5.121 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
27 Svar
Punkteret og hvad så? Punkteret og hvad så?
Hey derude.
Da jeg kom hjem igår fra en tur på banditten, hørte jeg den stod og sivede fra baghjulet. Jeg har kørt en sten eller lignende op i det, hvad gør jeg nu? Kan det lappes eller skal det skiftes?
0 synes godt om
feb 2008
Følger: 17 Følgere: 15 MC-er: 7 Emner: 39 Svar: 410
maj 2007
Følger: 56 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 110 Svar: 1.792
aug 2007
Følger: 30 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 27 Svar: 149
har hørt om flere der har brugt det - har hørt at det ik er lovligt selvom det virker..
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.588
dec 2009
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 41 Svar: 143
Og jeg ville personligt heller ikke ture gøre det.
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.300
Og kom så med argumentationen for IKKE at lappe, og dem som har prøvet det er gået lad os få sveskerne på bordet
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.919
Jeg har nu rep.sættet med hver gang, jeg er på tur - det er guld værd, når man står på lars tyndskids marker med et fladt dæk: (link fjernet)
feb 2006
Følger: 26 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 24 Svar: 60
lav tingen som de skal laves og ikke som man tro de kan.
mar 2009
Følger: 14 Følgere: 11 MC-er: 6 Emner: 6 Svar: 520
jun 2011
Følger: 11 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 53 Svar: 188
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.919
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
Jeg gør det ikke med hundelorten, men med en paddehat indefra.
jun 2011
okt 2005
Følger: 19 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 45 Svar: 938
På forhånd tak.
okt 2005
Følger: 19 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 45 Svar: 938
"minicombi" -er navnet på dem.
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.519
er også den jeg har mest tillid til , ville ikke engang lappe en scooter med en hundedej , mener det er absolut nødløsning et sted ude på vejen
jun 2011
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 73
Der er ingen statistikker som underbygger det, og hvis lapningen er udført korrekt vil det aldrig blive til andet end en ny siver - ikke den eksplosion som modstanderne af lapning altid truer med...
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 73
Bridgestone har udsendt nedenstående til deres forhandlere om reparation af mc-dæk. Informationer som også mc-ejere kan have gavn af:
Det er vigtigt at skelne mellem nødreparationer og blivende reparationer. Nødreparationer er alle reparationer udført uden at afmontere dækket – altså ”skyde” en lap igennem udefra. Man kan købe et sæt med kulsyrepatroner samt et håndværktøj til brug på landevejen. Disse reparationer er ikke godkendte reparationer og må kun benyttes til nærmeste værksted. Scooterreparationer er undtaget herfra – men scooterlapper må naturligvis ikke bruges i højhastighedsdæk. Blivende reparationer: Der er visse forudsætninger for at kunne lappe et dæk i håndværksmæssig korrekt forstand.
Som hovedpunkter kan nævnes:
- Skaden skal være sket i den midterste 1/3 af dækket.
- Dækket må ikke være kørt tom for luft. Det betyder, at der ikke må findes gummismuld i karkassen, da inderlineren (den indbyggede slange i et slangeløst dæk) så er beskadiget.
- Der må heller ikke være misfarvning eller rynkedannelse indvendig i karkassen, der indikerer overbelastning af denne.
- Dækket skal kunne lappes, så det fortsat er slangeløst. Det betyder, at et søm/skrue skal være gået vinkelret igennem karkassen. Hvis det er gået skråt igennem, kan man ikke trække en lap skråt igennem dækket.
- Skaden på dækket må ikke overstige lapstørrelsen for dæktypen. Dvs. på et radialdæk (W-hastighedskode) må lappen ikke være større end 3 mm – ellers skal dækket kasseres. Flintestensskader (skåret/revne i dæk) må heller ikke repareres.
- Fordæk bør som udgangspunkt aldrig repareres, da risikoen ved lufttab er for stor.
Det er således op til hver enkelt forhandler at vurdere, om man kan reparere dækket forsvarligt. Reklamationsretten frafalder, hvis dækket er lappet, og produktansvaret overgår til det reparerende værksted. Det pågældende reparationsfabrikat (TECH, TipTop eller andet) står for rådgivningen vedrørende lapning, og Bridgestone kan ikke påtage sig noget ansvar ved en dækreparation.
Nedenstående skema viser en fagmandsvejledning i reparation af slangeløse bildæk.
Der er så mange faktore der skal være opfyldt at man aldrig kan være helt sikker på om dækket kan holde der for skifter jeg. kilden er kommer fra http://www.mctc.dk/?id=17663
Hvilken hat tror du de har på når de skriver sådan der?
Jeg baserer min udtalelse på erfaring med måske 20 lapninger - ingen af dem har nogensinde fejlet...
Jeg har al forståelse for at hvis man bruger dækket til sit yderste både med hensyn til temperatur og hastighed, er det ikke ønskeligt at der er et svagt punkt i dækket, som der naturligvis vil være der hvor man lapper det.
Men hvis ikke man kører på bane i ret heftigt tempo, er chancen for det lig nul...
Der kan drages en lidt spøjs parallel til det fra f.eks gadedæk og regnvejrskørsel. Selv i tørvejr, bruger de fleste absolut max 75% af dækkenes formåen - og i regnvejr er friktionen nedsat til ca 80%. Men folk kører stadig MEGET mere forsigtigt og langsomt når det er vådt........
mar 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 1.574
Sådan en stålplade der ligger på vejen i regnvejr er ikke sjov hverken at bremse eller accellerere på! Derfor kører jeg pænere i regnvejr.
Man ved aldrig hvornår et skarpt sving er tæppebombet med mandehul dæksler ;0)
Men sammenligningen består i at folk, forståeligt nok, vil gardere sig fuldt ud ved at skifte dækket hvis der kommer en utæthed, i stedet for at lappe det.
Hvis nu vi skal snakke videre om sikkerhed, undrer det mig at der ikke er flere som får deres affjedring serviceret noget oftere. Det er mindst lige så vigtigt som at dækkene fungerer...
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
I mange tidligere tråde, har emnet været behandlet.. og kun 1 person!!!!! har skrevet, at han har prøvet, at sådan en ikke holdt tæt (hvor det var lavet efter anvisningerne......
DET sjove er , da vi spurgte hvor mange, der i bil, havde fået lappe et dæk, der ikke var tæt bagefter, var der 3 mener jeg! (ikke på dette forum) SÅ der er ikke belæg for at sige det er noget lort!
Ovenstående oplysninger, fra dækfabrikanten, giver jeg heller ikke en skid for... det er ligesom når MC fabrikanten skriver man kun må køre Shell et eller andet...... Som om den ville eksploderer af en Castrol olie!!
Jeg vil ikke anfægte at en lap indefra sikkert er en mere solid lap........
MEN hvis det andet holder, hvorfor så tilføje en større????
Når man bygger en carport, og kan bruge 4x4 stolper, til at bære konstruktionen, tager man jo heller ikke 8x8 bare fordi man kan? og penge ikke betyder noget for nogen?
mar 2009
Følger: 14 Følgere: 11 MC-er: 6 Emner: 6 Svar: 520
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.300
Tror risikoen for at den bliver slynget er den sidste jeg ville tænke på.
Punkteret og hvad så?