{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.569 visninger | Oprettet:

Lovlig udstødning? {{forumTopicSubject}}

Hej ville lige høre om i kunne opklare noget ...!!

jeg skulle have min kawasaki GPX 750 fra 1988 med 4-1 cobra udstødning synet for noget tid siden i forbindelse med ejerskifte men da jeg kom i synshallen sagde han at der var ingen grund til at begynde synet før jeg havde fået skiftet men udstødning for den var ikke godkendt uden at have hørt den igang...!!

heldigvis havde jeg fået de orginale udstødninger med så på med dem og rette lidt andre fejl og så til syn igen jeg havde i mellem tiden taget pladen af da jeg ikke kunne nå det inden for de 3 uger efter jeg havde købt den.

Jeg kørte ud for se om han havde tid til at syne den det havde han men så skulle jeg leje en prøveplade så han kunne køre på den...!! det kunne jeg ikke forstå for min kammerat havde lige fået synet uden plade eller prøveplade..!!

Jeg beslutte at ringe ud hvor min kammerat havde fået synet og jeg kunne bare komme med den uden plade for det sagde de at synshallen skulle ligge inde med..!!

Jeg spurgte lidt ind til det med at den anden synsmand sagde at min potte ikke var godkendt og så sagde han at der var ikke noget med godkendelse når det var sådan en gammel cykel bare den ikke lamede alt for meget så kunne jeg køre med hvad jeg ville...!!

jeg synes ikke den lamer meget lidt mere end de orginale men bare mere hult..

hvad er nu rigtigt må jeg kører med den eller ej??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lovlig udstødning?
  • #1   4. jan 2014 Hvordan kan man svare på et spørgsmål som dette ?

  • #2   4. jan 2014 Vil gerne vide om den er lovlig i forhold til om den skal være godkedt eller ej? Ved god at i ikke kan vudere om den er lovlig i forhold til om den lamer for meget da i jo ikke har hørt den smiley

  • #3   4. jan 2014 Tænker på om lovens lange arm kan og vil give mig en bøde for at køre med den?

  • #4   4. jan 2014 Sjovt, jeg har prøvet præcis det samme med min Kawasaki fra '83. Omkring potten sagde han at den ikke er TÜV godkendt, hvilket er rigtigt. Men hvis cyklen er fra før oktober måned 1982 er der ikke regler for godkendelse og så skal synsmanden vurdere hvorvidt den larmer for meget eller ej. Jeg satte original potte på og tog til syn med cyklen i en varevogn, alt gik fint og han var ved at trykke "ok" på sin pc men så opdager han den manglende plade. Han ville ikke syne den da det er påkrævet at de kører en tur på den. Og det er mit ansvar at have plader på den. Så hvis jeg ikke har plade på kan de jo ikke køre en tur. Jeg spurgte om de ikke selv havde prøveplader, men nej. Ikke deres problem.
    Var det sjovt nok i Valby du har været til syn ?
    Simon


  • #5   4. jan 2014 Hov og jeg er forresten blevet stoppet én gang pga. af larm. Han brokkede sig noget tid men sendte mig ikke til syn.

  • #6   4. jan 2014 Kravet til udstødning på din Kawa fra 88 er at den ikke må larme mere end den typegodkendte værdi +3 dB. Så hvis din udstødning kan overholde det er den lovlig. Der er kun krav om e-mrk. (e-godkendt) udstødning på MC som er EF-typegodkendt i deres helhed. Noget man begyndte med omkring år 1998-2000

    Ja, der skal være plade eller prøveplade på et køretøj til syn og det er ikke synshallen ansvar der er fremstilleren der skal sørge for det !


  • #7   4. jan 2014 14.03.1 Undersøgelse af køretøjet
    Et køretøj, der fremstilles til syn, skal være registreret og forsynet med nummerplader
    eller prøveskilte (prøvemærker), jf. Skatteministeriets registreringsbekendtgørelse.
    Dette gælder dog ikke brugt, lille knallert, der er taget i brug inden den 1. juli
    2006, samt invalideknallert.


  • #8   4. jan 2014 Bemærk, at på EF-typegodkendt personbil M1, på EF-typegodkendt motorcykel
    og på enhver knallert må man kun udskifte til original eller EF-typegodkendt reservedelslyddæmper
    (se Bilag 5 i afsnit 17.04, og Bilag 6 i afsnit 17.05).
    Et eksempel på »e-mærkning«:


    profilbillede
  • #9   4. jan 2014 Godt de har styr på tingene de kære synsmænd.. Jeg har også måtte vise en enkelt synsmand, hvor i bogen der stod, at den (min gamle GSXF) godt kunne synes uden speedometer grundet dens alder.

  • #10   4. jan 2014 Der kræver også kun 2x 3 ugers kursus på teknisk skole for at blive synsmand nu til dags uanset hvor uduelig en mekaniker du var inden !

  • #11   4. jan 2014 Prøv at køre til Assensbilsyn, Carsten derud er flink. Og der kommer ikke noget igennem han ikke kan står bag...
    Var til syn med bilen i år og valgte at køre derud før for at lave en lydtest og han kunne godt står inde for det... Selve synsdag er det så ikke ham der syner, men hans makker og han begynder så at brokke sig over at den larmer lige rigeligt og der er jo forresten ikke noget typenummer at se, hvorpå Carsten siger at den er målt og er godkendt.
    Tomas jeg tror nu nok at ham du synede ved var et gamle sur apparat der ikke kan lide MC'er..
    Min Honda blev synet i 2012 derud sådan som den står og han prøvekørte den i det lille vænge der er.
    Prøv i Assens, de er meget reelt smiley
    Hvordan forholder det sig så med nummerplade når man ikke har vinterdækning?
    Må jo gælde ca det samme...

    Det der med DB der skal man jo bare være opmærksom på at 1 DB allerede er en fordobling af lyden, så 3 DB kan godt lyde af meget, plus at når der bliver foretaget en lydmåling må der ikke være noget støj omkring intet vind, eller andet der kan forstyrre, fordi ellers kan den ikke bruges imod dig;-)


  • #12   4. jan 2014 Jeg har skarm fået synet den uden plade eller prøveplade der hvor jeg fik af vide at der ikke var regeler om udstødningen jeg var bare nysgerig edter at vide hvad der var rigtigt nu hvor de to syns steder ikke var enige

  • #13   4. jan 2014 Det er da klart lov om E-mærket, så det er det du skal forholde dig til...
    At der er lige så mange der kører uden E-mærket står på et andet styk papir..
    Så det er op til dig hvad du vil, så længe den ikke larmer for meget, så er der ingen ko på isen... smiley



  • #14   5. jan 2014 må man lige høre hvad det synssted hedder for det er hvis der jeg skal have synet bil

  • #16   5. jan 2014 Ja jeg havde den selvfølgelig med på en trailer men uden plade eller prøveplade det sagde de ikke var nødvendigt for de havde prøveplader.og mente at det burde alle synshaller have

  • #17   5. jan 2014 Flot service hvis synshallen stiller prøveplade til rådighed ! Men ikke noget man kan forlange.
    Blev den prøvekørt?


Kommentér på:
Lovlig udstødning?

Annonce