågning, ...at slå i taget og meget meget mere....

Hvem står for koordination? Tid/Sted? smiley

• #77   20. apr 2012 GTR1400 !
    Hvis du læste hvad jeg skrev , ville du opdage at jeg skrev at det kun er VIDNER som skal tale sandt ikke TILTALTE.
    Det er ikke et tolknings spørgsmål. Sådan er det.
    Ellers kunne man jo starte med at dømme alle dem som har nægtet sig skyldig og endt med at blive dømt for mened oven i hatten

• #78   20. apr 2012 @nicklas.

Må desværre skuffe dig. Vi drikker ikke på vandet, og ej heller hverken før eller efter ( med mindre der er tale om en 2 dages tur) da vi jo alle skal hjem med en bådtrailer på krogen...

Og fiskeri..... Det er sgu da for tøset smiley

Håber ikke at disse fakta gør at du synes at vandscooterer/jeltsin lyder kedeligt. For her ville du kunne få nogle se værdige film stumper med dit go- pro ;-))

Jeg er af den opfattelse at dem der leger Rossi på de snoede skovveje for at indhente lanesplitterne er maget farligere for bilisterne ( ja og dem selv selvfølgelig) da det altid giver en seriøs bule Not man køre frontalt ind i en mc der havde fejl bedømt kurve,vejens beskaffenhed og egne færdigheder.......

Har du en hjelm som glorien kan være inde i? Eller bære du den uden på..

• #79   21. apr 2012 @nicklas.

Citat :
    "Det som lane-splitterne vinder af tid i forhold til mig taber de jo alligevel igen så snart bygrænsen forlades og de snoede og bakkede veje kommer."

Det er folk som mig du vil hente, og ærlig snak, hvis ikke du prøver at hænge på når jeg zig zag'er så er du allerede så langt bagud at du ingen ide har om jeg er kørt til højre eller venstre. Og hvis du endelig prøver når vejen snor sig så vil du spm pkt 1 være nød til at køre på noget andet end BMWen og dernæst være villig til at mærke hvor lun en kneeslider bliver på indersiden af læderdragten, og hvis det var denne kørestil du beherskede så ville du ikke kunne have kørt skadefri siden 70'erne.

Har stærkt på fornemmelsen at du brugte tiden på ryggen af en tæt oppakket rejseged med knopdæk dengang mine fri weekenden blev spenderet på nordsløjfen ;-))

• #80   21. apr 2012 ;-)) hvis jeg skal æde dig på harleyen. Så skal racet foregå på en landingsbane og du skal stille op på en flad puch maxi ;-))

Men næste gang du tager til trackdays så nævn det lige herinde , så vil jeg se om jeg ikke kan presse min gamle gixxer ind i traileren til banejernet. Så vil jeg gerne uddele en omgang bane klø.

Og vi kan gerne sætte retten til at være eller optræde som bedrevidende på mcg i et år på højkant.........

Så har du mere du skal ud med så gør det inden ......

• #81   21. apr 2012 Hvad blander du dig for Dan ?? Vi er faktisk lige midt i noget :0)

• #82   21. apr 2012 Jeg tror, der er en del af os motorcyklister fra det københavnske område, der lanesplitter jævnligt uden at føle at vi er til fare for os selv eller andre.
    Jeg oplever det i hvert fald ofte, at vi er nogle stykker der triller igennem rækkerne i myldretiden - bilister udviser også en høj grad af tolerance og giver oftest plads til at komme forbi.
    En del af min lanesplitting er ulovlig og det rør mig egentlig ikke, ligesom det ikke rør mig at køre 100 i en 80-zone, så længe jeg er opmærksom og har fokus på trafikken omkring. Jeg tager gerne bøden, når/hvis den kommer (16 år med lanesplitting i Kbh, 0 bøder).

• #83   21. apr 2012 Hvis man læner hovedet til højre ligner teksten på sidste indlæg faktisk en tro kopi af new yorks skyline!

• #84   21. apr 2012 Lad nu for guds skyld være med at putte flere penge i Niklas jukeboxen, den er jo helt gal under glorien

• #85   22. apr 2012 Niklas, jeg skal ikke afvise at du er opskriften på den perfekte MCist, og måske den bedste i hele verden.. men når du gang på gang har trang til at fremhæve dine erfaringer med lanesplitting i Napoli, Madrid og Sydamerika, og begynder at snakke om hvor meget løbserfaring du har.. så scorer du altså det ene selvmål efter det andet, fald lige ned til jorden så kan det være du kan overbevise nogen...

• #86   22. apr 2012 forstår slet ikke at lane splitting er noget der kan diskuteres om det er ok eller ej, det hører sgu da med til at have MC at man lane splitter uanset om det er by eller motorvej, tror sgu næsten ikke jeg gad have MC hvis jeg boede i Danmark, her I Irland lane splitter alle og bilisterne er om noget kun værre end de danske da det indtil for få år siden ikke var obligatorist at tage køretimer, man gik simpelthen ind på motorkontoret med to billeder og 15 pund og fik sit provisional license og så kunne man køre helt lovligt ( hvis man ellers havde råd til forsikringen )
    hvis du har øjnene med dig og et godt brølerør af en udstødning så skal det nok gå altsammen

• #87   22. apr 2012 Niklas, jeg har slet ikke noget imod dig som person, jeg tror du er en skide fin fyr , og håber da at træffe dig på et tidspunkt, så gir' jeg en is c")

• #88   22. apr 2012 Nicklas D

Jeg er helt enig med dig i det kulturelle synspunkt.
    Danske billister er ikke opmærksomme nok til at der lanesplittes, som billister er i andre europæiske byer.
    Jeg har i år kørt 9000 km gennem italien, frankrig, spanien, portugal osv. Fuck hvor er det fedt at køre der og lanesplitte, helt vildt.
    Selv når biler holder for rødt og de ser to hjul komme bagfra, ja så sætter de i gear og trækker væk så der er plads.
    Et lyskryds er HELT fyldt med biler, men alle mc og scooter køre gennem og så holdt vi vel 20-25 stk forrest og alle gave den gas, på kryds og tværs, fed oplevelse

En dansk billist ville gøre modsat smiley
    Jeg gør det ALTID i DK og skider på de misundelige billister.
    Gør det også gerne med god fart, med min egen og andres sikkerhed på spil.
    Og jeg skal gerne følge dig på de snoede veje, eller trække fra dig smiley

Jeg vil lige understrege at jeg IKKE lavede lanesplitting i forbindelse med mit første indlæg FØR ulykken, det var ikke nødvendigt smiley

• #89   24. apr 2012 Totalt enig med @Jesper H fatter ikke alle de mcér jeg passerer på Helsingør motorvejen, når jeg lane splitter... de sidder der og filer på koblingen og kommer ingen vejne... så ville jeg da langt hellere sidde i min gamle pis potte af en famillieslæde smiley hvor man kan snorke igennem som alle de andre tosser der spilder sin tid med at holde i kø!!!!!!!

• #90   25. apr 2012 Og så er der os andre som kører på andre tidspunkter hvor det ikke er nødvendigt at lanesplitte, i love flex hours. smiley

For er helt i tråd med Niklas ang. om det er fornuftigt, lige præcis i, DK hvor det ikke er kulturalt accepteret i trafikken at lanesplitte samt juridisk kompliceret for lige at tage den med.

Når det er sagt så bekymre jeg mig ikke meget over det, jeg kører som det passer mig og lader andre om at gøre det samme smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#91   25. apr 2012 Som opfølgning- og afslutning ift. trådstarter, og for at gøre efterfølgende "gæt" og "holdninger" ubrugelige, så er det på sin plads, at der laves en endelig beskrivelse af sagen, hvilket også ligger til grund for den endelige afgørelse.

Som det fremgår af det oprindelige indlæg, så er sagsforløb og det som ligger til grund for afgørelse divergerende:

Ved trafikuheld på motorvej var implicerede parter trukket ind i nødspor. Her talte Pa. med begge parter, idet MC foretager passage i spor 2 højre om mindst to biler. Hastigheden ift. passage skete med mindst 20-30km/t. Pa. forsøger at få kollega til at foretage eftersætning, men dette lykkedes ikke. Både Pa. samt implicerede parter ift. ulykken var til stede og indgår som vidne/r - hvoraf det skal bemærkes, at det var ét af vidnerne der noterede MC reg.nr. Tiltalte har erkendt at have ført den pågældende MC på det pågældende sted og tid. Under hensyn hertil og til vidnets forklaring om tiltaltes kørsel findes det bevist, at tiltalte har kørt som anført i tiltalen. Tiltalte findes derfor skyldig i anklagen.

Straffen for ovenstående fastsættes til en bøde på dkr. 1.000,- jf. FL § 118, jf. FL §21,1

Afslutningvis skal det siges, at pågældende Pa. er "kendt" her på øen for mange grænsende til ligegyldige bagatelsager der mest af alt kan henføres til en bedre bonusordning der jagtes for at opnå den udstukket kvote! :o)

• #92   27. apr 2012 Griner til den sidste kommentar @GTR1400.

Kommentér på:
I retten i morgen

Annonce