2.104 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

1,2 1,2

Min MC skal bruge "ethylene glycol" aka. 1,2-ethandiol.
Går man ind på Thansen har de 3 forskellige farver. alle med samme indhold. "1,2-ethandiol."
Blå:
http://www.thansen.dk/product.asp?n=-495911436&pn=-495911242
Rød:
http://www.thansen.dk/product.asp?n=-495911436&pn=-495911240
Gul:
http://www.thansen.dk/product.asp?n=-495911436&pn=-495911237

Kan jeg så bare vælge min yndlingsfarve? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • rengøring 1.000 kr.
  • Montering af skab 1.560 kr.
  • Handyman: lampe og gardin opsætning 800 kr.
  • Fejlsøgning ovn - relæ slår fra 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  1,2
  • #1   12. feb 2016 smid samme farve på som du har i forvejen smiley

• #2   12. feb 2016 Rød er normalt den man bruger på alumotorer, den har den bedste korrosions beskyttelse!

• #3   12. feb 2016 Yes du vælger bare din yndlings farve. Farverne har 0,00% at sige i dag. Det er forskelligt fra producent til producent hvad farven indikere smiley næsten alt kølervæske passer sammen i dag, det er ikke ligesom førhen. Den største forskel i dag ligger i additiverne

• #4   12. feb 2016 Casper A det har jeg godt hørt før, men har også hørt at man ikke skal blande dem. Men det var måske førhen det forholdt sig sådan.

• #5   12. feb 2016 Det var førhen det forholdt sig sådan. Glycol baseret kan blandes og det er stort sæt alle i dag smiley jeg tror den største forskel ligger i om det er normalt eller long life, ligesom olie til biler

• #6   12. feb 2016 hvad er det for en elendig overskrift jeg har givet det her emne.... sorry kl. var 02:37... smiley :D
    super, har nemlig en masse blå hvor der også står 1,2-ethandiol.. der står også at det er godkendt til "aluminiumstopstykke" deraf må det vel også være godkendt til aluminiums køler osv.

• #7   12. feb 2016 Det ville jeg turde satse på var fint smiley

• #8   12. feb 2016 btw årsagen til jeg vil skifte er den lige i forbindelse med noget malerarbejde har fået nyt kølervæske på (da en slange skulle afmonteres). de har blandet rød og grøn ved påfyldning af ny. Da jeg skulle give den nogle nye shims under knasterne skulle jeg afmontere en af de øverste kølerslanger for at komme til ventildækslet.

Så jeg tog min store 60ML sprøjte og sugede et par gange indtil den øverste del af systemet var tomt for væske og hældte det ned i et rent syltetøjglas. efter det havde stået noget tid lagde jeg mærke til at der var kommet en del hvidt bundfald. Hvis det sker i kølersystemet kan det vel blokkere kølerkanalerne, så havde tænkt mig at tage haveslangen og skylle igennem, og herefter hælde nyt 1,2-ethandiol på.

• #9   12. feb 2016 Det lyder uheldigt. Normalt vil man burde kunne blande det, men de kan jo ha blandet to der ikke kan smiley skyl godt igennem som du siger og hæld frisk på.

• #10   12. feb 2016 Der er et ikke helt gennemført G-klassifikationssystem af kølervæsker.
    Den gamle simplere ethylenglykol væske er G11
    Nyere, men stadig ethylenglykolbaserede væsker er g12, g12+ og g12++
    Mig bekendt er det kun G12 der kan skabe problemer hvis blandet med de andre.,(?)
    Dog vinder man ikke meget ved at hælde en g12+ på en motor der allerede er forurenet med g11, da det primært handler om de additiv pakker der er tilsat og de bliver forringet ved opblanding med andre typer...

• #11   12. feb 2016 Så vil man hælde G12+, og der har været noget andet i systemet, skal man flushe systemet godt igennem inden og tømme det for alt det gamle væske både ekspansionsbeholder og selve kølersystem ikke? smiley

kan flushing ikke bare gøres med en haveslange?
    Ser man kan købe noget væske at flushe med " http://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi/additiver/lindemann-radiator-block-flush-350-ml./n-495911434/pn-495911201/" men det er vel kun hvis man har oplevet problemer med kølingen

• #12   12. feb 2016 Jeg skal starte ,ed at sige at jeg ikke er ekspert på nogen måde, men hvis man bruger G12+, så sker der vist ikke andet ved at opblande med f.eks. G11 end at man mister lidt af virkningen af de additiver der er tilsat...derfor er det en god ide at skylle mellem skift.... og jo, hvis det bare er helt alm. udskiftning fordi man har haft noget skilt ad, så ville jeg ikke bruge andet end haveslangen. husk dog at hvis du blander fra koncentrat, så skal der bruges demineraliseret vand og ikke vand fra slangen smiley

• #13   12. feb 2016 Man kan ikke bruge farven til noget som helst!

• #14   13. feb 2016 Lyder til at være et super produkt smiley
    Jeg har Evans propylen glycol i v-strømmen, en kæmpe fordel v helårskørsel, alpe kørsel og hva har vi.. smiley

Blot to indspark til al det gode der er sagt..
    På Evans vejledningen gør de et stort nummer ud af man skal sikre der intet vand overhovedet må være tilbage efter gennemspuling.. smiley

Jeg flåede alle køle slanger af blokken og satte konens føntørre på medium varme og til indgangsslangen - og lod det ligge i 3 timer..

Gentog det i en time gennem kølerelementet
    virkede super godt - har ikke haft problemer skiftet væske eller noget siden 10..

OG blot husk lortet er mere brændbart end benzin så det tillades ikke v trackdays eller anden bane kørsel.. smiley

smiley

• #15   13. feb 2016 Nårh.. Sorry
    Opdager lige I taler og gammeldavs køler væske m 50% vand tilsætning..

Nå - men så Kan jeg blot anbefale at skifte til kølervæske uden vand.. smiley
    smiley

• #16   14. feb 2016 har ellers altid kørt med standard 50/50 og aldrig haft problemer, ej heller på track days smiley

• #17   14. feb 2016 Elias. der er heller intet problem med det man blander med vand. der er bare flere fordele ved Evans.
    her kan du læse lidt http://www.evanscoolants.dk/dk/technical/ingen-vand---ingen-erosion/47 smiley

• #18   14. feb 2016 Ja der findes på meget fancy pancy for at lokke folks penge op ad pungen. Hvor mange motorer, der har kørt med korrekt blandet kølevæske, er tæret op.

• #20   14. feb 2016 ingen herinde siger motorerne tærer op smiley
    jeg kan godt se hvor du vil hen, men igen kan jeg også se fordelene ved ikke at bruge vand.
    det skal siges jeg selv kører med kølervæske blandet med vand smiley

• #21   14. feb 2016 Hmm..
    Skal heller ikke forherlige - eller noget.. smiley
    Men for en pendler og tourings-nød som mig er det bare lækkert ikke at skulle tænke på køler væske overhovedet samt

- væsken udvider sig ikke, der skal aldrig toppes op, uanset fuldlastet bjergkørsel eller timevis motorvejskørsel gennem midt Spanien i 35c' varme smiley
    - væsken er ensartet kølende, vandet er jo det der køler din motor - ikke "kølervædsken" der er dårligt kølende og man har kun 50% vand i motoren.
    - væsken har en meget lav viskositet så den drøner gennem motoren, slider ikke på kanaler og trækker mindre kraft fra "vand"pumpen.
    - væsken er inaktiv så det er ligemeget om du har zinkrør på begge sider af din kobber køler.. smiley smiley smiley
    - det kan ikke koge, temp kører altid op til 78c' og ligger konstant der, - så det udvider sig ikke og belaster slanger og samlinger. (Jeg er af den overbevisning motoren har godt af en konstant arbejdstemperatur, at all times.. smiley
    - de få gange jeg har haft brug for at tappe væske af, har jeg kunne hælde det retur i maskinen, fint og rent..

Det virker for mig, - en ting mindre at bekymre sig om.. Yes smiley smiley
    Men vi er enige om at for en MC der sæsonkører, uden de store udsving i temp. Og højde forhold, har det mindre betydning.. smiley

MEN som nævnt noget brændbart stads, som nævnt ikke godkendt til trackdays..
    Jeg er dog på køre og/eller swinger kurser en gang i mellem, - og der har de sagt ok til at køre med det ved check in.. smiley
    smiley

• #22   14. feb 2016 giver ikke fem flade for evans...de bruger ingen steder på hjemmesiden noget som helst videnskabelig evidens korrekt for at forklare hvad der skulle være af egentlige fordele ved den vandfrie kølervæske...
    Er deres propylenglycol elektrisk ledende og i hvilken grad?
    Hvad er varmeudvidelseskoefficienten?
    Hvilken specifik varmekapacitet har det osv... osv...
    For mig at se, så er der to fordele ved deres væske
    1: mindre giftigt ved indtagelse
    2: mindre risiko for stødkogning ved pludselig lækage på køleranlægget
    har man problemer med sin motors køleanlæg, så er fejlen ikke det kølemiddel den er designet til at køre med og derfor er det ulogisk at starte med at skifte det ud.
    btw. til banekørsel er vand det eneste rigtige evt. med tilsat additiv mod korrosion (water wetter etc...) men mange tror fejlagtig også at de midler giver bedre køling, men deres varmekapacitet er bare ikke bedre end vand, hvorfor det er noget vås i mine øjne...vil gerne tro på mirakelmidlerne, men så skal de lave ordentlige videnskabelige resultater, ikke salgs-gas!

• #23   14. feb 2016 He..he..
    Så grumpy behøver du ikke være så'rn herlig dag.. smiley

Dette link fulgte m købet i sin tid.. smiley
    http://www.norosion.com/evanstest.htm

Jeg forherliger det slet ikke!
    Siger blot det virker for mig smiley

Ser lige de har udviklet en ny type der ikke er brændbar og nu bio-nedbrydelig!
    ærgerligt det ikke var udviklet dengang jeg købte smiley
    NÅ - det må komme på den næste bike smiley

http://www.ebay.co.uk/itm/Evans-Power-Cool-180-Waterless-Engine-Coolant-5-Litres-Prep-Fluid-5-Litres-/361306738202?hash=item541f8f4e1a:g:TYkAAOSwstxVZYYP

Ja - udviklingen kan vi ikke holde tilbage.. smiley
    smiley

• #24   14. feb 2016 ha ha, sorry, godt ord igen!

Det var ikke meningen det skulle komme ud som sådan et surt opstød, tror bare det er PMS og min mening er jo også ligegyldig hvis bare det virker for dig!
    jeg synes bare generelt der sælges for meget vidundermiddel som savner saglig argumentation smiley

• #25   14. feb 2016 Vidste godt det ikke var dig.. smiley
    Surt når den langhårede har pms.. Men det gør dig stærkere min ven..!

Og Vi kan ikke være mere enig - men jeg har vitterlig ikke skænket kølervædsken en tanke i 5 år..
    Så det er ikke for at være pop-smart og nede mæ de fede..
    smiley

Kommentér på:
1,2

Annonce