{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.932 visninger | Oprettet:

Hjælp,-sælge MC til Tjekkiet {{forumTopicSubject}}

Hej forum
Håber der er nogen her der kan hjælpe !
Jeg har annonceret en mc til salg på mobile.de, og har lige snakket i tlf. med en fra Tjekkiet som er interesseret, og vil komme og hente cyklen nu i weekenden.
Jeg ville mene at det er nok for ham at få den danske registreringsattest + salgskontrakt med, men han insisterer på at han må ha "afmeldingsbekræftigelse" med, altså en attest på at cyklen er afmeldt i DK. Nu er jeg for det første ikke så vild med at afmelde den før jeg er sikker på at den er solgt, og jeg har også mine tvivl om at det skulle være nødvendig indenfor EU? Tlf-samtalen endte med at jeg lovede at undersøge sagen og så melde tilbage.
Er der nogen her der ved noget om dette ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp,-sælge MC til Tjekkiet
  • #1   25. sep 2019 Det må være en meget speciel mc du har tilsalg siden der er en som gider komme til danmark efter den..... husk endelig at kun modtage kontanter...

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #2   25. sep 2019 I kører bare til nærmeste nummerplade operatør når først du har KONTANTERNE i hånden - han giver dig en kvittering på at den er afmeldt.

    Jeg håber du er klar over at der er ret stor chance for at der er urent trav i den handel. Medmindre det er et samler objekt til ret lav pris, er der ingen gode argumenter for at en tjekke vil købe en MC i afgift Danmark. smiley


  • #3   25. sep 2019 Tak for svar begge to.
    Hvis han insisterer på afmeldingsattest, så er der vel ikke nogen anden mulighed end at han må overnatte så vi får fixet attesten på mandag !
    Men helt klart,- kun kontanter. Vi har aftalt betaling i €, og så skal man vist passe på 500€ sedlerne ? Jeg må ha` forstørrelsesglasset klart !


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #4   25. sep 2019 Der er masser af synshaller som har åbent lørdag, og som kan afmelde pladen + give en kvittering på det.

  • #5   25. sep 2019 Hvad er det for en mc du skal sælge


  • #7   25. sep 2019 Du kan tjekke sedlen i lyset, og ellers kør neglen ude i kanten og mærk rillerne.
    For at være 100% om de er legit, så kan du smutte forbi tanken og bede ekspedienten om at tjekke dem.


  • #8   26. sep 2019 Hey,- tak for flere interessante og relevante svar,- mange tak !
    Det er en Guzzi jeg sælger. Har før solgt en gammel KTM til en tjekke som kørte op og hentede den.
    Har sagt til køber at jeg kun godtager 100€ sedler, men føler mig rimelig sikker på at der ingen problemer er med ham, men man skal selvfølgelig være forsigtig og opmærksom.
    Vi får se hvordan det går.


  • #9   26. sep 2019 Hvis der er dansk afgift på cyklen, så kan du muligvis få noget af den tilbage ved eksport.
    Cyklen skal så til toldsyn hvorefter afgiften beregnes. Som jeg husker det, så får man så afgiften tilbage minus et fradrag på 15 %. Mener også der kun tilbagebetales, hvis afgiften er over et vist minimumsbeløb.


  • #10   26. sep 2019 #9
    Du siger noget der,- har jo hørt/læst om det engang, men ikke tænkt på det i denne forbindelse, det hele er gået så stærkt, men tak for tippet !
    Vil lige tjekke om jeg kan nå det på faldrebet, men det er nok for sent,- ak ja, hvordan kan det være at penge så tit har det med at gå hurtigere end de kommer ? smiley


  • #11   26. sep 2019 Mht at få afgift tilbage tror jeg ikke der er meget at hente hvis det er din Le Mans - den er vist afbetalt smiley

    Du kan dog lave en vejlende beregning på SKAT og se om det er umagen værd

    https://skat.dk/skat.aspx?oid=2236521


  • #12   26. sep 2019 Nej, jeg havde opgivet ,- afgiften viser kr.1190 i 2018, så det er ikke umagen værd.

  • #13   26. sep 2019 1) hvis det r dig der henvender dig på tanken, og spørger om de lige vil tjekke om 500€ sedlerne r legit..!!
    Så er det også dig der ryger ind for falksneri, (hvis de evt. Er falske) og det r ikke en billig paragraf.. smiley

    2)de sidste to gange jeg har afmeldt en mc og bedt om kvitt.. har svaret været.. at det får man ikke mere, når afmeldingen r behandlet efter et par dage, kommer kvitt i din eBoks.. smiley


  • #14   26. sep 2019 Angående betaling kan I evt bruge paypal? Det sikrer begge parter hvis der skulle være lusk med i foretagenet. Og hvis køber ikke godtager en afmelding et par dage efter i e-boks kan han kræve pengene retur.

    Ulempen ved paypal er et gebyr på transaktionen.

    Alternativt kan han overføre pengene via netbank - hvis han naturligvis har en netbank.

    Eller han kan hæve beløbet i DKK i en dansk automat og betale dig med dem?

    Tør man spørge hvad prisleje sådan en lemans ligger i?


  • #15   26. sep 2019 #13
    Som jeg skriver i #8, så har jeg sagt til køber at jeg kun accepterer 100€-notes.
    Og hvis jeg så tager de stærke briller på, så går det nok.
    Det du skriver om at man ikke får nogen kvittering ved afmelding, lyder ikke godt.
    Så først din post ved 1540-tiden, og prøvede at ringe motorkontoret, men håbløst at komme igennem. Har aftalt med køber at han overfører et depositum via PayPal i løbet af idag, og så afmelder jeg imorgen. Men pengene er ikke overført endnu,-- såå.
    Jeg ved ikke hvor det eventuelt kunne tænkes at være størst mulighed for at true sig til en kvittering af en slags, bilsyn eller motorkontor ? Man ka`sgu da for H...... ikke bare aflevere sin nummerplade uden at få en kvittering af en slags ! ? smiley
    Da jeg solgte KTMen til en tjekke for nogle år siden, var jeg fri for dette da den ikke var indreg. i DK og havde østrigske papirer,- så nyt for mig. Men nu må vi se om han overfører pengene, ellers bliver der jo ikke nogen handel.

    #14
    Tak for gode råd.
    Jeg ved ikke bedre end dig hvad prislejet er på LeMans,- men jo billigere jo hurtigere solgt. Sådan er det jo. Kommer jo også an på stand, originalitet og kørte km.


  • #16   26. sep 2019 Jeg ville prøve den lokale synshal - gerne den mindste i området, de er som regel til at snakke med. Og et stempel på registreringsattesten vil de vel kunne klare?

    Troede du solgte din LM smiley


  • #17   27. sep 2019 PayPal er nok det dummeste en dansk sælger kan bruge, når han er kørt så kontakter han PayPal og siger der er noget galt med varen, så fører de pengene tilbage og du er narret.
    Det er sket flere gange for danske sælgere.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #18   27. sep 2019 Jeg afmeldte min bil i en synshal med nummerplade ekspedition - der fik jeg en kvittering på stedet.

    ALDRIG bruge paypal som sælger. Kontanter er sikre.


  • #19   27. sep 2019 @Allan - mig bekendt skal en fejl dokumenteres for at få pengene igen via paypal? Så med mindre man sælger med fejl og mangler og i øvrigt ikke har rent mel i posen burde det da være sikkert.... eller i det mindste bedre end falske eurosedler

  • #20   27. sep 2019 @19. Han slår en bule i en skærm, så er varen defekt.
    Du får kontanterne i hånden, i kører i synshallen sammen og afmelder den. Du giver ham en købekontrakt på engelsk, hvor der helt tydeligt står at den er købt som beset og at der ikke er garanti eller returret. Lad ham ikke køre en prøvetur med mindre du har kontanter i hånden. Han ved hvor du bor, du kender intet til ham.
    Mistænksom? Ja, jeg har set for meget fup.
    De tidligere østlande? Det er altså for 30 år siden.


  • #21   27. sep 2019 Interessante oplysninger og vinklinger her !
    Nej,- PayPal er nok ikke en god idé når det gælder salg af brugte køretøjer,- køber kan jo altid finde noget at hænge sig top i hvis han/hun vil.
    I mit tilfælde var det kun snak om et mindre á conto beløb, for at finde en hurtig her&nu løsning på det opståede problem omkring attest på afmeldt køretøj.
    Men handelen gik i stå, køber bakkede ud igår af en eller anden grund, og overførte ikke det aftalte beløb.
    Køberen var elendig til engelsk og tysk, så det var pigen/konen jeg kommunikerede med, -
    and things easily get lost in translation !
    Og forvirring er ikke befordrende i en salgssituation.
    Men nu ved jeg mere om tingene, og vil tage kontakt med motorkontor og synshaller og få klar besked om dokumentation i forbindelse med afmelding, så jeg er beredt hvis der skulle dukke en anden udenlandsk køber op. Tak for hjælpen !



  • #22   27. sep 2019 Man skal altid tænke over hvor nogen vil købe en dyr motorcykel i afgiftsplagede Danmark, når man kan få en tilsvarende for det halve i Tyskland eller Holland.


  • #23   28. sep 2019 @22.... det kommer nok lidt an på hvilken cykel der er tale om. På Mobile.de er der pt 65 Le mans til salg, og den hvide fra Århus var blandt de 7-8 billigste ... plus den har en del forbedringer smiley

  • #24   28. sep 2019 En mand i Dk solgt en gravemaskine til kr 65.000 til 2 tyrkere, de kom og hentede den her, kørte hjemover og pludselig var pengene væk fra sælgers konto, de hævdede varen var behæftet med fejl, PayPal sender mønterne retur, men sælger havde en GPS ting på gravemaskinen, lokaliserer dem i Tyskland og politiet stopper dem, men må lade dem køre videre da eksport dokumentationen var i orden. Sur røv.
    Og alle ved godt at en maskinen til den pris har mange mangler.


  • #25   30. sep 2019 Hvad angår kvitteringen på at den er afmeldt, så giver det mening, for du kan løbe ind i det samme i Tyskland og andre steder.
    De vil ikke risikere at lave en nummerplade til en bil der stadig er registreret, da det kan give dem en masse ballade på tværs af grænserne.


  • #26   30. sep 2019 Hej Tommy og tak for svar.
    Jeg kan godt se meningen med afmeldingsbevis, uden at kende til forskellige landes krav når det gælder indreg. af importerede køretøjer.
    Men hvorom alting er, hvis en potentiel, udenlandsk køber kræver det, så må man jo diske op med det hvis man ønsker at sælge til vedkommende.


  • #27   1. okt 2019 Mht afmelding havde jeg et tilsvarende problem ved import af en Ducati fra Italien. Her krævede sælger (forhandler) en CMR godkendt transportør der kørte cyklen til Danmark, hvorefter jeg underskrev fragtbrevet og sendte retur. Først derefter afmeldte sælger cyklen og sendte mig de originale papirer. Men I Italien sidder nrpladen jo også på cyklen i hele dens levetid og og man omregistrerer blot ved salg. Noget der for øvrigt koster adskillige 100€...

  • #28   2. okt 2019 PayPal trækker ikke pengene tilbage bare sådan der. Køber skal dokumentere at varen har en fejl, ellers bliver ikke betalt nogen penge tilbage til køber.

  • dan G
    dan G Tilmeldt:
    okt 2013

    Følgere: 8 MC-er: 2 Svar: 6
    #29   2. okt 2019 Og husk at holde euro op mod lyset for at se om de er falske,i Danmark er vi ik så vant til euro,så de kan godt være falske,uden at man opdager det. ??

  • #30   2. okt 2019 Keyvan:
    Paypal gav 65.000 tilbage til en haleneger fra Tyrkiet, de har muligvis lavet om på det nu, men det er en ret ny historie.


  • #31   2. okt 2019 Det lyder godt nok utroligt med den gravkohistorie. Har den været i medierne?

    Jeg køber en del på ebay, og de få gange der har været noget at klage over skulle jeg da sende dokumentation ind før der blev tilbagebetalt noget som helst.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #32   2. okt 2019 Jeg kan love dig for at Paypal fører pengene tilbage i en ruf, hvis køber har indvendinger.

    Bevisbyrden ligger hos sælger - det er lissom ideen med "køberbeskyttelse" som er hele Paypal's mindset.


  • #33   2. okt 2019 Jeg kan se jeg er oppe mod stærke meninger om paypal, men prøv alligevel at læse hvad de skriver om køberbeskyttelse
    https://www.paypal.com/dk/webapps/mpp/paypal-safety-and-security

    Uddrag:
    Varer, der ikke er dækket
    Her er eksempler på køb, som PayPals køberbeskyttelse ikke dækker:
    Fast ejendom
    Motordrevne køretøjer (af enhver art)
    Specialfremstillede varer
    Industrimaskiner (til produktion)
    Forudbetalte kort
    Varer, der overtræder vores politikker
    Alt, hvad du køber, hvor du er fysisk tilstede
    Pengeoverførsler til venner og familie

    Så mht gravkoen og mc'en til Tjekkiet er det bådet et motorkøretøj (og sikkert også industrimaskine i gravkoens tilfælde) og køber var fysisk til stede... altså to klare eksempler på køberbeskyttelsen IKKE finder anvendelse.


  • Mikkel N
    Mikkel N Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
    #34   3. okt 2019 Ja den gravko-historie, det er vist en gråspurv der er blevet til en dinosaurus smiley

  • #35   3. okt 2019 #30
    Allan,
    Ja ok, det kan være de har lavet om på noge regler, jeg tror jeg vil ringe til dem at spørge, eller læse deres juridiske aftaler igen.


  • #36   3. okt 2019 #33
    Per,
    jeg kan se at du har lavet arbejdet, så det er ikke nødvendigt at jeg skal læse på PayPal juridiske aftaler osv.
    Men, når det sagt så kan vedkømmende stadigvæk snyder sælger, dvs. køber kan under penge overførsel på PayPal hjemmeside tilføje en tekst hvor af det står at vedkommende har købt noget f.eks. elektronik eller andet som går ind under PayPals køber beskyttelses regler.
    DET er derfor MEGET VIGTIGT at man læser også beskeden fra køber når man har modtaget et beløb fra ham / hende, at køber ikke har skrevet betaling for et Rolex ur osv. når vedkommende har rent faktisk købt en MC.


  • #37   3. okt 2019 #33
    Godt, relevant indspark der Per !
    Det kræver sin mand/kvinde at tygge sig igennem PayPals køberbeskyttelsesregler !!
    Man kunne jo danne en studiegruppe og tage en weekend i sommerhus ! smiley

    Hvordan er det egentlig med straksoverførsler mellem bankkonti, kan køber annullere overførslen efter at sælger kan se pengene er gået ind på sin konto ??
    Det har jeg lidt svært ved at forestille mig,- se den parallelle "Slovakiet" tråd.


  • #38   3. okt 2019 Lige så snart er pengene er på min konto så er det ikke nogen som helt som kan gøre noget som helst ved de penge, selveste natiaonal bank direktøren kan ikke røre ved de penge, det er kun mig selv som kan flyttet rundt på de penge der er på min konto. Alt andet er bare hygge snak.

  • #39   3. okt 2019 Bendik,
    jeg tror jeg skal lige kigge på den slovakiet tråd du nævner.


  • dan G
    dan G Tilmeldt:
    okt 2013

    Følgere: 8 MC-er: 2 Svar: 6
    #40   3. okt 2019 Skriv lige tilbage om hvordan handlen er gået.

  • #41   3. okt 2019 #40,-se #21

  • #42   4. okt 2019 Hvad ville en tjekke bruge en afmelding af nummerplade til...
    Det eneste han har brug for er dine papir og en salgskontrakt ,, aflevere du ikke de nummerplader du har skruet af ,, så kommer du jo bare til at betale for en mc du ikke har mere..



  • #43   4. okt 2019 "Det eneste han har brug for er dine papir og en salgskontrakt"

    Ja, det var lige hvad jeg prøvede at overbevise ham om da vi snakkede i tlf.

    Men han insisterede på afmeldinsattest. Se # 26


  • #44   4. okt 2019 @42... i DK skal man aflevere den originale registreringsattest med stempel/label på at den er afmeldt i det andet land når man importerer et køretøj, så hvorfor ikke det samme i Tjekkiet?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #45   4. okt 2019 #38 - Jo det kan du bande på nogen kan.

    #44 - Næ det skal man ikke. Jeg har da mindst 3 reg attester liggende fra afmelding af køretøjer indenfor de sidste 2 år - ingen stempler på noget af det - kun en kvittering på hver af de gange jeg betalte 60 kroner for at få køretøjet afmeldt. Ingen spurgte efter reg attester, og det er en synshal hvor reglerne bliver fulgt til punkt og prikke.


  • #46   4. okt 2019 @45 - Jeg kan ikke rigtigt se koblingen mellem at du har danske afmeldte registrerignsattester liggende og mit indlæg om at myndighederne gerne vil have den udenlandske registreringsattest når et importeret køretøj registreres i et nyt land?

    F. eks skulle jeg aflevere den originale italienske registreringsattest (med "radiazione" anmærkning) til applus synsmanden for at få nummerpladen til min importerede Ducati monster her i foråret.

    Jeg antager derfor at noget lignende vil være tilfældet hvis en dansk MC skal indregistrers i Tjekkiet. Måske endda mere vigtigt i lande hvor nummerpladen følger cyklen hele livsforløbet modsat i DK?

    Det er jo ikke alle lande der har et velfungerende (host host) system som SKAT hvor alting er elektronisk....og papirudgaven nærmest bare er til info


  • Annemette L
    Annemette L Tilmeldt:
    jul 2019

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 4
    #47   5. okt 2019 Hvis du bruger paypal skal du bare ikke gå med til afhentning af dit køretøj før du har overført beløbet videre til din egen bank derfra...
    Jeg har oplevet at én fra England der ville købe min Kawa som var på DBA han ville ikke se den eller prøvekøre den bare købe den udfra få billeder på annoncen og betale med paypal og sende en fragtmand og hente den... allerede store røde blinkende alarmklokker...
    Jeg sagde helt i orden, når jeg har videreført pengene til min bank konto kunne han bare hente den...
    Han sprang selvfølgelig fra med en maske undskyldninger...
    Bare pas på og hav en sund fornuft og en god omgang intuition i rygsækken...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #48   5. okt 2019 #46 - årh for helvede der sov jeg da lige i timen. Jeg forstod det som at det var den danske man skulle have stempel på osv. Sorry. Du har naturligvis ret. smiley

  • #49   5. okt 2019 #40
    Nej ingen kan røre ved de penge som er ind på min konto, kun mig selv kan flytte rundt på dem.


Kommentér på:
Hjælp,-sælge MC til Tjekkiet

Annonce