18.367 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 61 Svar

Rengøring af virkelig beskidte fælge Rengøring af virkelig beskidte fælge

Min bror har en ældre Transalp hvor ejeren før ikke har været særlig grundig med fælgensen. De er derfor virkelig beskidte nu, gammel olie, bremsestøv osv.
Jg har prøvet med lampeolie, fælgens og bremserens, men det tager ikke det sidste. Meget er væk, men de er stadig grimme.
Har nogle en mirakelkur så de gamle guldfarvede fælge kan blive flotte igen?
På forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af tagplade 1.200 kr.
  • Udskiftning afdørhåndtag til altandør 1.200 kr.
  • Altandør 1.150 kr.
  • Tætning af ovenlys vinduer 1.000 kr.
  • Ophæng af stort spejl i opgang 500 kr.
  • Hænge TV op, hænge hylde op og hænge gardiner op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rengøring af virkelig beskidte fælge
  • #1   22. feb 2013 Mit bedste bud er: WD 40. det er mit vidundermiddel smiley

GOD ARBEJDSLYST !!!!

• #2   22. feb 2013 Maxi 3 er en sæbe der tager alt et super produkt
    Bruger det selv og vasker også min bil og mc med det self. Med vand men rent taget det alt fedt uden at skade.

• #3   22. feb 2013 Wd40 dur heller ikke. Jeg tror der skal noget hidsigt noget til.
    Maxi 3 er noteret!

• #4   22. feb 2013 Du vil ikke blive skuffet den vil stå og skinne bagefter

• #5   22. feb 2013 Kender du et sted man kan købe det? Det jeg finder er store 20 liters dunke.

• #6   22. feb 2013 Okay, så skal vi måske lige et hak ned igen på hidsighedsskalaen.
    (Hvis den tager maling)

• #8   22. feb 2013 glem den besked jeg skrev før, det var en anden maxi jeg tænkte på

• #9   22. feb 2013 Okay, godt nok! Den var også hurigt væk igen:)

• #10   22. feb 2013 faktisk æder en ganske alm opvaske taplet utrolig meget, skal stå i varm vand nogen timer, men om det også æder din maling ved jeg ikke , men feks et gammel motor skjold i alu kan blive virkelig rent og 100 % olie fri efter sådan en tur

• #11   22. feb 2013 Chase - ok, det lyder også godt! Og samtidig billigt:)

• Claus L
    Claus L Tilmeldt:
    aug 2006

Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 235
    #12   22. feb 2013 Motor rens.. Lad det virke i 10 min og skyl af samtidig med at du bruger en børste.. Gentag det antal gange der er nødvendigt til du når det ønskede resultat..

Det virkede for mig på en cykel der havde kørt som daglig transport i 2,5 år uden at være blevet vasket.. Der skulle så en 5-6 gange til.. : )

• #13   22. feb 2013 Ok, er motorrens og bremserens ikke nogenlunde samme produkt? Det er godt nok noget tid siden jeg har brugt motorrens, men husker det også som en sprayflaske.

• #14   22. feb 2013 Motorrens er petroleum, bremserens kan godt æde malingen....

• #15   22. feb 2013 Maxi 3 tager ikke malingen. Det kan bruges som autoshampo, der står blandingsforhold bag på flasken. Kan fåes i 1 l hos alle autogrosister ftz merkonomen autoparts bl.a. Har selv brugt det i mange år til både bil mc og til beskidte motorer.
    Se evt forhandler på Besmas hjemmeside.

• #16   22. feb 2013 Ok, malingen er der endnu efter bremserens:) Men det tog ikke særlig meget.
    Jeg tror jeg går efter noget maxi, efter en prøve med opvasketabletten!
    Talk for svar

• #17   22. feb 2013 vend evt lige tilbage med om du får den rene jeg syntes det kunne være sjovt at høre om det maxi 3 virker

• #18   22. feb 2013 Det virker har brugt det i over 1 år nu er super glad for det

• #19   22. feb 2013 Smør den ind i brun sæbe, og smid det i en sort affalds pose i et døgn.. En billig løsning der helt sikkert virker..

• #20   22. feb 2013 Nicky - det afprøvede jeg på mine forældre fælge til bilen, det nappede malingen. De lå 1.5 døgn cirka, men det var godt nok krads.

• #21   22. feb 2013 Og jeg vender tilbage, jeg afprøver lige den med tabletten først.

• #22   22. feb 2013 ...en sort affaldssæk der kan rumme transalpens 21 tommer? smiley

• #23   22. feb 2013 brug motorrens og en højtryksrenser på halvt blus

• #24   22. feb 2013 René det er heldigvis bagfælgen der er helt slem, så hvis det skulle være, så kan det nok lade sig gøre:)

• #25   22. feb 2013 Motorrens virker bare smiley Bruger det selv på fælgene, du kan evt bruge en blød børste, bare pas på med at få det i øjne det svier lidt smiley

• #26   22. feb 2013 Cillit bang er svaret. Jeg har prøvet med mange fælge, de har Været fuldstændig nærmest ødelagte, og intet har hjulpet, og slet ingenting af det i skriver. Cillit bang og en opvaskebørst. Det må selvfølgelig ikke sidde i en halv time, men det er nu hellere ikke nødvendigt. Husk at skylle med rigelig rent vand bagefter.

• #27   22. feb 2013 Nå jo, opvaske tabs eller pulver er altså brillant til mange ting.

• Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    sep 2010

Følger: 1 Emner: 17 Svar: 116
    #28   22. feb 2013 Nu foreslår i petroleum, lampeolie,wd40, bremserens osv. Tager dækket ikke skade af disse produkter. Jeg har selv brugt petroleum, men var lidt i tvivl om hvordan dækket havde det med det???

• #29   22. feb 2013 I følge reklamer kan Cillit bang alt, men hvis det også virker i virkeligheden er det værd at prøve:)
    Brian - uden at vide det, så tænker jeg det ikke skader mere en kædeslam, bremsestøv osv.

• Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    sep 2010

Følger: 1 Emner: 17 Svar: 116
    #31   22. feb 2013 Eller som en før skrev http://www.efi-esbjerg.dk/ Har ikke selv prøvet det på mine fælg..Men er iøvrigt super godt til mange ting. Lige fra tæppernes til båd, campingvogn og meget mere.

• #32   22. feb 2013 Jeg kom til at se, det der maxi 3. Det er det samme som man kan købe som rengøring til husholdning? Det har jeg haft, og det tog da absolut intet, zero, none. Det er det svageste middel jeg nogensinde har haft i huset.

• #33   23. feb 2013 Maxi 3 er det bedste du kan bruge

• #34   23. feb 2013 Ren Maxi 3 og en stiv opvaskebørste, jeg plejer efterfølgende at damprense, måske skal behandlingen gentages flere gange!

• #35   23. feb 2013 Jeps maxi3 klare opgaven og skyller bare med vand bagefter
    Og giver ikke lak skader

• #36   23. feb 2013 Motorrens eller fælgrens, og så lade det hele stå og søbe en 10 minutters tid. Derefter er det vask med vand/sæbevand. Gentag gerne nogle gange.

Opvasketabletten vil også virke, men du skal være meget forsigtig med bar hud. De reagerer stærkt basisk, og det kan give dig dybbeætsninger - mit råd er: "lad være med det!

• #37   23. feb 2013 Ok, maxi lyder lovende fra næsten alle kanter.
    Knud - God information, jeg prøver med en gummihandske så!

• #38   23. feb 2013 Jeps, og tag den af så snart du er færdig og vask hænderne i masser af vand.

• #39   23. feb 2013 -Og motorrens findes i 2 MEGET forskellige udgaver. Den ene type er basisk i forskellig grad op til pH 11-12 stykker og så en oliebaseret udgave. Snakker vi hud, øjne m.v. og lak vil jeg nok være lidt forsigtig med den basiske i ufortyndet udgave ihvertfald. Jeg har været lidt i tvivl, men jeg går ud fra fælgene er lakerede.

• #40   23. feb 2013 Korrekt Snehvide, men de produkter er i det mindste mærkede:-)

• #41   23. feb 2013 Jeg er faktisk ikke klar over om de er lakerede. Jeg har en idé om de er gennemfarvede. Det er originale fælge fra 1992, og jeg tror ikke de har været vasket i bund nogensinde.

• #42   23. feb 2013 Jeg bruger denne (link fjernet) en opvaskebørste og tålmodighed, så en du rigtig langt. Hvis fælgen ikke bliver ridset, kan du evt bruge en skurresvamp også.

• Anders B
    Anders B Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Emner: 10 Svar: 24
    #43   23. feb 2013 (link fjernet)

Prøv denne

• #44   23. feb 2013 (link fjernet)

Den har jeg stor succes med....

• #45   23. feb 2013 Jeg har selv prøvet en del af nutidens produkter bl.a. dem fra Biltema. Jeg handler ofte i Biltema og er stort set altid tilfreds, men deres motorrens/affedtningsmiddel er bestemt ikke imponerende efter min mening. Dels tager det kun relativt overfladisk skidt på fx fælge men også på motorer også selv med manuel børstning som normalt er meget effektivt sammen med rensemidler. Dels er der en resterende fedt/oliehinde tilbage efter brugen. (Manuel/maskinel bearbejdning af overflader der skal rengøres for fx kemiske produkter er påsprøjtning alene overlegen - lavede en forsøgsrække på en stor kemisk fabrik, og nåede frem til denne utvetydige konklusion)
    Jeg har en smule tilbage at noget Q8 motorrens på oliebasis der er 25 år gammelt - DET DUR smiley

• #46   23. feb 2013 Snehvide - Ja, det er typisk alt det gamle der virker. Min far havde også en bøtte med et multimiddel der klarede alt, der var også diverse advarselssymboler på med døde fisk og ild osv osv. Men det har han ikke mere af, det havde ellers taget det, sikkert også fælgen med smiley Alt det nye synes jeg heller ikke virker overbevisende, i hvert fald ikke det man som privatperson kan købe på tankstationer og bilforretninger osv.

• #47   24. feb 2013 Hehehehe det det nymodens hippiepis som fisk kan svømme i og vi andre kan inhalere uden at tage (ret megen) skade er ikke til andet end at lukke op og s.... i.
    Nej do. Noe gammel giftig stads, dee we man wa ær............ *S*

• #48   24. feb 2013 Lige nøjagtig, jeg havde jo ikke tænkt mig at hælde det i akvariet, så jeg ser ikke nogen problemer i det. Kloakken tager da ikke skade af lidt væske! smiley

• #49   24. feb 2013 Simon

Løsningen må være at blande lidt af alle disse ting sammen i en balje putte fælgen i
    Næste dag har du garanteret ikke nogen fælg, men et kæmpe hul i jorden der ligner en atom nedsmeltning

PS
    Jeg kom lige i tanke om en møj gammel tråd og om en der skulle fragte sin MC på en trailer og selfølgelig kom der 400 råd
    Og selfølgelig fulgte han dem alle, og lagde et billede op, jeg har aldrig grinet så meget før, han kunne være kørt gemmen Sarajevo under angreb uden en skramme
    En der kan finde den tråd mindst 5-6 år gammel

• #50   24. feb 2013 Hehe, ja det må næsten være det! Der kommer godt nok meget Maxi 3 i, den er der mange der har forslået, men med petroleum og wd40 osv, så kan man vel sætte en tændstik til det hele når det er kommet i baljen, det må da også have en gavnlig effekt!

• #51   24. feb 2013 Ja som sagt jeg bruger sådan en vaske taps et eller andet konen har under køkkenvasken, jeg drikker så ikke af det, og det er heller ikke sådan at sætter mig op og bader i opvaskevandet, men aluen bliver alså fin i dybten og min alusmed kan faktisks svejse i aluen uden det sprutter, (det er motordele jeg har det med at ændre på) og det kan han kun når det er 100 % rent
    Det er sku da en billy måde at forsøge sig frem på
    Denne har lige fået en gang VALO

profilbillede
  • #52   24. feb 2013 Maxi 3. <<<<< prøv det og du bruger aldrig andet mere både til rens og vask
    Blandings forhold står bag på

• #53   24. feb 2013 Så vidt jeg husker er dine fælge eloxerede, så jeg ville ikke betænke mig så meget på en gang alm motorrens da det sidste seje snot ofte er en slags tjæreagtigt sejt stads, - efterfulgt af en god gang højtryksrens, gerne en dag som idag hvor det er ca nul grader, så stadset ikke fedtes rundt men blot skydes af.. smiley

Men husk en trans-alp (som en v-strom) skal bære "fortjenst mærker" af sin ejers brug af dyret.. Det er ikke alter tavler vi kører på.. smiley smiley

• #54   24. feb 2013 Turbo-rens og højtryksspuler - Så er de snart rene smiley

• steen h
    steen h Tilmeldt:
    apr 2012

Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 1
    #55   26. feb 2013 Hvis man vedligeholder sine fælge, og alle andre dele af sin MC med en god gang voks er det meget nemmere at holde rent , højtryksrenser kan ikke anbefales da der er risiko for at spule olie/fedt ud af hjullejer
    Begynd rengøring med en gang trykluft, en kompressor kan købes for under Kr 1.000
    Beskidte fælge og iøvrigt til generel grundvask kan jeg anbefale at rengøre med Neptune Marine Cleaner der er et neutralt produkt der bliver brugt til rengøring af skibe ( motor og dæk ).og er billigt koster ca Kr 100 for 5 liter kan fortyndes 1 : 30 og virker i koldt vand og skader ikke lak
    Kan fås i alle bådforretninger
    det virker, kan give en mat overflade men eftervask med en god autoshampoo får man et flot resultat.Jeg bruger aldrig andet til rengøring af min MC
    Den dybe tallerken er allerede opfundet, gør ikke problemet større end det er

• #56   26. feb 2013 smiley lyder ellers rimeligt kompliceret Steen H.
    Det der ville jeg aldrig orke.. Jeg var kørt en tur længe inden.. smiley smiley

• #57   26. feb 2013 Mange fine bud alle sammen, mere eller mindre komplicerede:)
    Jeg er bange for lidt luft ikke gør det store her, men godt med flere bud på nogle midler der kan tage det.
    Jg giver info videre til bror, så må det være hans problem:)

• #58   28. mar 2013 Bare til orientering; Så blev opvasketablet-metoden afprøvet i dag. Det var jo helt vildt hvad det tog. Der er kun lidt sorte pletter tilbage, som virkelig er groet fast. Men en ny blanding en dag med tid til at gnubbe, så vil de forsvinde!
    Den metode kan anbefales til andre.

• #59   28. mar 2013 1-0 til mig , tror jeg brugte det trix for over 25 år siden første gang

• #60   28. mar 2013 Hehe, ja det point må du godt få:) Blev lidt overrasket over hvor effektivt det var. Men ja, det er lidt krads ved fingrene, min bror havde kun én gummihandske, så den blev brugt til at skrubbe med, og så holdte han glasset med den anden hånd, den blev lidt rød;) han kunne jo ikke lade være med at spilde.
    Dog ikke så slemt som da han i sidste uge hældte batterisyre ud over samme hånd, skvat! Hehe

• #61   23. jul 2015 Hva blev status på det fik du dem rene ??

• #62   23. jul 2015 Det gjorde de. Næsten som nye, eller så nye som fælge fra 1992 nu kan blive smiley
    Som jeg skrev i #58 brugte vi en opvasketablet opløst i vand.

Kommentér på:
Rengøring af virkelig beskidte fælge

Annonce