{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  E10 benzin til MC?
  • #1   18. nov 2019 Er man i tvivl kan man vælge V-power eller 100 oktan

  • #3   18. nov 2019 Nå man kan åbenbart ikke uploade pdf filer, men gå til denne side og vælg den gule boks i venstre side, der er en betydelig mere detaljeret oversigt. Godt nok på Tysk, men jeg tror de fleste kan få lidt ud af det alligevel.
    http://www.dat.de/e10/


  • #5   18. nov 2019 Nu mangler vi bare benzinselskabernes udmelding om, hvem der fortsat sælger oktan 95 E5.

    Personlig håber jeg, at flere selskaber vil sælge oktan 98-100, så der bliver større konkurrence - og kortere mellem tankene med højoktan benzin ligesom i resten af Norden...


  • #6   18. nov 2019 Iøvrigt er der ikke 10, men "kun" godt 7 pct. bioethanol i E10, rimelig ulogisk smiley

  • #7   19. nov 2019 #5: det er så vidst jeg har forstået, meningen at E5 forsvinder og erstattes af E10

  • #8   19. nov 2019 Jeg tror også al 95 bliver udfaset.
    Men vpower og oktan100 fortsætter som e5.


  • #9   19. nov 2019 Gammelt skod japaner som fattig bonderøve kører på i Snave , skal skrottes.

  • #10   19. nov 2019 Syntes jeg læste at 98 Ikke forandres

  • #11   19. nov 2019 De lister jeg har set har alle været mangelfulde .. min Kawasaki Z 900 2018 står ingen steder, jeg har snakket med to forskellige kawasaki forhandlere og den ene sagde at "ALLE maskiner kan køre på E10" hvilket jeg ikke tror på og den anden sagde at de ikke vidste det endnu men ville undersøge det og snakke med Kawasaki ..

    Jeg tanker gerne VPower 100 oktan men kan se at det stadig vil være muligt at tanke E5 95 oktan efter nytår ...


  • #12   19. nov 2019 #9 skulle du ikke hellere skynde dig i netto og købe nogle pistacienødder

  • #13   20. nov 2019 Jeg kan ikke helt forstå alt den snak, vi har kørt på E5 (5,75%) I mange år uden problemer, nu hæver de indholdet op til 7,6%. Jeg tror helt ærligt ikke problemet er særlig stort.

  • Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Svar: 147
    #14   20. nov 2019 Hvad er egentlig fidusen ved bioethanol? Det er nemlig simpelthen sprit som lavet på De Norske Spritfabrikker, af det der kunne have været fødevarer. Desuden er sprit vandsugende, så det har benzinsystemerne heller ikke godt af. All in all, noget gejl!

  • #15   20. nov 2019 Etanol som tilskud er noget hippyerne har fundet på, for at ødelægge alle Otto morterer og gøre verden grøn og fin. Som forberede ankomsten for Enhjørningerne ????

  • #16   20. nov 2019 Hvad sker der hvis man så tanker med det nye E10 på en gammel bil eller mc? Som veteraner osv?

  • #17   20. nov 2019 #14
    En fordel er, at man ikke behøver komme karburatorsprit i tanken, hvis man kører i de kolde måneder på året. Men - ja, benzinslanger og pakninger har nok ikke godt af det smiley .


  • #18   20. nov 2019 Morten, ikke helt sikkert: Traditionel karburatorsprit indeholder ud over en masse Ethanol (fx 60-80pct) også en anden sprittype, Isopropanol/Propan-2-ol (fx 20-40pct). Den mangler du, for at stabilisere E5/10/E15-benzinen.

    Biltemas sælger en "K-skydd karburatorbeskyttelse", der kun indeholder Propan-2-ol (60.100pct). En ½l flaske rækker således op til 100l benzin. Og den virker fint, jeg bruger den selv, som de siger i Matas smiley

    Go'e gamle Statoil solgte den samme eller tilsvarende kvalitet en årrække, men har de seneste år solgt en traditionel vare som øverst. Siden dengang har jeg ikke set etkomponenttypen til salg andre steder end Biltema.


  • #20   21. nov 2019 Da jeg læste om E10 benzinen på ekstrabladet.dk eller DRs hjemmeside stod der, at hvis man havde en motor der kun var godkendt til max E05 fra fabrikanten skulle man have tømt tanken hvis man var kommet til at fylde op med E10. Hvis det bare var en lille sjat E10, var det nok bare at fylde helt op med E05 eller ren benzin.

    Det dér med, at det suger vand har jeg hørt kloge folk sige, at det er overfortolket, benzintanken er jo heller ikke et åbent kar hvor den fugtige, danske luft driver tungt henover... Det skulle vel så også være med til at forhindre kondensvand der samler sig i bunden af tanken.


  • #21   21. nov 2019 #19: En speedway MC repareres meget, fordi den er bygget til kun at holde et enkelt grandprix

  • #22   21. nov 2019 Sjovt at Skoda nærmest ingen forbehold har når nu Audi/VW/Seat nævner ældre FSI motorer...

    Slavic Steel - no problem.
    https://youtu.be/qsT9nojfFcU?t=120

    Mht. min egen Guzzi har de ikke gennemtestet det på det fåtal af maskiner som er 4-takts smiley Ville nok søge lidt mere info hvis jeg lige havde købt en sprit ny V7'er



  • #23   21. nov 2019 I alle BMW 2-hjulsmodeller i alle byggeår er sikker anvendelse af e10-brændstoffer mulig - dog skal det minimale antal oktan ifølge driftsvejledningen stadig overholdes

    Haha


  • #24   21. nov 2019 Jeg kan stadig ikke helt forstå at ca. 2% forøgelse af ethanolen giver SÅ store udfordringer smiley

  • #25   21. nov 2019 Jeg holder med #24....
    Og ellers tanker man bare oktan100 ved OK når man kører på gammelt lort som mig?


  • #26   21. nov 2019 #25 hvis det er noget godt gammelt lort, så er nåle og styr sikkert slidte I karburatorerne, så går den i forvejen for fed, så når den får noget mere ethanol, så jævner det sig ud, så det eneste man skal sørge for, er at gummi i kontakt med benzinen kan holde til de 7,6% ethanol smiley

  • #27   22. nov 2019 Jeg har læst at det kun er i 2020 (grundet noget EU-pis) at vi har E10. I 2021 går vi tilbage til E5, da de åndsvage EU regler så ikke er gældende mere! Der er flere og flere gode grunde til at gøre som briterne og komme ud det vanvid!!

  • #28   23. dec 2019 Uno-X indfører nu 98 E5, læste jeg på deres lokale tank i eftermiddag. Godt med flere tanke at vælge mellem smiley

Kommentér på:
E10 benzin til MC?

Annonce