{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørsel af A2 eller A motorcykel på A1 kørekort
  • #1   22. maj 2020 Hvad der sker??? Det kan vi sgu da ikke vide, du skal vist ind på "spåkone-galleri" hvis du vil "vide" hvad der sker i næste uge!!
    PS Få lige næste uges lottotal nu du er der, og send dem til mig smiley


  • #3   22. maj 2020 Det er rimelig simpelt. Du køre på et køretøj som du ikke har førerret til i og med du ikke har det påkrævede kørekort. Der er ikke nogle andre regler som træder i kræft fordi du har et kørekort til et mindre køretøj desværre. Kan ikke huske om bøden er 2500kr eller 5000kr men hvad værre er at din forsikring ikke dækker noget som helst hvis ikke du har det rigtige kørekort til det pågældende køretøj. Det er sådan set det samme som at sige at hvis man har kørekort til bil kan man jo også køre lastbil. Håber du kan bruge det til noget.

  • #4   22. maj 2020 Jeg sparer dig for at skrive, at det er dumt...
    Du må jo have masser af frie midler, til bøder, retssager, erstatninger, og kamp mod forsikrings selskaber, - når det går galt.
    Men, selvfølgelig hjælper det, at: "Du forstår at håndter en (stor?) motorcykel


  • #5   22. maj 2020 30 sekunder på Google kan give dig svaret på konsekvensen..
    2 hjerneceller vil kunne fortælle dig, at du skal droppe det og holde dig til hvad du har førerret til, uanset hvor selvsikker og dygtig du mener du er...

    Men har du ikke 30 sekunder eller 2+ hjerneceller kan jeg give dig et svar:

    Straf for kørsel på køretøj uden førerret:
    1. gang 7.000 kr
    2. gang 8.500 kr
    3. gang 10.500 kr
    4. gang 14.000 kr
    5. gang ** 7 dages fængsel
    6. gang 14 dages fængsel
    7. gang 20 dages fængsel
    8. gang 30 dages fængsel
    9. gang 40 dages fængsel
    10. gang 50 dages fængsel

    Derudover vil det køretøj du kører på 3. gang du bliver taget blive konfiskeret.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.850
    #7   22. maj 2020 #3 og #4 - I skal lade være med at lyve.

    Ansvarsforsikringen er en lovpligtig forsikring, og den eneste måde selskabet kan kræve erstatning (regres), er baseret på selve handlingen - IKKE på om man har kørekort eller førerret til en given kategori.

    Det her er lovteksten: https://danskelove.dk/f%C3%A6rdselsloven/108

    § 108 Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter § 105, stk. 1.
    Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.


    Det er lovteksten, og trumfer derfor alle links i kan finde, som diverse amatører har skrevet forskellige steder på magacin, jyllandsposten, Snave lokalsprøjte eller Ydre Bøvelse folkeblad.

    Lidt forskellige kilder til info om hvad begrebet dækker over:

    http://nft.nu/sites/default/files/93306.pdf

    http://nordiskjurist.org/wp-content/uploads/2013/10/Referent195.pdf - slå 4.2.2 op på side 618 og man vil læse følgende:

    4.2.2. Regres efter færdselsloven
    Reglen om færdselsansvarsforsikrerens regres mod den ansvarlige for motorkøretøjet var tidligere udformet i overensstemmelse med reglen i forsikringsaftalelovens § 18, men i praksis havde reglen et betydeligt snævrere anvendelsesområde.82 Regresret blev stort set kun indrømmet i tilfælde af spirituskørsel med en betydelig promille, hvor der samtidig forelå grove kørselsfejl. Der blev derfor i stedet valgt en formulering,som bedre skulle svare til praksis, idet (aftale om) regresret kun skulle omfatte tilfælde af »grov hensynsløshed« — altså i princippet samme indsnævring, som erstatningslovsudvalget havde ønsket i erstatnings-ansvarslovens § 19. Det område, man havde for øje, var alene »den bevidste tilsidesættelse af trafiksikkerheden« (f.eks. bevidst hasarderet kørsel, i modsætning til den momentane uopmærksomhed, uanset om denne isoleret set var grov).83 Det var imidlertid ikke tanken, at den meget restriktive linie i retspraksis skulle ændres herved. Formuleringen rammer dog ikke særligt præcist de tilfælde, hvor regresret erblevet indrømmet; det er ikke tilstrækkeligt, at tilsidesættelsen af trafiksikkerheden er »bevidst«, og det er på den anden side heller ikke nødvendigt (medmindre man generelt vil hævde, at al spirituskørsel med høj promille må indebære en bevidst tilsidesættelse af trafiksikkerheden). Reglen er så snæver, at den ikke har nogen praktisk betydning.
    Den er således også klart snævrere end reglen i erstatningsansvarslovens § 19, men det må herved tages i betragtning, at begrænsningen af regresretten ikke har betydning i de tilfælde, hvor skadevolderen ikke er sikret ved policen; som det fremgik, er det navnlig i disse tilfælde, at ansvaret for kaskoskaden er blevet fastholdt efter erstatningsansvarslovens § 19

    Så kort og præcist: Lad være med at true med "du kommer til at betale af på det resten af livet", når det ikke er sandt.
    Jeg tvivler på at nogen her, synes det er en god ide at køre uden at have styr på hvad man laver, men det er op til den person som mangler førerretten til MC at afgøre om han vil køre MC, forhåbentlig baseret på så sande udsagn som muligt.


  • #8   22. maj 2020 Utroligt at myten om at forsikringen ikke dækker ikke vil dø :-|

  • #9   22. maj 2020 Du svarer selv på dit spørgsmål, du ved jo godt hvordan man kører på motorcykel, så det sker der ikk en skid ved! Ligesom du også gerne må køre lastbil uden kørekort, så længe du bare kan finde ud af det! Så helt ærligt synes jeg det er fjollet at du har brugt tid og penge på at tage et A1 kørekort..

  • #10   22. maj 2020 Du behøver HELT SIKKERT ikke anvende styrthjelm - under kørslen.
    Den berømte vending: ingen grund til at sætte låg på en tom dåse, har aldrig tidligere passet bedre. Den er spot on, og fint du melder det ud her, så alle vi andre lovlydige og retskafne "bikere" kan bruge endnu mere tid og energi, på at nedkæmpe fordomme om vores pragtfulde interesse.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.850
    #11   22. maj 2020 #10 - Så du er altså HELT oppe og støde over at en mand gør noget, som var 100% lovligt for 10 år siden?

    Ingen siger han kører som en idiot - faktisk kunne han potentielt være væsentligt mere sikker i trafikken end dig, da han har en reel årsag til at være mere på vagt, end en der kører på en MC han lovligt kan føre.

    Husk på at den lov ikke har ændret væsentligt på ulykkes statistikkerne for motorcyklister... Det har flyttet lidt rundt på tallene over fordelingen på aldersgrupperne, men så er det det.


  • #12   22. maj 2020 7000 til dig og 7000 til ham Du har lånt af

  • #13   22. maj 2020 #10 Næh, overhovedet ikke, og personligt er jeg da også hamrende ligeglad med, om 18-20 årige fiser rundt på en Hayabusa o.lign.
    Men set med de store briller på, er det ikke en handling der bidrager positivt til det generelle syn på motorcyklister, og vores image kunne da godt trænge til et løft.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.850
    #14   22. maj 2020 #13 - Når man læser dit første indlæg og din "jeg er da også hamrende ligeglad" udtalelse, er der noget som ikke stemmer overens.

    Som sagt kunne han være en bedre motorcyklist end dig. Med al sandsynlighed bliver det aldrig opdaget at han har kørt på en MC han ikke har førerret til, så hvordan skulle det dog sætte os andre i dårligere lys?

    Idioter som larmer for meget på deres lorte cruisere/choppere, og kører for tæt eller kører med langt lys altid - DET er noget som pisser "normale mennesker" af - sgu ikke at en ung knøs sætter sig op på en for stor MC. smiley

    "Loud pipes save lives" er ca det mest tumpede udsagn jeg nogensinde har hørt, og hvis du er bange for dit image, er det den slags mennesker du skal angribe i stedet for. smiley


  • #15   22. maj 2020 Det skal også lige indskydes at alle de sidste års skærpelser af bøder og straffe og regler for omkring 99% vedkommende skyldes bilisters kørsel og adfærd: manglende brug af sele, brug af håndholdt telefon, spirituskørsel og spirituskørsel igen og igen, gaderæs, vanvidskørsel osv, osv.

  • #16   23. maj 2020 #7
    Ydre Bøvelse

    Den var ny.
    Tørre Røvelse, Nørre Nedren eller Kirke Borte.


  • #17   23. maj 2020 smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley

    Folk tror stadig kørekort og førerret staves forskelligt for sjov.

    7000kr er hvis du er frakendt eller aldrig har haft kørekort.

    Straffen for at køre MED kørekort, men uden den helt rigtige Førerret anført bagpå kørekortet, ER IKKE 7000kr
    Den myte har vist sig svær at aflive


    profilbillede
  • #18   23. maj 2020 #17 Det er lodret forkert. Et kørekort er dit bevis på, at du har førerret til et specifikt køretøj. Har du A1 kørekort og kører på en MC, som hører under kategori A eller A2, hedder bøden 7000 kr. første gang du bliver taget. Du kører på et køretøj som du ikke har førerret til, så er det fuldstændig ligegyldigt om du hedder Lewis Hamilton, har flycertifikat eller haft A1/A2 i 30 år. Du har ikke erhvervet dig retten til at køre på det gældende køretøj.

  • #19   24. maj 2020 Google et billede af et kørekort
    Det er et kørekort

    Bagpå er der felter hvori dine førerrette står anført.

    Du har førerret til A1.
    Du har ikke kørekort til A1
    Du har kørekort til at indentificere dig med og vise hvad du har førerret til.

    Du har ikke 3 forskellige kørekort fordi du har erhvervet førerret til lastbil bus og bil.

    Du har 3 forskellige førerette anført på dit ene kørekort.

    Straffen for at føre et kørerøj hvortil der kræves kørekort, uden at have et kørekort, er naturligvis en anden end straffen for at køre et køretøj hvortil der kræves en anden førerret end man har.

    Du blander begreberne sammen som en tramper blander rusmidler smiley

    Du har vel ikke læst linket i #2 ?

    Den her diskussion har jeg været med i over 100 gange og det ender på samme måde hver gang.


  • #20   24. maj 2020 Hvad med mig?
    Efter mit kørekort, så må jeg ikke føre motorcykel med sidevogn, men på mit internationale er der sat kryds i motorcykel med sidevogn. Solomotorcykel er ikke nævnt på det internationale.
    Nu kører jeg ikke sidevogn, men skulle det ske, så må jeg vel kunne nøjes med at fremvise mit internationale? smiley


  • #21   24. maj 2020 Som dansk statsborger i danmark er der vist danske krav, så bent vil bare bruge det internationale pap til at identificere dig og så spørge centralen hvad de har af info.
    Medmindre selvfølgelig det bare er en rutinekontrol se kørekort pust i alkometer og videre.
    Men tænker centralens system umiddelbart vil give et ping hvis den får køretøjets og din identitet at vide.
    En besked til operatøren om at førerret måske ikke er helt på plads.


  • #22   24. maj 2020 Jeg har skam læst det 5 år gamle link. Reglerne strammes med tiden.

    Er klar over man ikke har et kørekort til hver af de køretøjer man har retten til at føre, jeg er selv den heldige ejer af et smiley .
    Du skriver selv "Straffen for at køre MED kørekort, men uden den helt rigtige Førerret anført bagpå kørekortet, ER IKKE 7000kr". Uden den helt rigtige førerret? Enten har man den rigtige ellers har man ikke, der er ingen halve løsninger. Med den argumentation kan man argumentere for, at en med scooter kørekort ikke straffes ligeså hårdt for at køre på en MC, som en uden scooter kørekort. Det er et motordrevet køretøj på 2 hjul, men uden samme motorkraft som en motorcykel. Der kan derfor nemt argumenteres for, at det ikke "er den helt rigtige", hvilket ifølge dig så vil resultere i en mildere straf?

    At jeg skrev det er lodret forkert, kan jeg nok ikke tillade mig. Jeg er ikke jurist eller dommer, så kan selvfølgelig ikke sige noget med 100% sikkerhed. Men, som jeg læser og tolker loven, kan jeg dog ikke se hvordan en førerret til et specifikt køretøj kan være næsten det rigtige. Derfor er jeg stadig af den overbevisning, at er du fører af et køretøj, du ikke har erhvervet dig retten til, er strafferammen fast.

    En ting er at der har været diskussioner om emnet og udfaldet af disse, en anden ting er hvad der faktuelt er korrekt.

    Men jeg er da bestemt åben for at sige jeg tager fejl, hvis jeg kan se noget konkret der kan modbevise min påstand smiley


  • #23   26. maj 2020 Jeg er selv straffet for at køre "lille mc" da jeg kun havde førerret til bil på mit kørekort.

    Der var før jeg tog en kørelæreruddannelse, så det var der jeg første gang blev opmærksom på reglerne på området.

    Dengang kostede det 5000kr at føre motorkøretøj hvortil der kræves kørekort, hvis man ikke havde et gyldigt et.

    Straffen for at føre A1 med B førerret var omkring de 2000-2500kr. Har stadig bødeforlægget mener jeg.

    Straffene er vist blevet skærpet en lille smule siden, men skellet mellem folk der er bandlyst fra trafikken, og så folk der kører en mc som måske yder 2hk for meget er ikke eroderet, og jeg kan ikke se hvorfor man skulle ophæve det skel smiley

    Jeg mener faktisk man burde give alle en forskellig bøde.
    Afhængig af formildende såvel som skærpende omstændigheder.

    Noget andet er at 5000kr for en meget velhavende person er et greb i lommen.
    Hvor det for andre kan betyde at man må opgive at køre motorcykel.
    Loven er ikke lige for alle set i det lys


Kommentér på:
Kørsel af A2 eller A motorcykel på A1 kørekort

Annonce