Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • rengøring 1.000 kr.
  • Montering af skab 1.560 kr.
  • Handyman: lampe og gardin opsætning 800 kr.
  • Fejlsøgning ovn - relæ slår fra 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overhaling i KØ
  • #1   6. feb 2014 smiley

profilbillede
  • #2   6. feb 2014 ubrugelig info ,hvis man læser alle kommentarerne

• #3   6. feb 2014 Tja, men politiet mener åbenbart anderledes.
    Kopieret fra deres hjemmeside hvor man kan stille spørgsmål:

"Hvorfor må MC'ere ikke køre imellem biler der holder i kø. Det er møgirriterende, og vi gør det alligevel. Der er ingen fare forbundet med det.
    Svar: Vi må holde os til, hvad der står i færdselsloven, og i følge den er det ikke tilladt.

Hvis der er kø i 2 vognbaner, er det så tilladt at overhane bilerne i den inderste vognbane, hvis man ikke overskrider de stiplede linjer? (overhalingen sker på MC).
    Svar: Man må ikke køre mellem de to vognbaner, når der er kø."

Der er vist ikke så meget at diskutere, og der har været skrevet om det så mange gange herinde, og folk bliver ved med at få bøder for det.

• #5   6. feb 2014 Idioti er det jo ikke. Det er tydeligvis noget der fylder meget i mc-verdenen.

• #7   6. feb 2014 The final truth is: There is no truth..

• #8   6. feb 2014 Op med humøret John S smiley smiley smiley smiley

• #10   6. feb 2014 § 52. Motorcykel må ikke føres ved siden af andet køretøj

• #12   6. feb 2014 Rene Wagner: Når man overhaler et køretøj, så kan det jo ikke undgåes at man så i et kort sekund fører sit køretøj ved siden af det andet. Men at overhale er ikke at føre sit køretøj ved siden af et andet.

Der er to ting der gør sig gældende her. De første forhold er bilerne i sin egen bane, det andet forhold er bilerne i venstre bane.

Hvis vi starter med det sidste først, så kan man i loven læse sig til, at i tilfælde hvor hastigheden bestemmes af det forankørende køretøj (kø kørsel), er det IKKE en overhaling når man kører højre om i sin egen bane. Så man må i tilfælde af kø gerne køre hurtigere end dem i vognbanen til venstre for.
    For køretøjerne i egen vognbane gælder det at en overhaling skal ske med tilpas stor afstand sideværts til det overhalet køretøj. Og overhalinger skal ske venstre om.

Så bliver man i højre bane, og overhaler en bil i samme bane så er der ingen paragraffer i loven der kan idømme en bøde.

Sidder med smartphonen, så copy paste af paragraffer er ikke muligt.

• #13   6. feb 2014 Ryger den i retten og man har holdt sig indenfor eksakte rammer så kan de bare gi bøde, man kommer ikke til at betale den hvis den går i retten.

• #15   6. feb 2014 Hvis begge vognbaner holder stille så er det jo en ren passering bare man holder sig i venstre side af egen vognbane med tilpas afstand fra bilerne.

• #16   6. feb 2014 Det er vel bedre at der er nogen som kommer frem, end ingen.

• #18   6. feb 2014 John S: Jo det er jeg, for jeg holder mig i samme vognbane.

Vi kan godt blive enige om, at hvis de kun er en vejbane i hver retning, så må man godt overhale bilerne der står stille i kø. Der er intet anderledes ved at gøre det på en motorvej.

• #19   6. feb 2014 Well tjek min video. Hver dag på kongevejen mellem birkerød til lyngby. DOG bliver man straffet. Taler af erfaring, konsekvensen en bøde på 1000 (studerende) og klip. Det er dog efter 200 gange sådan ca... De var to betjente i en civil vogn og så er deres ord lov. Intet man kan gøre, når de er to.

fik et brev med posten om at de havde set mig i deres civil vogn, smiley

Det stopper dog ikke min sans fra at bruge logik i stærk kø smiley

• #21   6. feb 2014 Og igen igen er Danmark lige et undtagelsesland.. Vi må intet selvom det flere steder i verden fungere ganske fint.

• #22   6. feb 2014 Hvis ikke du fører dit køretøj, hvad fanden gør du så?
    Bære den rundt?
    Fører=kører......

• #23   6. feb 2014 John: det er i 2 baner.
    I din egen bane. Ikke samme bane som den der holder i kø.

• #24   6. feb 2014 John S: Jo, i den vognbane jeg tilhører er der kø, og jer er derfor også en del af den.. Igen, se på som var det en vej med kun en vognbane. Der ville du ikke være i tvivl om det er tilladt at overhale såfremt der er plads.

Elias G: Du gør jo netop ikke som der bliver omtalt i tråden. Bliver i en vagnbane. Dit klip bliver givet for at overskride spærelinier eller for ikke at overholde reglerne om slalomkørsel.

• #25   6. feb 2014 Nu er det jo ikke den lovlige version du bruger der Elias, du overhaler ved brug af svingbaner, overskriver fuldt optrukket, overhaler kørende trafik i højre side af vognbanen, og har i øvrigt en lidt frisk hastighed i snævre situationer, så du ligger jo op til at få en bøde ???

• #27   6. feb 2014 John S: Du får lige den korrekte lovtekst med:
    "§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane."
    Det er altså færdslen der er afgørende, ikke din køretøjets hastighed.

• #29   6. feb 2014 John S: Jeg er stadig en del af færdslen

• #31   6. feb 2014 John: mener du at det er lovligt eller ulovligt at Lanesplit?

• #32   6. feb 2014 John S: Befinder mig i en vognbane hvor der er kø. Når man er i en vognbane med kø, må man gerne køre højre om de biler i banen til venstre som også holder i kø. Og kan jeg opfylde kravene til overhaling, må jeg gerne overhale bilerne i min egen bane.

• #35   6. feb 2014 Det er vel heller ikke svært at forstå at du ikke må føre din MC ved siden af et andet køretøj? I SAMME vognbane selvfølgelig. Det er klart at når du overhaler kører du ved siden af et andet køretøj, men så er du ovre i den anden vognbane.. Så teoretisk set kan det aldrig blive lovligt at overhale i kø på motorvej. På landevej og i byer er det noget andet. For så længe der ikke er modkørende trafik må du gerne. Men for at det er lovligt skal du altså ud i den anden vognbane.

• #36   6. feb 2014 Theil: Man må gerne overhale i samme vognbane, så længe der er plads nok.

• #37   6. feb 2014 Overhal bare.
    Politiet sidder alligevel fast i køen, og kan kun sidde og råbe. smiley

• #39   6. feb 2014 Jeg kan godt se det i skriver. Men så må jeg bare konkludere ligesom alle andre at det kan tolkes på mange måder. Og det er jo det samme politiet gør når du giver folk bøder. Den eneste reelle måde at få det afgjort på er ved domstolene.

• #40   6. feb 2014 § 52. Motorcykel må ikke føres ved siden af andet køretøj.
    Føres er i lovens forstand at du køre på eller i køretøjet.
    Det er ulovligt, ligegyldigt hvordan I vender og drejer den.

Hilsen kørelæreren til alle kategorier og godkendt til at uddanne kørelærer.
    Har også haft diskussionen med både mc betjente og prøvesagkyndige, som alle er enige om at det er ulovligt, men i bund og grund er det jo ligegyldigt, for man må jo også kun køre 80, og hvem fanden overholder det?

• #42   6. feb 2014 Jens E: Og hvordan foretager du så en lovlig overhaling i samme kørebane, uden samtidig et føre dit køretøj ved siden af det du overhaler??
    Selv kørerlærere tager fejl. Det er bevist utallige gange her på galleriet.

• #43   6. feb 2014 § 52. Motorcykel må ikke føres ved siden af andet køretøj
    Sær paragraf for mc.

Men find paragraffen.

• #44   6. feb 2014 Ja, Jesper, det kan man jo så ikke.

• #45   6. feb 2014 John S: Nu snakkede jeg selv med politiet lige netop omkring dette. Der er bare et problem. En mc er en bil i færdselsloven, det er forholdsvist nyt men den blive betegnet som en bil. Og kun 1 bil ELLER MC må fylde 1 bane. Derfor når du lanesplitter kører du stadig væk ulovligt da du fylder 2 køretøjer i en bane. Det sagde betjenten til mig samt en masse papirer omkring dette. Sådan er det.

• #46   6. feb 2014 Ja, hvor er paragraffen der siger at man må overhale i samme vognbane? Den kunne jeg ikke finde. og i øvrigt har Jens jo ret, for det er en sær regel for MC at det ikke må føres ved siden af et andet køretøj. Og så er det sådan set ligegyldigt om der står et andet sted i færdselsloven at man må overhale i samme vognbane, da det så kun gælder andre typer køretøjer.

• #49   7. feb 2014 At du har set det på et billede er jo bare endnu en tolkning fra en eller anden tosse. Det eneste reelle du kan bruge er jo paragrafferne i færdselsloven. Og jeg har lige kigget overhaling igennem og jeg kan intet finde om det i påstår?

• #50   7. feb 2014 Så vidt jeg husker er der en bruger her på galleriet der har taget den i retten 7 gange, og der var der tiltale frafald HVER GANG så længe du ikke overskrider midterlinien.

• #51   7. feb 2014 http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/Generel-diskussion/142835-klaps_ved_lanesplitting
    Og en hurtig søgning gav gevinst , se svar #12 Jesper L

• #53   7. feb 2014 Jens E: Den paragraf går på, at 2 motorcykler ikke må ligge side om side i samme fart.
    § 21. Stk. 3. ”Den overhalende skal holde tilstrækkelig afstand til siden mellem sit køretøj og det køretøj, der overhales.”
    Hvis vognbanen er bred nok kan man sagtens holde tilstrækkelig afstand til den bil jeg overhaler. Og ja. Jeg overhaler. Fører ikker min MC ved siden af en bil.

• #54   7. feb 2014 Jeg kan kun anbefale at man gør det, men med megen omtanke!

Bliver man standset, så tag den i retten og husk at der er noget der hedder forbikørsel og at overskridelser af midten sker af hensyn til den øvrige trafik.

Så smider dommeren både dig og politiacessor ud!

• #55   7. feb 2014 Jeg er til dels enig med John S her.
    Både da jeg tog bil kørekort og 10 år senere MC kort fik jeg til undervisningen et billede hvor man bliver spurgt om man må overhale/passere den langsomtkørende bil foran, til trods for dobbeltoptrukne linier. Svaret var JA, fordi vejen var bred nok til at 2 biler kunne passere.
    Men hvorvidt det direkte kan oversættes til alm. størrelses veje, tæt traffik og lign. vil jeg ikke udtale mig om.

• #56   7. feb 2014 du overhaler ikke i samme vejbane, ergo holder 52´eren smiley

• #57   7. feb 2014 På en 4 sporet vej må man "godt" overhale venstre om en bil i bane 2 såfremt at der er trafik og plads.

• #58   7. feb 2014 Nej, du må ikke køre højre om nogensinde med mindre du kører kø-kørsel.

• #59   7. feb 2014 Jeg fandt engang en PDF fra en betjent der havde forespurgt Justitsministeriet om regler og fik et svar og kan bare ikke finde den lige nu smiley

• #61   7. feb 2014 John S, ja den har vi været igennem (flere gange), og ja du har selvfølgeligt ret.

Danger Dane snakkede om decideret overhaling. Der er nok ikke vandvittigt mange der holder stille i venstre bane for at skulle dreje på en 4-spors motorvej som var omtalt i det indlæg jeg kommenterede.

Men iøvrigt, så er det vel egentligt en forbi-kørsel du henviser til som vel sidestilles med en forbikørsel i kø-kørsel.

(bare for at kneppe lidt ekstra fluer)

• #63   7. feb 2014 Ja, bare vi er enige så går det jo nok. Ingen grund til at skulle finde gaffertapen for at rede den stakkels flue smiley

• #64   7. feb 2014 Hvis du vil kneppe mig, skal du fange mig først.

profilbillede
  • #65   7. feb 2014 Hva' faen, kan man ikke bruge Gif-filer.
    Fluen farer normalt rundt som en niårig pige, med en imam i hælene.

• #67   7. feb 2014 om jeg begriber der kan diskuteres så meget om et emne, når nu tommy rønn EN gang for alle har slået fast at det er fuldt lovligt smiley smiley

• #69   7. feb 2014 HeHe Tommy Rønn........

• jesper H
    jesper H Tilmeldt:
    dec 2013

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 104
    #70   11. feb 2014 Vær nu glad for at vi ikke har Sydeuropa tilstande i trafikken,endnu.for det er godt på vej,vi kan da ikke have at Motorcyklerne der bare kører på kryds og tværs,selvom det kan være fristende,kør hjemmefra 10 min før og slap lidt af og nyd turen istedet

• #71   11. feb 2014 Ja sydeuropæiske tilstande er ofte lidt for sjove. Men Tyskland klarer det jo fint, bilerne får hurtigt lavet et 'spor' i midten så motorcyklerne har lidt mere plads at køre på. Lige modsat er herhjemme hvor folk lukker af. En motorvejskø er ikke spændende, den har jeg svært ved at nyde. Så står trafikken helt stille, så ser jeg ikke noget problem i at køre i mellem.

• jesper H
    jesper H Tilmeldt:
    dec 2013

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 104
    #72   11. feb 2014 Der er alt for mange der ik kender til alm opførsel på deres mc til at man kan give tilladelse til at zigzakse imellem bilerne,og alt for mange egoister bag rettet,det vil skabe for mange farlige situvationer at gøre det tilladt,vi er i forvejen godt på vej til syd eu tilstande,jeg har kørt bus og lastbil i KBH i mange år og folks moral i trafikken bliver værre og værre,kæmpe forskel på nu og for bare 20 år siden

• #73   11. feb 2014 #71

Jeg synes ikke din påstand er rigtig!

For år tilbage var det sådan, men nu om dage går der jo uger mellem man møder er "selvbestaltet kontrollant", der skal lukke af.

Når det så er sagt ,skal man jo huske, når man sidder på en MC mellem flere rækker af biler, ja så skal man dæleme tænke sig om. Dels er det ret let at forskrække en bilist, og dels en man faktisk på gale veje!

• #74   11. feb 2014 Jeg vil skide på hvad der er rigtig eller forkert, når jeg sidder i kø i min bil giver jeg altid plads til mcér der går ingen skår af mig og min moral har det godt smiley

• #75   11. feb 2014 Knud #73 - Tja, man kan jo altid være uenig. Men her i Århus-området hvor jeg nu kører, der synes jeg ikke der er sjældent man møder den slags, samt biler der så prøver at mase sig ind foran igen når der kommer skred i trafikken.
    Det er yderst sjældent jeg kører mellem biler, men oplever alligevel disse tilfælde. Mest i en enkeltsporet kø hvor de holder helt stille, der er stiplede linjer så overhaling er lovlig. Der kan man nappe en hulens masse biler, og der er flere der dytter, og en enkelt gang var der en der åbnede døren. Dog var der langt ind til ham. Det var i sommers.

• #76   11. feb 2014 Disse links postes hermed igen

http://dl.dropbox.com/u/6598691/overhaling/side-1.pdf
    http://dl.dropbox.com/u/6598691/overhaling/side-2.pdf
    http://dl.dropbox.com/u/6598691/overhaling/side-3.pdf
    http://dl.dropbox.com/u/6598691/overhaling/side-4.pdf

Heldigvis kan man ved at gå i retten, som beskrevet, opnå tiltalefrafald så godt som hver gang.
    Dog risikerer man andre tiltaler som ikke bare sådan frafaldes.

Jeg krydser gerne spærrelinier og spærreflader når jeg lanesplitter.
    Bruger også gerne nødsporet på motorvejen.

Love vedtaget af en lovgivende forsamling, der er blevet til gennem et kompromismellem populistisk valgkampspolitik, intern partipolitik, adhoc stridigheder, blokpolitik, regeringskoalitioner og signalpolitik, helt uden inddragelse af eller hensyntagen til demografien, har jeg ikke meget til overs for.
    Ingen lov er jo endegyldig, men sådanne love som færdselsloven...
    Virkelig et tilfælde hvor man i sandhed kan sige at "for mange kokke fordærver maden"

Heldigvis er trafikken for persontransport i høj grad førerløs, så i det mindste kan man sige at betydningsgraden af at det lader vente på sig med at skabe en tilnærmelsesvis velfungerende færdselslov, ikke er et der kommer til at vare i århundreder.

• #77   11. feb 2014 Fremtiden for persontransport.

Ikke trafikken for persontransport

Excuse the brainfart smiley

Fremtiden for varetransport er desuden i høj grad også førerløs.

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    sep 2017

Følger: 1 Svar: 2
    #78   12. sep 2017 FDM har udgivet en officiel forklaring af dette emne.

Kommentér på:
Overhaling i KØ

Annonce