{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
838 visninger | Oprettet:

købeloven. {{forumTopicSubject}}

jeg er godt træt af mit køb af mc, der har ikke været meget andet end bøvl. kardankryds knækket, lige nu uidendificeret lyd fra motoren, og nu har gearet sat sig fast. er der nogen der ved noget om købeloven, om jeg har ret til at kalde en handel tilbage inden for det første halvår??
MVH Jens

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  købeloven.
  • #1   21. dec 2007 Det er ikke et krav, men hvis butikken ikke er i stand til at udbedre fejl indenfor et acceptabelt antal gange (2-3 stykker) så har du ret til det ja

• #3   21. dec 2007 Den er vel ikke købt privat?

• #4   21. dec 2007 Okay. Jeg havde så ikke lige set standen på MC'en. Som de andre også nævner: er der ikke nogen form for garanti tilknyttet en så gammel maskine er der vist ikke meget at gøre. Er den købt ved forhandler følger der ofte 3 mnd. garanti med, men det plejer vist kun at dække motor. Om du så kan få dine fejl derind under skal jeg ikke gøre mig klog på

• #5   21. dec 2007 Ma skal lige være klar over, at den gamle købelovs 1 års garanti nu ikke eksisterer. Man har 2 års reklamationsret.

I praksis betyder det, at din leverandør skal udbedre en skade - han afgør hvordan!! Har han over "urimelig" lang tid gentagne gange forsøgt uden held, kan det komme på tale at lade handelen gå tilbage. Dette gælder så for hver enkelt fejl!

Du kommer næppe til at kunne returnere cyklen:-(

• #6   21. dec 2007 Købeloven gælder også ved en 23 år gammel mc købt ved en forhandler. Med mindre den er købt som afhentning, så har du 24 måneders reklamationsret. De første 6 måneder har forhandleren bevisburden.
    Når det er en fejl der påvirker brugbarheden af MC'en, så er det bare til forhandleren med den. Som regel vil de altid undgå, og true med at trække sagen gennem hele systemet, men det er fordi deres erfaring siger dem, at køber nok skal give op.
    Er fejlen opstået under 6 måneder efter købet, træder formodningsregel i kraft, der siger, at fejl opstået det første halve år, også var til stede ved købet.

• #7   21. dec 2007 Jesper: du får jo ikke garanti på slitagedele på en sådan gammel cykel, heller ikke ved forhandler. Der er altså et skel mellem brugtkøb og nykøb. Ellers skal man ud i nogle af paragrafferne om svigagtig opførsel

• #8   21. dec 2007 Et kardankryds er ikke nogen man som køber lige inspicerer, og gearet sidder også fast.
    Ja der er skel mellem brugtkøb og nykøb, og ved brugtkøb gælder der altså 24 måneders reklamationsret.

• #9   21. dec 2007 den er købt ved en forhandler, og da jeg er 1.gangskøber var jeg ikke klar over, hvad jeg skulle være opmærksom på. jeg er blevet lidt klogere nu, og knud, vil det sige, forhandl. kan kræve penge, når evt. skader skal udbedres efter det halvår jeg fik med garanti?

• #10   21. dec 2007 Thomas S:

Der er der faktisk formelt ikke, men man kan ende med et syn/skøn hvor en "rimelighed" afklares.

Et knækket kardankryds vurderes jo ike på samme måde som et synligt slidt dæk, som var i orden ved købet:-)

Derfor mener jeg bestemt bare man skal få leverandøren til at reparere i størst muligt omfang smiley

• #11   21. dec 2007 Har heller ikke sagt, at reklamationsretten ikke gælder, men der er bare nogle specielle hensyn (se fx http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/raad/ )

Der står naturligvis, at købeloven også gælder for brugtkøb men at fejl der opstår pga. alm. slid ikke er omfattet. Nu er jeg ikke så skarp teknisk men det bliver nok lidt svært at overbevise forhandleren om, at de nævnte fejl ikke er pga. slid på en motorcykel, der har kørt over 100.000 km.

• #12   21. dec 2007 man kan ikke lade handlen gå tilbage efter et halvt år men hvis den er købt hos forhandler er der vel garanti på den

• #13   21. dec 2007 Knud: enig med at man skal presse forhandler for at få repareret. Jeg stiller mig bare en smule tvivlende overfor, om du så har loven på din side

• #14   21. dec 2007 Jens

Det hele afhænger af, ghvad der er galt.

Hvis det f.eks viser sig, at enskiftearm i din gearkasse er knækket og kan skiftes, skulle du gerne få den repareret uden beregning. Hvis det derimod viser sig at hele din 23 og 100000 km gamle gearkasse skal skiftes, vil man næppe sige, at forhandleren alene med rimelighed skulle bekoste en ny - synes jeg egntlig er fair nok. Her vil man typisk kunne diskutere sig sig frem til en fordeling

• #15   21. dec 2007 Thomas:

Man kan ikke som forhandler rimeligt forvente, at en kunde skal åbne f.eks. en gearkasse og slidinspicere, men man kan forvente, at han kigger på dæk, etv kontrollerer lejeslør i hjul og kronrør, men så er den vel heller ikke meget længere.

Det er meget sammenligneligt med skjulte fejl i et hus, som man køber. Ved MC er der desværre bare ikke nogen ejerskifteforsikring.

• #16   21. dec 2007 Jeg synes nu ikke helt, at sammenligningen med et hus er helt god. Man må forvente en del slid på sådan en maskine og det må derfor kunne forventes, at der vil gå noget i stykker.

Som jeg nævnte før: hvis forhandleren direkte har forsøgt at skjule fejl er der selvfølgeligt ingen tvivl om udfaldet, men hvis der ikke har eksisteret fejl ved salget men at de efterfølgende er kommet på en meget gammel cykel er det vel næppe forhandlerens skyld.

Jeg ved godt alt det med, at loven er indrettet for at beskytte forbrugeren men at sidestille det med, at forhandleren automatisk er forpligtet til at rette eventuelle fejl synes jeg er en grov forenkling. Det kan være, at Jens har loven på sin side, men forhandleren har altså også nogle gode argumenter mht. levetid osv., såfremt han ikke har været lidt for optimistisk ved beskrivelsen af motorcyklen.

Sagen er bare ikke så enkel og jeg synes ikke, at den direkte kan afgøres ud fra loven - for at vurdere det mere specifikt er det nødvendigt at vurdere præcedensen indenfor området.

• #17   21. dec 2007 da jeg spurgte om hvorfor mit kardankryds gik istykker fik jeg det svar at de ikke vidste hvorfor, kan jeg i bagklogkundskabens lys godt se, det er et svar jeg ikke kan bruge til noget, hvordan ser de andre kryds så ikke ud, hmm og tænker om det er fordi de ikke vil sige sandheden.

• #18   21. dec 2007 det skal så siges jeg kørte ud med maskinen i dag i første gear, og de vil da også udbedre fejlene, og det har da heller ikke kostet noget her det første halvår, som udløber den 29. dennes. jeg tænker jo bare om det ikke vil forsætte med at opstå fejl, det kan tiden jo kun vise, men indrømmer da jeg er træt af situationen, og ville gerne vide om jeg kan kræve handlen tilbage.

• #19   21. dec 2007 Tvivler stærkt på,a t du kan få handlen tilbage.
    Du burde kun være glad for, at du har fundet en forhandler der har været villig til at udbedre fejlene, og så ellers tage det som lærepenge.
    Den slags forhandlere er der mangel på.

• #20   21. dec 2007 Thomas S:

Hvis nu du lige nærlæser, hvad jeg faktisk skriver, så står vi ikke langt fra hinanden.

Det er jo muligt, at når man kigger indendørs, så finder man meget (naturligt) nedslidte større dele, som sælger ikke med rimelighed kan hænges 100 % op på.

Men hvordan vi end vender og drejer det er udgangspunktet, at ikke synlige fejl, skal udbedres af forhandleren i reklamationsperioden, sålænge disse ikke skyldes slid efter købet - brugt eller ej - også meget brugt eller ej smiley

• #21   21. dec 2007 Hvis forhandleren er villig til at udbedre de skader der er opstået, ville jeg se at få mc'en afleveret- og lavet. Som Jesper skriver tror jeg også du skal være meget glad for at de vil gøre det. Hvis man ser bort fra at det selvfølgelig er drønærgeligt med din mc, vil jeg mene at ,hvad forhandleren angår, er det ligefrem en lille solstråle historie.
    Held og lykke med mc'en

Kommentér på:
købeloven.

Annonce