2.104 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
24 Svar
1,2 1,2
Min MC skal bruge "ethylene glycol" aka. 1,2-ethandiol.
Går man ind på Thansen har de 3 forskellige farver. alle med samme indhold. "1,2-ethandiol."
Blå:
http://www.thansen.dk/product.asp?n=-495911436&pn=-495911242
Rød:
http://www.thansen.dk/product.asp?n=-495911436&pn=-495911240
Gul:
http://www.thansen.dk/product.asp?n=-495911436&pn=-495911237
Kan jeg så bare vælge min yndlingsfarve?
0 synes godt om
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.340
sep 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Emner: 4 Svar: 532
jan 2012
Følger: 7 Følgere: 15 MC-er: 3 Emner: 11 Svar: 814
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 1.391
jan 2012
Følger: 7 Følgere: 15 MC-er: 3 Emner: 11 Svar: 814
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.691
super, har nemlig en masse blå hvor der også står 1,2-ethandiol.. der står også at det er godkendt til "aluminiumstopstykke" deraf må det vel også være godkendt til aluminiums køler osv.
jan 2012
Følger: 7 Følgere: 15 MC-er: 3 Emner: 11 Svar: 814
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.691
Så jeg tog min store 60ML sprøjte og sugede et par gange indtil den øverste del af systemet var tomt for væske og hældte det ned i et rent syltetøjglas. efter det havde stået noget tid lagde jeg mærke til at der var kommet en del hvidt bundfald. Hvis det sker i kølersystemet kan det vel blokkere kølerkanalerne, så havde tænkt mig at tage haveslangen og skylle igennem, og herefter hælde nyt 1,2-ethandiol på.
jan 2012
Følger: 7 Følgere: 15 MC-er: 3 Emner: 11 Svar: 814
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 844
Den gamle simplere ethylenglykol væske er G11
Nyere, men stadig ethylenglykolbaserede væsker er g12, g12+ og g12++
Mig bekendt er det kun G12 der kan skabe problemer hvis blandet med de andre.,(?)
Dog vinder man ikke meget ved at hælde en g12+ på en motor der allerede er forurenet med g11, da det primært handler om de additiv pakker der er tilsat og de bliver forringet ved opblanding med andre typer...
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.691
kan flushing ikke bare gøres med en haveslange?
Ser man kan købe noget væske at flushe med " http://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi/additiver/lindemann-radiator-block-flush-350-ml./n-495911434/pn-495911201/" men det er vel kun hvis man har oplevet problemer med kølingen
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 844
maj 2010
Følger: 14 Følgere: 18 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 556
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 146 MC-er: 3 Emner: 102 Svar: 2.006
Jeg har Evans propylen glycol i v-strømmen, en kæmpe fordel v helårskørsel, alpe kørsel og hva har vi..
Blot to indspark til al det gode der er sagt..
På Evans vejledningen gør de et stort nummer ud af man skal sikre der intet vand overhovedet må være tilbage efter gennemspuling..
Jeg flåede alle køle slanger af blokken og satte konens føntørre på medium varme og til indgangsslangen - og lod det ligge i 3 timer..
Gentog det i en time gennem kølerelementet
virkede super godt - har ikke haft problemer skiftet væske eller noget siden 10..
OG blot husk lortet er mere brændbart end benzin så det tillades ikke v trackdays eller anden bane kørsel..
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 146 MC-er: 3 Emner: 102 Svar: 2.006
Opdager lige I taler og gammeldavs køler væske m 50% vand tilsætning..
Nå - men så Kan jeg blot anbefale at skifte til kølervæske uden vand..
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.691
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.340
her kan du læse lidt http://www.evanscoolants.dk/dk/technical/ingen-vand---ingen-erosion/47
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 1.391
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.340
jeg kan godt se hvor du vil hen, men igen kan jeg også se fordelene ved ikke at bruge vand.
det skal siges jeg selv kører med kølervæske blandet med vand
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 146 MC-er: 3 Emner: 102 Svar: 2.006
Skal heller ikke forherlige - eller noget..
Men for en pendler og tourings-nød som mig er det bare lækkert ikke at skulle tænke på køler væske overhovedet samt
- væsken udvider sig ikke, der skal aldrig toppes op, uanset fuldlastet bjergkørsel eller timevis motorvejskørsel gennem midt Spanien i 35c' varme
- væsken er ensartet kølende, vandet er jo det der køler din motor - ikke "kølervædsken" der er dårligt kølende og man har kun 50% vand i motoren.
- væsken har en meget lav viskositet så den drøner gennem motoren, slider ikke på kanaler og trækker mindre kraft fra "vand"pumpen.
- væsken er inaktiv så det er ligemeget om du har zinkrør på begge sider af din kobber køler..
- det kan ikke koge, temp kører altid op til 78c' og ligger konstant der, - så det udvider sig ikke og belaster slanger og samlinger. (Jeg er af den overbevisning motoren har godt af en konstant arbejdstemperatur, at all times..
- de få gange jeg har haft brug for at tappe væske af, har jeg kunne hælde det retur i maskinen, fint og rent..
Det virker for mig, - en ting mindre at bekymre sig om.. Yes
Men vi er enige om at for en MC der sæsonkører, uden de store udsving i temp. Og højde forhold, har det mindre betydning..
MEN som nævnt noget brændbart stads, som nævnt ikke godkendt til trackdays..
Jeg er dog på køre og/eller swinger kurser en gang i mellem, - og der har de sagt ok til at køre med det ved check in..
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 844
Er deres propylenglycol elektrisk ledende og i hvilken grad?
Hvad er varmeudvidelseskoefficienten?
Hvilken specifik varmekapacitet har det osv... osv...
For mig at se, så er der to fordele ved deres væske
1: mindre giftigt ved indtagelse
2: mindre risiko for stødkogning ved pludselig lækage på køleranlægget
har man problemer med sin motors køleanlæg, så er fejlen ikke det kølemiddel den er designet til at køre med og derfor er det ulogisk at starte med at skifte det ud.
btw. til banekørsel er vand det eneste rigtige evt. med tilsat additiv mod korrosion (water wetter etc...) men mange tror fejlagtig også at de midler giver bedre køling, men deres varmekapacitet er bare ikke bedre end vand, hvorfor det er noget vås i mine øjne...vil gerne tro på mirakelmidlerne, men så skal de lave ordentlige videnskabelige resultater, ikke salgs-gas!
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 146 MC-er: 3 Emner: 102 Svar: 2.006
Så grumpy behøver du ikke være så'rn herlig dag..
Dette link fulgte m købet i sin tid..
http://www.norosion.com/evanstest.htm
Jeg forherliger det slet ikke!
Siger blot det virker for mig
Ser lige de har udviklet en ny type der ikke er brændbar og nu bio-nedbrydelig!
ærgerligt det ikke var udviklet dengang jeg købte
NÅ - det må komme på den næste bike
http://www.ebay.co.uk/itm/Evans-Power-Cool-180-Waterless-Engine-Coolant-5-Litres-Prep-Fluid-5-Litres-/361306738202?hash=item541f8f4e1a:g:TYkAAOSwstxVZYYP
Ja - udviklingen kan vi ikke holde tilbage..
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 844
Det var ikke meningen det skulle komme ud som sådan et surt opstød, tror bare det er PMS og min mening er jo også ligegyldig hvis bare det virker for dig!
jeg synes bare generelt der sælges for meget vidundermiddel som savner saglig argumentation
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 146 MC-er: 3 Emner: 102 Svar: 2.006
Surt når den langhårede har pms.. Men det gør dig stærkere min ven..!
Og Vi kan ikke være mere enig - men jeg har vitterlig ikke skænket kølervædsken en tanke i 5 år..
Så det er ikke for at være pop-smart og nede mæ de fede..
1,2