{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.357 visninger | Oprettet:

Fordele ved køb ved forhandler? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Ja, jeg skal jo snart ud og have mig en begynder mc. Jeg havde tænkt mig at købe den af en privat, men kom så til at tænke på om der måske var nogle fordele i at købe den ved en forhandler, som var værd er kigge på?

Jeg regner med at jeg skal bruge 20-30.000 kr. Jeg kan se at forhandlerne tager en god overpris i forhold til resten af markedet - cirka 5-7.000 kr, er der andre ulemper?

Håber der er nogle herinde der har lidt forstand på det, og vil hjælpe - på forhånd tak smiley

Hygge


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fordele ved køb ved forhandler?
  • #1   20. jul 2005 Hvis det er en cykel i det prisleje er det oftest en ældre en, og der kan fordelen være garanti!

  • #2   20. jul 2005 Ok. Hvad går denne garanti ud på? Altså hvor lang tid dækker den, og hvad dækker den?

    Et bonus spørgsmål; er det det samme alle steder, eller er det en ekstra ydelse ved nogle forhandlere?


  • #3   20. jul 2005 Hej Mads

    Her gælder købeloven da du er den svage part som privat!

    Du har ved et forbrugskøb (som det vil være) 2 års reklamationsret.
    De første 6 måneder er med omvendt bevisbyrde, hvilket vil sige at forhandleren skal bevise at varen ikke har fejlet noget, da du har overtaget den (DET KAN HAN IKKE! medmindre han har skrevet det SPECIFIKT i slutsedlen).
    De første 6 måneder kan næsten sammenlignes med en garanti, de adskilles kun af nogle få juridiske spidsfindigheder.
    Summa sumarum, køber du din mc, hos en forhandler skal han dække evt. fejl og mangler der måtte opstå inden for det første halve år, dog gælder det ikke sliddele og ting der kan påvises at have lidt dicideret overlast.

    Til sidst, mange forhandlere forsøger at skrive sig ud af købeloven, ved at skrive 3 mdr. garanti osv. DETTE KAN MAN IKKE!!!!!!! Oplever du/i at det sker, så meld jer i FDM (koster ca. 500,- om året, og så får i nogle gode tilbud og bladet motor 12 gange om året). Som medlem af FDM får man gratis juridisk bistand, og de vil dermed klare sagen for jer......

    Har selv været, og er uddannet som bilsælger, så jeg ved lidt om det.
    Håber du kan bruge det, og held og lykke med købet.


  • #4   20. jul 2005 Ok - mange tak Joos. Var nemlig lidt i tvivl om købeloven også gjaldt når man købte brugt. Hvis nu der sker noget efter de 6 måneders "garanti", så er det vel svært for en selv at bevise at det rent faktisk var en fejl på cyklen fra starten? Altså kan forhandleren ikke nemt "tørre det af" på slid?

    Hygge


  • #5   20. jul 2005 Lige nøjagtig, regn med at du får de 6 måneder, og herefter står det for egen regning.

    Købeloven gælder for alle forbrugskøb, alle handler der bliver indgået imellem en privat part og et firma (registreret med CVR.NR./SE NR.)
    Både nye og brugte varer.
    Købeloven er til for at beskytte den svage part (den private).

    Og de SKAL dække uanset om de skriver "solgt engros uden garanti", "solgt til ophug", "solgt med 1/2/3/4/5 måneders garanti".

    Der findes mange udgaver, men de holder ikke i retten.

    Du kan selvfølgelig godt få mere en de 6 måneder, hvis sælger tilbyder det, og så hæfter han selvfølgelig for hvad i har aftalt.

    Du kan bare aldrig stå dårligere end det der står i købeloven.


  • #6   20. jul 2005 arhh jeg er nu ikke helt enig Joos, kan desværre ikke rigtig huske de specifikke §, men ved brugtvogns køb, mener jeg bestemt at sælger selv kan fastsætte garantiperioden. de fleste forhandlere giver 3 måneder 100% eller 75% - 50% - 25%. selvom en garanti er kort, betyder det dog ikke at den ingen værdi har!

    ps. Har selv købt privat!



  • #7   20. jul 2005 hmm begynder at vakle lidt! du lyder så sikker Joos smiley

  • #8   21. jul 2005 Det kan du roligt gøre (vakle) for jeg er sikker!!!!!!!!!!

    Er selv kommet ned med nakken i par sager (begge var i retten), og dog, heldigvis var det jo firmaet der kom ned med nakken og ikke mig.

    Jeg har efterfølgende været på kursus i netop købeloven, og den kan man IKKE skrive sig ud af, uanset hvilket produkt man måtte sælge!!!!!!

    En bilforhandler kan ikke selv sætte, hverken perioden der skal dækkes, eller graden der skal dækkes (%).

    Men er du i tvivl så kontakt FDM eller forbrugerombudsmanden, VED JEG FÅR RET!!!!!

    smiley


  • #11   21. jul 2005 HA HA HA HA

    Ja Helle, det er sgu vidst en af de mere kreative du har fundet der......

    Men som så mange andre, så holder den ikke i retten, og igen, tag FDM med ind over.

    Ivan: Det var nu mig, eller det firma jeg arbejdede for der tabte, jeg har været bilsælger ved en autoriseret Toyota forhandler i 4 år.


  • #12   21. jul 2005 Mange mange tak for inputs! I har været til stor hjælp.

    Helle: Den side du linker til.. Tror sgu jeg skriver en mail til dem og hører om de har hørt om købeloven, for det der er da godt nok for langt ude..

    Nu vil jeg snart ha mc smiley

    Hygge


  • #13   21. jul 2005 Hmm.. Jeg sad lige og kiggede inde på den side som Helle linkede til. Det er en forening af forhandlere, og der står at Lydmuren er medlem?! De plejer da ellers at have et godt ry, så lyder det ikke lidt underligt at de skulle fuske med garanti? Se listen over medlemmer her: (link fjernet)

  • #14   21. jul 2005 TJOOOO????? (NOOOOOOOOOOT)

    Nej det lyder ikke mærkeligt, jeg har som sagt arbejdet ved en autoriseret Toyota forhandler i 4 år, og også her er det alm. brugt. Og sådan er branchen bare......
    Det er nemlig som Ivan skriver, det er de færreste der klager, men dem der endelig klager (og bliver med at holde på sit, i samarbejde med f.eks. FDM) ender med at få ret.

    Ved også at DAF (danske autoriserede forhandlere) har fået en reprimande fordi deres garanti bestemmelser ikke levede op til købeloven. Så det er der ikke noget mærkeligt i.......

    Desuden, som du selv siger Mads, den er sgu da så kreativ at man kun kan skrige af grin.

    Igen spørg FDM, det koster ikke noget.


  • #15   21. jul 2005 Okay.. Hmm.. Sådan nogle banditter... Det gælder sgu godt nok om at holde øjnene åbne!

    Hygge


  • #17   22. jul 2005 Hej Helle

    Ja jeg har læst det, men den er stadig ikke holdbar, for den måde som den er sat op på forklarer den ikke forbrugeren at de første 6 måneder (af de 2 års reklamationsret som købeloven foreskriver) er det IKKE forbrugeren, men FORHANDLEREN der skal bevise at motorcyklen ikke har haft nogle fejl og mangler ved leveringen. og den eneste måde han kan gøre det på, er ved at have skrevet i slutsedlen hvilke fejl og mangler motorcyklen er solgt med, ellers har forhandleren ikke en chance i retten.

    Eller som der står i loven, de første 6 måneder af den to års periode er med omvendt bevisbyrde, altså skal forhandleren bevise sin påstand, og det er her den glipper for de fleste forhandlere, iforhold til at oplyse sin kunde. Og her går det galt for den side du har sendt, de ser ud til bevidst at forsøge at overbevise forbrugeren om at det ikke forholder sig på denne måde, ved at sætte % grader op for dækningen af evt. fejl og mangler, det kan man IKKE i forhold til købeloven de første 6 måneder, DA DET SOM SAGT ER FORHANDLEREN DER HAR PROBLEMET!!!

    Jeg fatter ikke at forhandlerne ikke snart får øjnene op, for sådan er loven nu engang, og det er de betingelser de driver forretning under.

    Vi (hos den Toyota forhandler jeg arbejdede), tog efter to retsager konsekvensen, og sagde at alle biler vi solgte, gav vi 6 måneders garanti på, for på den måde kunne vi komme ud over de "kritiske" 6 måneder, på lovlig og ikke mindst sober vis (i forhold til købeloven, om den er rimelig kan man jo altid diskutere, men den er nu engang som den er, og det er det vi skal forholde os til).

    Men det bedste ved at gøre det på den måde, var at vi kunne bruge det i vores markedsføring, og vi har ikke haft nogen problemer siden. FDM har endda rost os for vores måde at gribe det an på.

    Til sidst, jeg kan godt se at du arbejder hos Mini Motor, og derfor står lidt på forhandlerens side, men helt ærligt Helle, se nu kendsgerningerne i øjnene, eller som jeg tidligere har sagt, vend den lige med en af FDM's jurister, de vil helt sikkert gerne fortælle både dig og Mini Motor præcis hvordan købeloven fungerer U/B.


  • #18   22. jul 2005 Forresten du skriver at man får en "YDERLIGERE GARANTI" end købeloven foreskriver, det gør man hvis forhandleren giver garanti ud over de første 6 måneder, eller fungerer de første 6 måneder i praksis ganske som en almindelig garanti på 6 måneder, og det er den man ikke kan skrive sig ud af...............!

  • #19   22. jul 2005 Og Ivan, nej man taber ikke de første 6 måneder, men forhandleren vil selvfølgelig forsøge at få kunden til at opgive sit forehavende, og det er her man skal holde ved og være stædig, og bruge FDM.

    For kunden skal jo bare læne sig tilbage og vente på at forhandleren kommer med dokumentation på at cyklen har haft de fejl da den blev solgt, hvilket jo selv sagt vil være så godt som umuligt.


  • #21   22. jul 2005 Okay Helle, præcis hvad får jeg ekstra (i forhold til købeloven) hvis jeg køber en motorcykel hos dig???

    At der ryger et leje, for en fejl jeg selv har lavet, det er vist de færreste der ville dække det, men hatten af for at i gør, jeg ville dog aldrig selv have dækket det.

    Men i de første 6 måneder, hvad giver i ekstra der???

    Jeg ved at når jeg køber en MC hos en forhandler, så behøver jeg ikke spekulere på garanti de første 6 måneder, for den har jeg i købeloven. I ville aldrig kunne bevise at f.eks. det leje du snakker om, ikke var defekt inden jeg købte MC'en.

    Ergo i ville komme til at dække fejlen, uanset hvad???

    Så hvad får jeg ekstra????????????


  • #23   22. jul 2005 Godt ord igen bette Helle!

    Ved bare at de forhandlere der følger den side du henviser til ville tabe i retten, inde for de første 6 måneder.

    Og det syntes jeg at mine fælles MC-kørere skal vide, så de kender deres rettigheder.

    smiley og undskyld hvis jeg har gjort dig sur


Kommentér på:
Fordele ved køb ved forhandler?

Annonce