4.985 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 40 Svar

Hvorfor lyder HD som den gør? Hvorfor lyder HD som den gør?

Hvad er det, der giver HD sin karakteristiske lyd?

Har hørt meget om, at de gamle HD faldt fra hinanden for et godt ord, og man skulle skrue hver gang man havde været ude og køre. Er de nye HD motorer blevet bedre/mere holdbare?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte levende pumaer 570 kr.
  • Hæng spisebordslampe op 250 kr.
  • Græsslåning 950 kr.
  • El tjek og eventuelt fjerne stikkontakter i lejlighed 1.000 kr.
  • Montering af gardiner og TV stand 1.500 kr.
  • Fjernelse af ukrudt under hæk 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor lyder HD som den gør?
  • #1   17. jul 2007 lave omdrejninger, vinklen på v motoren, udstødningsrørenes form og matriale. størrelsen på motoren og det løse. de er blevet bedre... ligesom alt andet

• #2   17. jul 2007 De tager faktisk ikke så lave omdrejninger, og v motor laver mange andre...Mener det er pga af tændingen, hvis man laver 180 grader tændingsforskel, vil det lyde som om den tager flere omdrejninger, end hvis de tænder næsten samtidig, hvorved man får en DUNK DUNK........DUNK DUNK........

Men er ikke sikker min egen lille teori som folk gerne må af/bekræfte

• #3   17. jul 2007 lave omdrejninger og lave omdrejninger...alt er relativt... og eftersom de som regel kører ved lavere omdrejninger end min... så vil jeg gå så lngt og sige at de kører ved lave omdrejninger... men i forhold til en mini gixxer der tager 17000 så tager de fleste jo lidt færre. men er enig i dunk..dunk...............dunk..dunk...... teorien....

• #4   17. jul 2007 Var motoren ikke også skruet direkte på stellet på de gamle modeller?

Mener de er gået væk fra det, hvilket vel også giver nogle færre rystelser=muligheder for noget rasler løs...

Mener jeg har hørt det en gang, men tør ikke love noget...

• #5   17. jul 2007 Ved tomgang kører de med forskudt tænding, hvilket giver den seje fiskerkutter lyd.

• #6   17. jul 2007 Forklare stadig ikke hvorfor japanerne siger..Dunk.....Dunk.....Dunk.....Dunk
    mens harley siger Dunk..Dunk........Dunk..Dunk........Dunk..Dunk

• #7   17. jul 2007 Smed , Ja det var også min teori at det er pga af tændingen, men siger du det kun er ved tomgang ?

• #8   17. jul 2007 Er der ikke noget med at HD er det eneste som laver V-motor med 92 grader?

Og ja - stødstang = masser af klapren og lidt ekstra støj smiley

Så er der vel også en ganske lang slaglængde på de maskiner (underkvadratisk) = lavere omdrejninge pga stempelhastighed?

• #9   17. jul 2007 Tag en Suzuki SV1000, stil ventilerne så de står af helvede til, juster tænding og karburatore forkert og pil udstødningsrøret af, og erstat den af reservedelene fra din gamle støvsuger. Så lyder den også som en HD!

• #10   17. jul 2007 Harley har patent på deres lyd

• #11   17. jul 2007 Du snakker som du har forstand til/om Jesper J.

Det er dens stødstænger - mange gamle cykler af mange forskelige slags lyder i stil men en Hd pågrund af det, tæningrækkefølge, størrelse og slaglængde, tykke udstødningsrør, 45 granders V2 motor, 1 knast,osv osv.

Du får sku aldrig en SV til at lyde som en RIGTIG motor.

De nye HD motore (Twin cam) lyder heller ikke som den lidt ældre EVO eller de hel gamle S-head osv. Det er fordi den har 2 knaster, benzinindsprøjting, "kort" slaglængde men stor broring,osv.

Der er mange High-Tech ting ved de nye HD motore (Twin-cam og V-Rod) som mange japanere ikke har.
    Der er enda sensor på min blink som selv slå fra når cyklen er rettet op, kat & benzinindsprøjting med lamdesonder, 6 trins gearkasse - ikke overdrive. 6 gear..... Hvor mange chopper japaner har det. ?
    katastrofeblink, alarm med sensor osv, osv......

• #12   17. jul 2007 Fenris-->
    Nu var det jo altså også ment som en joke, mr perfect =)

• #13   17. jul 2007 Man er stor i slaget fordi man har en HD hva Fenris....men det kendetegner desværre mange af dem som kører HD smiley

• #14   17. jul 2007 (link fjernet)

• #15   17. jul 2007 Nej bare træt af janteloven.
    Jeg er nemlig ikke augant og HADER dem der er det når de tro at bare fordi de har en HD så er de så smarte og seje.

Men kig på de fackts der er. Kender du nogen japaner der har de ting jeg nævente. NEJ. Med dette siger jeg ikke at der ikke er nogle seje japaner. Bare at du får sku noger for dine penge. Det er IKKE kun navnet.

De ved du når man har prøver flere cykler og har prøvet en ny HD.

Det er bare sjovt. Jeg står ikke at sviner folks cykler til til et ræf eller noget. Men man skal lige have en latterlig kommentar med fra folk - som så senre hen siger de gerne vil have en HD men ikke har råd osv. Der ER janteloven når den er "bedst".

På samme måde som vi geren vil ahve en BMW, eller audi - men ser man en der har en så er han et rig-SVIN eller en blærerøv osv osv. Det er for lamt.

Men ved du hvad.... Jeg skal nok vinke til dig aligevel når når vi køre forbi hinanden.

• #16   17. jul 2007 http://travel.howstuffworks.com/harley3.htm

• #17   17. jul 2007 Søren (struer) Men ved du hvad. Mellem os. Så kan jeg godt lide en SV- Både pågrund af den form og udsende men også ågrund af den motortype og mellemområde i dens effekt.....
    Men det er en anden sag.
    Det var mere for at komme med en kommentar til Jesper J på samme måde som hans.
    At du bliver ramt - ja. Sådan er det jo engang imellem.

• #18   17. jul 2007 Du er allerede på vildspor Fenris, da du allerede har delt og op i 2 grp: hd ejere og alle andre mærker...
    Det er sgu der du går galt i byen som så mange andre. Ved ikke hvorfor dem der ejer en HD ofte betraget sig selv som værende unik, mens vi andre kan sige noget med et glimt i øjet....Det må sgu være surt, at være så harm over de andre mc mærker....

P.s. Skal lige siges at jeg synes HD er en rigtig fed cykel og har 2 kammerator som kører HD men IKKE har de tendenser.....

• #19   17. jul 2007 Tror at en del af problemet er at mange HD ejere føler at de skal holde et rå image.....og så skal man fanme ikke sige noget godt om noget japserlort som Honda og Suzuki...Og ja...jeg er sgu ved at være træt af deres overlegenhed.....hvis de vil skille sig ud fra flokken ..so be it

• #20   17. jul 2007 der er da vist en der er blevet fornærmet her i denne tråd hva ups

• #21   17. jul 2007 SØREN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! - nu gør du mig sgu´lidt ked....håber da ikke jeg er størrere i slaget end du er....Bare man har to hjul..så er det da underordnet - andet er jo bare en smagssag, ikk:-) -nogle er til blonde tøser - andre til brunetterne...heldigvis da...så vær rar ikke rede os alle(eller mange som du skrev) over een kam, ok:-)
    Hvad angår evig skruen i en gammel HD...er vist liiidt en skrøne...gu´f...rasler skidtet fra hinanden..ved DUNK DUNKéne.... - men det er vist også mere hvor heldig man er/hvor forskruet den er på sine gamle dage...den jeg har nu fejler sgu´ikke det vilde...den sidste...ja, vil to ham der købte den, "kicker" endnu;-);-)...........
    Rikke........som bare har en mc...som I andre, Søren:-)

• #22   17. jul 2007 Den går mere end 2 veje. Og nej jeg er ikke gal på den. Når flere af mine venner som køre japaner siger det sammen som mig - mener jeg ikke at der er noget galt med mig.

Jeg har mødt mange HD folk som er på den måde du snakker om - og det er derfor jeg ikke køre med dem.
    Men den går også den anden vej..... Om du vil indrømme det eller ej.

Og det med rå image. Ja det tro jeg du har ret i. På samme måde som mange andre mærker. Også japaner og racer. De spiller jo rå ved at køre 300, og ved at køre på baghjul, brænde dæk osv. De er bare på forskelige måder.

• #23   17. jul 2007 Rikke jeg tager IKKE alle over en kam.....netop derfor kommer jeg med min kommentar om de 2 kammerater som har HD, plus at det ER en fed cykle......men det er sgu heller ikke den som kan være problemet men person som sidder på den smiley

• #24   17. jul 2007 Her :

http://www.youtube.com/watch?v=1dYpnd_9TFs

Kom så allesammen!!!!!

• #25   17. jul 2007 Så det godt, Søren...men først efter...sad og griflede da du skrev det:-) -Syns I skal stoppe med det pis...som Fenris jo også skriver...ja, så kender jeg sgu´også nogle der tror de er nogle fandens karle ved at køre HD....Kan kun ryste på hovedet - det jo bare en MC...som alle andre....men med sit særpræg, som nogle af os kan li...nøjagtig som også nævnt....nogle vil køre 300 på baghjul(har prøvet..men den vil sgu ette´)....Syns selv det er en FED maskine, deres forskellighed,lyden...syns den er charmerende.....MEN...ønsker mig sgu´også en blackbird til at komme hurtigt fra A-B....og det er da vist en HONDA:-)

• Martin R
    Martin R Tilmeldt:
    mar 2007

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
    #26   17. jul 2007 to cyl, 4 takter.. kunne se sådan ud:
    1. indsugning på cyl nr1, + komp cyl nr2.
    2. komp cyl nr1. + tænding på nr2 cyl.
    3. tænding cyl nr1. + udst. cyl nr2.
    4. udst. cyl nr1 + indsugning cyl nr2.
    dette er en hd, fra 2. takt til 3. går 180 gr. på krumtappen, efter sidste tænding skal den halvanden omgang før den tænder igen.

japaner:
    1. indsugning på cyl1 + tænding på cyl2
    2.komp på cyl1 + udst. på cyl2
    3. tænding på cyl1 + indsugning på cyl2
    4. udst. på cyl1 + komp på cyl2

kan i se forskellen? denne tænder altså for hver 360 gr. på krumtappen, og giver derfor en konstant dunk..dunk..dunk..dunk
    hvorimod hd'en tænder to gange i træk og så holder en pause og starter forfra... dunk.dunk.....dunk.dunk... osv...

• Martin R
    Martin R Tilmeldt:
    mar 2007

#27   17. jul 2007 jamen en hd er jo fuld af rystelser... har du nogensinde siddet på sådan en? har hørt en historie om at pigerne var vilde med at sidde bagpå dem i gamle dage... :o) men ellers vil jeg mene at det har meget sige med måden den er hængt op på...

• #29   17. jul 2007 er det ikke noget med at plejl stængerne sidder i ubalance på krumtappen og der ved gir den mærklige motor gang som jo gir rystelser så nogle skal ha nyre bælte på og de skal tit efterspændes, p.s det er den fedeste lyd i verden

• Martin R
    Martin R Tilmeldt:
    mar 2007

#30   17. jul 2007 du har nok ret... mindes jeg har set en krumtap til en ligge og flyde engang, og der er nogle klkkoer der ringer når du siger det... hehe... bare lige hvad jeg i min forvirring og nysgerrighed synes der lød som en mulighed...

• #31   17. jul 2007 daws

..... Hvor mange chopper japaner har det. ?
    katastrofeblink, alarm med sensor osv, osv......

Det har min sq da også, både katastrofeblink, alarm og min arm falder også selv ned når jeg har rettet bæstet op

• #32   17. jul 2007 Martin - forskellen er bare...at I dag vil pigerne sgu´selv køre den;-);-) - og thumbs up for din forklaring.....
    Michael...er du HELT sikker på at 1.gear er nedad?? - VÆLGER IKKE at tro...vi ud over at ha vendt Bruus´indlæg til en HD eller ej-kampagne...ikke er ude KØNS-DISKRIMINATION!!!!!!!!!!:-):-):-) - jeg kan ta´det:-)...
    Rikke

• #33   17. jul 2007 Her er hvad Wikipedia skriver om Harleys specielle lyd. "

Omend også andre byggeforme blev og bliver produceret, gælder den to-cylinder-V-motor med 45 grader cylindervinkel og gaffelplejlstangssamling i dag stadig som den klassiske Harley-Davidson-motor.

Denne byggemåde gør en pladssparende konstruktion mulig, fører dog til en uregelmæssig tænding: cylinderne tænder hvert for sig i 315 henholdsvis 405 grader, hvilket giver Harley-Davidson-V-Twin`en sin karakteristiske lyd, som ofte bliver beskrevet som „Potato-Potato“.

Mvh. Michael

• Martin R
    Martin R Tilmeldt:
    mar 2007

#34   17. jul 2007 haha... så det vil i? heldigvis er der stadig nogle der ikk selv vil kører... :o)

• #35   18. jul 2007 Martin - ja, heldigvis for det da:-)

Michael...smiler...også bare pis.., Tak..du har ret....mit blodtryk:-)...Skal nok hilse...gør jeg til ALLE..selv knallert45, for at være på den sikre side...skal jo ikke være en snobbet HDkører, vel;-);.-);.).......
    Bruus, håber egentlig du har fået de svar du ønsker...inden vi splittede det hale af:-)

• #36   18. jul 2007 hele af.....:-)

• #37   18. jul 2007 Kan da godt være at de nye HD har 6-vejs blink, startspærre, mellemgasfordeler, oliefyr og pølsekoger, det er stadig en chopper og derfor per definition uinteressante smiley

• #38   18. jul 2007 Brian L, Falster .>>> For dig ja,- men for mange andre er choppere yderst interessante. :o)

• #39   18. jul 2007 Hey Jungs, tak for alle de gode svar. Jeg tror, jeg har fået en bedre forståelse for hvorfor dælen den lyder som den gør. Det er jo en fascinerende og smuk lyd.

Som altid ryger tråden af sporet før eller siden, men synes egentlig I har været flinke til at holde jer målet for øjet, og lidt gas skal der jo være plads til smiley

• #40   18. jul 2007 Hvis jeg skulle køre chopper, skulle den netop være rippet for alt overflødigt ekstraudstyr. Deraf navnet chopper, som betyder noget i retning af at den er slagtet/rippet. På en touringmaskine ville jeg synes det var fedt med blinklys der selv slår fra, lambdasonde, abs osv., men i mine øjne går det fede af en chopper, når den er stoppet til med smarte funktioner.

• #41   22. jul 2007 Søren: Men det er sjovt.
    Jesper J må godt komme med kommentare....
    Men der må ikke komme nogen den anden vej fra. For så er man jo en snoppet HD" køre.

Det er jo latterligt. Det er sku bare jante-loven der viser sit grimme ansigt.

Gad vide om det ikke havde været ok hvis det var en anden der kom med min bemærkning - en som ikke køre HD. ? Så tro jeg ikke der ville have sket noget.

Men jeg er jo også "bare" en "snoppet" HD køre.

Kommentér på:
Hvorfor lyder HD som den gør?

Annonce