{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.550 visninger | Oprettet:

salg af MC {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg er ved at sælge min MC ILF FDM skal den synes ved salg, hvis den er over 10 år gammel og det er 1 år siden sidst syn.
Mit spørgsmål er nu.

Det bedste må være kontant eller MobilPay, det er mest sikkert ang betaling.

Hvad nu hvis han stikker af på sin prøvetur, dækker min kaskoforsikring?

Jeg printer en slutseddel ud fra FDM og tager en kopi af udfyldte.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  salg af MC
  • #1   1. apr 2020 du beder bare om depositum inden han kører, halvdelen eller det hele
    din kasko dækker ikke hvis han smutter
    men tag ja hatten på, hvorfor skulle han gøre det, nåh ja det fordi du kender en som kender en som smuttede


  • #2   1. apr 2020 Stop hans bilnøgler i lommen når han/ hun prøvekører , betaling på straks overførsel er også fin inden omregistrering , syn holder max 12 mdr og er den nem at syne og det er de fleste mc så gør det selv inden , det gør det nemmer det hele smiley

  • #3   1. apr 2020 #2. God ide. Har lige bestilt tid til syn.

  • #4   2. apr 2020 Da du alligevel skal se hans kørekort, inden han begiver sig ud på en prøvetur, så ta lige et billede af det med din tlf.

  • #5   2. apr 2020 #1 hvis ens kaskoforsikring ikke dækker tyveri af motorcykel. Så ville jeg nok vælge et andet forsikringsselskab.

    Jeg er skam fuldt dækket, hvis en potentiel køber vælger at stikke af på min maskine. Det kaldes tyveri. Og det er man dækket for ved kasko.

    Og ja, altid se kørekort inden du lader vedkommende prøve en tur. Ellers hænger du også på en bøde hvis han bliver standset og det viser sig, at han ikke havde gyldigt kørekort. Det kaldes oplysningspligten og udløser en bøde på 2500kr til ejer af køretøjet.


  • #6   2. apr 2020 #5.
    Jeg har Top Danmark. Har ringet med dem og fået et mail. Stikker han af på en prøvetur, så dækker de ikke.
    Pis


  • #7   2. apr 2020 #6 Dækker de så heller ikke hvis din mc bliver stjålet i nat? Jeg forstår simpelhen ikke logikken i, at "jeres" forsikringsselskaber ikke vil dække tyveri af jeres mc når i har kasko. Det lyder meget meget mystisk.

    Så hvis du låner din 2,5 mio kr. nye BMW M5'er ud til din ven (eller det du troede var din ven) og han så aldrig vender tilbage og har stjålet din bil, så er du ikke dækket på din kasko?

    Held og lykke med det smiley


  • #8   2. apr 2020 #7
    Fordi at lån og tyveri er to forskellige ting.. forskellen ligger i at du selv har udleveret nøglerne ganske frivilligt. bliver den stjålet med nøglen i dækker de sikkert heller ikke.


  • #9   2. apr 2020 #5
    "Jeg er skam fuldt dækket, hvis en potentiel køber vælger at stikke af på min maskine. Det kaldes tyveri. Og det er man dækket for ved kasko."

    Har du noget på skrift fra forsikringen om, at de dækker ligesom ved tyveri, hvis du selv har overdraget køretøjet? Hvilket forsikringsselskab er der tale om?


  • #10   2. apr 2020 #8 Ja man låner den ud til at starte med, derefter bliver det et helt almindeligt tyveriforhold. Længere er den ikke. Jeg havde skiftet forsikringsselskab, hvis det var mig der stod i den situation. Du kan ikke sammenligne de to ting. Det er ulovligt at gå fra sit køretøj uden at sikre det, det er ikke ulovligt at låne sin mc ud til en med kørekort til mc. Min forsikring dækker. Jeres burde eddermandme gøre det samme.

  • #11   2. apr 2020 Jamen i to sidste har i noget på skrift om jeres forsikring dækker under de forhold?
    Eller er det blot noget i regner med?


  • #12   2. apr 2020 #11 det er ikke "blot" noget jeg regner med. Så havde jeg ikke sagt det. Vi kan tage den i pb. Smider ikke noget ud her.

    Vh


  • #13   2. apr 2020 #5 der er noget du har fået i gal hals, fortæl mig hvilken forsikring dækker når du selv låner den ud ??

  • #14   2. apr 2020 I pb? Det bliver din påstand jo ikke mere valid af.
    At den burde og at det er tyveri er en ande sag.


  • #15   3. apr 2020 #5 "Ja man låner den ud til at starte med, derefter bliver det et helt almindeligt tyveriforhold. Længere er den ikke. Jeg havde skiftet forsikringsselskab, hvis det var mig der stod i den situation."

    Hej Mathias. Du har altså misforstået den grundlæggende præmis. Ja, kaskoforsikring dækker som regel tyveri. Men det er ikke tyveri hvis du selv har udleveret nøglen. Det er bortkomst. Og den kriminelle handling er bedrageri = ikke tyveri.

    Tag lige et opkald til forsikringen hvis du ikke tror på mig. Det er altså en ærgerlig sag for dig hvis du først opdager fejlen efter du har mistet en af de fine maskiner du har. Mere ærgerligt end at opdage at man tager fejl i en online debat om forsikring.


  • #16   3. apr 2020 #15 Det er år siden jeg sidst spurgte mit forsikringsselskab. Der forklarede de telefonisk, at de dækker ved privatsalg/prøvetur af mc og det var omfattet af tyveri. Så længe man havde taget sine forholdsregler med navn, adresse, kørekortsnummer mv. på prøvetager.

    Jeg undersøger igen og vender tilbage, når jeg har fået det på skrift. Kan jo være de har oplyst mig forkert over telefonen - det håber jeg sandelig ikke. Men nu er i efterhånden mange der mener det modsatte, så jeg kan jo ikke komme udenom at undersøge det i bunds for mit vedkommende.

    Ses om lidt smiley


  • #17   3. apr 2020 Det har taget mig en halv time i telefonen og har talt med tre forskellige medarbejdere.


    Medbarjeder nr. 1.
    Det startede som jeg forventede. Første medarbejder på linjen "råd og vejledning om mine forsikringer" forklarede, at han var overbevist om, at jeg var kaskodækket i den situation, hvor jeg låner min mc ud til prøvetager. Det stod skrevet i paragraf 21 angående kaskoforsikring (fik ikke fat i hvor), at kasko dækkede i alle tilfælde, som ikke i denne paragraf var nævnt. Heri stod intet om prøvekørsel eller udlån af mc, hvorfor de naturligvis dækkede. Medmindre man havde udlånt sit mc ud til én der var påvirket (giver god mening). Derudover var det ikke muligt på mc, at sidde med under prøvetur, som man har mulighed for i en bil.

    Så langt så godt. Samme svar som for nogle år siden.

    Jeg forklarede, at der tilsyneladende var stor forskel på dette forsikringsselskaberne i mellem og at jeg meget gerne ville have det på skrift.

    Han sendte mig herefter videre til næste medarbejder mhp. dette.


    Medarbejder nr. 2.
    Jeg forklarede hurtigt situationen, og hun var umiddelbart enig med medarbejder 1, men ville lige tjekke op.

    10 minutter senere ringer hun mig op igen og forklarer, at hun nu har fundet afviste eksempler fra forsikringsselskaber på netop kaskodækning ved prøvekørsler, hvor man selv har givet nøglen (det som i sagde). Hun var derfor nu i tvivl om, hvordan de ville tackle et sådan problem, og stillede mig videre til rette vedkommende (ansvarlig).


    Medarbejder nr. 3
    For ikke at gøre denne kommentar unødvendig lang, oplyste han mig, at kaskoforsikring IKKE dækkede ved prøvekørsel, hvis den blev stjålet. Han udtrykte forståelse for, at det var frustrerende at man ikke kunne sikre sig mod dette, heller ikke ved tilkøb til sin kasko. Ligesom han var ærgerlig over, at jeg 3 gange tidligere ikke havde fået denne udmelding.


    Konklusion: I får ret. Jeg erkender mit nederlag. Dog føler jeg mig meget snydt over at jeg er blevet misinformeret så mange gange....


    Mvh Mathias


  • #18   3. apr 2020 PS. Jeg skylder dig vist et tak, Jarl Smart. Så tak smiley


  • #19   3. apr 2020 # 16: Hvis du ville oplyse, hvilket selskab du er kunde i, kunne vi sikkert lynhurtigt afgøre det ved at læse forsikringsbetingelserne. Jeg tvivler også meget på at de dækker. Jeg selv er kunde i IDA Forsikring/Tryg og der står det skrevet, så der ingen tvivl er:

    Punkt 8 - Kaskoforsikring:

    Forsikringen dækker ikke tab opstået i forbindelse med politiets eller andre myndigheders beslaglæggelse af motorcyklen samt bortkomst.

    Bortkomst er når motorcyklen forsvinder under forhold, hvor tyveri ikke foreligger eller sandsynliggøres, fx når en mulig køber får overladt motorcyklen til en prøvekørsel og ikke leverer den tilbage.

    Sådan tror jeg, at det er tilfældet i langt de fleste selskaber.


  • #20   3. apr 2020 Forsikringerne er bare ikke til pænt brug. Så hvilke forholdsregler skal der så tages? Jeg kan jo ikke side bagpå

  • #21   3. apr 2020 Velbekomme Mathias. Jeg vil godt indrømme at jeg har snydt mig lidt foran på forsikringsforståelse da jeg arbejder i forsikringsbranchen. Flot at du har tjekket det grundigt og melder tilbage her. Det vigtige er at vi, som finder info her på mcg, ved at vi skal tage vores forholdsregler ifht luskede prøvekørere.

  • #22   8. apr 2020 #20 Du gør som der blev rådet længere oppe. tager dine forholdsregler.
    Kopi af kørekort (kan dog også forfalskes)
    Send den ikke på tur hvis du ikke føler at du stoler på vedkommende.
    Få nøglerne fra vedkommenes bil. Husk at tjekke den kan starte så det ikke er hans knallertnøgle.
    Har solgt en del MC'er privat og købt. En god ide er altid at have en ven med. Han bliver så ved sælger. Stikker du af, kan sælger tilbageholde vennen.
    Tag billeder af købers nummerplade.

    Du kan aldrig være 100% sikker, men er du en del i tvivl, så sig han ikke får en prøvetur før der er lagt depositum eller køb er gennemført. Eller sælg gennem forhandler der dækker.


  • #23   8. apr 2020 Ufatteligt forhandlerne tør lade en mulig køber tage en prøvetur.
    Er der ikke nogen her i tråden der bare slet ikke stoler på medmenneskerne?
    Hvis jeg som køber blev mødt af alle de krav der stilles, så blev der ingen handel.


  • Ole B
    Ole B Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 2 Svar: 61
    #24   8. apr 2020 Læste engang en historie om en som ankom på en motorcykel, for at prøvekøre en motorcykel han ville købe.
    Ja - I har måske allerede gættet det - motorcyklen han ankom på var også stjålet og sådan kørte han rundt og lavede det ene svindelnummer efter det andet.


  • #25   9. apr 2020 Sidste mc jeg solgte havde ingen kasko og var ca. 60.000,- værd. Tanken strejfer da, at hvad nu hvis han styrter. Har vel solgt 6-7 mc’er privat og aldrig haft nogen problemer. Dog et par stykker der bare skulle “prøve” og bevidst ikke interesseret i at købe. Kontant er altid godt, hvis man kan huske hvordan en 1.000 kr seddel ser ud. Held og lykke med salget.

  • René S
    René S Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 MC-er: 2 Svar: 6
    #26   9. apr 2020 Mange gemene svindlere ved lige præcis, hvordan de skal vinde en sælgers tillid, så i nogle tilfælde er mavefornemmelsen desværre ikke nok. At tage den potentielle købers bil/mc i "pant" kan også være problematisk, for den kan være stjålet, lånt eller lejet. Det kan højne sikkerheden en lille smule at bede om at se/fotografere registreringsattesten på vedkommendes køretøj og "holde" hans nøgler, forudsat at han kommer i sit eget køretøj. Kørekortet kan være forfalsket, men man kan sikre sig en lille smule mere ved også at se/fotografere hans sygesikringsbevis. Jeg ved ikke, hvad man ellers kan gøre, end at kræve et kontant depositum (MobilePay er også at betragte som kontant). Har folk rent mel i posen, burde det ikke være noget problem. Man kan endda stå klar med en kvittering for depositummet, som han kan få, hvis han tøver (man kunne jo også selv være en svindler). Desværre er der som sædvanlig nogle få, der ødelægger det for de mange, og tillid mellem mennesker har bare fået sværere vilkår.

  • #27   9. apr 2020 Helt ærligt: Hvor mange har været udsat for en svindler ved køb eller salg af mc-en?
    Jeg tror det er forsvindende få, men omtale får det til at lyde som om hver anden køber eller sælger er en skidt karl.
    Men hvis man vil gå med seler og livrem, så for min skyld ingen alarm.
    Stillers der krav om depositum til mig, så som før skrevet, - så bliver der ingen handel.


  • #29   9. apr 2020 Hundesnor på din motorcyklen og så kør med ham på dit løbehjul så stikker han jo ikke af smiley hihi god påske til jer

  • Peter B
    Peter B Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Svar: 2
    #30   9. apr 2020 #28 den med at SKAT skulle være et problem ved beløb >50.000 må du lige forklare nærmere.

  • #32   9. apr 2020 Sikke noget vrøvl!

  • Ole B
    Ole B Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 2 Svar: 61
    #33   9. apr 2020 Jeg har været ude for en fyr, som kom gående for at købe en MC - det tænkte jeg umiddelbart ikke over - kun at han sagde at han gerne ville prøve den ude på "landevejen" - så jeg holdt lidt øje med ham og så hvilken vej han forsvandt, hvorefter jeg smed alt hvad jeg havde og kørte efter ham i min bil og fik ham også indhentet efter ca. 10 km, hvor han troede han kunne køre fra mig ved at køre ned ad en lille grusvej og bremse så gruset stod op over bilen, men herved kom han ned i fart og jeg kunne køre op på siden af ham og vippe ham ned i grøften, hvorefter han bandende stak af ud over markerne.

    Både bil og motorcykel tog lidt skade, men det var jeg sådan set ligeglad med - han skulle bare ikke have lov at stikke af med en motorcykel, jeg havde brugt lang tid på at gøre rigtig fin.


  • #35   9. apr 2020 #32 Nu er der forskel på fortjeneste og salgspris. De fleste sælger ikke med fortjeneste for så skal du betale skat af alt du tjener. Ikke kun over 50k.

  • #37   10. apr 2020 Jeg kan godt forstå at tråd starteren er blevet nervøs med den drejning den har været rundt , både diskution om forsikring ,kasko forsikring , falske kørekort , osv , lad køber komme og se , bliv enige om en pris og lad så køber prøve den maskine mod du beholder nøglen til hans bil , der findes jo også ærlige køber og hvis man synes der er noget mærkelig beholder man bare sin maskine , folk er vel selv lidt menesker kender og den sunde fornuft fungere vel stadig væk i mellem menesker smiley

  • #38   10. apr 2020 Altså hvis en sælger vil beholde mit kørekort eller min bilnøgle eller have penge før jeg står med en regattest i hånden, så bliver det ikke med mig som køber..
    Billede/kopi af kørekort og billede af køber er OK.
    At købers bil og evt en makker bliver tilbage ved sælger mens køber prøvekører er også fint, men som nævnt kan bilen de ankommer i jo være stjålet og makkeren kan så bare stikke af. Har du så beholdt hans nøgle står du bare tilbage med en stjålet bil.

    Min bil og nøgle er min og den overlader jeg ikke til en jeg ikke kender rigtig godt! Lader ingen holde mit kørekort for så at køre ud og risikere en bøde for at køre uden at medbringe kørekort.

    Jeg hader selv ventetiden under en prøvekørsel til køber er tilbage igen. Men tror også de færreste vil købe en bil eller mc de ikke må prøvekøre først.

    Den eneste “skæve” oplevelse jeg har haft ifbm salg, Var da jeg skulle sælge min gamle Ford Sierra og der kom to unge gutter (dog ikke den farlige type, mere gymnasie typerne) Som var meget interesseret i bilen og selvfølgelig gerne ville prøve den før køb, men ingen af dem havde fået deres kørekort med.... så jeg tilbød dem at hoppe ind på bagsædet så jeg kunne køre dem en tur rundt om blokken, det gjorde vi så og de sagde tak for kigget og lod aldrig høre fra sig....


  • #39   10. apr 2020 #38 du bestemmer da heldigvis også helt selv hvordan DU vil tackle et evt køb eller salg

  • Kåre L
    Kåre L Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 46
    #40   10. apr 2020 Hvis du omsætter flere køretøjer, eller for den sags skyld hvad som helst, du "bare lige har sat i stand", kan der være et forklaringsproblem i forhold til, om det er privathandler, eller du har forretning af det. Beløbsstørrelserne er det fedt uvedkommende. Der er ved vennetjenester en bagatelgrænse på kr. 500, men, trist nok, enhver indtægt er skattepligtig. Hvis du handler mere end et par kørtøjer pr. år, kan du regne med, at skattefar følger med, og det har ikke noget med betaling at gøre, men hvorvidt de anser det for erhvervsmæssigt. Synes de, du har fået for lidt for nogle cykler, laver de bare en værdiansættelse selv, som du så også får lov at betale skat af samt den tilhørende bøde for at tilbageholde indtægtsoplysninger.
    Hvis du derimod slutter den forudgående sæson med at købe én cykel til vinterprojekt, og du så i sæsonen skifter til en anden, er beløbenes størrelse fuldstændigt uvedkommende, for det skal anses for privathandler. Fx. en japser fra '80-erne til at hygge med i vinteren, og en Ducati Panigale når sommerferien kommer, det er vel meget normalt.


  • Kåre L
    Kåre L Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 46
    #41   10. apr 2020 Vedrørende legitimation er det en stor hjælp for myndighederne, hvis I også sikrer jer et billede af Sundhedskortet (Sygesikringsbevis).


  • Peter B
    Peter B Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Svar: 2
    #42   29. apr 2020 #35 havde helt glemt denne. Du er som udgangspunkt ikke skattepligtig ved salg af private aktiver.

    Driver du virksomhed, hobbyvirksomhed eller har du købt det pågældende aktiv som spekulation, er det noget andet, og det er vel det din kammerat er blevet fanget af.

    Så har du en frimærkesamlerne, et maleri eller en MC bliver du ikke automatisk skattepligtig...heller ikke ved en værdistigning på >50tkr.


Kommentér på:
salg af MC

Annonce