Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • rengøring 1.000 kr.
  • Montering af skab 1.560 kr.
  • Handyman: lampe og gardin opsætning 800 kr.
  • Fejlsøgning ovn - relæ slår fra 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Varme på værksted?
  • #1   1. feb 2015 Varme. er det ikke noget man arbejder sig til smiley

• #2   1. feb 2015 Jeg åbner bare døren...

• #3   1. feb 2015 jo. men nogle ting skal man jo side og nusse med, og så bliver det sku koldt når der er 2 grader smiley

• #4   1. feb 2015 så kig på din isolering og dampspærre .
    Har en luft til luft varme pumpe , og det dur bare smiley

• #5   1. feb 2015 Husets fyr smiley Det er vel det man har stuen til?

• #6   1. feb 2015 rum deling evt pressinger smiley

• #7   1. feb 2015 Ja har også en Luft til luft pumpe. ingen dampspærre. og 15min når den er tændt er der god tep... smiley ca 50m2

• #8   1. feb 2015 Hvor mange af jer har ikke varme på om vinteren.?? Jeg skal nemlig også til at isolere min garage 58m2 og vil gerne kunne holde min 15 grader vinteren over, da det vidst er under 15 grader, ting begynder og ruste. Hvad gør i andre?

• #10   1. feb 2015 gulvarme:) Luft vand varmepumpe:D

• #11   1. feb 2015 Jeg har isoleret, og sat en isoleret port i, der efter en luft/luft varmepumpe, den står på 16 grader, når jeg ikke er i værkstedet og nogle gang 20 når jeg sider og hygger mig der ude, jeg er overrasket over hvor "billig" det er at have den kørende, jeg vil skyde på at jeg bruger ca, 1000-1500,. pr. år på at opvarme værkstedet, hvilket er billigere end at købe nyt værktøj.
    Og så er det sgu dejligt at bilen altid er varm og tør smiley

• #12   1. feb 2015 Jan l. Hvor meget isolering har du på? Og hvilken varmepumpe har købt!? Undskyld for jeg lige låner din tråd lidt tim w. Håber det er iorden ??

• #13   1. feb 2015 Tætning / isolering!
    Ikke ny eller ekstra opvarmningskilde.

Til eksempel bor jeg i en villa på 156 m2 og bruger nu ca. 10k årligt i naturgas. - før isolering/udvidelse var forbruget mellem 22-24k pr. år (dengang kun 123m2)
    - jeg valgte at "spare" brændeovne (lukkede 2 skorstene), vente med udskiftning af gaskedel ( nok snart 20 år gl - ikke kondenserende) og istedet brugte jeg pengene på isolering og tætning. - varme der bare pisser gennem vægge og utætheder giver ingen mening, få det nu fixet smiley

God arbejdslyst smiley

• #15   1. feb 2015 Har pt ingen varme derude, der er dog radiator som er på fjernvarmeanlægget
    men da jeg ikke har en isoleret port i værkstedet gider jeg ikke spilde penge på at varme det op.
    Overvejer dog at få isoleret porten - om muligt - eller skifte den ud

• #16   1. feb 2015 Jeg har el-varme og en flok solceller på et sydvendt tag... Ca 15 grader om vinteren....

• #17   1. feb 2015 "Larsen" termodragt, en strikket hue og et stort krus kaffe... Sådan foregår det når jeg arbejder på min gamle Yamaha i min 20 m2 store garage smiley

• #18   1. feb 2015 Mit hus har desværre kun el varme, det første år jeg boede her og inden jeg fik varme i værkstedet 80m2 brugte jeg strøm for 34000,-

Så fik jeg sat en Haier varmepumpe op i huset og et i værkstedet, fik samtidig ny port i, så mit nye varme ikke fes ud den vej.

Værkstedet er hulmurisoleret med sådan noget papir noget der bliver blæst ind, tror det er 150mm og så 400mm rockwool i loftet, + troltex plader i loftet og 1.2 meter ned af muren.

I 2013 brugte jeg for 19009,- strøm i alt og i 2014 har jeg brugt for 17607,- så jeg vil helt klart anbefale varmepumpe, det har virkelig givet mig en kæmpe besparelse.

Jeg kan også sige at huset er på 120m2 og det eneste varme jeg har tændt i huset er varmepumpen og lidt gulvvarme i badeværelset, og har ca. 21 grader over det hele.

• #19   1. feb 2015 Nu er det jo ikke fordi at der er under 15g at din cykel ruster !! det er luftfugtigheden der er afgørende !! Jeg har heller ikke selv konstant varme i mit skur, det er isoleret og der er lagt Dampspærer, jeg bruger en varmeblæser som kun kører når jeg roder derude,, Sørg for at lufte godt ud i dit værksted !! jo mere frisk luft jo bedre er det for din cykel , din cykel ruster ikke af at stå koldt.. :0)

• #20   1. feb 2015 Med en fornuftig ventilation og en temperatur der er højere end udendørstemperaturen er fugt sjældent et issue. Heller ikke om vinteren, da luften indeholder mindre vand smiley

• #21   1. feb 2015 spændne tråd.. har lige været inde og kigge på div luft til luft varme pumper, men kan ikke finde ud af hvad de bruger i strøm. altså KW pr time.. nogle der har et link, til disse oplysninger, eller et svar.. mvh hc

• #22   1. feb 2015 De bruger ca 0,2-0,25 kw el pr 1 kw varmeeffekt - se cop(mener jeg det hedder - altså nytteeffekten)

Så en 4-5 kw enhed bruger ca 1 kw strøm, mere eller mindre alt efter virkningsgraden

• #23   1. feb 2015 Ronni K smiley tak for enktel og bruger venligt svar.. mvh hc.
    ps det lyder som en rigtig god invistering...

• #24   1. feb 2015 Det er skam en fornuftig løsning.
    Man skal dog lige være opnærksom på at nogle modeller kan ise til når det er meget koldt og at virkningsgraden ikke er ved alle temperaturer (når det er koldt, køres noget af varmen til udedelen for at undgå is)
    Men generelt stadig en rigtig god ide smiley

• #25   1. feb 2015 Specielt det med cop ved frostgrader var noget af det jeg så meget på, da det jo er når det er koldt at man har brug for varmen.
    Men cop betyder MEGET forenklet at, hvis du har et cop tal på f.eks 4, så får du 4 kw varme ud af den for hver kw strøm du putter ind i den.

Jeg kan på min se hvor meget strøm den bruger her og nu... den bruger normalt mellem 100 og 300 watt til at vegileholde varmen i huset. Tænder jeg alle elradiator er det 9400 watt i stedet for, så der er rigtig meget at spare... jeg spare ca. 50%

• #26   2. feb 2015 Jeg bruger en petroleums kamin, den vi har til forteltet når vi camperer, jeg synes at bare lige lidt varme er fint. Sådan en 10-12 grader er fint!

• #27   2. feb 2015 Vil meget gerne se en luft-til-luft pumpe med en effektiv COPværdi til 4
    Sidst jeg undersøgte, ganke vist noget tid siden, kunne jeg ikke finde noget
    over 2 når alle de pæne tal var pillet fra.

• #28   2. feb 2015 #27
    Det var et eksempel, du må selv bestemme og du skifter det 4 tal ud med 1 eller 20 smiley

• #29   2. feb 2015 Som det allerede er nævnt, så vær meget opmærksom på de opgivne COP værdier og specielt ved hvilken temperatur det er gældende. De vil falde med faldende temperatur (og ikke kun pga af-isning).

• #30   2. feb 2015 Jeg er ved at bygge 60kvm værksted i min lade, bliver isoleret 200 i vægge, 400 på loft, og 400 i gulv, og får gulvvarme, med varme fra husets pillefyr. og isolereret port og lavenergi ruder self. jeg regner med en udgift på lidt over 1000kr pr år ved 15 grader smiley

• #31   2. feb 2015 #28 øv, håbede faktisk på at de var blevet så gode - så var jeg nemlig selv køber af et sæt til værkstedet smiley

• #32   2. feb 2015 http://sparenergi.dk/forbruger/vaerktoejer/varmepumpelisten

@27 - man kan sagtens finde pumper med en scop på over 4 - så køb du bare!

• #33   2. feb 2015 Ronni - ja det ser da helt lovende ud smiley tror jeg skal genoverveje værkstedsvarmen!

• #35   2. feb 2015 Husk også at se på hvor mange minus grader de kan klare, det er jo sjovt nok når det er mest kold man har brug for at kunne få varmet op.

Jeg valgte blandt andet mine ud fra at de var testet til minimum -25 grader og har en rimeligt højt cop tal, selv ved lave temp.

• #36   3. feb 2015 Rust/oxidation er en reaktion der går hurtigere jo varmere omgivelserne er. Så det optimale for en mc til opbevaring er koldt og tørt.
    At det så kan være sværere at holde et værksted tørt uden oopvarmning er så en anden historie, min fryser står i værkstedet, og det er den eneste opvarmning jeg har derude smiley

• #37   7. feb 2015 På denne skala kan man se hvilken indflydelse varme har på luftfugtigheden..

profilbillede
  • #38   8. feb 2015 Ja og nej.... Den graf viser hvor meget vand der kan være i luften ved forskellige temperaturer. Det er mere relevant hvor mættet luften er hvis vi snakker kondensation på kolde dele - og derved for meget fugt.

Hvis luften er varm kan der være meget mere væske i før det er et problem.

• #39   8. feb 2015 ja og det med luft, varme og fugtighed er en af de større nødder og knække! Men ja faktum er at den kan bære mere fugt jo varmere den er!
    Et køligt rum, vil dermed også være tørrere. Så længe du ikke har vand, jeg har de sidste 10 år lagret mine mc i et koldt værksted. Jeg ønsker mig brændende og få det isoleret.... Men ja... det er så ikke blevet til noget smiley

• #40   8. feb 2015 Men i mit værksted.. Når jeg tænder for varmen og hæver temperaturen.. Viser hygrometeret et fald i luftfugtigheden..

• #41   8. feb 2015 ja, det gør det, af 2 grunde, 1 fordi luften kan bære mere fugt, og 2. der vil være kolde flader der binder (kondenserer) fugt....

• #42   8. feb 2015 ja, som Offslow skriver, så er det ikke fordi du får mindre væske i luften, men fordi luften kan indeholde mere væske og derved falder den relative luftfugtighed.
    Det der ofte kan ske er faktisk at luften optager mere væske (stadig med mindre relativ luftfugtighed) - denne overskydende væske vil så kondensere ud når temperaturen igen falder.

Faktisk vil det vigtigste ved opbevaring være at holde en konstant temperatur, således at den ikke står og svinger og man derved har overflader der er forsinket i disse svingninger i forhold til luften.

Det er så ofte nemmest at holde en konstant temperatur ved let opvarmning, idet det er de færreste der har køl (og affugtning) på sit opbevaringssted - for slet ikke at snakke om hvis det samtidigt fungrerer som værksted....

• #43   8. feb 2015 Ahh skønt at se fornuften flyde frem for ammestuehistorierne for en gangs skyld, jeg gider sjældent forsøge mig med at komme med fornuft i disse tråde fordi folk er så satte i noget de tror er, og som nødvendigvis ikke er helt korrekt smiley

• #44   8. feb 2015 har de sidste par dage været i gang i værkstedet, om aftenen... der har været ca 4-6 grader når jeg kom derover, starter så en lille elblæser, og har en gasovn, - jeg har brugt til lige at give et skud...varme, så er der indenfor en time 8-9 grader, det er fint, og når man skal arb. betyder det jo intet... hvis man blot har en god jakke!

• #46   9. feb 2015 Låner lige tråden, nu den går på garageopvarmning - hvordan kan man så bedst (og billigst) få isoleret en garageport (elektrisk) ?

Jeg vil også så nødig være tvunget til at arbejde mig varm derude...

• #48   9. feb 2015 @46
    Vil du have efterisoleret en garageport? En elektrisk en?

• #49   9. feb 2015 Ronni. Jeg har en elektrisk port på. Tænker om man kunne gøre noget ved sådan en så den lukker tæt og holder lidt bedre på varmen.

• #50   9. feb 2015 Det er jo et lidt svært spørgsmål Rene.

Er det en ledhejseport der er meget dårligt isoleret eller slet ikke? Tæthed er jo et spørgsmål om tætningslister og justering - det er punkt nr 1, ellers hjælper nok så meget isolering ikke.
    Er det en vippeport, er det måske til at efterisolere med f.eks, stålreglar skruet på, isolering og noget stål tyndplade eller masonit som afdækning (obs på vægt!) eller alternativt bare klistre noget 20-50mm styrolit på indersiden. - ikke kønt, men funktionelt.

Meeen porten skulle nok ses, for at give et fornuftigt bud på løsning - du kan jo smide et billede smiley

Kommentér på:
Varme på værksted?

Annonce