3.791 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 40 Svar

MC i vintermånederne? MC i vintermånederne?

hej

forsikringen dækker jo normalt ikke i vintermånederne.. dette koster ekstra. Men selvom den ikke dækker, så sidder nummerpladen der jo stadig..

Men er det så ulovligt at køre i de 3 vintermåneder på vejen, selvom forsikringen ikke dækker her?

vh.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  MC i vintermånederne?
  • #1   7. okt 2013 Undskyld men tror du selv du må kører på en cykel der ikke er forsikret?

De selskaber jeg har snakket med kræver at man sender nummerpladen/nummerpladerne ind til dem i de måneder man har stilstands forsikring.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #3   7. okt 2013 @Nogge: Lidt aggressiv respons... ro på! smiley

Der er forskellige ordninger - alt efter hvilken type forsikring du har valgt. F.eks. er der mange kasko-forsikringer, som pr. automatik skifter til "ansvar" fra 1. december og frem til og med 1. marts. Det er selvsagt tilladt at køre i den periode, men du vil således ikke have kasko. Der er også typer som dækker hele perioden - f.eks. flere mærkeforsikringer, aldersbestemt osv. Og endelig er der den typiske ansvarsforsikring, som kræver at du holder stille i december, januar og februar (de typiske måneder). Men alt dette kan du tjekke op hos DIN forsikring!

smiley

• #4   7. okt 2013 Min forsikring er sådan at min kasko forskring dækker fra 1 marts til 31 november. Men fra først 1 dec og frem har jeg stadig ansvar på som jeg må køre alt det jeg der er bare ikke noget der dækker hvis jeg smider den

• #6   7. okt 2013 Tak for svarene! dog ikke @nogge

Jeg spurgte bare - det kunne jo godt være man måtte, men hvor forsikring bare intet dækkede.
    Skal have en lille maskine til vinterkørsel nemlig, så hvis jeg kunne spare de 700 kr ekstra forsikringen koster for vinterkørsel, havde det jo været rart nok smiley

• #7   7. okt 2013 Skift til gf, så er du dækket hele året til en fornuftig pris-

• #8   7. okt 2013 Læs din forsikringspolice. Det afhænger fra selskab til selskab.

I det hele taget er det en rigtig god idé at læse sin police. Så slipper man for ubehagelige overraskelser og man ved hvornår forsikringsselskabet prøver at snyde en.

F.eks prøvede mit selskab at sætte prisen for min forsikring op efter et tyveri, men så kunne jeg lige påvise at der står i min police at den IKKE stiger pga. skader som følge af tyveri. De indrømmede deres fejl og det sparede mig for mange penge. Hvis ikke jeg kendte min police så havde jeg nok ikke fået det ændret.

Så ja, læs din police.

• #9   7. okt 2013 Ansvar dækker hele året, medmindre du sætter den i bero. GF vil så vidt jeg ved ikke have pladerne, så dem piller du bare af og tager med ind smiley

• #10   7. okt 2013 Ansvar dækker kun hele året hvis man har tilvalgt det smiley

Og hos GF er det dyrere for mig end hos mondux, og det er bare til denne vinterperiode - så vælger nok mondux, selvom jeg ikke er stor fan af det selskab smiley

• #11   7. okt 2013 Hmm har godt nok aldrig hørt om at der skulle være ansvar på i vintermånederne. Hvordan klarer forsikringerne den når et finanseringsselskab kræver fuld kasko?

• #12   7. okt 2013 Tobias: Hvilket selskab er det?

• #13   7. okt 2013 Jannik: Man skal vel bare have kasko med helårsdækning?

• #14   7. okt 2013 Mondux.. og GF

• #15   7. okt 2013 Tobias: Gerne citér fra GF forsikring, hvor du finder MC ansvarsforsikring uden helårsdækning?

• #16   7. okt 2013 Like a boss: Jeg har kun snakket med dem over telefon tilbage i Maj angående helårsdækning - men jeg kan selvfølgelig være blevet fejlinformeret.

• #17   7. okt 2013 så længe der er nummer plade på må du køre,den er bare ikke kasko forsikret i tilfælde af uheld.sådan er min forsikring ihvertfald.

• KFS-3400
    KFS-3400 Tilmeldt:
    mar 2012

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 66
    #18   7. okt 2013 jeg har gf ansvar, og er helt sikker på det er helårsdækning

• #19   7. okt 2013 Hvorfor alt det spekulation? Det må da stå i policen. De regler der gælder for din forsikring står i din forsikringspolice. Det er fuldstændigt lige meget hvilke regler der gælder for alle mulige andre. Dine regler står i din police. Hvis du stadig er i tvivl efter at have læst policen, så ring til selskabet og få det bekræftet. En sælger hos selskabet burde kunne svare på alle spørgsmål. Sværere er det ikke...

• #20   7. okt 2013 Hvordan skal manden kigge i hans police, når han ikke har en police??

• #21   7. okt 2013 Du kan finde standard policen for de fleste selskaber på deres hjemmesider.
    Her er den f.eks for GF:

(link fjernet)

• #22   7. okt 2013 Regler for kaskoforsikringen
    13. Hvad dækker kaskoforsikringen
    13.1
    Kaskoforsikring med vinterdækning:
    13.1.1
    Forsikringen dækker hele året.
    13.2
    Kaskoforsikring uden vinterdækning:
    13.2.1
    I perioden fra 1. december til 29. februar dækker forsikringen udelukken
    de brand, eksplosion, kortslutning, lynnedslag, røveri, tyveri og hærværk

-----
    Da Kasko er noget man har OVEN i ansvar og ikke I STEDET betyder at du stadig har ansvarsforsikring i vinter perioden, men INGEN kasko hvis du vælger GF.

Det hele står i policerne...

• #23   7. okt 2013 For nu lige at sige noget pissekontroversielt!!!!

Man kan ifølge dansk lovgivning ikke have plade på et kørejern, der ikke har en lovpligtiig ansvarsforsikring!!!!!

Dvs. at der ER ansvarsforsikring gældende i tre vintermåneder, når forsikringsselskaberne ikke kradser plader inde!!!!

De har så nok muligheden for komme efter en evt. synder med et krav som følge af aftalebrud - men det er nu ikke helt enkelt.-)

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#24   7. okt 2013 Wow... grænsende til brud for Retssikkerheden og frontalt angreb på Grundloven, Jydske Lov og den Europæiske Folkeretsbekendtgørelse!! Det må vi altså gøre noget ved Knud!
    smiley

• #25   7. okt 2013 Nikolaj: det er super du er smart i en fart.. Har kunnet bruge én af de ting du kommer med.. Og det er linket til standard policen fra GF.

Jeg overvejer en mc til vinter, så har IKKE en lige nu - og derfor INGEN police liggende her hjemme.
    Og jeg skal slet ikke have kasko, er 19 år og maskinen skal bruges til vinterkørsel bare smiley

• #26   7. okt 2013 Hvis du ikke kan bruge noget af det jeg har sagt til noget så er det sgu da fordi du ikke er begavet nok til at finde ud af noget selv.

Har du ikke lært at bruge internettet? Det kan da ikke være vores opgave at finde ud af hvilke regler der gælder for din fremtidige forsikring. Jeg fortæller dig hvor du finder den information du skal bruge og giver dig tilmed et eksempel og så bliver du pige sur?

Det er sgu da til grin

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#27   7. okt 2013 Cola & Popcorn - anyone? smiley

• #28   7. okt 2013 Anyway, se hvad Knud siger. Der har du også et svar.

Over and out smiley

• #29   7. okt 2013 GTR:

Overhovedet ikke - blot almindelig færdselslov:-)

• #30   7. okt 2013 smiley

• #31   7. okt 2013 Ro på mulle smiley kan sagtens søge på internettet - men hvad skal forummet så være til for? Og har da også sagt tak for det ene link du har lagt.

Og beder ikke jer andre om at finde ud af det - men måske nogle sad og vidste noget om det, og det var der så faktisk også når man ser hvad de andre skriver smiley
    Og hvor bliver jeg "pige sur"? Jeg fortæller egentlig bare at du nok skulle tage den lidt med ro.. Du virker jo helt irriteret over jeg ikke har kigget i min police - men det er sgu svært når jeg ikke har en smiley

Og tak for svaret Knud! Det gav god mening smiley

• #32   7. okt 2013 Tryg dækker ikke kørsel december,januar,februar(med mindre du laver tillægsforsikring) med du har stadig kaskodækning ved tyveri og brand. Jeg må ha været meget naiv da jeg troede de fleste forsikringer gjorde sådan.

• #33   7. okt 2013 Man må jo ikke kører på eller i et kørertøj der ikke er forsikring på. Uanset om der er plader på eller ej.

Om jeg svarede surt eller ej kan den enkelte så vurdere. Jeg syntes bare at det var et dumt spørgsmål. Der er så meget i fjernsynet om biler og lign der kører rundt med plader uden forsikringen er betalt og de får sjovt nok ikke lov til at kører videre.

• #34   7. okt 2013 Knud. Med al respekt for din indsigt i lovgivning mm., vil jeg alligevel advare mod at køre i perioder der iflg. ens police ikke er dækket ind.
    Min gamle havelåge (FJ1200) er forsikret hos Top dk., alene med ansvar og det fremgår klart af policen, at der ikke må køres uden tillægsforsikring fra 1/12 til 29/2.
    Dette kun for at sige: Lad den stå i den aftalte periode, eller tegn tillægsforsikring, det vil med sikkerhed give en masse bøvl, at bryde sine aftaler.

• #35   7. okt 2013 Lidt mere om det her

Det er vist lige så ømt et emne som olie skift smiley

http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/Generel-diskussion/156333-forsikring_og_nummerplade

• #36   7. okt 2013 Der er forsikring på køretøjet så længe det ikke er afmeldt. Sidste gang vi omtalte emnet, forespurgte jeg ved trafikstyrelsen:

Når f.eks. en motorcykel har stilstandsforsikring om vinteren, vil der så stadig være en ansvarsforsikring på den?
    Eller vil den kunne stå vinteren over monteret med nummerplade uden forsikring?
    Gælder der evt. andre regler, når nummerpladen afmonteres, men stadig opbevares af ejer eller forsikringsselskab?
    Jeg mener ikke man kan have et køretøj indregistreret uden ansvarsforsikring.
    Har jeg ret eller tager jeg fejl?
    Trafikstyrelsen sendte mit spørgsmål videre til Skat, som svarede:

Hej Matthias

Så længe motorcyklen er registreret i Motorregisteret skal der være mindst en lovpligtig ansvarsforsikring på køretøjet.

Med venlig hilsen

• #37   7. okt 2013 Djull:

Læs hvad jeg skriver - det er Pissekontroversielt. Færdselsloven er helt klar på dette område - det er aftaleloven, der kan volde drillerier, og det skriver jeg vist også

• #39   7. okt 2013 Det er i hvert fald en mulighed

• #40   13. okt 2013 Jeg har gf og ansvar på hondaen og jeg må køre hele året hvis det er det jeg vil men den ryger nu ind her den 1 november smiley

• #41   13. okt 2013 Daniel: emnet er 6 dage gammelt - så det er altså ikke relevant mere smiley men tak stadig - det er også GF jeg har valgt

• #42   14. okt 2013 Det havde jeg sku ikke lige set jeg svarede bare smiley

• #43   6. dec 2020 Man må køre i vintermånederne UDEN ekstra forsikring---- Laver Du lort skal Du betale procentvis af den skade Du forvolder ,, fra springet fra alm. ansvar og til en vinter tillægsforsikring

Kommentér på:
MC i vintermånederne?

Annonce