{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.776 visninger | Oprettet:

Skære i stellet på mc {{forumTopicSubject}}

Hej folkens, jeg sidder og kigger på en cafe racer.

Der er selvfølgeligt skåret i stellet bagpå og nummerpladen er flytte ud til siden på cyklen.
Jeg spørger sælger om den er synet og godkendt med dette og får følgende svar

"Der er skåret i stellet, men efter støddæmpere og tværstivere, og hvis man slår op i "vejledning om syn af køretøjer" på side 769 skulle det være lovligt nok, uden at den skal til yderligere kontrol undersøgelse, men der blev først skåret efter den var nysynet. Men der ligger ikke nogle godkendelser på det, og det tror jeg heller ikke der skal være."

Er der nogle som kan give hold i dette?
Den er synet ved køb, så det er mere om jeg får panserne på nakken for det.
Køre normalt gsxr osv, så er vant til at de altid skal tjekke et eller andet latterligt lort med blinklygterne osv.

Er de lige så slemme ved en cafe racer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skære i stellet på mc
  • #1   16. feb 2020 Stellet ved jeg ikke noget om, men hvad med baglygte og nummerpladelys?

  • #2   16. feb 2020 baglygten sidder i sædet som Led.
    Jeg tænker selv at installere et nrplade lys hvis det bliver et problem.
    Overvejer næsten at flytte nummerpladen op da jeg synes det ser dumt ud dernede


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #3   16. feb 2020 Den der diskussion er uendeligt nem at mane i jorden.

    Du tilbyder ham at du betaler for synet, hvis den går igennem uden anmærkninger.

    Hvis ikke, kan han beholde sit skrammel selv.

    Sagt på en anden måde, så skal du ikke regne med at den der holder vand... Overhovedet... Havde manden haft for 5 øre nosser og stået ved sine påstande, havde han selv tilbudt det.

    Alle MC'er skal altid kunne gennemgå et syn uden anmærkninger.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #6   16. feb 2020 Sidemonteret nummerpladeholder kan godkendes i en del tilfælde, så det skal man ikke nødvendigvis være bange for. Men cyklen som helhed...

  • #7   16. feb 2020 "En rammedel bag fæstet til dobbelte bagfjedre/støddæmpere (eller for monofjeder/dæmper rammedelen bag førersædet) må fjernes, og dette kan godkendes
    uden yderligere afprøvninger, hvis rammedelen dokumenteres at have bestået af »fritsvævende« rørstykker uden tværgående forbindelser og understøtninger, bortset fra påskruede dele."

    Den skal have bestået en fritsvævningstest, før at du kan køre på den lovligt.


  • #8   16. feb 2020 dvs. at generelt er det en snotdum ide at kigge på den her mc.

    Jeg skal uanset hvad bestå en fritsvævningstest med den som Mathias K siger.

    Og resterende kan stadig give bøvl, er det ikke mere eller mindre sagens kerne?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #9   16. feb 2020 Jo. Kig andetsteds...

    Eller gør som jeg foreslog med syn osv...


  • #10   16. feb 2020 Forklar mig lige hvad i mener med fritsvævningstest?

    For den lovtekst siger intet om test, men noget om en frit hængende stel del.
    Dvs et stykke rør der stikker lige ud bag til efter den originale tvær bøjle.


  • #11   16. feb 2020 Og selv hvis den bliver nysynet betyder det ikke den er godkendt. Min erfaring er at ved syn af mc er det ret nemt at slippe igennem med ting som ikke er som det skal være.

  • #12   17. feb 2020 Det stel der er efter den bagerste tværgående forbindelse, må man gerne skære af.
    Når jeg søger på billeder af GS425 stel, så har det originalt ikke tværgående forbindelse efter støddæmpernes montering. Så lige i dette tilfælde, ser det ikke ud til der er lavet noget ulovligt, mht afskæring af stel


  • #13   17. feb 2020 ja okay.
    Men vi mangler stadig refleks og lys på nummerpladen smiley


  • #14   17. feb 2020 i første omgang kan du bruge 3 minutter hos din lokale synsmand. medbring billedet af cyklen og hør hvad han siger smiley

  • #15   17. feb 2020 Tak Brian.
    Jeg tænkte faktisk at han ville synes det var lidt flabet at komme slæbende med et billede.
    Men det prøver jeg engang.
    Tak for det.


  • #16   17. feb 2020 Hej. Jeg har bygget en café racer hvor jeg har skåret bag bagdæmperne. Da det ikke er en bærende del så kan det godkendes. Har snakket med 3 synsfolk som siger det samme. Jeg syner min inden den bliver solgt

    profilbillede
  • #17   17. feb 2020 Nu bliver jeg nysgerrig : Er der nogen herinde, der nogensinde er blevet stoppet og fået en sag på halsen pga. at have skåret et stykke stel bag dæmperne af ?

  • #18   17. feb 2020 #17 De fleste gange kan man jo ikke engang se stellet på en MC. Og jeg gætter på at de fleste politibetjente ikke aner om der er skåret i stellet ejer ej, siden de ikke engang ved hvordan stellet rigtigt skal se ud. Men det er et meget kompliceret emne, som mange ikke rigtig ved noget om, da reglerne ikke er tydelige nok.

  • #19   17. feb 2020 Jeg har opgivet at ombygge min GN250 pga reglerne.

    Danmark er et træls land når det kommer til custom MC'er.

    G. Ændringer af ramme
    Ændringer af ramme kan godkendes ved syn på baggrund af ét af følgende tre principper:
    (1) Dokumentation fra motorcykelfabrikanten med konkret oplysning om eventuelt
    nødvendige tekniske ændringer på motorcyklen.
    (2) Dokumentation via en myndighedsgodkendelse og med konkret oplysning om
    eventuelt nødvendige tekniske ændringer. Godkendelsen skal inkludere både
    afprøvning/kontrol køreegenskaber og styrke af komponenter .
    (3) Dokumentation fra en dansk godkendt prøvningsinstans, der har foretaget
    afprøvning/kontrol i henhold til reglerne om prøvningsinstanser og deres afprøvninger i bekendtgørelse nr. 594 af 26. maj 2016, som ændret ved bekendtgørelse nr. 483 af 26. april 2019.
    En rammedel bag fæstet til dobbelte bagfjedre/støddæmpere (eller for monofjeder/dæmper rammedelen bag førersædet) må fjernes, og dette kan godkendes ved
    syn uden yderligere afprøvninger, hvis rammedelen dokumenteres at have bestået
    af »fritsvævende« rørstykker uden tværgående forbindelser og understøtninger,
    bortset fra påskruede dele. Foto eller teknisk tegning visende ramme før ombygning skal uploades til Dokumentportalen.
    Beslag, der ikke har betydning for styrken af den bærende konstruktion (ophæng til
    udstødning o.ling.), må fjernes uden videre.
    Oplysninger om den ændrede ramme indsættes i DMR.
    Påskruet hjælperamme på motorcykel, hvor hjælperammen kun holder bagskærm
    og/eller baglygte må dog udskiftes/ændres uden syn.


  • #20   18. feb 2020 Og jeg garanterer for, at hvis der var regler for ombygning af menneskekroppen, så ville vi mænd skulle stå med en dokumentation for, om det var forsvarligt at få fjernet vores brystvorter. Man kunne jo aldrig vide om vi skulle føde børn. smiley smiley
    Som jeg plejer at tilføje : civil ulydig hed er vejen frem. smiley


  • #21   18. feb 2020 Kender ingen som er blevet taget af politiet med skåret stel, men har hørt om mange som ikke kunne sælge deres motorcykel, da synsmanden ikke ville godkende den.

    Og det bliver kun værre med periodisk mc syn, som er lige på trapperne


  • #22   22. feb 2020 Det hedder en cafe-RACER, så sidehængt nummerplade der kraftigt begrænser nedlægningsvinkelen er ret ulogisk. Reglerne er stive, men siden jeg begyndte at køre MC i 1965, har jeg set en del ting der absolut ikke var i orden, og også en del ting på racere. En af dem kostede en af mine venner livet.
    Min MC er totalombygget til sidevognskørsel, ændret stel, anden forgaffel, andre dæmpere og fjedre, små hjul, bildæk o.s.v og min registreringsattest har anført "konstruktive ændringer", men der står ikke hvilke og der er heller ingen fotos. Det betyder at jeg kan risikere at blive stoppet nårsomhelst og bedt om at dokumentere at ændringerne er lovlige, og det kan jeg ikke.
    Det er ret værdiløst, for det betyder at man bare ændrer noget der er ret harmløst og får det godkendt og sat i reg.attesten, og derefter er der frit slag. Eller hur?


Kommentér på:
Skære i stellet på mc

Annonce