2.512 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Kan det betale sig med motorcykel Kan det betale sig med motorcykel

Hej MG, jeg bliver snart 20 og så jeg overvejer at tage A2 motorcykel kortet, men jeg vil gerne lige spørge jer om noget først. Da jeg går på gymnasiet, har jeg ikke råd til bil, uden at fyre alle mine penge af på det, men jeg kunne stadig godt tænke mig et transportmiddel der er sjovere end en knallert. Så jeg vil høre jer hvad det eventuelt koster at forsikre en mc for mig som 20 årig, altså bare for ansvar? Lige nu har jeg kig på nogle i cafe racer stilen, der er især en Suzuki GS 550 der har fanget mit blik, det er dog ikke ens betydning med at det skal være denne. Jeg har ikke langt i skole, kun cirka 4 km, så jeg vil nok komme til at køre på den ofte dertil, især i sommerhalvåret, kan det anbefales? Jeg har en del erfaring fra den gang jeg kørte knallert, hvor jeg ofte kørte 20+ km om dagen, det er vel et plus? Er det ''nemt'' at tage kortet til A2, når man har taget kortet til bil, og kører jævnt tit, er teorien ikke meget det samme?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan det betale sig med motorcykel
  • #1   13. maj 2015 Hvis du ikke har en racer, men noget der falder ind under streetbike el. lign. er ansvarsforsikring ikke så slem. Mondux er fx ret billigt. Jeg vil skyde på 1500-2000 årligt for dig, men du bliver nødt til at kontakte dem selv for at få nogle reelle tilbud.

Når det så er sagt, er det ikke decideret billigt at have mc. På en gammel maskine, skal du være klar til at ting går i stykker. Det kan være de mindste ting man selv kan rette op på uden omkostninger, eller det kan være en motor der ryger, og så er det altså er større operation. Hvis du har mod på at lave tingene selv, behøver det ikke være så slemt. Hvis du husker at passe godt på cyklen og overholde fornuftige serviceintervaller kan du også sagtens have en gammel cykel i mange år og mange km.

Jeg har ikke erfaring med GS550, men hvis du fortæller hvad dit budget er, er jeg sikker på at der kommer mange gode meninger.

Når alt det så er sagt, så er det bare så pisse fedt at køre mc. Selvom det ikke er det mest praktiske hvis der pisser ned, er 20m/s sidevind, eller den morgen startrelæet går, så synes JEG i hvert fald, at det er det hele værd smiley

Tag kortet, du bliver tosse glad for det.

• #2   13. maj 2015 Jeg synes da selv det var fedt at køre knallert så længe de var i byen, hvor topfart alligevel ikke var vigtigt, så jeg er sikker på mc er fedt. Mit budget ligger nok på 20-25k når den tid kommer, jeg har mulighed og mod på, at lave mange ting selv. Ting som olieskift, bremser og ja andre ting i den stil, er da noget jeg har prøvet før, så det er jeg ikke bleg for. Jeg har trods taget et enkelt år af mekaniker uddannelsen før jeg startede på gym. 1500-2000 er jo rigtig billigt i forhold til hvad en bil vil koste, og jeg går ud fra en motorcykel går længere på literen end de fleste ældre biler? Så vidt jeg kan se skulle en GS 550 gå omkring 18 km/l.

• #3   13. maj 2015 Jeg er ikke voldsomt interesseret i en racer, jeg søger mere noget der er lidt ''cool'' hvis man kan sige det, eller vintage agtigt som en cafe racer, eller en gammel BMW. Den skal selvfølgelig have kræfter nok til at slæbe sig selv rundt, med mig derpå og måske en extra passager i ny og næ.

• #4   13. maj 2015 den burde kunne holdes for Ca 4000 om året med service + benz og de mest normale sliddele

• #5   13. maj 2015 #1

Finder man en god driftssikker cykel er det MEGET billigere end at have bil. Jeg har kørt pendlercykel i 3,5 år grundet at det gav dejlig meget mere råderum i økonomien (også billigere end det offentlige). Det giver så meget mere frihed at man ikke er afhængig af det offentlige helvede. Regnvejrsdagene er triste dog, men de få der er bliver mere end rigeligt opvejet af de gode dage. Så herfra, go for it!

Ps jeg startede på en Honda ntv 650 som 18-årig. Det er en rigtig god pendlercykel, med kardan (stort set vedligeholdelses frit). Den gav jeg ca 3000 for årligt at have stående, og det er inkl grønafgift og vejhjælp.

• #6   13. maj 2015 Cool, jeg synes du har gjort dig nogle gode overvejelser. Jeg startede selv på ca. samme budget som dig.

Jeg købte en Honda CB 750, du kan se den i min profil. Den var jeg sgu glad for, og den var rimelig nem at ordne ting på selv. Jeg synes den var ret cool, og der er rig mulighed for at bygge den mere "café". Derudover var det ret nemt at få reservedele.

Men der er mange muligheder smiley

• #7   13. maj 2015 3000, er jo langt mindre end bil! Da jeg som sagt kun går i skole, har jeg jo stadig rig mulighed for at tage bussen, hvis den en dag skulle bryde sammen, eller vejret er for træls. Det er bare det der med, at have friheden til at kunne besøge venner og de enkelte damer rundt omkring ;). Jeg bor nemlig ude på landet 4 km fra en lidt større by, og det er jo ikke et problem når man skal i skole, men busserne stopper bare med at køre klokken 16, så derefter er det jo øv!
    Men det lyder da til, at en motorcykel både en den billigste, men også den sjoveste transportform for mig!

• #8   13. maj 2015 Jeg havde selv bil i 1½år efter jeg fyldte 18, men med en udgift på cirka 13000,- årligt til forsikring og vægtafgift var det ikke sjovt da jeg flyttede hjemmefra, derfor besluttede jeg mig til at tage kortet, købe en Suzuki GSX250es til 3000,- og havde forsikring og vægtafgift for cirka 4000,-
    Nu er jeg som 23 årig på cirka 1500,- tilsammen for begge mine motorcykler i forsikring og giver omkring 800,- i vægafgift for dem begge - Grunden den ene er vetaran, på den måde har jeg en til hverdag og en til fest så at sige smiley

Sæt du bare i gang med kortet smiley

• #9   13. maj 2015 Jeg flytter sandsynlighvis til århus, om lidt over et år, så derfor kunne det være rart med noget ekstra på kistebunden til den tid. Jeg ville som også godt kunne have råd til bil, jeg ville bare aldrig have penge til ting som tøj og byture hvis jeg havde bil!

• #10   13. maj 2015 Kan se du er fra Nordjylland. Hvis du mangler blod på tanden, giver jeg gerne en tur bagpå min fireblade smiley Du vil nok enten synes at det er sjovt eller pisse skræmmende

• #11   13. maj 2015 husk en fornuftig lås hvis du agter at tage motorcyklen med til århus...

• #12   13. maj 2015 Det er noget kun billigere at have en MC, hvis det er en relativt fornuftig en.

• #13   13. maj 2015 Det kunne da godt være Søren M, hvor er du fra i Nordjylland, jeg er selv fra 9500 smiley

• #14   13. maj 2015 Aalborg smiley

Du kan bare lige skrive en pb

• #15   13. maj 2015 For kun 4km kan en MC aldrig betale sig. Genrelt er der intet fornuft ved motorcykler.
    Men, med en gammel japaner kan du blive fint og billigt kørende. Men der er jo tale om en motorcykel med 30-40 år på bagen, og ofte en ganske ukendt historie. Så der er en dark horse i form af reparationer.
    Køb en ved privat, og gerne af en der har haft den nogle år. Så kan du få en fornemmelse af, om den har haft en ejer der har passet på den.

Et par bud fra min side af, som dog ikke er i cafe-stilen, men som ser fornuftige ud:
    http://www.123mc.dk/honda-cb-450/mcid-102159
    http://www.123mc.dk/kawasaki-gpz-550/mcid-99918 (skal dog drosles ned)
    http://www.123mc.dk/suzuki-gsx-400-e/mcid-96336 (godt nok hos en fohandler og rimelig dyr)
    http://www.123mc.dk/yamaha-xj-550-touring/mcid-73524 (privat og ser velholdt ud)

• #16   13. maj 2015 Jesper du skriver, at det aldrig vil kunne betale sig for 4 km, hvorfor? Som det er nu er jeg jo afhængig af en bus, eller at jeg kan låne en bil(som er sjældent), ellers skal jeg cykle. Mange af mine venner og klassekameratter bor langt væk 15km+, da det gymnasie jeg går på dækker hele kommunen, så det er ikke kun for de 4 km frem og tilbage hver dag smiley

• #17   13. maj 2015 Bare se af komme igang.
    Det er klart billigere. Mere Sjovt.

• #18   13. maj 2015 Kan det betale sig at have en kvinde i huset ? arrgg come onn ,få nu taget det kort så vi kan byde dig velkommen i denne eksklusive klub smiley

• #19   13. maj 2015 Som du selv siger, kørte du 20+ km på knallert - hvis du synes DET var sjovt skal du kun glæde dig til at køre mc. Om det kan betale sig mht transport eller ej, er for så vidt ligemeget, når det er tydeligt at se at du kommer til at nyde bare at køre smiley

som #18 siger, igang med dig - får du det ikke gjort nu bliver det først ved gammelmandskrisen som 47årig smiley

• #20   14. maj 2015 Om det kan betale sig? JA smiley Det at køre motorcykel er skide sjovt!
    Men noget helt andet - det er dumt at benytte en motorcykel eller bil til kun at køre 4km særlig ofte, så skal du hvert fald sørge for du får kørt længere end det i ny og næ hvor lortet kan blive ordenligt varm og brugt!

• #21   14. maj 2015 Cykel da de 4 km på arbejde, alt andet er da for tosset.............

• #22   14. maj 2015 Hvis det er for at undgå bus helt - så køb en billig bil. Man kan ikke være afhængig af motorcyklen til sådan noget, det bliver også vinter og dage med voldsom regn hvor de fleste fravælger motorcyklen.

det er sikkert mange der vil komme med "Jamen jeg kører hele året" men mc er et sæsonkøretøj.... omend det sjoveste af slagsen smiley

• #23   14. maj 2015 Nu gav du jo indtryk af, i første indlæg, at den primært skulle bruges frem og tilbage de 4 km. Og når turen ikke er længere kan en cykel bedre betale sig. På sådan en kort tur når motoren dårligt nok at blive driftsvarm.

• #24   14. maj 2015 Hvis det er inde i Århus du skal køre 4 km i myldretiden, så skal man godt nok være i ringe form for ikke at være hurtigere på en cykel.
    At det er livet at køre mc, ingen tvivl om det, men 4 km i en by, ikke lige så meget der.

• #25   14. maj 2015 Det passer ikke Simon.

Da jeg boede i Aarhus kom jeg fra Aabyhoej til Aarhus Uni (cirka 5 kilometer) i myldertiden hurtigere paa min MC end man kan med noget andet koretoej smiley

• #26   14. maj 2015 Med fare for at blive kaldt kedelig kan du også overveje en 125 kubiks maskine, der er muligvis ikke meget street credibility over det, men transport fås ikke billigere! Udover selvfølgelig en cykel som jeg ville vælge hvis jeg kun havde 4km i skole...

En Honda CBF125 kan købes brugt for 15k, koster lidt over 2k i forsikring+afgift om året og køre nemt 40km/l. Der findes andre lignende motorcykler som sikkert kan det samme, men jeg har selv haft en CBF125 som jeg var meget tilfreds med smiley

• #27   14. maj 2015 Man har nogle år kunnet købe 1 år gamle 125'ere med 0 km. på tælleren for omtrent 16.000,-. Hvis mit behov var rent transport, og jeg var på din alder, så var det sådan en jeg valgte - eller en nyere brugt af selvsamme.

På den led vil du, når du kan få lov at køre større motorcykler, have flere penge til at købe sådan en. Uanset hvad du køber nu, vil du have lyst til noget større til den tid.

• #28   14. maj 2015 Altsaa hvis du er i tvivl saa lad vaere. Jeg koerer MC fordi jeg IKKE er i tvivl smiley

• #29   15. maj 2015 Det er primært de 4kmmden vil blive brugt til, men det er også ligeså meget for at friheden til at kunne køre hjem til venner og bekendte efter skole. Cykel er udelukket da jeg hader det om morgenen, sådan er det, og bus tager en halv time på vej i skole da jeg skal skifte og den kører en omvej, og på hjem tager det endnu længere tid, så det kunne være rart selv at køre engang imellem. Der går minimum et år endnu inden jeg flytter til Århus, så det er mest landevejskørsel vi snakker om nu her smiley

• #30   15. maj 2015 Jeg ville se om jeg kunne få lov til at prøve en køreskolemotorcykel uden at blive tilmeldt, bliver du bidt af det kan det kun gå for langsomt smiley

• #31   15. maj 2015 Hvis jeg kun skal 4km tager det stort set samme tid at cykle som at køre på motorcykel. Den tid jeg bruger på mc-tøj, fjerne garagen og det længere stykke jeg skal gå for at komme til/fra min motorcykel sluger besparelsen ved at kunne køre hurtigere...

Hvis du har pengene og gerne vil have en motorcykel fordi det bare er møghamrende fedt at køre når solen skinner, rapsmarkerne er gule og vejen svinger lystigt derudaf, så gør det!
    Hvis det kun er fordi du er doven og ikke vil cykle 4km så køb en scooter. En motorcykel er i mine øjne en dyr investering hvis det udelukkende er for 8km om dagen (+diverse) og du ikke har kørekort/tøj.

Har du en havelåge med 3 indvendige gear fra harald nyborg siden du hader at cykle? For så kan jeg da anbefale dig at anskaffe en ordentlig cykel med udvendige gear, det gør cykleriet meget sjovere smiley

Kommentér på:
Kan det betale sig med motorcykel

Annonce