Lakering - procedure? Lakering - procedure?
Hej MCG'ere
Jeg skal have malet min Blade, og har købt noget god autolak og grunder osv. har malet med pistol før, så det skræmmer mig ikke..
Man hvad er den helt rigtige procedure?
Jeg spartler og sliber med korn 400 på et tyndt lag sort "sladrelag" for at være sikker på at overfladen er 100% i orden.
Så grunder jeg, men hvad så?
Hvor længe skal der gå imellem hvert lag grunder, og efter grunder hvad korn skal der så slibes med inden farvelaget? Og igen hvad korn bruges imellem farvelag og klarlak?
Dvs. jeg er i tvivl om tid imellem de tynde lag, er det 5 min eller noget i den stil? og hvad er slibeprocessen fra grunder og op til klarlak?
Jeg ved at klarlakken skal poleres til sidst
Gode råd og erfaringer søges, når nu der er købt god lak i lækker farve, så skal resultatet også være perfekt
På forhånd tak
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Det allervigtigste er din udsugning, hvis ikke den fungerer optimalt, er der alt for store chancer for at skidt sætter sig i lakken. Og det er synd når man nu har skaffet en læææækker farve
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 1.001
jun 2006
Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 378
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Udsugning ved gulvet og indblæsning i loft
Man forstøver med vand selv om man også har udsugning ( da det jo er umuligt at lave de helt perfekte forhold der hjemme)
jul 2005
feb 2013
Følger: 6 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 27
Jeg ville slibe grunder/filler med korn 400 og farvelaget med korn 600-800.
Husk at du IKKE må slibe på metal/pearl-farver....
Hvis det skal være ekstra godt, så giv klarlak af to omgange: 1 dust-coat efterfulgt af to wet-coats, lad det hærde, mellemslib med korn 600-800 og giv den herefter to wet-coats. Det gør jeg med de hjelme jeg maler og der står lakken både jævn, blank og dyb.
jul 2005
Tak for rådene, det er 2k filler jeg har købt
Ok så jeg skal ikke slibe imellem grund farven og perlelaget?
det er Light Racing Pearl Green jeg har købt der er en grundfarve og en topfarve, er denne: http://www.lackboerse.de/fastandfurious.html
så proceduren er, grunder/filler (hvor mange lag, og er det bare våd i våd?), og korn 400. Og så basefarven, lad tørre, og top farve og lade tørre (igen hvor mange lag og tid imellem hvert lag?) og så klarlak Som du skrev
Hvad er et dust coat? bare meget tyndt lag? Jeg er sq lidt i tvivl om tiden imellem lagene af samme type
sep 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 95 Svar: 1.190
sep 2006
feb 2013
Følger: 6 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 27
Mht. 2K filleren, så hærder den kemisk - dvs. at du godt kan komme ret tykke lag på uden problemer. Jeg lægger ret meget fylder på i første lag og så går jeg over det igen med en ekstra gang 5 minutter senere hvis det er nødvendigt (ved tydelige ridser, spartlinger mv). Herefter tid til hærdning og efterfølgende slibning.
Basefarven skal tørre inden du overmaler den med pearl. Jeg ville kun slibe støvkorn væk i basefarven hvor det er nødvendigt. Der er en tidsramme for opløsningsbaserede malinger ift. om der skal mellemslibes eller ej, men det bør stå på databladet.?.?
Formålet med dust-coaten er at få lakken til at hæfte bedre. Hvis du maler et "vådt" lag som det første kan du have problemer med vedhæftning og større sandsynlighed for løbere. Når du maler vådt i vådt er tommelfingerreglen vist at malingen ikke må trække tråde hvis du sætter en finger på lakken og trækker den væk (gøres selvfølgelig på et afmasket område
Denne video er ganske god, synes jeg:
http://www.youtube.com/watch?v=JNvhAVASQtM
I øvrigt en fed farve du har valgt!
jul 2005
Fedt med alt den gode hjælp, og tak, synes også den farve er super fed, den vil helt sikker pryde min Blade
sep 2006
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.008
jan 2013
Følger: 10 Følgere: 50 Emner: 90 Svar: 1.224
sep 2006
jan 2013
Følger: 10 Følgere: 50 Emner: 90 Svar: 1.224
Lakering - procedure?