2.487 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Beregning af registreringsafgift Beregning af registreringsafgift

Hej MCG.

Jeg har lige købt mig en Honda CBR600 F4i fra 2001 i Tyskland med 33.000 km på bagen.

Jeg har så været inde på http://motorregister.skat.dk for at beregne afgifts- og registreringsafgiften som jeg i første omgang fik til ca. 20.000 kr.

Men så nu (Selvfølgelig efter jeg har købt den) bider jeg mærke i at hvis man trykker på spørgsmålstegnet ud for "handelspris" står der inkl. moms og registreringsafgift!

Så kommer spørgsmålet.
Jeg har købt MC'en for 20.000 kr. af en privat mand - hvad skal jeg så skrive i feltet "Handelspris"??

Håber der er nogen som kan hjælpe - på forhånd tak

Henrik

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• TV mounting / hanging 600 kr.
  • Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Loftspots slukker ikke 600 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Rensning af tilstoppet afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Beregning af registreringsafgift
  • #1   6. maj 2014 Handelsprisen er gennemsnitsprisen på forhandlermarkedet.

• #2   6. maj 2014 Ved du hvordan jeg som privatperson finder ud af gennemsnitsprisen? Er det ved at ringe til Skat? Eller kan den findes på nettet?

• #3   6. maj 2014 Ja det er nemt.. du tager alle de 1999-2001 maskiner der er på 123mc, og tager gennemsnitsprisen af dem.

Så har du et gennemsnittelig dansk handelspris inkl. afgift.

• #4   6. maj 2014 Det er IKKE korrekt, at handelsprisen (SKAT vurdering af handelsprisen på en DK-cykel inkl afgift) er et gennemsnit af forhandlerpriser, forhandlerpriser indgår som et variabelt element i fastsættelsen af SKAT's estimat af handelsprisen, men der indgår også andre elementer, nogle gange ligger SKAT's vurdering relativt langt fra de gennemsnitlige forhandlerpriser, andre gange relativt tæt på.

Når man selv skal forsøge at vurdere, hvor dette estimat befinder sig falder det naturligt i 3 etaper med aftagende nøjagtighed. Først afgør man om cyklen befinder sig på SKAT's niveauliste, i så fald kan man beregne afgiften helt nøjagtigt, da SKAT her har fastsat handelsprisen for 3 mdrs perioder. Det er en 2001 PC35 imidlertid ikke for nuværende.

Næste trin er så at afsøge DMR for nylige vurderinger, dem kan du finde her -

https://motorregister.skat.dk/dmr-front/appmanager/skat/dmr?_nfpb=true&_nfpb=true&_pageLabel=vis_koeretoejsvurderinger&_nfls=false

Jo nyere vurderinger på en given model, desto bedre nøjagtighed helt generelt, i det man dog her skal korrigere for stand og øvrige omstændigheder for den konkrete vurdering (specielle forhold). Her er der en 2001 PC35 vurderet 5-5-2014 (altså meget ny) i middel stand vurderet til en handelspris på 44.600, svarende til en afgift på 25.321. Det er nok det bedste estimat man kan foretage lige pt.

Såfremt der ingen (aktuelle) vurderinger foreligger på en given model, er man ude i selv at skulle vurdere markedsprisen/handelsprisen, og så håbe at SKAT er enig - Det er selvsagt den mindst nøjagtige metode.

• #5   6. maj 2014 Morten -

Hvorfor 1999-2001? 1999 og 2000 er samme model, så det er der en "vis" mening i, men 2001 er ikke :-). Anyway, så er CBR600 et godt eks. på, at SKAT ikke alene bruger gennemsnittet af forhandlerpriser til deres vurdering. F.eks er gennemsnittet af 1999 CBR600'erne på 123mc lige pt ca.55-60.000 i udbudte handelspriser for forhandlere (og ca. 50.000 for private), mens SKAT rent faktisk bruger 38.800, altså meget langt fra de gennemsnitlige forhandlerpriser

• #6   6. maj 2014 Tak til jer alle for hurtige svar!

Og et specielt tak til dig Michael for et meget grundigt og fyldestgørende svar!

• #7   6. maj 2014 Michel.. alene fordi jeg ikke kunne huske at det kun var 1999-2000 der var ens smiley Og spredningen var for at få et rimeligt sammenligningsgrundlag..

Vi ved begge hvordan man beregner, men min simple metode, rækker for i langt de fleste tilfælde, til at vurdere om det kan betale sig at importere en given model smiley

Men okay, kan godt se at på PC35, der ligger de immervæk et godt stykke fra..
    Der er nogle ejere af PC35 der enten ikke vil se virkeligheden i øjnene, eller nogle importørere der skummer kassen..

• #8   6. maj 2014 Morten -

Jeg er nu heller ikke helt enig i langt de fleste tilfælde, for der er en del eks. ud over CBR600F (hvor stort set alle op til omkring 2002-2003 stykker vurderes lavere end gennemsnitsforhandlerpriser). Det gælder således for f.eks en del af niveaulistemodellerne (i princippet de hyppigst importede modeller), at forhandlerpriserne ikke afspejler SKAT's rent faktiske vurderinger, hvilket man jo selv kan tjekke nemt (f.eks på SC44/SC50 m.fl), og det er jo dermed i sagens natur et ikke ubetydeligt antal importcykler.

Uanset hvad, så er og bliver det lidt mangelfuldt i bedste fald og direkte fejlagtigt i værste fald (som påvist) at angive SKAT's vurderinger som altid og alene baseret på forhandlerpriser, og man gør klogt i at undersøge de konkrete forhold for den model som man påtænker at importere/betale afgift på.

• #9   6. maj 2014 Tag gennemsnittet af de 5 dyreste forhandlerannoncer, og tag 62% af det beløb. Så har du ca afgiften.

• #10   6. maj 2014 Ok - Godt så, nu fremgår det ikke helt om Jespers metode er tænkt specifik for cyklen i denne tråd eller skal tænkes brugt generelt - men for at illustrere, hvad man kan få ud af at bruge Jesper J's metode brugt på en CBR600 PC35 årg. 99 - på 123mc er de 5 dyreste forhandlerannoncer ca. 3* 65.000 og 2* 60.000, altså 63.000 i gennemsnit og 62% af det er så ca. 39.000

Dette skal så sammenlignes med den reelle afgift, der pt er 21.963 i middelstand, hvilket man kan sige helt nøjagtigt, da 1999 PC35 er en niveaulistemodel.

Der er mange, der bruger en tommelfingerregel med, at afgiften udgør en fast procentssats af handelsprisen for alle modeller - antageligt ofte fordi de ikke ved bedre (for så svært er det normalt heller ikke at beregne den rigtige), for det er heller ikke korrekt - den procentdel som afgiften udgør af handelsprisen på en given model er en funktion af nyprisen som følger (for nypris> 42.515)

Reg.afgift = handelspris * (9/14 - (10216/nypris)) eller om man vil

Procentssats = (regafgift/handelspris) * 100 = (9/14 - (10216/nypris)) * 100

(Det er denne formel SKAT's beregner bygger på for 2014)

På den 2001 PC35, som SKAT har vurderet d. 5-5-2014 til 25.321 i afgift, har de sat nyprisen til 136.000, svarende til, at afgiften udgør (9/14 - (10216/136.000)) * 100 eller ca. 56,77% af den vurderede handelspris på 44.600

• #11   6. maj 2014 Henrik
    kunne du ikke skrive hvad du er kommet af med, når du når så langt.
    Mvh. mo

• #12   6. maj 2014 Det gør jeg gerne. smiley

Og igen, tak for de mange svar!

• #13   7. jul 2014 Så har jeg langt om længe modtaget svar fra SKAT.

Det lød på en registreringsafgift på 34.000, som er betalt og så skal pladerne hentes en gang i denne uge.

SKAT får dog en klage fra mig da 34.000 i afgift er ca. 10.000 mere end alle andre CBR600 fra 2001 har skulle betale.

Så sent som i juni var der en CBR magen til min der blev vurderet til 24.000 i registreringsafgift, så syntes jeg det er lidt mærkeligt at den lige pludselig stiger til 34.000. Derfor kan SKAT se frem til en klage fra mig...

• #14   7. jul 2014 SKAT kan ikke engang selv finde ud af hvad afgifterne er - så det kan ikke forventes at nogle andre kan. Jeg både ringede og skrev til dem ang. import af en Intruder VS 1400 som har konstruktive ændringer - svaret fra den ene var at det var standard afgift... troede hun måske at det kunne være, men hun var ikke sikker. Den anden gang jeg fik svar fik jeg at vide at man sammelignede med Harley hvis man ikke kunne finde ud af prisen på ombygningerne. De er helt væk derinde!

• #15   7. jul 2014 Trist, men som Flex skriver har Skat selv svært ved at komme med noget der giver mening. Tror desværre ikke du får noget ud af din klage, selvom det lyder urimeligt, hvad de er kommet frem til. Og alle de kloge ord fra andre er desværre også langt fra de 34 spir du må lægge. Skriv gerne igen når du får svar.

• #16   7. jul 2014 Martin modsat dig, så tror jeg - og håber - at jeg får noget ud af det.
    Prøv at læs denne artikel:
    http://politiken.dk/indland/ECE1125061/fdm-skat-opkraever-overpris-paa-importerede-biler/

Den er godt nok fra 2010, men forhåbentlig holder den stadig..

• #17   7. jul 2014 Okay, held og lykke. Men prøv at finde andre tråde her inde. hvor folk er kommet til at betale rigeligt. Og det er Skat der bestemmer afgiften, uanset om det er rimeligt eller ej, og hvad pressen skriver. Men opdate ville være fint.

• #18   7. jul 2014 Skal nok skrive igen når jeg er blevet klogere!

• #19   7. jul 2014 Det var hvis et forkert svar, beklager.

• #20   3. sep 2014 Så har jeg modtaget svar på min klage til SKAT.

De erkender at have sat handelsprisen for høj i forhold til først beregnede registreringsafgift. Med en ny handelspris på min MC bliver registreringsafgiften nedsat med 3000 kr. så den havner på knap. 31.500 kr.

Men jeg er godt nok i tvivl om jeg skal klage igen eller bare være tilfreds med den nedsættelse.

Det er stadig en meget høj afgift sammenlignet med 4 andre mc'er jeg har fundet inde på http://motorregister.skat.dk hvor den gennemsnitlige registreringsafgift på en Honda CBR600 PC35 fra 2001 ligger på 24.635 kr.

SKAT's svar på hvorfor min afgift er højere er at den ene mc er en leasings mc og derfor ikke kan gå i en sammenligning med en mc til privat brug - det er så fair nok.

De tre andre mc'er er ikke vurderet af SKAT men af private importører/forhandlere. SKAT's svar til de tre mc'er er så at de ikke har lavet stikprøvekontrol på de motorcykler endnu. Et svar jeg syntes er meget tyndt.

Hvis jeg var gået til en privat importør og havde betalt de 1500 som jeg skulle slippe for at få dem til at beregne registreringsafgiften for mig, ja så var jeg sluppet med en noget lavere afgift.
    Og så skulle jeg for øvrigt heller ikke vente i 8 uger for at få et svar, men det ville så komme samme dag...

Det jeg tænker jeg kan gøre hvis jeg skal klage igen er at tage forbi nogle forhandlere og høre dem af, hvis de skulle beregne registreringsafgiften hvad den så ville havne på og bruge det som grundlag for hvorfor jeg stadig mener afgiften er for høj..

• #21   3. sep 2014 Nå, det var da godt du fik lidt tilbage. Men det blev vel ikke nogen god forretning at købe uden afgift? Og det er vil også skidt, at der er leasings mcer med i tidligere vuderinger, hvis det ikke fremgår.

• #22   4. sep 2014 Jo det fremgik af den tidligere vurdering at det var til leasing. Men afgiften lå på niveau med de tre andre mc'er så derfor tog jeg den med i min sammenligning til skat.

Altså det blev ikke nogen dårlig forretning at hente den i Tyskland. Bestemt ikke.. Men en så god forretning som jeg havde håbet på det kunne blive, blev det desværre ikke.

Kommentér på:
Beregning af registreringsafgift

Annonce