2.108 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Blak
Blak
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 26 Svar: 101

Kæden er for slap, kan jeg køre videre lidt endnu? Kæden er for slap, kan jeg køre videre lidt endnu?

Hej MCG!

Jeg står i den uheldige situation, at da jeg tjekkede min kæde i dag, fandt jeg ud af, at den er for løs. Den kan bevæge sig cirka 50 mm, og i instruktionsbogen står der, at den må bevæge sig mellem 25 og 35 mm. Mit spørgsmål er så, om jeg kan fortsætte med at køre på den ugen ud, uden at der sker noget med motorcyklen? Jeg skal bruge motorcyklen til og fra arbejde (cirka 25 km hver vej) resten af ugen, og jeg har ikke mulighed for at stramme den i øjeblikket, da jeg først skal skaffe en centralstøttefod (den gamle er knækket) for at kunne justere kæden.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Hjælp til at hænge to plakater op 300 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Montering 2 IKEA møbler 500 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kæden er for slap, kan jeg køre videre lidt endnu?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #1   4. sep 2012 Du kan da sagtens justere den uden centralstøttefoden?

Bare tag den i små skridt. Løsn aksel - spænd strammerne lige meget i hver side - spænd aksel og mål.

Skal den have mere, så gør du det forfra...

Det er ikke fedt at den slasker så meget.

• #2   4. sep 2012 Du kan godt, men bør ikke. Juster den som Sajmon skriver... Tage ikke lang tid.

• #3   4. sep 2012 Min skal faktisk, ifølge manualen, justeres på sidestøttebenet og ikke centralstøttebenet, så det tror jeg ikke du behøver være bange for.

• #4   4. sep 2012 Samme her. Sidestøttefod. ..eller der står jack block..som jeg ikke ved hvad er. smiley Jeg giver den bare på sidestøttefoden.. det virker fint! ..Det skal du ikke være bange for. smiley

Du kan godt køre med 50mm slack. ..men jeg synes det er ubehageligt. smiley ..hvis man giver den lidt gas ihvertfald. .

• #5   4. sep 2012 Når jeg er på langtur,- bruger jeg 42Sajmon's løsning..
    Metoden kan bruges selv med fuld oppakning.. ( selvom det ikke er optimalt)
    Du behøver ikke stramme kæden helt op til det foreskrevne.. Men skåner hele drevet meget bare du lige får det værste slak væk..!
    Er 50mm ikke meget..! Rammer den ikke bagsvingeren..?
    Hellere få det reduceret snarest muligt.. smiley

• #6   5. sep 2012 Fedt! Tak for hjælpen! smiley

• #7   5. sep 2012 husk nu den skal justeres på det punkt den er strammest

• #8   5. sep 2012 Bør en "optimal kæde" ikke være lige stram hele vejen rundt, altså hvis det ikke er tilfældet bør man vel smide en ny på, eller ???

• #9   6. sep 2012 Rigtigt Kim - det skal der tages højde for, - og det er selvfølgelig bedst at justere m hævet bagende.. smiley

Det er bare ikke altid der er mulighed for det når man er på langfart.. Også derfor nævner jeg at hvis man gør m begge hjul nede.. Skal man ikke stramme helt op til det foreskrevne.. For det kan jo netop være det er på det mest "slappe sted" man justerer og så er fanden løs en halv hjulomdrejning senere.. smiley (bare lige for at præcisere jeg blot mener fremgangmåden er en kvikløsning, - der bør justeres korrekt snarest muligt efterfølgende.. smiley )

@pilotdude.. Det er gummibøsningerne bagtandhjulet er monteret i, der kan gøre at bagtandhjulet ikke er helt centreret løftet og uden belastning, - så ved normal just af kæden spinner man lige baghjulet et par omgange for at dobb-checke justeringen ikke er for stram.. ( det - uanset om kædekittet er helt nyt. smiley )

Kommentér på:
Kæden er for slap, kan jeg køre videre lidt endnu?

Annonce