1.718 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

På langtur og regnvjer På langtur og regnvjer

Hej alle sammen.
Jeg går og planlægger en langtur til sommer, men vil lige spørge jer om hvad i ville gøre i følgende situationer.

Du er på motorvejen eller lande vej, det begynder at regne kraftigt (skybrud).?

hvad ville du gøre ?
søge ly under en motorvejs bro ?
tage næste afkørsel eller rasteplads (5-6 km fremme) og finde ly der ?
køre ind til nærmeste bolig / indkøb / tank og søge ly der ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.
  • Opsætning af malertape 800 kr.
  • Tv Kommode, en tæppe og en mikrobølgeovn 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  På langtur og regnvjer
  • #1   5. maj 2015 Det kommer da an på ens påklædning, sigtbarhed, motorcykeltype mm smiley

Jeg har et spørgsmål til dig, du kører på motorvejen og bliver ligepludselig sulten, hvad gør du

Spiser en powerbar med det samme,
    Tager næste afkørsel og køber noget mad
    Eller kører du til nærmeste by og tænder en grill

smiley

• #2   5. maj 2015 Hvis det virkelig begynder at vælte ned, som det første ned med farten og HOLD TIL HØJRE, så kunne jeg godt komme i tanke om at forlade motorvejen,
    Har før kørt 4 timer i regn uden problem
    Stanse under en bro er NO GO så ind på tanken og få en Hotdog og en Conkobajer eller varmt kaffe

• #3   5. maj 2015 Lyn regndragt op?

• #4   5. maj 2015 Vi andre tager ikke sparkedragt på smiley Har tøj på som er tæt smiley

• #5   5. maj 2015 Hvis det er direkte sikkerhedsmæssigt uforsvarligt at fortsætte på motorvejen, så ville jeg søge ly under en bro - det mener jeg godt man kan forsvare overfor en betjent.

Men er det kun fordi det er lidt ubehageligt at blive våd nede ved klokkerne (havde engang et par fine, nye MC bukser jeg ret hurtigt kunne konstatere utætte mellem benene), og jeg sagtens kan se vejen og slå vandet af visiret ved at dreje hovedet lidt fra side til side - så venter jeg lige med at standse til jeg kommer til en rasteplads eller afkørsel (helt tankstation => kaffe).

smiley

• #6   5. maj 2015 Kør videre men sæt farten ned. Hvis det er sommer og du er sydpå så lufttørrer tøjet igen ret hurtigt efter at regnen er stoppet.

• #7   5. maj 2015 Hvis det er regulært skybrud, ville jeg stoppe under en bro. Det kan godt være man ikke må og det er farligt, men i mine øjne er farligere at køre 5+ km hvor man ikke kan se noget overhovedet! Har en gang prøvet det på motorvej (i bil) hvor man kunne se max. 15m frem, og det er ikke ret langt! Hastigheden var da også nede på 40/50 kmt. men der var alligevel dem der kom i ydersporet med 130+ !!

• #8   5. maj 2015 Der kommer skybryd i aften og jeg har ikke regnbukser med smiley snif . Men som der er ikke mere end 6km er der risiko for at jeg overlive :).

• #10   5. maj 2015 Du har goretex mc tøj.

• #11   5. maj 2015 For en del år siden kørte jeg sydpå fra København, og som vanligt begyndte det at regne ved Køge, men skybrudsagtigt. Vi var 2 på MC'en, så jeg valgte at stoppe under en bro: Der kom RIGTIGT meget vand, Jeg kunne mærke begyndende aquaplaning.

Efter 1 min. kom en MC-betjent og stoppede op under samme bro. På det tidspunkt var der måske 20-30 meters sigt pga. regnen.

Vi vekslede ord om vejret, hvorefter han stillede sig tæt på vejbanen og signalerede til bilerne og faktisk råbte efter nogen. Han prøvede vist at gøre de forbipasserende opmærksom på at køre efter forholdende. Mange biler kom forbi i høj fart, det virkede som om kun ganske få havde bemærket at forholdende havde ændret sig. Rigtig mange, særligt i yderbanen kørte med ikke mere end 1 sekunds afstand, i normalt motorvejstempo.

I realiteten var det ret skræmmende at stå og se på, for det var indlysende at hvis en enkelt bil fik problemer med f.eks aquaplaning, ville det udvikle sig til et mega-harmonika sammenstød.

Efter lidt tid stillede skybruddet af, betjenten sagde god tur, og kørte videre.

• #12   5. maj 2015 Jeg har noget godt tekstil tøj fra Held med goretex og nogle Ruka handsker så jeg bliver nok ikke gennemblødt.

Jeg ved også godt at man ikke må stoppe på motorvejen med mindre der er noget galt med ens mc.

Men som et par andre stykker af jer siger ville jeg også mene at det er ok at stoppe under en bro hvis det regner så meget at man ikke kan se vejen eller ret langt frem og begyndende aquaplaning.

Personligt ville jeg heller stoppe under en bro og tage en bøde, end at jeg ved et eventuelt styrt kunne blive skyld i andres ulykke.

Men hvad så hvis det er en landevej hvad vil i så gøre ?

• #13   5. maj 2015 Køre videre, gad sgu ikke stå og blomstre under en bro i flere timer mens jeg venter på regnen forsvinder

• #14   5. maj 2015 Et direkte skybrud, plejer ikke at vare SÅ skide længe:-) Men det kan da godt regne MEGET og i lang tid. Men skal man ud og rejse på sin mc og køre ukendte steder, så hav GODE og velholdte dæk på og fornuftig påklædning og så ellers kør efter forholdene, så skal det sgu nok gå smiley

• #15   5. maj 2015 Hvor er option kør videre?? du har et hotel du skal nå at tjekke ind på. afsted man! Da jeg var i sverige mod stockholm og skulle kører 1200km regnede det som en i helvede... det var bare derud af.

• #16   5. maj 2015 Personligt ville jeg heller stoppe under en bro og tage en bøde, end at jeg ved et eventuelt styrt kunne blive skyld i andres ulykke.

- Lige præcist. Sikkerhed må komme forrest. Hvis det regner så meget, at man ikke kan se en hånd for sig (medmindre man er en fandens ka'l og bad-ass biker der har røngtensyn, er usårlig og kan alt), så hold ind og løb risikoen for en bøde.... den er i det mindste ike livsfarlig.

smiley

• #17   5. maj 2015 Ok nu har vi debatteret regnvejr, men hvad så med hagl altså meget store hagl cirka på størrelse med golfbolde.
    Ville det ikke være farligt på mc hvis sådan nogle hagl rammer ens visir ?

• #18   5. maj 2015 Peter

Nej da - du gør bare som Elias.... bare derudaf...

smiley

Hagl på størrelse med golfbolde kan smadre visir som var det en æggeskal hvis man ligger og suser afsted med 100+ km/t. Klart man skal søge ly

• #19   5. maj 2015 Dette billede er taget i Spanien juni 2014 undervejs til Marokko. der kom så massivt skybrud med hagl og regn, at jeg pga katastrofal dårlig sigtbarhed var nede og kører 30 km/t på motorvej. var hunderæd for at blive påkørt bagfra af en fuld østeuropæisk lastbilchauffør..
    jeg valgte derfor at kører af nærmeste afkørelse, som heldigvis gik nedunder motorvejen i en viadukt. her kom en spansk R1'er med en fuldstændig gemmeblødt spanier og hans lige så gennemblødte kæreste bagpå. fik en smøg og en snak med dem, var faktisk ganske hyggeligt. smiley

men tag tingene som de kommer, og tænkt dig om! så kan det sgu ikke gå helt galt synes jeg. smiley

profilbillede
Kommentér på:
På langtur og regnvjer

Annonce