4.428 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Børge A
Børge A
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Sidevind og hastighed på MC Sidevind og hastighed på MC

Jeg har lige haft en tur over Storebæltsbroen og videre fra Korsør til Roskilde med 11-12 m/s sidevind det meste af vejen. Jeg fyldte meget godt i vognbanen (slingrede), og synes simpelthen ikke at det var sjovt at køre mere end 70/80 km/t.

Jeg har så læst et enkelt sted på nettet at jeg skulle have kørt 130+, fordi gyro-effekten fra hjulene så ville stabilisere kørslen (mindre slinger).

Er der nogen der har erfaringer med det-ene-eller-andet ??

Jeg kører Honda GW - en noget tung ting.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte levende pumaer 570 kr.
  • Hæng spisebordslampe op 250 kr.
  • Græsslåning 950 kr.
  • El tjek og eventuelt fjerne stikkontakter i lejlighed 1.000 kr.
  • Montering af gardiner og TV stand 1.500 kr.
  • Fjernelse af ukrudt under hæk 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sidevind og hastighed på MC
  • #1   18. aug 2015 Argg det er vist en and der her skrevet det, gyro-effekten er selvfølgelig større ved større hastigheder, men sidst jeg kørte i kraftig side vind fyldte jeg mindre på venen ved lav hastighed frem for 150+

• #2   18. aug 2015 Ud med låret/knæet og give lidt modstand til den side vinden kommer fra..
    Der er et stykke mod Sjællands Odde hvor de har lavet ny vej som bøjer sig så du pludselig ca. 2-3 kilometers vej får bunker af sidevind.
    Kommer den fra højre.. Så ud med højre ben fra MC'en og skab lidt luftmodstand på den måde.

• #4   18. aug 2015 Står så lav så mulig bagved kåben og ikke så stram på håndtagene.

• Børge A
    Børge A Tilmeldt:
    okt 2008

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #5   18. aug 2015 Ja det er jo nok ikke så meget sidevinden på 12 m/s der er problemet som de vindstød på ca 20 m/s, der kommer samme sted fra. Men også der undrer anbefalingen på de 130+ mig lidt ?!?!?

• #6   18. aug 2015 Noget der hjælper meget ved kørsel i stærk vind, er at forudse hvor vindstødene kommer. En mc er mere stabil under acc, så en svag acceleration gør mc'en mindre påvirkelig overfor et vindstød.

• #7   18. aug 2015 Sidevind er hvad det er - problemet kommer når den pludseligt forsvinder (Som bag ved pylonerne på broen). Så slår en motorcykel en ordentlig bue, og det skal der være plads til. Og du har lidt mere tid til at få styr på det hele, når du holder farten nede som du jo også gjorde (Sagde ham, der kørte hjem fra Toftlund under 'Bodil')

• #8   18. aug 2015 Hold nu op-det har intet med gyroeffekter at gøre; men vi har vel alle hørt om kræfternes parallelogram eller simpel vektorregning. En hastighed kan udtrykkes som en simpel vektor med en simpel retning og længde. Hvis I kører med en hastighed højere end 12 m/sek. vil man ikke dreje så meget af i sidevinden.

• #9   18. aug 2015 #7 Jeg kørte fra Kobenhavn til Cambridge i Bodil, nu hader jeg sidevid, som du siger, pga de er ikke til at regne med eller forudse.

• #10   18. aug 2015 Æhh Knud kender ikke vektor regning , men det du siger er det at man skal køre hurtigere end 43,2 km/t ? han kørte jo 70 ?

sidevind er ubehageligt , og det hænger nok meget sammen som Don t skriver.

• #11   18. aug 2015 michael B :

Nu ved jeg ikke hvad trådstrater egentlig oplever, men jeg kender min matematik og den fortæller mig at jo flere gange min kørshastighed er højere end den vinkelrette vindhastighed, jo mere vil min reelle retning ligne den udstukne styring, men jeg skal selvfølgelig korrigere hurtigere. Læg mærke til at det er meget lettere at køre i svær sidevind uden for byen end inde i byen!

• #12   18. aug 2015 Knud ; jeg debatterer ikke for jeg kender ikke denne vektorregning (endnu) men siger den at jo hurtigere man kører ,des nemmere er det at holde retningen ?

• #13   18. aug 2015 Jeps - ellers tegn kræfternes parallelogram- det er det samme- og det har du formentlig lært allerede i 6 klasse, men i fysik!!! Den resulterende kraft bliver mere fremadrettet (forudsat sidevinden holdes rimeligt konstant og dens retning fastholdes)

• #14   18. aug 2015 Kig en gang på studieportalen.dk

• #15   18. aug 2015 En sidevind (iseær stødene vind) kan blæse en motorcykel ud af kurs. hvis du rammer noget, det gør ondt mere ved højere hastighed, selv om afbøjningsvinklen er lav.

• #16   19. aug 2015 Som #2 skriver er det bare ud med knæet eller låret så er der mere ro på, husk dog at kompenserer for strukturer og større køretøjer, ellers bliver det noget slingerværk

• #17   19. aug 2015 Retningen bliver mere fremadrettet, hvis hastigheden øges - ja. Men man bliver vel "skubbet" lige så meget sidelæns pr. tid (hvis hastigheden ikke er tæt på 0)? Dvs. at man faren for at komme ud af ens egen vejbane er uændret. Man kommer bare længere fremad mens man slingrer ud af sin egen bane.

Derfor: Lad være med at køre hurtigere end hvad du kan kontrollere. Selv hvis man blev mere stabil af højere hastighed, ville man skulle gennem de hastigheder hvor stabiliteten, teoretisk set er lavere, under en nedbremsning.

• #18   19. aug 2015 Øvelse og erfaring gør en del. Og der er naturligvis stor forskel fra MC til MC.

Min nuværende er meget mindre følsom over for sidevind end den gamle.

• #19   19. aug 2015 Ad #17:

Jeg tror også at jeg skriver, at man skal være klar til at reagere hurtigere ved højere hastigheder - det skal man nu altid!!

• #20   20. aug 2015 Min erfaring er ikke at det er så slemt. Var over lillebæltsbroen et par gange både op til Allan og Bodil og synes ikke det var så slemt selv med 110-130. Men kan ske at jeg bare er mere vant til sidevind

• Maiken J
    Maiken J Tilmeldt:
    jun 2021

Følger: 1 Svar: 1
    #21   12. jun 2021 Jeg er så bange for sidevind at jeg sætter hastigheden helt ned til 50 km jeg kører på en cbr 600 f jeg har kørt i 3 år og på den samme mc jeg elsker min mc men er så skide bange når det blæser sidevind kan man komme på et kursus med sin mc hvor jeg måske kunne blive mere fortrolig med sådan ting

• #22   12. jun 2021 Maiken, et kursus i sikkerhed og køreteknik er helt klart anbefalelsesværdigt. Pga corona er der måske ikke så mange muligheder lige nu, men hold øje med sider som de her:
    https://www.mc-sikkerhed.dk/kurser
    https://fdm.dk/vi-tilbyder/fdm-koereteknik-events-motorsport/koereteknik-til-mc
    https://tradium.dk/voksen-og-efteruddannelse/tradium-ring-djursland/koereteknik-mc/

Man bliver helt klart blive en bedre og sikrere motorcyklist på sådan et kursus.

• #23   13. jun 2021 Jeg havde seriøse problemer med sidevind indtil jeg investerede i en uge på KTM off-roadere i Nordspanien. Der fik jeg lært at holde fast om tanken og styret, og så ellers stole på, at motorcyklen nok skulle klare problemerne for mig - det sidste var nok det vigtigste! Det kan være skræmmende når den slår en stor bue, når du kommer forbi pylonerne på storebælt, og når du kører ud af vindskyggen ved en gård eller lignende, men i de over 400.000 km. jeg har kørt på motorcykel, er der faktisk aldrig sket noget af den årsag. De gange jeg er væltet (det er sket nogle gange efterhånden) har det altid været ved parkeringsmanøvrer med meget, meget lav fart.

• #24   13. jun 2021 Iøvrigt meget enig med #22

• #25   15. jun 2021 Min Bandit 650 er overraskende stabil ved sidevind. Men hvis øget vægt giver mere retningsstabilitet, har jeg et bud på hvorfor. Men min mc føles meget mere stabil end i min gamle 4 hjulede slæde. Man kan også prøve at kigge på de bevægelser man oplever. For mit vedkommende er det den øverste del af overkroppen som mærker sidevinden. Kigger jeg på cyklens bevægelser, er de som sagt overraskende svage i sideværts retning.

• #26   17. jun 2021 Men er det ikke korrekt, at sidevind bliver et større problem desto lettere MC man kører på?
    (ved rigtig stærk sidevind er jeg nok enig med #21, synes dog at det hjælper "at ligge" hen over tanken.
    Iflg.en oldtusse gammel MC-bog jeg har skulle vindmodstanden halveres i denne stilling, dog anbefaler forfatteren ikke stilling på færdselslovens område smiley

Kommentér på:
Sidevind og hastighed på MC

Annonce