2.998 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 46 Svar

At overhale? At overhale?

Hey

Sad lige og snakkede med en kammerat om noget lign.
Og kom så til at tænke på, både hvad reglerne siger om det og hvad i forskellige gør?

Hvordan er det det er ed fx. i morgen trafikken når man holder i de der lange køer hvor alle biler bare snegler sig frem.
Må man på mc så gerne overhale bilerne såen stille og rolig hvis man lige kan snige sig uden om uden at krydse midten linjen (Hvis den fx. er fuld optrukket)?
Og op til en lyskryds er der jo tit også masser af plads i midter striben hvis der er to vejbaner, hvor en mc så nemt lige kan hopper foran i køen? smiley

Nogen der lige kan forklare mig hvordan det er med disse ting hvis politet ser en, og hvad i fx. selv gør? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • rengøring 1.000 kr.
  • Montering af skab 1.560 kr.
  • Handyman: lampe og gardin opsætning 800 kr.
  • Fejlsøgning ovn - relæ slår fra 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At overhale?
  • #1   25. feb 2007 Et køretøj i bredden pr vognbane.

• #2   25. feb 2007 Hvis man kan gøre det uden at lave hasaderede overhalinger, eller uden at overskride fuldoptrukne linier kan jeg ikke se der skulle være noget galt i det.

• #3   25. feb 2007 Jesper J: Nej, men lovens lange arm kan godt se der er noget galt med det.

• #5   25. feb 2007 Ved dobbeltoptrukne linier på f.ek.s landevej, må du gerne overhale i samme vognbane. Forudsat, sellvfølgelig, at pladsen er til det.

• #6   25. feb 2007 Der kan deles MANGE bøder ud for at overhale i samme vognbane. Også mange flere end der allerede gør.
    Tag f.eks vejen fra Ødum til Thrige ved Århus. På det meste af dette stræk har vognbanerne dobbelt bredde, og man kan sagtens overhale i samme vognbane uden at mase nogen, men det må man bare ikke. Jeg kan i de tilfælde ikke rigtig se ideen med at lave de vognbaner i dobb. bredde, hvis man ikke må gøre nytte af dem. Så var det SQ da smartere at dele dem op så der kunn blive overhalningsbane i stedet for, så det kan gøres lovligt.

FOR OVERHALE DET SKAL MAN FANME ! ;o)

• #7   25. feb 2007 Så længe der ikke overskrides linier er det tilladt,,,

• #9   25. feb 2007 Fedt link Ernst, tak for det smiley

Hvorfor skal der også være så mange regler i DK om sådan noget? Det sq være som i udlandet. Vil man køre i midten for at komme hurtigere frem på mc, sq man ha lov til det smiley

• #10   25. feb 2007 Læste det kun hurtigt, men konklusionen var at man godt må køre forbi holdende eller langtsomt kørene biler i kø dannelse, så længe man ikke overskrider den stiplede ??

• #11   25. feb 2007 to køretøjer må godt passere hianden hvis der er plads til dem begge, i deres vejbane fik jeg at vide dengang jeg tog kortet

• #12   25. feb 2007 ja, jeg mener også at man gerne må overhale i samme vognbane hvis der er plads til det, med mindre der, samtidig med optrukket spærrelinie, er skiltet med overhaling forbudt. så mås man ikke smiley

• #13   25. feb 2007 Der er et helt rigtigt svar i dette:

Et motorkøretøj pr.vognbane!!!!

Man må altså ikke. Det med at overhale uden at overskride dobbelt optrukne linier er noget man må, hvis der er to vognbaner. Disse defineres af vejens bredde - ikke af om de er malet op eller ej.

Forbikørsel er når trafikken fremføres i flere tætte rækker. Så må man køre højre om, men stadig kun med et motorkøretøj i hver vognbane.

Så ved jeg godt, at der ofte ses gennem fingere med at MC-er kører imellem to rækker. Gør det også selv ved lave hastigheder!

• #14   25. feb 2007 knud: Har du et link til hvor det står evt, ikk at jeg ikk tager dit ord for gode varer, jeg er bar sikker på, at da jeg tog kørekort, sagde kørelæreren at det er ok, medmindre der er skiltet som jeg skrev. Det drejer sig om en landevej der er meget bred.
    Kan selvfølgelig godt være kørelæreren der er galt på den..

• #15   25. feb 2007 hmm har lige prøvet at læse det link fra dmc.. synes sku det er lidt svært at blive klog på..

• #16   25. feb 2007 Kylle, jeg er også rimelig sikker på at min kørelære sagde at man godt må overhale hvis der er plads til det.

• #17   25. feb 2007 Jeg er igang med teori undervisningen, og vi havde om dette emne sidste gang...

Som knud siger: Du skal fylde som en bil, og gerne køre i midten af din vejbane hvis der ikke er olie, ellers på højre eller venstre side af midten af din vejbane.

Eks på overhaling på mc: Der køre en 45´er knallert foran dig og du skal overhale den, skal du - ifølge loven - overhale den som er det en bil. Altså med et vognbane skift. og så tilbage igen. Du skal holde 1 bils bredes afstand når du overhaler.
    Også når du eksempelvis holder ved et kryds, selvom der sagtens kan holde 2 mc´er ved siden af hinanden, så må du ikke, kun hvis den den der holde til højre for dig skal dreje til højre!, så kan den lige gå..

Det er ihvertifald det jeg fik at vide at min kørelærer og det jeg kunne finde i min teori bog =)

MvH
    Michael

• #18   25. feb 2007 Michael: Så må man ikke overhale en 45 knallert hvis der er fuldt optrukket spærrelinie? og man kan gøre det uden at overskride linien?

• #19   25. feb 2007 En 45´er knallert er rent teoretisk en bil, og skal derfor fylde som en, så nej. Umiddelbart vil jeg sige nej det må du ikke........ men rent praktisk - så havde jeg gjort det. Fordi det gør man jo.

Teori og praksis er noget lort rent kørekort mæssigt.

Mvh
    Michael

• #20   25. feb 2007 ok.. ja teori og praksis hænger sku ikk rigtig sammen altid.. gir jo ingen mening at man skal holde sig bagved og dermed lave monster kø.. det ville jo først få folk til at lave hasarderede overhalinger tror jeg..

• #21   25. feb 2007 Kan kun give dig ret kylle. Vi fik hevet et eksempel op til sidste teori time, når man køre ud af en 2 sporet vej, og der kommer en knallert 45´er, skal man trække over i den anden vejbane, og overhale, det ville man score point på til en køreprøve.. Derfor jeg kunne huske det ;D

MvH
    Michael

• #22   25. feb 2007 Jeg er også rimelig sikker på jeg fik en fejl i teoriundervisningen, for at sige ja til at overhale i en sådan situation. Svaret jeg fik var, selvom der er plads til motorcyklen skal det altid være plads svarende til en bil, før man må overhale.

• #23   25. feb 2007 Mig bekendt er det køretøjerned bredde der afgør hvor mange vognbaner der er, ikke nødvendigvis striberne på vejen og mig bekendt må man overhale hvis der er plads til at det kan ske med sikker afstand og uden gene.

Mig bekendt står der i færdselsloven at man skal holde sig så langt til højre på kørebanen som muligt så det med at fylde som en bil hvadenten man er MC eller knallert45 er et godt råd og ikke krævet ved lov.

mig bekendt skal man lade øvrig færdsel passere når det er muligt hvis man er langsommere kørende altså knallert45, traktorer, med påhæng osv om nødvendigt trække helt ind til siden når/hvis man danner kø eller der gives tegn til at andre vil overhale.

Om dette er rigtigt skal jeg ikke selv gøre mig til dommer ofr, det er sådan jeg har lært og forstået reglerne.
    Hvordan man giver tegn til at man vil overhale er mig en gåde da man ifølge teoriprøverne aldrig skal blinke eller bruge horn medmindre der er åbenlys risiko for fare ved ikke at gøre det,
    At det holder at påstå der var fare for at man ville foretage en hasarderet overhaling hvis ikke man snart kunne få plads til at overhale på pæn maner og derfor lå med hornet i bund og langt lys tvivler jeg på .... smiley

• #24   25. feb 2007 Man skal blinke med lyset når man overhaler en traktor - rent teoretisk.

Du skal holde til højre - rigtigt, men du skal samtidig holde afstand som en bil. alt andet er da uforsvareligt. - Hvis du blæser forbi en 45´er eks.

Men jeg spørger bare lige min kørelærer imorgen, skal på køreteknisk i 4 timer smiley - Det bliver fucking sjovt, men FUCKING koldt.

Mvh
    Michael

• #25   25. feb 2007 Man skal blinke med lyset når man overhaler en traktor - rent teoretisk.

Du skal holde til højre - rigtigt, men du skal samtidig holde afstand som en bil. alt andet er da uforsvareligt. - Hvis du blæser forbi en 45´er eks.

Men jeg spørger bare lige min kørelærer imorgen, skal på køreteknisk i 4 timer smiley - Det bliver fucking sjovt, men FUCKING koldt.

Mvh
    Michael

Ps. Man skal altid blinke ud, når du påbegynder en overhaling, og blinke ind når du trækker ind igen.

• #26   25. feb 2007 @Michael

"Ps. Man skal altid blinke ud, når du påbegynder en overhaling, og blinke ind når du trækker ind igen."

Ja det er blevet lovkrav på motorvej idag, ellers SKAL man kun hvis det kan være til vejledninge for den øvrige trafik, på mange mindre veje og veje med mange sideveje kan det være mere til skade end gavn og kan vildlede.

• #27   25. feb 2007 Det er jeg ikke helt enig i smiley

Men ser bare lige på det imorgen. Så følger jeg lige op med en tråd herinde.

MvH
    Michael

• #28   25. feb 2007 Hvem er KNUD..? Han er sku en klog mand... Jeg tilslutter mig fuldt og fast hans udsagn som skrevet i Michael M `s indlæg....
    Iøvrigt kan jeg mindes der for nogle måneder siden var en tråd med en mcìst der var blevet stoppet af en betjent for at køre op på en cykelsti og højre om en holdende kø af biler ifb. vejarbejde. Han fik for at køre op på cykelsti og for at overhale højre om ( det giver et klip )
    Så alt det med at man kender nogen som gør det og har set nogen gøre det osv og at man mener at havde hørt noget osv. det holder jo kun til det punkt hvor der enten sker et uheld eller man møder en betjent der ikke syntes det er sjovt, så må man jo betale ved kasse et og samtidig se glad ud...:-)
    Men ja der skal vel værre afsagt nogle domme i sådanne sager før det kan fastslåes 100%..
    Skriv lige her på MCG hvis i bliver dømt i en retsag så ved vi 100% hvad vi har at holde os til....

• #29   25. feb 2007 @Michael

Bare ok, brug gerne samme tråd, rart at have det samlet.

Jeg glemte også i første indlæg at tilføde at skilte 'overgår' hvad jeg ellers skrev og der således kan være overhaling forbudt trods fin bredde.

Yderligere ..
    "men du skal samtidig holde afstand som en bil."
    Hvordan definerer du det, på brede veje overhaler man naturligt med større afstand end på smalle ligesåvel som at man naturligt har større afstand til modkørende på en bred vej end på en smal. smiley

Jeg vil stadigvæk mene definitionen er at overhaling skal kunne ske uden fare og gene og at man derfor ikke ræser forbi med 80 hvis der ikke er rigeligt plads til det.

• #30   25. feb 2007 For lige at holde tådens egentlige spørgsmål og give Knud og Peter lidt ret.

Snakker vi om 'overhaling' indenom må man ikke med mindre der et tale om tæt trafik i kollonner hvor det som også skrevet kaldes en forbikørsel ikke en overhaling, ligeledes er det ikke en overhaling men forbikørsel at køre højre om en der blnker til venstre.

der er også et eller andet ved de kollonne kørsler om at din hastighedskal være bestemt af den/de foran kørende, jeg tror faktisk ikke man som den første i en kollonne må køre højre om den anden kollonne, men hvis ikke vi gør det går hele molevitten jo i stå for alvor. smiley

Mit bud til det oprindelige sprøgsmål er at man må IKKE liste sig op mellem flere kollonner af biler men vil mene at man er stødt på en der har en dårlig dag hvis man hører for det når det er sket med god plads og stor forsigtighed.

• #31   25. feb 2007 Hej
    Jeg kan ikke rigtig forstå, at der skal væves så meget frem og tilbage, når der tidligt i tråden er et glimrende link... I dette link refereres til de paragraffer i færdselsloven, som er relevante for spørgsmålet... Med en smule fortolkningsfrihed kan det jo så blive til lidt af hvert smiley Men min pointe er, at det må være loven vi skal forholde os til, og ikke hvad den enkelte af os måtte mene...

Til Michael: pas på, du ikke bliver forblændet af din kørelærer - kørelærere kan også tage fejl smiley Hvis der ikke kan henvises til en lov/bekendtgørelse, er det jo bare egen mening...

Gentager lige det glimrende link: (link fjernet)

• #32   25. feb 2007 Ja det link havde jeg overset i farten. smiley

Men jeg tror også at forfatteren her er ude på et sidespor eller forsøger at lokke os til en hasighedsbøde når der næsten nederst skrives "Kører trafikken ikke med nedsat hastighed, men med den maksimalt tilladte hastighed på stedet, må man kun passere andre trafikanter ved at foretage overhaling, ikke forbikørsel."

Man må ikke overskride hastighedsgrænserne og kan derfor ikke overhale nogen der kører med "maksimalt tilladte hastighed på stedet" uden at risikere en fartbøde og så er man jo ligevidt.

Men alt i alt et udemærket syn på sagen så jeg trækker også lige linket med hernedad igen. smiley

(link fjernet)

• #33   25. feb 2007 Tusind tak for responsen alle sammen smiley
    Så blev man da det klogere idag smiley

Forsæt endelig med argumenter etc. smiley

• #34   25. feb 2007 Knallert45 skal ikke fylde som en bil. En knallert er ifølge færdselsloven defineret som en motoriseret cykel, og en knallert45 er dermed en registreringspligtig motoriseret cykel.

En MC skal fylde som en bil, og der for må en mc ikke være ved siden af en bil i samme vejbane. Nogle veje er så bredde at de er 1 1/2 vognbredde, pg der må MC'en godt overhale.

/
    Jesper

• #35   25. feb 2007 Jesper:
    Når man refererer til en lov, skal man altså ha´ styr på, hvad man snakker om..!! Ellers må du nøjes med at kalde det din egen mening...
    Færdselslovens §2 6. Knallert:

to- eller trehjulet køretøj med en forbrændingsmotor med et slagvolumen på ikke over 50 cm3 eller med elmotor og med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 45 km i timen. Knallerter inddeles i stor knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på over 30 km i timen og lille knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km i timen.

• #36   25. feb 2007 Forskellen på teori og praksis

I teorien er teori og praksis det samme
    det er det ikke i praksis.

Jeg gør nogle gange det at jeg kører frem til et lyskryds som om jeg vil dreje hvis der ikke er nogen i den bane og den til ligeud er optaget. Når der så bliver gult/grønt "ombestemmer" jeg mig og kører ligeud.

• #37   25. feb 2007 Jesper P
    En Knallert 45 SKAL placeres på vejen som var det en bil, og den skal behandles som var det en bil.

Det med at overhale imellem 2 rækker biler i kø skal man passe på.
    Er der cykel sti så sluk og træk på den. Det giver klip at køre der.
    Kører du imellem bilerne så pas på. Overhaling højre om giver også klip.

• #38   25. feb 2007 Men Velo som der står i en af de paragraffer der, så er det ikke en overhaling men passering hvis bilerne holder stille i fx. et lyskryds, hvor ved det så er tilladt at smutte højre om.

Korrekt forstået af mig? smiley

• #39   25. feb 2007 Jeg har ikke nærlæst reglene synderligt. Jeg referer blot fra virkelige hændelser.

Det handler i bund og grund om held og den enkelte politimands humør.

• #40   26. feb 2007 Martin K...Super god holdning du der udviser. Det er klart IKKE LOVLIGT..! smiley
    Velo (Horsens) Øhhhhh hvor står det at det giver klip at køre på en cykelsti .?
    johnny S.. Du ser ud til at ha styr på paragrafferne..:-)
    Jesper (Lyngby) P... En Stor Registreringspligtig knallert skal føres på kørebanen som en mc......:-)
    Mvh PeterS

• #41   26. feb 2007 Peter.. Du besvare selv lidt dit eget spørgsmål til velo smiley
    "Velo (Horsens) Øhhhhh hvor står det at det giver klip at køre på en cykelsti .?"

"Jesper (Lyngby) P... En Stor Registreringspligtig knallert skal føres på kørebanen som en mc......:-)"

Ergo svare det til at køre en mc på cykelstien... =)

Mvh
    Michael

• #42   26. feb 2007 Peter S: håber da, at jeg har bare lidt styr på paragrafferne - jeg arbejder med det til daglig... Jeg er kørelærer - især til mc - og har den holdning, at men skal vide, hvad man snakker om, når det gælder regler... Her dur det ikke at gætte, eller tro at man ved noget... Er jeg det mindste i tvivl, slår jeg op i love eller bekendtgørelser...
    Og når jeg siger til Michael, at han ikke skal lade sig blænde af sin kørelærer, er det fordi, der også findes masser af tosser i denne branche (Knud kan være god nok) smiley
    En af problemerne er, at man ikke vedligeholder eller udbygger sin viden efter endt uddannelse - oplever det faktisk hele tiden... Jeg har været uddannet i over 9 år, men læser "regler" hver uge...

• #43   26. feb 2007 johnny S. Fint og særdelse god holdning , det er jo helt korrekt at tingene ændre sig og også færdselsloven og man har alligevel selv pligt til at sætte sig ind i nye regler og forordninger.:-)

• #44   26. feb 2007 Hr. betjent kan have super svært ved at aflevere bøden, når man køre mellem biler i kø. Den holder jeg mig til.
    Men jeg vinker gerne ;o)

• #45   26. feb 2007 Nemlig susanne=)

• #46   26. feb 2007 Alle mc-betjentene til bakkeåbning sidste år sagde alle god for det hvis man ikke overskrider den dobbeltoptrukne linie, og bilerne holder stille/triller meget langsomt...

• #47   26. feb 2007 MC betjente er også gjort af et andet stof end almindelige sardindåse strømere.

• #48   26. feb 2007 <citat>
    "Spørgsmålet, som du stiller, har været genstand for stor diskussion gennem årene. Det er Rigspolitiets vurdering, at den omtalte manøvre kan være lovlig. Manøvren kan imidlertid også udføres, sådan den bliver ulovlig, f.eks. ved for lille afstand til den overhalede eller skift mellem vognbanerne.

Problemstillingen har været forelagt justitsministeriet, der har givet en 4 siders fortolkning af problemstillingen. Såfremt du vil læse denne fortolkning, skal jeg anmode dig om at oplyse en adresse, hvortil artiklen kan sendes.

Med venlig hilsen

Jørn Pakula Andresen,
    vicepolitiinspektør"
    </citat>

Kommentér på:
At overhale?

Annonce