5.780 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Lakering - procedure? Lakering - procedure?

Hej MCG'ere smiley

Jeg skal have malet min Blade, og har købt noget god autolak og grunder osv. har malet med pistol før, så det skræmmer mig ikke..

Man hvad er den helt rigtige procedure?

Jeg spartler og sliber med korn 400 på et tyndt lag sort "sladrelag" for at være sikker på at overfladen er 100% i orden.

Så grunder jeg, men hvad så?

Hvor længe skal der gå imellem hvert lag grunder, og efter grunder hvad korn skal der så slibes med inden farvelaget? Og igen hvad korn bruges imellem farvelag og klarlak?

Dvs. jeg er i tvivl om tid imellem de tynde lag, er det 5 min eller noget i den stil? og hvad er slibeprocessen fra grunder og op til klarlak?

Jeg ved at klarlakken skal poleres til sidst smiley

Gode råd og erfaringer søges, når nu der er købt god lak i lækker farve, så skal resultatet også være perfekt smiley

På forhånd tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lakering - procedure?
  • #1   23. maj 2013 Tjek youtube. der ligger rigtig mange guides.

Det allervigtigste er din udsugning, hvis ikke den fungerer optimalt, er der alt for store chancer for at skidt sætter sig i lakken. Og det er synd når man nu har skaffet en læææækker farve smiley

• #2   23. maj 2013 Jeg har youtube't men synes sq kun jeg kan finde ærlige videoer med tosser der laver elendige jobs smiley Jeg har lavet en sprøjtekabine, hvor der ikke kan komme skidt ind, er der så stadig brug for udsugning? Luften bliver jo trykket ud, når jeg bruger min malerpistol smiley

• #3   23. maj 2013 Jeg så engang på discovery at hvis man ikke har udluftning / støvfilter på sin malerkabine, er det en god ide at bestøve vægene med vand, så alt snavs og støv sætter sig på vægene og ikke på malingen..

• #4   23. maj 2013 Yep du skal have udsugning. Alt det maling som ikke lige i første omgang rammer hvor det skal. vil ellers hvirvle rundt og lande når det er blevet halv tør.

Udsugning ved gulvet og indblæsning i loft smiley

Man forstøver med vand selv om man også har udsugning ( da det jo er umuligt at lave de helt perfekte forhold der hjemme)

• #5   23. maj 2013 Ok, jeg sætter nogle 120mm blæsere på, og en klud ved indsugningen, og sprayer væggene smiley Tak for rådene smiley

• #6   23. maj 2013 Jeg bruger en 2k filler som skifter markant nuance når den bliver slebet (fra mørk grå til lys grå) så det er ikke nødvendigt med en sort guide-coat når jeg bruger filleren.
    Jeg ville slibe grunder/filler med korn 400 og farvelaget med korn 600-800.
    Husk at du IKKE må slibe på metal/pearl-farver....
    Hvis det skal være ekstra godt, så giv klarlak af to omgange: 1 dust-coat efterfulgt af to wet-coats, lad det hærde, mellemslib med korn 600-800 og giv den herefter to wet-coats. Det gør jeg med de hjelme jeg maler og der står lakken både jævn, blank og dyb.

• #7   23. maj 2013 Hej Thomas smiley
    Tak for rådene, det er 2k filler jeg har købt smiley
    Ok så jeg skal ikke slibe imellem grund farven og perlelaget?
    det er Light Racing Pearl Green jeg har købt der er en grundfarve og en topfarve, er denne: http://www.lackboerse.de/fastandfurious.html

så proceduren er, grunder/filler (hvor mange lag, og er det bare våd i våd?), og korn 400. Og så basefarven, lad tørre, og top farve og lade tørre (igen hvor mange lag og tid imellem hvert lag?) og så klarlak Som du skrev smiley

Hvad er et dust coat? bare meget tyndt lag? Jeg er sq lidt i tvivl om tiden imellem lagene af samme type smiley

• #8   23. maj 2013 et godt lille tip er at sprøjte vand udover gulvet hvor du lakere.. så sætter støvet sig i det, og det hvirvler ikke op når du går rundt i det.. og har du mulighed for at lave et let overtryk i kabinen, så er det helt perfekt, for så bliver støvet trykket væk og hvirvler heller ikke rundt (:

• #9   23. maj 2013 dust-coat er bare et tyndt lag, der skal være støvtørt.. wet-coat maler du "vådt i vådt" med.. dvs maler ovenpå mens malingen er våd (:

• #10   23. maj 2013 Hvor mange lag og tiden imellem er afhængig af producent og type af maling.
    Mht. 2K filleren, så hærder den kemisk - dvs. at du godt kan komme ret tykke lag på uden problemer. Jeg lægger ret meget fylder på i første lag og så går jeg over det igen med en ekstra gang 5 minutter senere hvis det er nødvendigt (ved tydelige ridser, spartlinger mv). Herefter tid til hærdning og efterfølgende slibning.
    Basefarven skal tørre inden du overmaler den med pearl. Jeg ville kun slibe støvkorn væk i basefarven hvor det er nødvendigt. Der er en tidsramme for opløsningsbaserede malinger ift. om der skal mellemslibes eller ej, men det bør stå på databladet.?.?
    Formålet med dust-coaten er at få lakken til at hæfte bedre. Hvis du maler et "vådt" lag som det første kan du have problemer med vedhæftning og større sandsynlighed for løbere. Når du maler vådt i vådt er tommelfingerreglen vist at malingen ikke må trække tråde hvis du sætter en finger på lakken og trækker den væk (gøres selvfølgelig på et afmasket område smiley )
    Denne video er ganske god, synes jeg:
    http://www.youtube.com/watch?v=JNvhAVASQtM
    I øvrigt en fed farve du har valgt!

• #11   23. maj 2013 Ok smiley Mange tak for hjælpen, jeg ser lige om jeg kan finde nogle datablade på malingen, så jeg ved om der er noget specifikt jeg skal rette mig efter smiley

Fedt med alt den gode hjælp, og tak, synes også den farve er super fed, den vil helt sikker pryde min Blade smiley

• #12   23. maj 2013 Det er en møg fed farve!! er selv en sucker for opsigtsvækkende farver! smiley

• #13   23. maj 2013 jeg troede man vandsleb op til omkring korn 2000 efter grunderen?

• #14   23. maj 2013 Det med vand på gulve og væge er sku noget rigtigt bras ,du får bare luftslangen slasket der i og slasker rundt i smat.lad i steddet støvet binde sig og slib/poller

• #15   24. maj 2013 spibatten : Det kommer jo an på hvor dygtig man er og hvor meget man tænker sig om ? smiley

• #16   25. maj 2013 Holmeren har ret

Kommentér på:
Lakering - procedure?

Annonce