2.118 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Køre langt på gammel kværn Køre langt på gammel kværn

Hej.
Påtænker at køre ned og besøge mine forældre i Kroatien når vi når til sommeren.

Det betinger selfølgelig at min Suzuki GS500E køre problemfrit op til turen.

Er det en helt tosset ide at køre 17000km plus/minus på en 20 år gammel GS500E i mere eller mindre et træk?

Den vil blive tilmeldt vejhjælp i europa, og vil nok kun have 4 - 5 tusinde til uforudsette ting som motor haveri.

Ville i turde?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.
  • Sette opp beslag til gardin 1.800 kr.
  • Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køre langt på gammel kværn
  • #1   27. feb 2016 Hvis den er serviceret ordentligt, så ville jeg ikke have nogen betænkeligheder ved det.
    Send den evt på værksted hvor de kan tage en kompressionstest og afbalancere karburatorne. Så har du en ide om hvor god stand den er i.

• #4   27. feb 2016 Skal nævnes at den lige er blevet serviceret da den kom i mit ejerskab med nyt olie og filtre, Bremseskiver og klodser, renoveret forgaffel, Kædekit, nye dæk, Bell ad kur. Bremselsange.
    Alt selvgjort.

Men tidligere historik kender jeg ikke.

Højvang
    Skal det tydes som en useriøs indspark til emnet?

• #5   27. feb 2016 Det burde ikke være et problem, men nok en god ide at have lidt olie med, og holde øje med forbruget. Men hvordan får du dog den tur til at blive 17.000 km??? Har du planlagt store omveje, og så ellers køre i zig-zag ?? smiley smiley

• #6   27. feb 2016 og så skal vi altid have 4 tændrør og en tændrørsnøgle med når vi køre gamle maskiner.. smiley

• #7   27. feb 2016 Haha mente selfølgelig 1700 km smiley

Ja, der kommer det mest gængse værktøj med og ting som en slat olie osv smiley

• #8   27. feb 2016 hold pauser og øje med den , lad være med at pine den . og skulle alt gå galt ,så har du jo sikret dig ,og tegnet vejhjælp , du skal nyde din tur ,og finde vejene væk fra motorvejen ,og glæde dig , det er eventyr smiley

• #9   27. feb 2016 Det burde den snildt ku ku.. smiley det er jo en enkel og solid maskine..!!
    Kører du via Moskva og Istanbul ..? Siden du vil køre så langt.. smiley
    Men det giver sig selv.. Og jeg skal ikke gennemgå hele min Tour pakke checkliste - så blot..:
    Det alm service stuff + godt at kunne stramme kæde korrekt på støttefod m fuld oppakning (nemmere selvfølgelig hvis du har center støtte fod smiley )
    - ha en lille nød pakke under sædet m ekstra sikring, safety vest (skal du ha i Tyskland)
    - jeg er sikkert skør (kan se konen nikker i den anden ende af fiflaen smiley )men mit ritual inden jeg kører ud af indkørslen på langtur, er at lægge den oppakkede MC ned (på et par tykke flamingo plader) og øver mig i at rejse hende igen med et snup tag.. smiley
    Det er sikkert ikke et problem for dig at rejse den op, men det giver en god fornemmelse at man kan det og lige ved hvordan osv.. Hvis og hvis.. Osv..!
    ( du ved - det m ryggen til dyret - ned i knæ og skubbe røven ind under så godt man kan og løft.. Easy piecy smiley )
    NÅ du har sikkert styr på det - ha en god tur.. smiley smiley
    smiley

• #10   27. feb 2016 #9 Med det ritual må jeg sgu nok holde med konen smiley smiley

• #11   27. feb 2016 Hende kan jeg godt rejse hvis hun vælter.. smiley

• #12   27. feb 2016 Det lyder jo ikke som om der er nogen ben i det! smiley tak for svarene!

Løfte en væltet MC har jeg heldigvis øvet mig i, snød dog lidt da vi var 2personer til at få den på rette igen, fortrækker dog at stoppe med at øve mig mere på den del.

profilbillede
  • #13   27. feb 2016 du havde også glemt flamingoplader ,kan jeg se smiley den kunne næsten ikke falde mere uheldigt .

• #14   27. feb 2016 Orv.. smiley
    Worst case.. Håber ingen kom til skade..!

• #15   27. feb 2016 Det er da også lidt overdrevet, ligefrem at vende den på hovedet bare for at øve sig smiley Jeg så godt dit indlæg om det lille uheld ;( håber ikke at der skete for meget?

• #16   27. feb 2016 Hej
    Nej der skete ikke noget. Bolten ved baghjulet han fast i kanten på mc liften så bagpartiet og tank ikke kyssede betonen, og at den heller ikke efterfølgende væltede. Foran tog Framen til fuldkåben faldet, så eneste der skete var at den blev bøjet og gav et hak på speedometeret som ses på dette billed. Ellers skete ikke noget, end ikke en rids på cyklen.

Så mig og cyklen kom os hurtig over choket, men var godt nok trist da den lagde sig til at sove på hovedet... smiley

profilbillede
  • #17   27. feb 2016 Gå ind på youtube og tjek c90adventures , så får du svaret . Og det er en 90 cc fra 80èrne . Han har bla. kørt fra Malaysia til England ( 4500 miles ) .

• #18   27. feb 2016 Det kan den sagtens! Bare hver super opmærksom på olieforbruget, som kan ændre sig ved anderledes kørsel (f.eks. langkørsel), det er GS500'erne særligt slemme til smiley

• #19   28. feb 2016 Især fordi du har fuldkåbe på, er det med olieforbruget vigtigt at holde øje med.
    Har gennem mine knap 18 år i MC livet, stødt på flere af kammeraters GS'ere som brugte olie. Nogle få opdagede det først da skaden var sket.

• #20   28. feb 2016 Jeg er på ingen måde suzuki fan, men generelt så er alle de japanske 2 cyl i den klasse ekstrem pålidelige

• #21   28. feb 2016 Min er fra 1990 og den har da været i Italien m.m
    så tag du bare afsted, husk at checke til sliddele og olie undervejs smiley

• #22   28. feb 2016 Jeg ville tjekke ventiler inden sådan en tur..

• #23   28. feb 2016 Jeg ville checke dæk smiley

• #24   28. feb 2016 Et lappe kit, enten i form af slime (grønt fiber forstærket snask - min favorit) eller snotklatter (kit fåes i biltema og tante Hansen.

Samt en håndfuld Co2 patroner + regulator. Det fylder ikke alverden og alt andet lige en del hurtigere end at skulle vente på vejhjælp.

Et let udvalg af værktøj er heller ikke dumt. Det kunne være det originale sæt plus et ordentligt multitool men indbygget tang.

Desuden ville jeg nok overveje at montere nye pærer, det er ofte overset ved service og træls at skifte på en tankstation i regnvejr om natten....

Hvis ikke du er vant til at køre mange km på din cykel, kunne det måske være en god idé at investere i en gel sidepude.

Go tur, det skal nok blive en succes.

Husk at undgå motorvejene ned gennem Europa, det er dødssygt på mc!

• #25   28. feb 2016 Nye dæk er absolut at foretrække. Michelin pilot activ skulle være et rigtig godt valg til gs'eren.

• #26   28. feb 2016 Håber du får en rigtig god tur. Personligt ser jeg det som en fordel at køretøjet ikke er helt nyt. Hvis det skulle ske noget så er det altså nemmere at finde god hjælp til de lidt ældre maskiner.

Prøv evt at se disse albums:
    http://www.motorcykelgalleri.dk/fotoalbum/diverse-mc/29564-marokko_2014
    http://www.motorcykelgalleri.dk/fotoalbum/diverse-mc/32498-norge_2015___grusvej_og_sjov_i_fjeldet

Er helt sikker på at Alex og Allan har haft nogle rigtig gode ture.

• #27   28. feb 2016 Faldt lige over denne super rejse beskrivelse på en gs'er - smiley smiley
    Ingen tvivl om de har hygget sig, - det er fantastisk han slutter af med at opremse - hvad han IKKE vil gøre på sin næste tur smiley
    He..he..
    Super billede med to mand, telt på langs af styret, kæmpe tanktaske, og en fuld pakket vandrerygsæk på bagsæde passageren!! smiley
    Klassisk Brumbasse koncept..
    Der er ingen der har fortalt dem man ikke kan..
    SÅ de gør det bare.. Sådan - det skal vi have noget mere af.. smiley smiley

http://gstwins.com/gsboard/index.php?topic=44123.0

NÅ ha' en god Tour - det bliver sjovt smiley
    smiley

• #29   28. feb 2016 Jeg er enig.. man kan sagtens køre til udlandet på gamle cykler..

få luft i dækkene og tjekket olien også er det bare afsted smiley

• #30   2. mar 2016 Hold da op smiley Jeg tør slet ikke tænke på hvad folk ville gøre på endnu længere ture.

Manden skal køre 1700 km og så skal han have stillet ventiler, købt nye dæk, ligge cyklen ned i gårdspladsen for at rejse den op og have skiftet alle pærer? smiley

Tjek olie, dæktryk og kæde! Afsted det gik smiley

• #31   2. mar 2016 Jeg tror det springende punkt er her at det er en nyindkøbt cykel det drejer sig om.

• #32   3. mar 2016 Jeg kører 11-12.000 km om året i betydeligt mere krævende områder (Kaukasus, Tyrkiet, Rusland og Ukraine) på min gamle GSX1100 fra '87.

En GS500 er en god og driftssikker maskine (har selv haft én) - så hvis den bare er serviceret ordentligt... som andre også skriver... så skulle det være ganske og aldeles okay efter min mening. c",)
    (Pudsigt nok var én af de eneste udlandsture på min GS500 også til Kroatien).

• #33   3. mar 2016 Hvordan kan du forresten nå op på 17.000 km på en tur til Kroatien? Kører du via Sibirien eller sådan noget? c".=

• Søren B
    Søren B Tilmeldt:
    dec 2008

Følger: 2 Svar: 14
    #34   3. mar 2016 Bare se at komme afsted. Vær åben og får du problemer, så være ikke bange for at spørge om hjælp. Har selv kørt til Grækenland gennem det gamle Jugoslavien en del gange i 70-80'erne (blev forsøgt overfaldet en gang i det sydlige jugo, men der går en rundt med et kæmpe ar i hovedet efter at blive nikket en skalle af en styrthjelm med åbent visir) smiley Forøvrigt kørte min ex kæreste derned på sin CB 350 Four uden problemer overhovedet. Den var allerede gammel dengang, den fik kun smurt kæde og efterfyldt olie. Min XS yamaha havde af gode grunde, ikke det problem :). Har været der mange gange siden både på mc og i bil. Har bla camperet i 90 og kunne høre de skød om natten, knap så sjov smiley men ingen ballade hvor vi var.

Kommentér på:
Køre langt på gammel kværn

Annonce