{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.797 visninger | Oprettet:

Dennis L
Dennis L
Tilmeldt:
12. apr 2016
Følger: 13 Emner: 4 Svar: 4

Ny motor på mc. {{forumTopicSubject}}

Jeg er ejer af en gammel xv 750 se.
Ku godt tænke mig at skifte motoren ud med noget der køre lidt bedre. Efter at ha undersøgt det på skat.dk. og tidligere emner her på MCG. er jeg stadig ikke blevet klogere da jeg ikke synes de svar der står er nøjagtige nok.
Skifter jeg til en større motor. med omtrent samme hk (under 20%) men større ccm. Er det så lovligt? På skat står der ikke noget om ccm. Der fokuseres der kun på hk. beskrevet som effekt. Nu har jeg søgt og søgt. er der nogen der kan komme med et nøjagtigt svar? Der er så mange meninger og holdninger. alt skal være inden for lovens rammer.
Er klar over det skal være en lignende motor der kommer på og det er også planen. Har tænkt på en 1000ccm eller en 1100 ccm som har omtrent samme hk. og som uden det store besvær passer over på.. Dog skal der skiftes ledningsnet.. Men det en helt anden snak.. SZpørgsmålet enkelt og lige til.. Er det lovligt? smid gerne link eller andet hvis i har noget.

Tak smiley
Dennis


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny motor på mc.
  • #1   29. okt 2016 hvis man holder sig under de 20% og motoren passer i uden at man skal skære eller forlænge motorophæng så man beholder den originale vægtfordeling burde det ikke være noget problem

  • #2   29. okt 2016 for at få det helt rigtige svar så kan du skrive til Skats motorafdeling og få et svar med en skriftlig begrundelse.. så slipper du for en masse meninger fra folk der ikke ved eller bare tror.. smiley

  • #4   30. okt 2016 ja, og du kan også gøre det over uden det bliver opdaget.. (så længe du ikke smider en kæmpe turbo på)... men hvordan du vil få 20 % mere ud af din mc uden at forøge CC, kunne jeg godt tænke mig at se. Så skulle det være en iforvejen droslet motor fra fabrikken som min mc ex. hvor man propper andre knaster i.

  • Dennis L
    Dennis L Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 13 Emner: 4 Svar: 4
    #6   30. okt 2016 Men når jeg læser på skat. så star der ikke noget om cc. der star der kun hk. det er der min forviring starter. Det fint nok den skal til syn. Det ikke noget problem. den går lige igennem. Men skifter jeg til en større cc som har omtrent same hk som den der sidder på nu. burde den så stadig ikke bare gå igennem syn? også selv om cc er mere end de 20 % (der star intet om cc på skats hjemmeside) Den har jo under 20 % flere hk. men jeg må kontakte skat I stedet.. så der er klare linier.
    Tak for jeres svar.

    Dennis


  • #7   31. okt 2016 når du har fået svar fra skat, så skriv gerne svaret herinde smiley

  • #8   31. okt 2016 Husk, at SKAT og trafikstyrelsen er to forskellige ting.

    Trafikstyrelsen siger, at sætte du en motor på fra samme fabrikant, men anden model, skal du kunne dokumentere at fabrikanten har godkendt ombytningen.

    Allerede der, plejer projekterne at strande, hvis de skal være HELT lovlige..


  • #9   31. okt 2016 Simon H
    gælder det også i tilfælde under 20% effektforøgelse ?
    kan sgu ikke gennemskue alle de regler der af og til er lavet for at "regelopfindere" stadig har et job smiley

    men en dataerklæring på at projektet er egnet til godkendelse kan man få lavet på de fleste køretøjer (bla skyline r34 der ellers ikke kan godkendes da den mangler en EUgodkendelse) , dog kan det koste lidt bananer alt efter hvor voldsomt man går til værks


  • #10   31. okt 2016 Jfr SKAD:
    ...
    Enhver udskiftning af motordele/motor som påvirker forbrændingen anses som konstruktiv ændring og skal dokumenteres og godkendes.f.eks cyl., topstykke karburator eller indsprøjtningssystem og manifold mm.
    Anvendes en motor fra samme mærke, men anden model, så skal dette synes, hvor motorcykelproducenten godkender dette.
    Neddrosling af motor til under 20 % er ikke tilladt!!!


  • #11   31. okt 2016 Der er to vigtige ting at tage hensyn til:

    1. Maksimalt 20% i effektforøgelse når vi snakker tuning. Og så må du vel at mærke ikke ændre på den grundlæggende motorkonstruktion.

    2. Den motor du ligger i dit stel, skal være typegodkendt til stellet/køretøjet. Det giver som oftest bedst mening på biler, hvor den samme modelserie godt kan være bygget med samme motor men i f.eks en 105, 130 og 170hk udgave (bare for at komme med et eksempel).

    Altså hvis 105hk køretøjet er teknisk identisk med 170hk modellen (foruden motoren med større effekt), så må man lovligt bygge 170hk motoren over på 105hk modellen. Og så det efterfølgende faktisk de 170hk hvorfra man regner +20% oveni, da denne nu danner grundlag for beregningen.

    Igen kun såfremt at 105 og 170 modellerne er teknisk identiske.

    ...Det er en jungle uden lige! og desværre tror jeg ikke det kan lade sig gøre med en mc, andet end at du self. kan forøge effekten på din nuværende motor med +20%.

    Og det er effekten men regner de 20% i - ikke ccm!


  • #12   1. nov 2016 Ahva siger du Milling?
    Må jeg bytte modellens mindste motor ud med den største? Også selvom jeg så overstiger 20% reglen?



  • #13   1. nov 2016 Gert , bemærk lige disse linier
    Igen kun såfremt at 105 og 170 modellerne er teknisk identiske.
    og
    og desværre tror jeg ikke det kan lade sig gøre med en mc


  • #14   1. nov 2016 Der er jeg sgu ikke helt enig i måden at tolke det på.
    For forøger du effekten. Så er det jo en forøgelse af den nuværende effekt, som jo så er den der er udgangspunktet for beregningen af de 20% max forøgelse?
    Så uanset hvor identiske dine motorer måtte være, så er der vel ikke mulighed for mere 21 hk mere i din 105 hk som er dit udgangspunkt?
    Jeg tror heller ikke det lader sig gøre på mc. Men nu syntes jeg lige vi skal snakke det her eksempel igenem.
    For jeg har nemlig købt en gammel bil, så emnet er interessant nok smiley


  • Dennis L
    Dennis L Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 13 Emner: 4 Svar: 4
    #15   3. nov 2016 Motoren er stort set den same. bare større cc.
    Så kommer regler om ombygning så I spil.
    Men jeg er ret sikker på at jeg godt kan få en godkendelse på et motoren må side I det stel jeg har.
    Spørgsmålet er om jeg skal betale ny afgift da cc er større end de 750cc selv om hk er under de 20 %
    Det der fanger mig er dette som SKAD skriver:
    "Anvendes en motor fra samme mærke, men anden model, så skal dette synes, hvor motorcykelproducenten godkender dette. "

    Så som jeg forstår det. Får jeg godkendt at motoren må side I mit stel.. Så er det lige ud af landevejen?




  • #16   4. nov 2016 Jep...problemet er bare, at producenten som oftes siger nej... det er den nemme løsning fra deres side, så hæfter de ikke for noget.

    Gert.

    Hvis vi snakker om to helt identiske biler (undervogn, bremser osv. osv, osv.), hvor den ene har 105hk motor og den anden 130hk.

    Så kan man bytte motoren ud med den større og efterfølgende smide +20% oveni.

    Grunden til at du kan/må det, er fordi at eftersom 130hk til at starte med må få +20% oveni, så må du også med din nu ombyggede da de to jo er teknisk identiske. Du har jo to ''ens'' biler med 130hk motor, derfor må der også smides +20% oveni i begge.

    De ville jo ikke give mening at den ene kunne godkendes med +20%, og den anden ikke kan - når bilerne jo er teknisk ens.


  • #17   4. nov 2016 Fra Bilmagasinets ''store guide til motortuning''

    ''Vedr. c):
    Sammenligning med en anden variant af bilmodellen er i praksis det, som oftest kan lade sig gøre. Men det er jo kun et princip, som kan anvendes, hvis man ikke tuner på den største variant af en bil!

    Et eksempel kunne være en BMW 320i E36 med 150 hk, som man tuner på. Her findes en 325i med samme teknik (bremser m.v.) og 192 hk. Du kan så tune på din 320i op til 192 hk, ja endda til 192 hk + 20%, altså 230,4 hk.

    Ved synet skal du medbringe tilstrækkelig dokumentation til, at synsvirksomheden bliver overbevist om, at der ikke er nogen betydende tekniske forskelle på undervognen (inkl. bremser) på en 320i og en 325i. Det kan enten være i form af et brev, som er skrevet af bilens officielle importør, eller i form af relevante kopier af reservedelsoversigten''


    Artiklen: http://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/den-store-guide-til-motortuning-47206


  • #18   4. nov 2016 Lige et indskud... du må gerne putte den stærkere motor i bilen / mc men du slipper ikke for at den skifter identitet og bliver et dyrere køretøj f. eks prisforskellen mellem en 320 og en 325 .. og pga. identitet ændringen da bilen i dette tilfælde går fra at være en 320 til at være en 325 skal der så betales ny afgift af...
    der er jo 2 sider af sagen.. den ene er hvad du må ændre lovligt .. det andet er hvad du skal betsle for.. jeg smed en 2liters v6 motor i en 1600 4cyl ford capri der er ens med den større model med bremser og det hele .. ændringen blev godtaget og var lovlig.. men måtte alligevel betale ny afgift på den der heldigvis var mild.. pga. alderen


  • #19   4. nov 2016 Det er rigtig nok. At det er lovligt er ikke ensbetydende med at det er afgiftsfrit, og så godt er jeg heller ikke inde i sagerne.

    Men holder man sig under de +20%, og det er en lovlig opgradering, så er der ikke noget at komme efter hverken med lovgivning eller afgifter.


  • #20   4. nov 2016 jeps... man må frit tune op til 20% smiley

  • #21   5. nov 2016 Ja jeg havde så forstået det som, at en effekt forøgelse på 20 % blev regnet ud fra den motor der var på bilens reg-attest.
    Og uanset hvordan du forøgede den motor effekt, enten med en større motor eller tuning, så var grænsen 20% af den på reg-attesten viste effekt?


  • #22   5. nov 2016 sådan var det før i tiden...det der er super tricky er at skat ikke længere påpeger effektforøgelse i kubik men kun i hk... men er temmelig sikker på at reglerne stadig gælder...


  • #23   5. nov 2016 Okay,
    Så min trætte gamle 1,6 golf 2 motor med eftermonteret indsprøjtning, kan jeg sagtens bytte ud med en mere frisk 1.8 16v ?
    Det er vist først ved G60 modellen at der bliver opgraderet bremser og undervogn.


  • #24   5. nov 2016 1.8 16v har samme bagbremser som G60 som jeg lige husker det

  • #25   5. nov 2016 Ja det er her det rigtig bliver teknisk smiley for en ting er hvordan det fungere på papiret, noget andet er at føre det ud i praksis.

    I sidste ende skal det jo stadig synes når du har byttet om, så det er ikke en dum ide at rådføre sig med sin synsmand.. og helst en af dem der har styr på sagerne, hvis det skal være efter bogen.


  • #26   5. nov 2016 Det med synsmanden er på plads....

  • Dennis L
    Dennis L Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 13 Emner: 4 Svar: 4
    #27   5. nov 2016 Så har jeg lige snakket med en synsmand hos fdm. Angående større motor i min mc, er det ikke noget problem at få det synet. Når det kommer til afgift og skat. Så har jeg lige fået følgende svar:

    Tak for din henvendelse. Hellere spørge og være sikker. Vi forholder os udelukkende til HK og ikke til CCM.
    Dvs. så længe du holder dig under de 20% i effekt forøgelse og ikke foretager større konstruktive ændringer
    på køretøjet - så skal der ikke betales yderligere afgift.

    Så jeg har mit svar.. er der andre ombygninger som er konstruktive, skal der være 12 måneder imellem hvis man vil undgå identitets tab og derved skulle betale ny reg. afgift. Det vil blive betragtet som løbende vedligeholdelse hvis der er de 12 mdr imellem. det er ejers egen ansvar at dokumentere dato for disse ombygninger hvis man ender med at skulle igennem møllen.


  • #28   5. nov 2016 Snakkede han så noget om, hvorvidt at motorskifte til en anden og større model er en ''større konstruktiv ændring''.

    Det er for mig at se der du strander lige nu smiley smiley


  • Dennis L
    Dennis L Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 13 Emner: 4 Svar: 4
    #29   7. nov 2016 Det er jo en konstruktiv ændring at skifte motor. Men det vil ikke koste noget i afgift at gøre det da den ikke overstiger de 20 % i effekt.
    på skat står det ret klart :


    Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. Hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi. Beregningsgrundlaget for udregning af effektforøgelsen er begge motorers effekt som nye. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt, der skal bruges.

    Så spørger jeg så. er der noget jeg er gået glip af? i mit tilfælde skal jeg så vente et år med at sætte motoren på da jeg har sat fremflytter sæt på min under min lille ombygning. det hele hænger jo sammen og kan godt blive ret teknisk, og man kan nemt lave fejl man kommer til at bøde for.

    ombygning:
    Der skelnes mellem almindelig løbende vedligeholdelse og den om- og genopbygning, der sker i én omgang.

    De reservedele, der er udskiftet, kan godt være de samme i begge tilfælde, men hvis en større samlet genopbygning er sket på én gang, kan der være tale om et afgiftsmæssigt identitetstab, der udløser ny afgiftsbetaling, modsat den løbende vedligeholdelse, der ikke udløser afgiftsbetaling.

    Mange motorcykler ombygges hen ad vejen i vidt omfang. En ny forgaffel det ene år, en ny motor (under 20 pct. effektforøgelse) det andet år, og en ændring fra kædetræk til remtræk det tredje år. Sådanne ændringer falder ind under lovens fritagelsesbestemmelser for almindelige løbende vedligeholdelse. Hvis ændringerne blev foretaget på én gang, ville det blive betragtet som afgiftsmæssigt identitetstab, hvorefter der skal betales ny registreringsafgift.

    Ved ombygninger foretaget på én gang forstås ombygninger, der er foretaget inden for samme år (12 efter hinanden følgende måneder).

    Det er således afgørende i relation til spørgsmålet om identitetstab eller ej, at det kan dokumenteres/sandsynliggøres, at der er tale om, at ombygningen er foretaget over et længere tidsrum. Dokumentationen kan eksempelvis bestå i fakturaer på indkøb af reservedele eller værkstedregninger i tilknytning til ombygningerne, eller i form af billeddokumentation for en trinvis ombygning over nogle år. Det er ejeren af motorcyklen, der har denne forpligtelse til at kunne dokumentere ombygningen, og at ombygningen er foretaget over et længere tidsrum.

    Opmærksomheden henledes på, at de nævnte afgiftsfri ombygninger af motorcykler kan indebære, at motorcyklen skal gennemgå et nyt syn, inden den tages i brug efter ombygningen.


Kommentér på:
Ny motor på mc.

Annonce