Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Punkteret og hvad så?
  • #1   22. jul 2012 Der er sgu delte meninger om den der.. Personligt er jeg kold i rø... og jokker uden at blinke en "hundelort" i den. Køb et lappesæt fra T-hansen eller Biltema, de virker glimrende.. Har gjort det mange gange og har haft succes med det hver eneste gang... Du vil også, når du en dag piller dækket af se, at der holder som det skal... Men igen, delte meninger og du skal kun gøre det hvis du selv føler dig tryg ved det... Mener ikke det er "lovligt", men det er vel op til én selv at vurdere.

  • #2   22. jul 2012 Det skal skiftes, men du kan godt lappe det så du kan køre indtil du får det skiftet.

  • #3   22. jul 2012 http://www.thansen.dk/product.asp?c=7303417752&n=1387906097&pn=1387907060

    har hørt om flere der har brugt det - har hørt at det ik er lovligt selvom det virker..


  • #5   22. jul 2012 Det kan lappes hvis: det er et rundt hul, altså ikke noget med lange flænger, og karkassen skal være intakt, når det lappes skal lappen vulkaniseres og lappes indefra, det ordner din lokale dækmand for 200 bobs.

  • #6   22. jul 2012 Vi lapper ikke der hvor jeg arbejder..
    Og jeg ville personligt heller ikke ture gøre det.


  • #7   22. jul 2012 er det et regulært stukket hul så i med en klat fra fru Svansen . done deal, er du usikker på det så en tur til dækmanden.

    Og kom så med argumentationen for IKKE at lappe, og dem som har prøvet det er gået lad os få sveskerne på bordet



  • #8   22. jul 2012 Jeg punkterede sidste år, hvor dækket blev lappet med en plug fra Biltema. Det holdt dækkets levetid ud og jeg vil ingen problemer have med at gøre det igen. Punkteringen var den klassiske perforering midt på dækket.
    Jeg har nu rep.sættet med hver gang, jeg er på tur - det er guld værd, når man står på lars tyndskids marker med et fladt dæk: (link fjernet)


  • #9   22. jul 2012 ja brug da lappesager der er lavet til landbrugsmaskiner der ikke køre mer en 45km, vis der mangler motorolie helder i så også bare en olie på fra den lokale gill ?
    lav tingen som de skal laves og ikke som man tro de kan.


  • #10   22. jul 2012 Ja det jo altså dit helbred det går ud over hvis dækket eksploderer ved høj fart pga en dum lapning. Køb dog et nyt dæk til dyret.....

  • #11   22. jul 2012 Det er et lille prik hul lige midt i dækket, jeg tænkte også bare på at smide en hundelort i. Dem har vi på arbejdet ( er automekaniker) så jeg ville bare høre om det er forsvarligt. Hullet er max 2 mm

  • #12   22. jul 2012 Det er op til hver enkelt at gøre som de finder bedst. Jeg fik mit lappet en route og havde egentlig tænkt mig at skifte dækket, når jeg var kommet hjem. Men dækket tabte ingen luft og jeg så ingen grund til at skifte - min tanke er, at det værste der kan ske er at pluggen ikke holder og der igen kommer en sivepunktering. Jeg har endnu til gode at se et dæk eksplodere på grund af en lapning...

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
    #13   22. jul 2012 Har lappet masser af gange - det har aldrig fejlet.

    Jeg gør det ikke med hundelorten, men med en paddehat indefra.


  • #14   22. jul 2012 Ja paddehatten er også en mulighed. Men dem har jeg også på jobbet, er det den bedste løsning?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
    #15   22. jul 2012 Klart den bedste løsning...

  • #16   22. jul 2012 hvor får man fat i de paddehatte der ploppes i og virker som en paraply indefra over hullet?

    På forhånd tak.


  • #17   22. jul 2012 har endelig fundet hvad de hedder de der paddehatte, hvis andre skulle få brug for det. Har selv ikke så meget fidus til de alm. plugs ifht en stor paraply på indersiden der både vulkaniseres fast på indersiden, i hullet og som ikke på nogen måde kan blæses ud. De sættes på indefra. Om de er lovlige ved jeg ikke, men har fået dem sat på før og aldrig haft problemer.

    "minicombi" -er navnet på dem. smiley


  • #18   22. jul 2012 Paddehattene er lovlige at bruge i radial bildæk hvor hovedmønsteret dækker , dvs. ikke dæksidderne eller "skuldrene" på dækket
    er også den jeg har mest tillid til , ville ikke engang lappe en scooter med en hundedej , mener det er absolut nødløsning et sted ude på vejen


  • #19   23. jul 2012 Jeg smider en paddehat i så den kan komme ud og rulle igen. Nu bliver det endelig godt vejr, og det skal udnyttes. Passer egentlig fint med at man lige er gået på ferie.

  • #20   23. jul 2012 syndes det er iorden hvis man står midt i ingenting så kan man bruge det som nødløsning ind til det man kommer hjem. Ellers syndes jeg man skal skifte hurtigst mulig, tænk hvis det skulle være det skide dæk der skulle være skyld i man var skyld i en ulykke det var sku nok ikke her man ville klappe sig selv på skulderne nej på med der nye dæk selv om det er surt. Bare min personlige mening.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
    #21   23. jul 2012 Jess A - Ja din personlige mening - men baseret på hvad?

    Der er ingen statistikker som underbygger det, og hvis lapningen er udført korrekt vil det aldrig blive til andet end en ny siver - ikke den eksplosion som modstanderne af lapning altid truer med...


  • #22   23. jul 2012 Jess A - Ja din personlige mening - men baseret på hvad?

    Bridgestone har udsendt nedenstående til deres forhandlere om reparation af mc-dæk. Informationer som også mc-ejere kan have gavn af:

    Det er vigtigt at skelne mellem nødreparationer og blivende reparationer. Nødreparationer er alle reparationer udført uden at afmontere dækket – altså ”skyde” en lap igennem udefra. Man kan købe et sæt med kulsyrepatroner samt et håndværktøj til brug på landevejen. Disse reparationer er ikke godkendte reparationer og må kun benyttes til nærmeste værksted. Scooterreparationer er undtaget herfra – men scooterlapper må naturligvis ikke bruges i højhastighedsdæk. Blivende reparationer: Der er visse forudsætninger for at kunne lappe et dæk i håndværksmæssig korrekt forstand.

    Som hovedpunkter kan nævnes:
    - Skaden skal være sket i den midterste 1/3 af dækket.
    - Dækket må ikke være kørt tom for luft. Det betyder, at der ikke må findes gummismuld i karkassen, da inderlineren (den indbyggede slange i et slangeløst dæk) så er beskadiget.
    - Der må heller ikke være misfarvning eller rynkedannelse indvendig i karkassen, der indikerer overbelastning af denne.
    - Dækket skal kunne lappes, så det fortsat er slangeløst. Det betyder, at et søm/skrue skal være gået vinkelret igennem karkassen. Hvis det er gået skråt igennem, kan man ikke trække en lap skråt igennem dækket.
    - Skaden på dækket må ikke overstige lapstørrelsen for dæktypen. Dvs. på et radialdæk (W-hastighedskode) må lappen ikke være større end 3 mm – ellers skal dækket kasseres. Flintestensskader (skåret/revne i dæk) må heller ikke repareres.
    - Fordæk bør som udgangspunkt aldrig repareres, da risikoen ved lufttab er for stor.

    Det er således op til hver enkelt forhandler at vurdere, om man kan reparere dækket forsvarligt. Reklamationsretten frafalder, hvis dækket er lappet, og produktansvaret overgår til det reparerende værksted. Det pågældende reparationsfabrikat (TECH, TipTop eller andet) står for rådgivningen vedrørende lapning, og Bridgestone kan ikke påtage sig noget ansvar ved en dækreparation.

    Nedenstående skema viser en fagmandsvejledning i reparation af slangeløse bildæk.
    Der er så mange faktore der skal være opfyldt at man aldrig kan være helt sikker på om dækket kan holde der for skifter jeg. kilden er kommer fra http://www.mctc.dk/?id=17663


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
    #23   23. jul 2012 De informationer kommer fra folk der både ved noget om dækkene, men også skal sælge nye til dig.

    Hvilken hat tror du de har på når de skriver sådan der?

    Jeg baserer min udtalelse på erfaring med måske 20 lapninger - ingen af dem har nogensinde fejlet...

    Jeg har al forståelse for at hvis man bruger dækket til sit yderste både med hensyn til temperatur og hastighed, er det ikke ønskeligt at der er et svagt punkt i dækket, som der naturligvis vil være der hvor man lapper det.
    Men hvis ikke man kører på bane i ret heftigt tempo, er chancen for det lig nul...

    Der kan drages en lidt spøjs parallel til det fra f.eks gadedæk og regnvejrskørsel. Selv i tørvejr, bruger de fleste absolut max 75% af dækkenes formåen - og i regnvejr er friktionen nedsat til ca 80%. Men folk kører stadig MEGET mere forsigtigt og langsomt når det er vådt........ smiley


  • #24   23. jul 2012 @Sajmon - Den med de 80% holder ikke helt - det kommer dælme an på underlaget.
    Sådan en stålplade der ligger på vejen i regnvejr er ikke sjov hverken at bremse eller accellerere på! Derfor kører jeg pænere i regnvejr.
    Man ved aldrig hvornår et skarpt sving er tæppebombet med mandehul dæksler ;0)


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
    #25   23. jul 2012 Det er også derfor jeg skrev "ca" 80%... smiley

    Men sammenligningen består i at folk, forståeligt nok, vil gardere sig fuldt ud ved at skifte dækket hvis der kommer en utæthed, i stedet for at lappe det.

    Hvis nu vi skal snakke videre om sikkerhed, undrer det mig at der ikke er flere som får deres affjedring serviceret noget oftere. Det er mindst lige så vigtigt som at dækkene fungerer...


  • #26   23. jul 2012 Som Sajmon skriver her over. Jeg hjar brugt dem i kalder hundelorte, på flere dæk, end jeg kan huske. både biler og MC.
    I mange tidligere tråde, har emnet været behandlet.. og kun 1 person!!!!! har skrevet, at han har prøvet, at sådan en ikke holdt tæt (hvor det var lavet efter anvisningerne......

    DET sjove er , da vi spurgte hvor mange, der i bil, havde fået lappe et dæk, der ikke var tæt bagefter, var der 3 mener jeg! (ikke på dette forum) SÅ der er ikke belæg for at sige det er noget lort!

    Ovenstående oplysninger, fra dækfabrikanten, giver jeg heller ikke en skid for... det er ligesom når MC fabrikanten skriver man kun må køre Shell et eller andet...... Som om den ville eksploderer af en Castrol olie!!

    Jeg vil ikke anfægte at en lap indefra sikkert er en mere solid lap........

    MEN hvis det andet holder, hvorfor så tilføje en større????

    Når man bygger en carport, og kan bruge 4x4 stolper, til at bære konstruktionen, tager man jo heller ikke 8x8 bare fordi man kan? og penge ikke betyder noget for nogen?


  • #28   23. jul 2012 Lap lortet og kør videre, find det lappegrej der passer dig og dit dæk, lyt ik til dem der laver dækkene de ved jo ikke noget om det.... God tur

  • #29   23. jul 2012 smiley det ender helt morsomt - som altid

    Tror risikoen for at den bliver slynget er den sidste jeg ville tænke på.


Kommentér på:
Punkteret og hvad så?

Annonce