6.141 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
38 Svar
Lade motoren køre i tomgang før man kører ??? Lade motoren køre i tomgang før man kører ???
Hej
Jeg har nu fulgt med på siden her i mange år efterhånden, og når folk skriver at de lod deres mc stå i tomgang nogle minutter inden de kørte, har folk altid sagt at det nærmest var en “ no go “.
Nu har jeg købt en ny gw 250 Suzuki ( model 2013 ), og der står følgende i manualen, se billede ???
0 synes godt om
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 53 Svar: 319
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.955
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 91 MC-er: 13 Emner: 463 Svar: 2.207
Tom det er jo lidt svært at vurdere af den udlægning i manualen, men de tilråder da at man IKKE kører med det samme.
Men kan selvfølgelig godt være de blot min 20 sek til der lige er olietryk
feb 2007
Følger: 3 Følgere: 25 Emner: 26 Svar: 1.324
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 920
Har hørt fra pålidelig kilde, at der i instruktionsbogen til en ny Shiver, står at man skal starte i stiveste position.
Selvom det står i brugermanualen, er det ikke altid relevant eller korrekt.
okt 2017
Følger: 57 Følgere: 96 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 153
maj 2015
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 92
okt 2017
Følger: 57 Følgere: 96 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 153
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 846 MC-er: 11 Emner: 183 Svar: 1.340
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
feb 2007
Og hvordan varmer du så bedst en motor op? Ved at lade den stå længe kold i tomgang uden nogen belastninig overhovedet, eller ved med det samme at tage den i brug (uden at tæve den) så den hurtigere opnår driftstemperatur? Ingen her plæderer (så vidt jeg kan se) for at tæve en kold motor. Den tolkning stå vidst for din egen regning.
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 26 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.466
Det med at lade den stå i tomgang og vente på, at olien skal blive varm nok, kommer til at tage ALT for lang tid. Plus at det næppe er optimalt for motoren. Så bare kør afsted - det er den bedste måde at få olien varm på
jan 2012
Start og kør--- Prygel først ved driftstemperatur. Det er ikke sværere ..
Og hvem er det som når maskinen rammer ejer nr 12 og har kørt 100000km. Som kan præcisere om det forhøjede olieforbrug skyldes for mange prygel. for mange koldstarter. for mange små ture. mangelfuld service, Eller en klamphugger der på et tidspunkt ikke pillede topstykket af efter et knækket tændrør ???????
Kør for helvede. Nyd livet på 2 hjul mens du kan
okt 2004
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 81
Jeg plejer at lade den stå i tomgang ca. 2-5 minutter, indtil den ikke længere har brug for chokeren, og så kører den helt perfekt
mar 2010
Følger: 3 Følgere: 43 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 274
Jeg tænker på normalt forbuftigt brug, hvor man starter sin motor (ikke tænder, kun hvis du antænder, det er en helt anden ting) og kører når du har fået hjelm og hansker på, og der efter kører motoren varm i roligt tempo efter gældende færsels regler.
Det er fair nok at have sine egne regler, og at behandle sine ting som man ønsker. Men helt nøjagtig hvad er det der tager skade af at blive brugt koldt?
Jeg har bygget en del bil motorer, men aldrig en mc, men i en bil motor er der ingen vitale bevægelige dele der har kontakt når motor kører, med undtagelse af stempelringe, der vel i en grad også kører i oliefilm.
Altså såfremt der er olietryk.
Resten skulle gerne arbejde i oliens bærende film, såvel kold som varm.
jan 2012
Betænkeligheder ved at købe brugt
jan 2012
Og har du købt brugt Aner du reelt intet om hvor mange gange den har været hverken det ene eller det andet.
Det er før set at en trackdaybike er solgt som touring cykel kørt af forsigtig kvinde
jan 2018
Følger: 1 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 41
Angående pkt. 1 så er det jo forskelligt af konstruktion, temperatur og olie... en gammel Nimbus tager ca. 30 sekunder før der er olie på det bagerste kamakselleje når den har stået stille i nogle dage. En moderne mc kan jo nok få olie rundt i løbet af 5-10 sekunder.
Angående pkt. 2 så er det jo et kompromis. I tomgang slider man alt for meget på dele der ikke passer sammen (metal udvider sig ved stigende temperatur). For voldsom belastning slider dog også. Derfor, bare se at komme afsted med en let hånd på rullen.
Det er jo præcis også hvad der står i manualen der er vedhæftet i indlægget...
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 91 MC-er: 13 Emner: 463 Svar: 2.207
Faldte bare lige over det i manualen, og kom så i tanke om den gamle debat
mar 2010
Det arbejder bedst når olien er varm. Det har intet at gøre med at varme motoren op.
jan 2012
Matti ved desværre alt for lidt om teknikken og gør i det godes navn noget mindre godt... Håber han nu læser lidt op på lektien
Alligevel lidt cool at lade bilen stå i tomgang 10 min inden man kører på arbejde .... HVER dag
mar 2010
mar 2010
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 46
apr 2016
Følger: 1 Svar: 1
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 777
aug 2015
Følger: 2 Svar: 7
Jeg deler lige dette emne op i 2 dele. Og lidt af en Afhandling :)??
Del. 1 Start af motor varm og kold.
Det er helt korrekt, hvad de skriver i manualen, at lige give den lidt tid til at lade olien, blive kørt rundt i systemet hvergang du starter, motoren og dette gælder om den er kold, eller varm, fordi, at alle de bevægelige dette i motoren, behøver en olie “film” for ikke at skabe en høj friktion “varme” når de arbejder mod hinanden.
Efter en kort start, venter du ca. Max 10 sek. Så har olien været en tur rundt i motorens, dele og de er alle smurt, (dog ikke gearkasse tandhjul, dette sker først når du kører.
NB. Lade ikke din motorcykel stå på sidestøtte ben i længere tid, i tomgang, da olien vil lægge sig i den ene side af din motor. (Så vandret ved længere tids tomgang. )
Del. 2 Kørsel med motor kold og varm.
Vel nu kommer så næste kold, eller varm motor ved kørsel, vel her vil komme mange forskellige kommentarer ind fra folks forskellige erfaringer, Men her kan du også lige,
lave gruppen i 2 dele.
Gruppe 1: Kun oliekøling af motoren. og gruppe 2 olie + Vandkøling af motor.
I gruppe 1 har du jo kun olien der køler din motor, og så er der de forskellige hjælpe instrumenter, som er påmonteret til indikering såsom olietryk måler, olie temp. Måler, eller du har måske ingen af delene, men kun en rød olie lampe indikator, som vil lyse rødt ved forkert olie temp/tryk,
Vel normal olietemperaturen ligger mellem 80 & 120 grader celsius, afhængig af din kørsel, og den temperatur der er i vind og vejr, så regner det køles motoren jo ned, og en varm dag uden vind vil den jo blive extra varm.
Gruppe 2: olie & Vandkølet.
Ved en olie & Vandkølet MC, er der som regel følgende instrumenter, olietryk måler, og vand temperatur måler/indikator, om fortæller om du er i det røde felt, eller du nærmer dig de 100 celsius, så ved denne type MC er motorens drift temperatur mellem 80 til 98 graders celsius.
Konklusion: Du kan sagtens kører på din motorcykel næsten med det samme efter du har
sartet den, men lad være med at køre eller gasse den op i høje omdrejninger før du har opnået den rigtige motor drifts temperatur, ja og hvornår har du så lige det, ??
Ved kun olie køling mellem 80-120 Celcius, og ved vandkøling mellem 80- 98 grader Celsius.
Jeg vil foreslå dig at købe en olie stick, som passer til din MC, og kan skrues i hvor du ellers vil påfylde motorolien, derved kan du aflæse olie temperaturen, de viser som regel mellem 40 C til 140 C. ??
Vel god tur med dyret
Sophus
sep 2011
Følger: 22 Følgere: 22 Emner: 42 Svar: 474
dec 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
Min gamle Matchless køre jeg meget forsigtigt i starte, Pindboltene er stål, cylinder er aluminium. Når den er kold er pindboltene ikke spændt nok, og der er mulighed for at skyde toppakningen ud inden den bliver rigtig varm. Aluminium udvider sig mere end stålboltene, derfor spændes den maksimalt når den er varm.
sep 2017
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 2
Sku’ jo nødig gå i stykker det guld.
jun 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
På engelsk er “idle time” det præcis samme som tomgang på dansk.
feb 2007
Der står også at det gælder uanset om du starter på varm eller kold motor. Liiidt svært at udlede noget konkret.
mar 2009
Følger: 2 MC-er: 1 Svar: 15
feb 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 9 Svar: 129
I gamle dage (mere end 50 år siden) hed det sig, at forbrændingsmotorer skulle varme op i tomgang indtil de nåede driftstemperatur.
Som du også kan se her i tråden, vil der altid være nogen, der ikke har fulgt med udviklingen og stadig tror på det, der var god latin før de blev født
mar 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 1.574
sep 2008
Følger: 76 Følgere: 607 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.539
nov 2008
Følgere: 62 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.105
okt 2017
Følger: 41 Følgere: 290 MC-er: 1 Emner: 27 Svar: 807
Lade motoren køre i tomgang før man kører ???