{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.414 visninger | Oprettet:

Lade motoren køre i tomgang før man kører ??? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har nu fulgt med på siden her i mange år efterhånden, og når folk skriver at de lod deres mc stå i tomgang nogle minutter inden de kørte, har folk altid sagt at det nærmest var en “ no go “.

Nu har jeg købt en ny gw 250 Suzuki ( model 2013 ), og der står følgende i manualen, se billede ???


Kommentarer på:  Lade motoren køre i tomgang før man kører ???
  • #1   20. maj 2018 Du har mindst olie tryk i tomgang. Ikke at der sker noget. Men det er sunder at køre med det samme bare stille og roligt

  • #2   20. maj 2018 Du har kigget i manualen smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley

  • #3   20. maj 2018 Men hvor læser du at den skal stå i tomgang i "nogen minutter"??

  • #4   20. maj 2018 Brian S ja det var nok en fejl ??

    Tom det er jo lidt svært at vurdere af den udlægning i manualen, men de tilråder da at man IKKE kører med det samme.
    Men kan selvfølgelig godt være de blot min 20 sek til der lige er olietryk smiley


  • #6   20. maj 2018 Nøgle i. Tænding på. Tryk på start. Hjelm på. Handsker på. Kør. Dét duer!

  • #7   20. maj 2018 Motoren tager formentlig ikke væsentlig skade, af at stå i tomgang nogle minutter, inden man kører. Men at påstå det er gavnligt, det bunder vist i uvidenhed og virkelig gammeldags praksis.
    Har hørt fra pålidelig kilde, at der i instruktionsbogen til en ny Shiver, står at man skal starte i stiveste position.
    Selvom det står i brugermanualen, er det ikke altid relevant eller korrekt.


  • #8   20. maj 2018 Er helt enig med møzø.. Selv om det er "sommer", så er det stadig en "kold start" du laver. Efter som din motor er langt under "drifttempretur" alt egter mærke osv. Så er en typisk drifttempretur omkring 60.

  • #9   21. maj 2018 Tænd din cykel, hjelm på, handsker på - kør! når det så er sagt, så sørg lige for den er driftsvarm inden du flyver afsted på begrænseren med 280 kmt smiley

  • #10   21. maj 2018 Preben, det er helt fint med mig, hvis du en vinter morgen giver bundgas på alle dine motore. Men lad lige være med at få andre med på at smadre deres motore. Det er sq logik at varme op før man yder sit bedste...

  • #11   21. maj 2018 Står også i manual til min nye gsxs 750

  • #12   21. maj 2018 Det sagde man i gamle dage, tror ikke den holder mere. Jo flere omdr jo mere olie kommer der rundt.

  • #13   21. maj 2018 #10
    Og hvordan varmer du så bedst en motor op? Ved at lade den stå længe kold i tomgang uden nogen belastninig overhovedet, eller ved med det samme at tage den i brug (uden at tæve den) så den hurtigere opnår driftstemperatur? Ingen her plæderer (så vidt jeg kan se) for at tæve en kold motor. Den tolkning stå vidst for din egen regning.


  • #15   21. maj 2018 Nok meget sundt, at olien lige får lov at cirkulere lidt rundt nogle sekunder, inden man kører. Og det kan den jo snildt nå, mens man tager hjelm og handsker på. Og så bare køre afsted i behersket tempo, indtil olietemperatur er min. 60 grader - inden den får fuldt øre.

    Det med at lade den stå i tomgang og vente på, at olien skal blive varm nok, kommer til at tage ALT for lang tid. Plus at det næppe er optimalt for motoren. Så bare kør afsted - det er den bedste måde at få olien varm på smiley


  • #17   21. maj 2018 Hvorfor tror man at en mc motor er SÅ forskellig fra en bilmotor ?
    Start og kør--- Prygel først ved driftstemperatur. Det er ikke sværere ..

    Og hvem er det som når maskinen rammer ejer nr 12 og har kørt 100000km. Som kan præcisere om det forhøjede olieforbrug skyldes for mange prygel. for mange koldstarter. for mange små ture. mangelfuld service, Eller en klamphugger der på et tidspunkt ikke pillede topstykket af efter et knækket tændrør ???????

    Kør for helvede. Nyd livet på 2 hjul mens du kan smiley


  • #18   21. maj 2018 Min gamle 1996 Yamaha FZR600R har kaburator og manuel choker. Der kan man tydeligt mærke, hvornår den er klar til at trille afsted.

    Jeg plejer at lade den stå i tomgang ca. 2-5 minutter, indtil den ikke længere har brug for chokeren, og så kører den helt perfekt smiley


  • #20   21. maj 2018 Hvad er det i en motor i mener der bliver slidt eller tager skade af at koldstarte og køre på kold motor.
    Jeg tænker på normalt forbuftigt brug, hvor man starter sin motor (ikke tænder, kun hvis du antænder, det er en helt anden ting) og kører når du har fået hjelm og hansker på, og der efter kører motoren varm i roligt tempo efter gældende færsels regler.

    Det er fair nok at have sine egne regler, og at behandle sine ting som man ønsker. Men helt nøjagtig hvad er det der tager skade af at blive brugt koldt?

    Jeg har bygget en del bil motorer, men aldrig en mc, men i en bil motor er der ingen vitale bevægelige dele der har kontakt når motor kører, med undtagelse af stempelringe, der vel i en grad også kører i oliefilm.
    Altså såfremt der er olietryk.
    Resten skulle gerne arbejde i oliens bærende film, såvel kold som varm.


  • #22   21. maj 2018 Koldstart slider på en motor. Om man belaster den let eller lader den stå i tomgang er ligegyldigt. Det tager 2 sek at få olietryk på en moderne motor. Og alle steder hvor smøring er vigtigt er der jo stadig oliefilm fra sidste tur... I ser spøgelser....

    Betænkeligheder ved at købe brugt smiley du bør i den grad også være bekymret for at køre på værksted Møzø. Der behandles maskinen som en motorcykel. Ikke et råddent æg smiley


  • #24   21. maj 2018 Ikke været på værksted endnu.... Jeg sætter en is med 5 kugler og guf på den har været på værksted før første ejer satte sig på den første gang smiley
    Og har du købt brugt Aner du reelt intet om hvor mange gange den har været hverken det ene eller det andet.
    Det er før set at en trackdaybike er solgt som touring cykel kørt af forsigtig kvinde smiley


  • #26   21. maj 2018 Det er sådan set ret nemt at forstå hvad der gælder... nemlig to ting: 1) det er vigtigt der er kommet olie ud i alle afkroge af motoren og 2) at alle dele hurtigst muligt bliver bragt op i driftstemperatur sådan at alle dele passer sammen.
    Angående pkt. 1 så er det jo forskelligt af konstruktion, temperatur og olie... en gammel Nimbus tager ca. 30 sekunder før der er olie på det bagerste kamakselleje når den har stået stille i nogle dage. En moderne mc kan jo nok få olie rundt i løbet af 5-10 sekunder.
    Angående pkt. 2 så er det jo et kompromis. I tomgang slider man alt for meget på dele der ikke passer sammen (metal udvider sig ved stigende temperatur). For voldsom belastning slider dog også. Derfor, bare se at komme afsted med en let hånd på rullen.
    Det er jo præcis også hvad der står i manualen der er vedhæftet i indlægget...


  • #27   22. maj 2018 Lige til info, så har jeg ingen intentioner om atnlade cyklen ståbi tomgang indtil den er varm, blot lige de 20 sek det tager at få handsker og hjelm på??

    Faldte bare lige over det i manualen, og kom så i tanke om den gamle debat smiley


  • Matti L
    Matti L Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 1 Svar: 2
    #28   22. maj 2018 Entreprenør maskiner og andet dyrt grej har man efter hva jeg kender til, ofte haft til at gå på tomgang indtil at de var drift varme smiley
    Det samme gør jeg med mit grej,
    Blandt andet min traktor, den kan stort set ikke trække noget hvis den ikke er nær drift temperatur, så det ka ikke være sundt for maskinen at det går for stærkt før den er drifts varm smiley det bare min teori. smiley


  • #29   22. maj 2018 Matti.. Entreprenør maskiner arbejder ved at brændstof motoren udelukkende trækker en hydraulik pumpe der pumper olie ud til ALT der kan bevæge sig.
    Det arbejder bedst når olien er varm. Det har intet at gøre med at varme motoren op.


  • #30   22. maj 2018 Korrekt Rasmus.
    Matti ved desværre alt for lidt om teknikken og gør i det godes navn noget mindre godt... Håber han nu læser lidt op på lektien smiley
    Alligevel lidt cool at lade bilen stå i tomgang 10 min inden man kører på arbejde .... HVER dag smiley smiley smiley


  • #31   22. maj 2018 Jeg har monteret en Webasto varmer, så det er heller ikke nødvendigt med bilen :o)

  • Kåre L
    Kåre L Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 46
    #32   23. maj 2018 I din Haynes står, ved hvilket omdrejningstal du skal kontrollere trykket fra oliepumpen, så ca. op til det omdrejningstal må være, hvor hurtigt motoren skal dreje, for at få olien ud. Gearkasse får heller ikke noget ud af tomgangen, men så må man jo bare lade være at skifte gear, før man har kørt et antal kilometer.

  • Nikolaj A
    Nikolaj A Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 1 Svar: 1
    #33   23. maj 2018 Olietryk har motoren efter 3-5 sekunder i tomgang... der står intet om at varme motoren op? Olietryk er ikke det samme som at motoren er klar til fuld gas..? Generelt har motorer ikke ret godt af at stå i tomgang i længere tid ad gangen, katalysatorer og andre komponenter når ikke driftstemperatur. Min klare anbefaling er at sørge for at få skiftet gear ved lave omdrejninger indtil motoren er rigtigt varm dvs nok de første 5-7 km.

  • #34   23. maj 2018 Hvis den er med sprøjt og mindre end 20 år gammel og ellers serviceret så starter du bare og kører efter ca 1 minuts tid, holder så ellers min til den er godt varm før den får hug, det har virket på en zx636 fra 2005 siden jeg købte den helt ny så tror jeg gør det ok

  • Sophus H
    Sophus H Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 2 Svar: 7
    #35   23. maj 2018 Hej Søren
    Jeg deler lige dette emne op i 2 dele. Og lidt af en Afhandling :)??

    Del. 1 Start af motor varm og kold.
    Det er helt korrekt, hvad de skriver i manualen, at lige give den lidt tid til at lade olien, blive kørt rundt i systemet hvergang du starter, motoren og dette gælder om den er kold, eller varm, fordi, at alle de bevægelige dette i motoren, behøver en olie “film” for ikke at skabe en høj friktion “varme” når de arbejder mod hinanden.
    Efter en kort start, venter du ca. Max 10 sek. Så har olien været en tur rundt i motorens, dele og de er alle smurt, (dog ikke gearkasse tandhjul, dette sker først når du kører.
    NB. Lade ikke din motorcykel stå på sidestøtte ben i længere tid, i tomgang, da olien vil lægge sig i den ene side af din motor. (Så vandret ved længere tids tomgang. )

    Del. 2 Kørsel med motor kold og varm.
    Vel nu kommer så næste kold, eller varm motor ved kørsel, vel her vil komme mange forskellige kommentarer ind fra folks forskellige erfaringer, Men her kan du også lige,
    lave gruppen i 2 dele.
    Gruppe 1: Kun oliekøling af motoren. og gruppe 2 olie + Vandkøling af motor.
    I gruppe 1 har du jo kun olien der køler din motor, og så er der de forskellige hjælpe instrumenter, som er påmonteret til indikering såsom olietryk måler, olie temp. Måler, eller du har måske ingen af delene, men kun en rød olie lampe indikator, som vil lyse rødt ved forkert olie temp/tryk,
    Vel normal olietemperaturen ligger mellem 80 & 120 grader celsius, afhængig af din kørsel, og den temperatur der er i vind og vejr, så regner det køles motoren jo ned, og en varm dag uden vind vil den jo blive extra varm.
    Gruppe 2: olie & Vandkølet.
    Ved en olie & Vandkølet MC, er der som regel følgende instrumenter, olietryk måler, og vand temperatur måler/indikator, om fortæller om du er i det røde felt, eller du nærmer dig de 100 celsius, så ved denne type MC er motorens drift temperatur mellem 80 til 98 graders celsius.

    Konklusion: Du kan sagtens kører på din motorcykel næsten med det samme efter du har
    sartet den, men lad være med at køre eller gasse den op i høje omdrejninger før du har opnået den rigtige motor drifts temperatur, ja og hvornår har du så lige det, ??
    Ved kun olie køling mellem 80-120 Celcius, og ved vandkøling mellem 80- 98 grader Celsius.
    Jeg vil foreslå dig at købe en olie stick, som passer til din MC, og kan skrues i hvor du ellers vil påfylde motorolien, derved kan du aflæse olie temperaturen, de viser som regel mellem 40 C til 140 C. ??

    Vel god tur med dyret
    Sophus




  • #36   23. maj 2018 Start og kør med mindre det er Noget gammelt lort. Folk der siger andet lukker lort ud ??

  • Gunner S
    Gunner S Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
    #37   23. maj 2018 Hej når jeg starter min morgan+8 lader jeg den snurre uden choker til der olietryk. Når der er olietryk trækker jeg starteren ud, så starter den.
    Min gamle Matchless køre jeg meget forsigtigt i starte, Pindboltene er stål, cylinder er aluminium. Når den er kold er pindboltene ikke spændt nok, og der er mulighed for at skyde toppakningen ud inden den bliver rigtig varm. Aluminium udvider sig mere end stålboltene, derfor spændes den maksimalt når den er varm.


  • #38   23. maj 2018 Jeg løber min i gang på en vifte af servietter ned af vejen. Det slider ikke på batteri eller starter og så bliver den heller ikke beskidt de første 30 meter.
    Sku’ jo nødig gå i stykker det guld.


  • Janus R
    Janus R Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #39   23. maj 2018 Om man skal følge manualen eller, på et generelt plan for alle typer af motorcykler, vil jeg ikke indgå i en debat omkring men altså der står sort på hvidt i OP’s manual at man skal lade den stå i “sufficient” (hvad det så end dække over tidsmæssigt) i tomgang først.

    På engelsk er “idle time” det præcis samme som tomgang på dansk.


  • #40   24. maj 2018 #40
    Der står også at det gælder uanset om du starter på varm eller kold motor. Liiidt svært at udlede noget konkret.


  • Godsejeren
    Godsejeren Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 2 MC-er: 1 Svar: 15
    #41   24. maj 2018 Jeg gør altid bare ligesom med konen - hun bliver også så glad hvis jeg lige bruger det lille minuts tid på at varme lidt op inden jeg sætter igang.. smiley

  • #42   24. maj 2018 Som mange andre også skriver, så er det optimale at du starter, venter ca. 5 sek. og derefter kører. Du skal blot huske at køre stille og roligt indtil den har nået driftstemperatur.

    I gamle dage (mere end 50 år siden) hed det sig, at forbrændingsmotorer skulle varme op i tomgang indtil de nåede driftstemperatur.
    Som du også kan se her i tråden, vil der altid være nogen, der ikke har fulgt med udviklingen og stadig tror på det, der var god latin før de blev født smiley


  • #43   24. maj 2018 Husk også lige at checke den lokale Bekendtgørelse af regulativ for brug af motoren i holdende motorkøretøjer, hvori der står hvor længe et motorkøretøj lovligt må stå i tomgang.. smiley

  • #44   26. maj 2018 Tænd motoren, kør.....virker hver gang - det gør jeg også i bilen smiley vildt ikke?

  • #45   26. maj 2018 Hvor er det kompliceret at køre mc, alene starten af sådan et uhyre kan der skrives tykke bøger om..:D

  • #46   26. maj 2018 Sådan en tråd her er bare det perfekte eksempel på Motorcykelgalleriets forums velsignelse....og forbandelse.....he-he.

  • Matti L
    Matti L Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 1 Svar: 2
    #47   5. jun 2018 Rasmus F og Brian S, det ved jeg godt i to paphatte smiley hvornår har jeg trådt på jer siden i er så venlige med mig ? smiley roder med den slags temmelig ofte. Jeg spørger alligevel mig selv om det nu er sundt at give traktoren alle 2300 omdrejninger når jeg kan høre at den går hårdt af H... Til, og den stort set ingen træk evne har i forhold til hvis jeg har ladet den stå i 10-15 minutter. smiley
    Tolerancerne er blevet bedre i motorer i nyere tid, men vi kommer ikke uden om at den stadig er lavet af et materiale som udvider sig eller trækker sig alt efter temperatur.

    Fortæl mig, hvis i er så kloge, en maskine der stort set aldrig er standset, kan som regel arbejde i 25-30 tusind timer, før at motoren skal åbnes, hvorimod en motor med mange koldstarter, ofte er ret død ved 7000 timer. Det må der altså være en meget god grund til smiley

    Så det bedste for en motor havde egentlig været at lave noget hele tiden uden at yde absolut max, og kun stoppe ved olie og filter skift. Det ka selfølgelig ikke lade sig gøre for de fleste smiley

    Maskinen sviner sig selfølgelig til i løbet af de 10-15 minutters tomgang,
    Det kommer den nok til at brænde rent når den kommer ud og lave noget.

    Benzin motorer og især luftkølede motorer er nok knap så sarte over for den slags, eftersom at de bliver hurtigere varme.

    Min Honda xr 400 lader jeg dog kun stå i tomgang indtil jeg har fået jakke, hjelm og handsker på smiley .. 2-3 minutter, og kører pænt de næste 2 km. smiley

    Der var endda en engang der ville ha at alt olien sku ud på hans lastbil når olien sku skiftes, så den sku gå på tomgang imens olien blev drænet.. Utrolig nok, så holdte den til det.
    (Så god er en motor dog ikke idag)
    ...
    Bare et eksempel på at der findes mange mærkelige mennesker hvis man ka nøjes med at kalde dem det smiley


Kommentér på:
Lade motoren køre i tomgang før man kører ???

Annonce