Salg af mc til udlandet? eller bare hive afgiften af? {{forumTopicSubject}}
Hej..
Jeg er kommet lidt i andre baner med hensyn til salg af min mc'er.. og overvejer lidt om jeg skal sælge den udenfor dk's rammer og rykker afgiften hjem på den måde? Men giver det mere når jeg sælger den udenlandsk, end hvis jeg bare trækker afgiften af den og beholder den selv og laver den om til en bane cykel eller andet sjov? .. for syntes bestemt ikke mc markedet er der ... og ja.. har ikke brug for en mc på plader, men tit tænkt tanket om bare en track day cykel..
Formoder jeg bare ringer til skat - men stiller jeg sådan et spørgsmål til dem i telefonen, så ved jeg ikke helt hvordan de vil reagere? ved ikke om det er normalt folk tænker i de baner jeg har gang i.. Har altid bare handlet med tingene betalt, så det her er lidt en ny bane for mig - som jeg nok ikke har 100% styr på. Hvad er jeres bud man kan gøre? (Så at afgiften lå på omkring 25 i år på modellen af min gsx-r)
jul 2009
Følger: 14 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 21 Svar: 91
Følgere: 295 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.729
Det er i MEGET få tilfælde det kan betale sig...
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 9 Emner: 40 Svar: 1.062
jul 2009
jul 2009
jul 2009
jul 2009
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.623
jul 2009
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.623
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=152956
okt 2010
Følger: 9 Følgere: 44 MC-er: 6 Emner: 41 Svar: 656
jul 2009
jan 2005
Følgere: 71 MC-er: 25 Annoncer: 1 Emner: 56 Svar: 985
Har selv overvejet at eksportere en mc til Tyskland. Mest fordi der ikke er stort marked for den herhjemme, men orker næsten ikke bare ved tanken om hvor besværligt det bliver + SKAT røvpuler jo én alligevel ved at beholde en del af afgiften..
okt 2010
Men en SRAD med ødelagt gearkasse, skal males og skifte sæde skal ikke koste særlig meget især ikke så sent på sæsonen.. Brugt priserne er i frit fald, sådan er det bare.
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 119
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.129
Det er 4000kr for mc og ikke 7500kr
"I det afgiftsbeløb, der herefter bliver beregnet, skal 15 pct. af beløbet trækkes fra, dog minimum 7.500 kr. for personbiler og 4.000 kr. for varebiler og motorcykler."
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2048863
Det kan godt svare sig i mange tilfælde. Men det der med selv at beholde den, det kræver at du laver en fiktiv salgsseddel eller allierer dig med en kammerat bosiddende i udlandet, som du fiktivt sælger den til.. Bliver det opdaget koster det kassen.
Jeg ville sælge på det tyske marked, da det generelt ligger 10-20% højere end det Svenske. Ihvertfald på de cykler jeg jævnligt kigger på
jul 2009
Jesper - Maling, sædebetræk, det er små ting .. lakken fejler ikke noget? og sædet ordner jeg selv som skrevet .. det eneste negative er ja - gear kassen! men et salg til 30 for det er jo hul i hovedet.. så er det jo bedre og hive afgiften af og sælge den til udlandet... Kan svare sig meget bedre økonomisk set.
Martin, Sebastian - Korrekt.. men ja.. har lidt kontakter til udlandet . deraf tanken kom.
mar 2011
Hvor meget regner du lige med du kan få for din i udlandet???
jul 2009
okt 2010
Og en ødelagt gear kasse er sgu en rimelig stor ting
Tror det ville være nemmest at sætte prisen rigtig fornuftigt og æde tabet.
jul 2009
jul 2009
mar 2011
jul 2009
okt 2010
Normalt ville det være nemmest at skifte både motor og gearkasse, ville tage kortere tid.
Men orker ikke at diskutere det mere, du har tydeligt købt en nedslidt mc for dyrt.
mar 2004
Bare vær opmærksom på, at SKAT ikke arbejder til din fordel. Skal man have noget ind er det dyrt, skal det ud, ja så er der en chance for det bliver sat lavt
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=171
mar 2004
Den sidste MC jeg har hentet bliver indregget i Tyskland næste mandag.
Det er svært at holde en pris hjemme her i dk, når afgiften er betalt. Så vil ikke smide en masse penge ud den dag den sælges.
Det er som om at skat ikke har fundet ud af at markedet ligger meget under det som de står til salg til på fx dba.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.017
det er ikke nok at skifte gaflerne, de berørte tandhjul,bøsninger og tit også shift camen skal udskiftes, og så er der også alle de små ting når den nu er åben.
Og værkstedet tager en dagløn for sådan en opperation
Her i landet er den i bedste fald 20 værd - forudsat du finder en som bare brænder for en 14 år gammel MC med død gearkasse. Laver du det selv, kan du måske regne med 28-32.000 i ren handel, igen forudsat du virkelig finder en som brænder for lige netop den MC.
Men der er LANGT imellem dem der brænder for en SRAD fra 1998, og endnu længere imellem dem der brænder for en med død gearkasse.
Det kan udtalelser fra alverdens DM kørere ikke ændre på. Desuden findes der masser af folk der kører DM, som ALDRIG har åbnet en motor eller som for den sags skyld aner hvor de skal starte.
jul 2009
Men syntes snart det emne har taget en voldsom drejning fra mit spørgsmål...
Men det er altså ikke en typisk fejl på dem der at 5. gear går i stykker, så det kan måske være en indikation af at den har kørt mere end de 44 som står på tælleren.
Som du sikkert allerede har regnet ud er der ikke noget stort marked for gamle cykler, så indtil gearkassen er lavet og cyklen står knivskarp og 100% iorden, er du desværre gift med den.
jan 2012
Nu ved jeg ikke hvad du laver, og til hvilken løn. Men får på fornemmelsen at du aldrig har haft rykket Gearkassen af en moderne mc. Og heller ikke helt er klar over hvilke priser der er på reservedele til den.
Men kryb bare på
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
Jeg kender ikke den eksakte MC, men når nogen skriver som du gør: "Gearkassen er hvad jeg har hørt af folk nem og få fixet", så bliver jeg ihvertfald MEGET mistænksom. Jeg kan ikke afvise at det i nogle tilfælde kan være korrekt, men som regel er det en kommentar sælger skriver i forsøg på at få andre til at "hoppe på limpinden". Ræsonnementet er, at hvis det virkelig er så let/billigt, hvorfor får sælger det så ikke lavet med en, formentlig, væsentlig højere pris til følge?
Dernæst vil jeg sige, at rigtig mange i den grad overvurderer værdien af deres MC (og biler også i et vist omfang). Min overbevisning er at man selvfølgelig er glad for/har et forhold til sin MC men de fleste glemmer den "MC-bobbel" der er bristet efter et par RIGTIG gode salgsår, så vidt jeg husker i perioden 2007 - 2010. Der er klart at hvis gud og hver (gammel) mand har købt en MC fordi det nu pludselig var på mode og så (selvfølgelig for manges vedkommende) finder ud af at der der MC-halløj alligevel ikke var dem, og derfor skal af med deres MC, så vælter markedet i brugte MC. Mange flere end der kan afsættes og uden at det her skal udvikle sig til en doceren i salgsmekanik på HH-niveau
Så rådet til folk der er i din situation vil generelt være, at er fejlen "let og billigt at få fixet" så få det gjort før salg og være mere kritisk i forhold til hvad du forventer at få for MC´en. -Men især sidstnævnte er en træls kamel at sluge (har selv en MC som jeg har valgt at beholde af selv samme årsag). I mit tilfælde et forventeligt tab på 25.000 kr på 2½ år hvor jeg kun har kørt 1500 km. Er det en ny/nyere MC kan tabet været gigantisk. en bekendt har tabt 100.000 på 2-3 år på hans nye kawa 1400.
jul 2009
Snehvide - Fornuftigt, kan godt følge dig.. Det jeg skriver med hensyn til at være nemt - er blot hvad jeg hører fra folk i " klubben " .. De har selvfølgelig også skruet før, men har man ikke - så det jo nok en anden sag. det er efter hvad man definere.. Men med hensyn til priser, så søger jeg på GSX-R 750, samme model som min, og kigger kun med indsprøjtning og årgang - km stand nogenlunde hvad passer sammen... deraf har jeg også sat min pris - Ja man kan komme af med sin cykel hvis man dumper prisen - men jeg har ikke økonomisk svigt så er ikke afhængig af et salg - men jeg var nysgerrig på om jeg kunne lave lidt ud af at sælge den til udlandet nu når jeg kender lidt derude som jeg ville kunne stable en handel op af.
Sajmon - Det har jeg hellere aldrig selv villet gøre uden haynes eller en med erfaring for emnet..
jul 2010
Pas nu på med "hvad du hører". Jeg kender naturligvis hverken dig eller dem du referer til. For det første vil der altid være en vis individuel vurdering af "ikke så slemt" eller "nemt" og så er der jo også en del som måske "sådan hurtigt" ikke har den rigtige regnemaskine fremme når de taler om rep. timer og/eller udgifter. Desuden er der RIGTIG mange "der snakker" og R.... går og som i bund og grund enten bare gentager "hvad de har hørt" eller simpelthen bare spiller teknisk Karlsmart. Dem er der ihvertfald masser af på diverse fora, blandt mange som dog også er rigtig godt inde i sagerne (selvf.)
Mine egne erfaringer er ihvertfald at der ikke er ret meget der er "bare liiige".
Jeg vil stadi mene at såfremt nogle påstår at den her operation er let og hurtig så få dem til at lave det så du kan sælge en velfungerende MC. Så gætter jeg også på at du ret hurtigt får "luset ud" blandt de der måske var lige rigeligt nonchelant i deres udtalelser *S*
jul 2009
Men det er den...
jul 2009
jan 2012
Så tror jeg at den bedste handel du kan lave er at skyde den af som den er til hvad den nu engang kan koste.
Den pris du har sat den til, får du heller ikke når den er i perfekt stand. Set i lyset af at en k6-7 kan erhverves for 65k.
Den gearkassse du har fundet ved du ikke om er hverken funktionsdygtig. Passer til din model eller reelt hvor langt den har kørt ( og sådan er det jo at købe brugt)
Og du har heller ikke indregnet pakninger og bla bla. Og måske den tur omkring værkstedet som nogle skal før det virker
Men du er selvfølgelig bedre stilet ved selv t have en cykel som virker. Kan godt være at du ikke er tvunget til at sælge, men siden du har sat tilsalg så har du jo et ønske om at komme af med dyret. Og priserne er ikke højere om 6-12 eller 18 mdr. Og det gælder os alle, uanset hvor glade vi er for vores maskiner, og hvor meget vi gav for dem for ikke ret lang tid siden.
Markedet drukner i motorcykler ( og både for den sags skyld ) og der er kun 1 løsning i disse situationer. Dumping af prisen...
jul 2010
til Hede: Du skrev:
1) jeg syntes bare folk tit skal være så pessimistiske og fortælle en man tager guld og grønne skove for en cykel og jeg ved ikke hvad.. mens de kan roser deres egen til skyerne og argumentere for hvorfor deres er så fandens gode .. det er sku til at få det dårligt af..
KOMM:
Hede: for man kan ikke være helt skævt på den hvis man undersøger et salgs markede inden!
KOMM: Det kan du have ret i, men noget tyder måske på, at du ikke har "undersøgt" det korrekt/realistisk. Dette er på INGEn måde skrevet for at at spille klog eller for at genere dig
HEDE fortsatte: og nogen folk er bare mere ærlige i deres annoncer end andre .. har prøvet og køre langt for en varer, hvor der lige var nogen væsentlige ting han ikke havde oplyst som han nok burde have gjort i stedet for at sige alt var fin.
KOMM: Ja se her er der en ting der virkelig kan pisse mig af på egne og andres vegne. Jeg kender det desværre ALT for godt selv og desværre synes jeg ikke kun det gælder salg af MC´ere. Det er forbandet træls og "bare ikke i orden". Men igen det må spdan nogle som os to nok også bare erkende at det nu og engang (desværre) er sådan tingene er. Vi kan, som her, moralisere lidt og håbe på lidt holdningsændring, måske hjulpet af lidt "butterfly effect" *SS*, men ellers må man tage den risiko med. -Men det sker da også at svindlere kan få diverse "ubehageligheder" ud af deres numre........... det må DE så tage med i deres overvejelser/risikoanalyse *S*
jul 2009
Tak for dine indlæg - de har været brugbare..
Salg af mc til udlandet? eller bare hive afgiften af?