{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.574 visninger | Oprettet:

Straf for at køre på 40 HK motorcykel med lille kørekort? {{forumTopicSubject}}

Hvad er straffen, for at køre på en motorcykel der er tilladt til A2 (Maks 48HK) når man kun har det lille MC kort?
Hvad jeg har læst mig til:
5000 kr
Ansvarsforsikringen gælder vist stadigvæk (Undtaget ved hensynsløs kørsel)

Og hvad er der af motorcykler med lidt kræfter, som stadig går langt på literen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Straf for at køre på 40 HK motorcykel med lille kørekort?
  • #1   4. jun 2014 brug forummet, folk spørger konstant om det spørgsmål, underligt nok....

  • #2   4. jun 2014 Kom gerne med link så, det er ikke altid let at finde det rigtige søgeord

  • #3   4. jun 2014 Bøden er steget til 7000kr

  • #4   4. jun 2014 Hvis du har det lille kørekort A1, må du være ml. 18 og 20 år gammel, derfor kan denne have relevans hvis du f.eks. Er på SU.

    "Hvis du har en særlig lav indtægt eller hvis du er under 18 år, kan du få nedsat bøden til det halve, dog min. 500 kr."


  • #5   4. jun 2014 Hvorfor gider folk tage kørekort til de små maskiner når de alligevel ikke har tænkt sig at bruge det til noget?

    Hvis jeg var dig ville jeg købe en 125ccm som du må og så vente pænt til den dag det andet bliver lovligt. Det er altså ikke fordi man dør af at køre på sådan en 125'er (tværtimod, hvis i forstår sådan en lille en smiley ), jeg gjorde det i tre år selvom jeg havde stort kørekort og det har resulteret i at jeg har sparet en masse penge på benzin og forsikring da jeg opgraderede...


  • #6   4. jun 2014 Du kan ikk få nedsat en bøde hvis det kørsel i påvirket tilstand eller uden førerret.

  • #7   4. jun 2014 Det kategoriseres som kørsel uden kørekort. 7000,- første gang og efter gentagende gang konfiskeres køretøjet og fængselsstraf kommer ind i billedet.

  • #8   4. jun 2014 Okay, bøden er 7000, gælder ansvars-forsikringen?
    Jeg tager kortet til den lille maskine, for at få noget følelse med regler til motorcykel, og det koster ikke så meget at opgradere til a2 og a.

    Er der nogle benzinvenlige motorcykler med de 40+ HK, gerne 30+ på literen


  • #9   4. jun 2014 30+ på literen???
    Så skal du vist nøjes med en knallert 30


  • #10   4. jun 2014 Ansvarsforsikringen gælder som udgangspunkt ja, men erklæres du skyldig i evt. uheld, så kan der komme konsekvenser. Bøden kan i øvrigt IKKE halveres grundet lav indtægt, studieaktivitet eller lign.

  • per v
    per v Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 173
    #11   4. jun 2014 kort svar, det må du ikke, du får en meget klækkelig bøde, men kan du leve med at skal betale 7000, så er det dit eget valg. Kasko er ikke dækket, men ansvar er.

  • #12   4. jun 2014 @Carsten: Flere 125'ere køre nemt 30+ på literen. Den Honda CBF125 jeg havde gik 43-48 km/l alt efter kørsel.

  • #13   4. jun 2014 Der burde seriøst være en FAQ her på siden smiley

  • #14   4. jun 2014 Ved at nogle 125 kan køre omkring 45 på literen, så der må da være nogle med lidt flere heste, der kan køre 30 literen

  • Broaap
    Broaap Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 74
    #15   4. jun 2014 Jeg står i samme situation og er ved at købe som man kan køre på med A2. Har kun A1.

    Dette skrev anden bruger fra dette forum:

    Din ansvarsforsikring dækker uanset om du har 1000 hk eller 34 - og den kan ikke komme efter dig bagefter og kræve pengene tilbage.

    Færdselsloven § 108 stk. 2

    Forsikringsselskabets hæftelse og regres

    § 108. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter § 105, stk. 1.

    ”Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.”

    Kørekortet har ingen indflydelse på ansvarsforsikringen, og selskabet kan ikke kræve penge for skaden, med henvisning til manglende/forkert kørekort.
    Det er udelukkende handlingen der tæller.


  • #16   4. jun 2014 Broaap, Tak for et direkte svar, det var lige hvad jeg ledte efter!
    lig


  • #17   4. jun 2014 Er der ikke noget, der hedder formildende omstændigheder i sådan et tilfælde? Eksempelvis hvis man har erhvervet kort til 125cc, men kører en 40 hk maskine. På den måde kører man jo ikke uden føreret, man kører bare uden føreret til den pågældende kategori. Altså har man både bestået en teoretisk og praktisk prøve. Nogen der kan be- eller afkræfte det?

  • #18   4. jun 2014 Doktor...det er stadig kun en knallert smiley


  • #19   4. jun 2014 Hvad er dit budget til en mc, det ville gøre det lidt lettere at svare på dit spørgsmål smiley

    Og hvis du ender med at køre rundt på en mc du reelt ikke må, så pas for fanden på indtil du faktisk må køre på den mc...

    Havde jeg havnet i de nye regler med 125cc og 15hk havde jeg formentlig også kørt på noget jeg reelt ikke måtte, som du selv er inde på, men pas for helvede på!


  • #20   4. jun 2014 Håber du bliver taget.

  • #21   4. jun 2014 hvis du finder en motorcykel du kan lide og kører fornuftigt på den, så håber jeg du ikke bliver snuppet, så er jeg for den sags skyld ligeglad om den har 1 eller 1000 hk smiley

    havde jeg A1 kørekort have jeg fundet mig en 125 totakter, de kan have op mod 30 35 hk, er sjove at køre på og bent betjent kan ikke lige umiddelbart se at den er for stor til dig. men igen KØR PÆNT!
    og hvis du mener du kan køre rigtig pænt (så bliver man nærmest aldrig stoppet) så kan du for min skyld finde en 250 firetakter, de går rimelig langt på literen og kører du pænt er risikoen for at blive stoppet til at overse.

    jeg er klar over jeg ikke har givet den store hjælp, men det var også som modsvar til alle der lover bål og brand og går og krydser fingre for at du bliver snuppet på en for stor MC.

    kom glad ind i MC verdenen, byd nye mennesker velkommen med åbne arme og skid på de regler der er tåbelige. men respekter dem der giver mening smiley

    jo et lille råd, jeg har kørt en del småture på en Yamaha XS400 den er til at betale, bør kunne køre 25 km/l hvis man kører pænt. og er dejlig nem at håndtere.


  • #22   4. jun 2014 Forstår ikke folk der har ondt i røven over at disse "unge" mennesker bryder reglerne og kører på større motorcykler end de må rent lovmæssigt.. Helt seriøst, reglerne er lavet om, så nu kan en 18 årig pludselig ikke finde ud af at køre på en "mellem" maskine!? Sådan hænger det jo ikke sammen.. min første maskine blev en SV 650, og jeg er sku glad for at jeg ikke først skulle til at smide penge ud af vinduet efter div. mindre maskiner inden jeg har lært at køre motorcykel.. Havde jeg stået i den situation at jeg var blevet fanget af de nye regler, havde jeg købt den motorcykel jeg gerne ville have anyway, og kørt på den, for de regler er, i mit hoved, til at lukke op og skide i.

    Også derfor flere politikere samt større figurere inden for MC verdenen forsøger at få reglerne lavet om igen.

    Rene J #20... ondt i røven much?


  • #23   4. jun 2014 Flex - "Ansvarsforsikringen gælder som udgangspunkt ja, men erklæres du skyldig i evt. uheld, så kan der komme konsekvenser."

    Noget bestemt du tænker på?


  • #24   4. jun 2014 Haha, du skal være velkommen til at be til at jeg bliver snuppet.
    Jeg har kørt i stort set alle former for motordrevne køretøjer siden jeg blev 12. Jeg har kørt i Trakter, mejetærsker, bil (markræs), crosser (250cc 43 HK), scooter osv. Jeg er sikker på at jeg er i stand til at håndtere 40 HK på vejen, når jeg kan på marken...
    Ved godt at i siger det ikke har noget med hinanden at gøre, men jeg har kørt traktor, så jeg kender færdselsreglerne.

    Til jer med bud på evt. MC'er, jeg vil gerne have noget supermotard, men ikke et krav.
    Den skal bruges 30 km hver dag.
    mit budget ligger på en 30-40K


  • #25   4. jun 2014 Hvad med en Suzuki DR-Z400? Den er feeed!

  • #26   4. jun 2014 Steffen: Eks. vis hvis det findes sandsynligt at man har forsaget et uheld fordi at man ikke har den nødvendige kørekort. Så kan forsikringen kræve at man betaler erstatning i det samme omfang som de har dækket skader for - og i værste tilfælde (hvis man invaliderer andre mennesker eller værre) kan det være erstatningskrav i millionklassen. Dette gælder ikke kun motorcykelkortet men alle kørekort - det går under betegnelsen "grov hensynsløshed".

    I bund og grund handler det om at forsikringsselskaberne skal have en mulighed for at få deres penge igen, hvis folk tager hoved under armen og bare drøner derudaf uden nogen som helst ide om hvad de laver. Det kaldes regres.

    § 108. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter § 105, stk. 1.

    Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.

    Jeg tror ikke at det bruges særlig tit, men man skal bare tænke over konsekvenserne. Selv om man i mange tilfælde risikere ikke at skulle betale regningen, kan man desuden risikere at ens forsikringsselskab opsiger en som kunde og at ingen andre vil røre en med en ildtang efter sådan en tur = du kan måske aldrig få forsikring på en mc igen.

    Vi er bestemt ude hvor tingene ikke sker særlig tit, men det er en risiko man bliver nød til at regne med hvis man ikke vil "lege" efter reglerne.


  • #27   4. jun 2014 Flex - du vrøvler.
    Jeg har arbejdet med de ting i 25 år.

    Den § har intet med kørekort at gøre.
    Den handler udelukkende om den handling der forårsager skaden.

    "når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed..."

    Hvordan kan man fremkalde en forsikringsbegivenhed med et manglende kørekort?

    Og ja, - vi er bestemt ude hvor tingene ikke sker særligt tit - de sker nemlig aldrig.



  • #28   4. jun 2014 Steffen: Jeg ved kun hvad jeg har fået at vide af mit eget forsikringsselskab - de må jo forventes at vide noget om den slags. Men nå du nu har arbejdet med det i 25 år, så undrer det mig lidt at du ikke svare på det direkte i stedet for at spørge?

    Det jeg fik forklaret var at hvis man ikke har kortet til det pågældende køretøj og det kan påvises at et uheld sker på bagrund af at man ikke har den nødvendige viden til at føre køretøjet, så kan forsikringsselskabet kræve at man selv dækker den forsikringssum der i første omgang bliver udbetalt. Jeg blev henvist til de to §, men damen jeg talte med hos Tryg vrøvler jo så ifølge dig.

    Kan du så ikke lige forklare hvad konsekvenserne er og hvor man kan finde det henne? Jeg kunne nemlig godt tænke mig at vide det, da det er et emne der er oppe og vende rigtig tit smiley


  • #29   4. jun 2014 Jacob G, er lige blevet kæmpe fan af den model! Hvordan ser det ud med service intervaller på dem?

  • #30   4. jun 2014 Det ved jeg faktisk ikke noget om. Har ikke selv erfaring med maskinen, men var på tur med en, der kørte på en for ikke så længe siden. Den er virkelig fed og lyder fantastisk! Skulle også være til at skaffe indenfor dit budget smiley

  • #31   4. jun 2014 Har fundet en 07 til 25K, så det er acceptabelt!
    Desværre kører den kun 20 på literen, men det kan jeg leve med smiley Gider dog ikke hvis den konstant skal have skiftet olie osv.


  • #32   4. jun 2014 20 er ikke SÅ galt, når maskinen er SÅ fed smiley

    Ahhh, kan huske han sagde, at den er ligesom en normal gadecykel ang. olieskift, så det skulle ikke være et problem. For ja, det bliver sgu dyrt, hvis det skal skiftes konstant.


  • #33   4. jun 2014 Flex - jeg spørger fordi hver gang dette emne er oppe, er der en eller anden der gætter sig frem, og oplyser offentligheden som om det var de pureste kendsgerninger.
    Og af erfaring svarer jeg ikke på påstanden i første omgang, for folk er sjældent til at rive ud af deres vildfarelser.

    Men de få gange hvor folk svarer med en begrundelse, giver det en mulighed for at møde deres egne argumenter, i stedet for at jeg skal skrive hele paletten hver gang.

    Er du sikker på at der ikke er blandet nogle ting sammen, og Tryg ikke taler om de tilfælde hvor de har udbetalt på en kaskoforsikring til en panthaver, og derefter kræver pengene igen hos forsikringstager?

    Jeg forstår ikke helt dit sidste spørgsmål.



  • #34   4. jun 2014 Steffen: Fair nok smiley

    Jeg tog kontakt til mit forsikringsselskab med netop dette spørgsmål (konsekvenserne ved at køre en for stor MC på A1 kortet), da en af mine bekendte og jeg selv faldt i snak om det og hun overvejede at tage det lille kort og så bare køre en stor mc.

    Damen som jeg talte med hos tryg forklarede det som jeg selv har gjort længere oppe. "Som udgangspunkt dækker forsikringen. Den bliver altid udbetalt, men man kan risikere at man bliver stillet ansvarlig hvis det kan påvises at grunden til at ulykken er sket, er at man ikke har haft kørekortet". Derefter henviste hun mig til de § som jeg henviser til i mit tidligere indlæg. (Vi havde en lidt længere snak, med det er i grove træk hvad der blev sagt)

    Om hun så har misforstået mit spørgsmål, eller jeg hendes svar, skal jeg ikke kunne svare på.

    Mit spørgsmål til dig var sådan set bare, at jeg gerne ville have dig til at forklare (evt. linke) til hvor man finder regler om denne slags brud på reglerne - hvis det overhoved findes indenfor forsikringsverdenen. Alternativt forklare, med din egen erfaring, hvad konsekvenserne er ved at man foresager en ulykke når man ikke har kørekort til det køretøj man fører?


  • #35   4. jun 2014 Reglerne er de §§ i færdselsloven som allerede er på banen.
    Det er også 108,2 der henvises til i forsikringsbetingelserne, når man kigger i afsnittet om ansvarsforsikring.

    Jeg ved ikke hvad det har af konsekvenser, - jeg vil helst kun udtale mig skråsikkert om forsikringer.
    Forsikringsmæssigt har det ingen konsekvenser, med mindre man har handlet groft hensynsløst.
    Men det kan da godt være at selskabet taget kundeforholdet op til revision, og bagefter strammer et par skruer fremadrettet.

    I en af de - i øvrigt utallige - tråde om emnet er der en der ikke ville tro på det jeg sagde, så han skrev til sit forsikringsselskab - som også er Tryg.
    Han postede svaret i tråden, og de bekræftede det jeg skrev.


  • #36   4. jun 2014 Og nu vil jeg sætte mig ud på Kawa'en og nyde det gode vejr smiley

  • #37   4. jun 2014 Har du fundet en DRZ400 fra 07 til 25k? smiley Så må den da være uden afgift.

  • #38   4. jun 2014 Jeg bilder bestemt ikke mig selv (eller andre) ind at jeg er ekspert på forsikrings ret eller erstatningsloven. Jeg giver blot videre hvad jeg har fået fra hestens mund, så at sige. Hvis der er en med erfaringer der siger noget modstridende, så lytter jeg vældig gerne til hvad personen har at sige.

    "Forsikringsmæssigt har det ingen konsekvenser, med mindre man har handlet groft hensynsløst"

    Det var sådan også det jeg mente og det jeg kunne forstå. Men det er vel generelt for forsikringer. Jeg tænker om man teoretisk forsikringsmæssigt kan stilles til ansvar udelukkende pga. det manglende førebevis? (Det er vel lidt det der er essensen i det hele)


  • #39   4. jun 2014 #31 Hvis du har tænkt dig at køre på en maskine uden afgift, samt køre uden det rette kørekort, så bliver det satme godt nok dyrt når du bliver taget. Det er måske nok lige at stramme den. Jeg kan godt følge dig i at kørekort reglerne er latterlige, men at gøre begge dele på samme tid er lige modigt nok.

  • #40   4. jun 2014 Jesper, hvornår har han dog skrevet, at han vil køre uden afgift? Det er slet ikke det, det her handler om smiley

  • #41   4. jun 2014 Der er utroligt få sager hvor forsikringsselskabet gør regres grundet uagtsomheder som kan betegnes som grov hensynsløshed. I retspraksis er der tale om grov hensynsløshed hvis du kører hensynsløst med en promille over 1.6 - hvilket er helt usammenligneligt med at køre med for meget effekt.
    Jeg tror vi har fået den lukket nu; forsikringen kan ikke gøre regres blot på grund af en manglende føreret - dog kan de måske gøre regres hvis du kører ned gennem byen med 150 km/t, er pløre stiv og ikke har nogen føreret.


  • #42   4. jun 2014 Halloooooooooooooooooooo

    Alle sammen
    smiley
    Lose the shades


    Han har kørekort


    Så han får ikke bøde for at køre uden kørekort.


    Jeg har prøvet det og dengang var bøden 2000 kr
    Det blev 4500 inkl alt
    Dengang var bøden for at køre uden kørekort 5000 mod 7000 idag
    Jeg havde slet ikke a førerret. Kun b


  • #43   4. jun 2014 Hvorfor blev det 4.500 i stedet for 2.000? smiley

  • #44   4. jun 2014 smiley

    Defekt blink, defekt langt lys, mangl forsikring og overhaling af kø vha spærreflade


  • #45   4. jun 2014 Hmm, du er satme sluppet billigt så smiley

  • #46   4. jun 2014 Dengang kostede alting 500 i stedet for 1000 smiley


  • #47   4. jun 2014 Tak for svar folkens, der står ikke i annoncen at de 25K var uden afgift, men det kan da godt ske? smiley Der er ikke så mange til salg, så har ikke mulighed for at tjekke prisleget (staves)

  • #48   4. jun 2014 Lavede lige en hurtig søgning, og der er da godt nok begrænset udvalg på den model smiley ikke engang på 123mc.dk kan man finde en. Der er en her på galleriet til salg for 42K...

  • Broaap
    Broaap Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 74
    #49   4. jun 2014 http://www.dba.dk/motorcykel-suzuki-drz-400-sm/id-1008156826/

    Det er nok den du taler om, og han skriver den er uden afgift sidst i teksten.


  • #50   4. jun 2014 Jacob G når han skriver at han har fundet en DR-Z 400 til 25k der er noget ved, så må det jo betyde at han har tænkt sig at køre på den uden afgift, fordi selvfølgelig er den uden afgift når den koster 25k.

  • #51   4. jun 2014 Broaap, det er sguda rigtigt, bare mig der blev helt betaget af billederne XD
    Jesper A, vil du være så venlig at gå ud og lege på motorvejen?


  • #52   4. jun 2014 Er der nogen som har et godt bud på en supermotard som ikke er pumpet for hårdt (af hensyn til service)

  • Broaap
    Broaap Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 74
    #53   4. jun 2014 KTM LC4, Yamaha WR450F, og som du selv nævner Suzuki DRZ.

  • #54   4. jun 2014 Ikke igen !!!!!!!!!

  • #55   4. jun 2014 Alle gode bud Broaap, men har en ide om at KTM ikke kan holde, er det bare mig, eller har der gået rygter om det?

    Denis j: ???


  • Broaap
    Broaap Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 74
    #56   4. jun 2014 Tjoo, er igang med at købe en 450/530 EXC. De kan holde hvis du vedligeholder dem smiley Er dog også ligeglad med vedligeholdelse-prisen da mit budget rækker til det.

    Selve maskinerne bliver ikke federe smiley


    profilbillede
  • #57   4. jun 2014 Et godt alternativ er en Yamaha WR250X
    Den har 31 hk og kører langt på literen, de fåes til 40k ca. men du skal være forberedt på at skulle til tyskland og hente... samme gælder med en drz 400. for der er squ ikke mange af dem...

    Og bare for at nævne det har jeg sjældent set en ktm som var billig i drift... men godt det kører de!


  • #58   4. jun 2014 David: Hvad med afgift osv.? Kan jeg udregne det FØR jeg har købt en maskine?

  • #59   4. jun 2014 Broaap: Er enig i at den er super fed, men da min mere er en pendler kværn, vil jeg helst have lidt længere mellem olieskift osv.

  • #60   4. jun 2014 Afgift på en wr250x er et sted mellem 17-20k alt efter kilomet tal og årgang. Jeg mindes at drz 400 er ca. samme pris hvad angår afgift (Jeg går selv i øjeblikket og undersøger køb af drz 400 eller wr250x for tiden smiley )

  • #61   4. jun 2014 Okay, takker smiley

  • #63   4. jun 2014 Don T: Det er også det jeg er kommet frem til, dog kan jeg ikke finde nogle til salg smiley

  • #64   4. jun 2014 Lige en lille bemærkning fra en jeg kender.
    Jeg har ingen data til at bakke der her op, men det er en samtale ham og jeg tidligere har haft om en tredje som ville ligge og køre et køretøj vedkommende ikke havde kørekort til:
    Den person som jeg kender der har denne info, er tidligere ansat i en ledende stilling indenfor Codan og siger følgende:
    Hvis man fører et køretøj man ikke har kørekort til, og der sker en ulykke vil der ske følgende:
    1. Du vil få bøde derefter, i samme grad som var du stoppet af politet.
    2. Alt den skade som forsikringen selvfølgelig dækker, skal betales tilbage til selvskabet af personen som har ført køretøjet uden gyldigt kørekort.
    Det vil så, hvis man er SÅ uheldig, være en milliongæld som man vil bruge det meste af sit liv på at betale af på, hvis den man har påkørt, eller den som er kørt ud foran een, får varrigt mén eller dør af det.

    En lille personlig info her, med min egen erfaring:
    Jeg er kørt (i bil) ud for ubetinget viepligt, og har så ramt en anden bil i siden.
    Bilen jeg kørte i, havde kasko. Så kaskodelen dækkede min bil.
    Ansvarsdelen, under kaskoen, dækker så modpartens bil. (ikke noget nyt eller underligt og ja, jeg HAR taget alt skyld for hvad der er sket)
    MEN!
    Jeg er så gået hen og fået gener fra uheldet, og her bliver det tricky (og derfor at DU kan komme til at betale HVIS en anden påkøre dig og vedkommende bliver skadet), HANS ansvars forsikring på HANS bil, skal dække mine lidelser efter uheldet, deri fysioteapi, medicin, smærtestillende, tabt arbejdsfortjeneste og hvad der ellers har været.

    Så hvis du nu var ham som (jeg) en anden påkøre, og modparten har alt skyld.
    Så vil du stadig skulle betale alt hvad din ansvarsforsikring har udbetalt til ham i erstatning osv.

    Bare en lille info.......


  • #65   4. jun 2014 Daniel, læs Steffens kommentarer.

  • #66   4. jun 2014 Forsikringsselskaber kan søge regres overfor ejeren, men de skal løfte bevisbyrden om at det korrekte kørekort ville have forhindet skaden.
    Storset umuligt, hvis køretøjet bliver kørt at en voksen rask person
    Men klart at ansatte i forsikringsselskaber svarer, som nogen oplever de gør, men det er nu en gang jurister og domstole der afgør evt. sager


  • #67   4. jun 2014 Har skam læst alle kommentarende, så ved ikke helt hvad du hentyder til, Jacob G.
    Jeg kom bare med endnu en vinkel, erfaring og formulering på hvorfor det at køre et køretøj man ikke har kørekort til, er en enormt dårlig idé.
    Så må i syntes om hvad jeg har skrevet hvad i vil, men det er hvad jeg ved, og har kendskab til.
    Så må i bruge det til hvad i vil, det er jeg ret ligeglad med jeres mening om mig, så længe det (forhåbentligt) sætter nogen tanker igang hvordan man kan ødelægge sin egen fremtid rent økonomisk, fordi man ikke kan vente 2 år på at må køre en maskine med op til 48hk....

    Og denne tidligere forsikringsmand har intet professionelt i klemme her.
    Det er rent personlig rådgivning om hvorfor det kan være en utrolig dårlig idé at være SÅ utålmodig.


  • #68   5. jun 2014 well said Daniel-san smiley


  • Broaap
    Broaap Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 74
    #69   5. jun 2014 De gamle regler var perfekte, men som så meget andet, var den røde regering lige nød til at ødelægge det hele igen.

    Hvis vi talte om nogle måneder ville jeg have det fint med at vente. Men 2-3 sæsoner? Glem det.


  • #70   5. jun 2014 De gamle regler var da til at leve med, 15 HK? Det har jeg da kørt med siden jeg var 15... (Tunet gearmaskine (RCR) næsten ligesom Broaap

  • #71   5. jun 2014 Enig i at de "kære" røde har ødelagt det med 3 trin... ^^

  • #72   5. jun 2014 Fuck kørekortet og køb en Hayabusa og giv den så alt hvad den kan trække ind over rådhuspladsen, så bliver pigerne vilde med dig...


  • #73   5. jun 2014 Havde jeg også tænkt mig (y)

  • #74   5. jun 2014 Har tænkt lidt over sagerne, og er kommet frem til at jeg bare køber en R1, eftersom alle mennesker er så fordomsfulde, kan jeg lige så godt køre den helt ud.

  • #75   5. jun 2014 Som jegskrev ttidligere, bare du kører pænt på den, håber jeg du ikke bliver taget:-)
    Som jeg også skrev, havde jeg a1 havde jeg også kørt på noget jeg ikke havde lov til smiley


  • #76   5. jun 2014 Andreas, det var heller ikke dig jeg henvendte mig til. Jeg vil selv sige at jeg er i stand til, at styre en motorcykel med 40 HK. Folk lyder bare som om at jeg er totalt hjernelam...
    Det er ikke engang en racer-model jeg går efter, og de fleste af dem jeg kigger på kan kun køre 150, og alt derover vil være enormt ubehageligt pga. vind + ingen afskærmning.


  • #77   5. jun 2014 Ja, de nye regler er intet andet end latterlige... Lad 18 årige kører rundt på en forvokset knallert, som dårlig nok kan holde til at køre på motorvejen...

    Og hvorfor skal det være så anderledes for bil??? Hvor mange 18 årige har ikke lov til at tage et smut i forældrendes bil, der vejer en hel del mere end en mc og de kører og accelerer typisk også hurtigere end en 125cc med 15 hk ville gøre...
    I mit hoved kan en bil der vejer over 1400kg gøre mere skade end en mc med 34 hk og knap 200 kg

    Tak Danmark og især tak til Morten Bødskov


  • #78   5. jun 2014 Det er ikke så længe siden at jeg var lidt trist og mut, tænkte jeg at lidt folketings tv kunne rette op på humøret, men det blev jeg faktisk bare aggressiv af at se på...

    (link fjernet)

    link til den tråd jeg startede for at køle lidt af..

    http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/Generel-diskussion/210230-mc_kort_til_16_aarige__kommer_ikke_med_nuvaerende_regering_


  • #79   5. jun 2014 Kan ikke finde ud af om du mener at jeg er en uansvarlig knægt, eller at du faktisk mener at vi burde følge EU? smiley

  • #80   5. jun 2014 Daniel - din ven fra Codan tager fejl.

    Jesper C skriver i # 66:"Forsikringsselskaber kan søge regres overfor ejeren, men de skal løfte bevisbyrden om at det korrekte kørekort ville have forhindet skaden."

    Og derefter:"det er nu en gang jurister og domstole der afgør evt. sager"

    Det er nemlig rigtigt - altså det sidste - og de gør det i henhold til lovgivningen.
    Kan du redegøre for den lovgivning, der gør at en domstol kan kan give selskabet ret til regres, hvis det kan bevises at det korrekte kørekort ville have forhindret skaden?


  • #81   5. jun 2014 #79 jeg mener vi skal følge EU, men så længe at Danmark ikke vil følge EU så er det jo ikke meget at vi som slaver af deres politik kan gøre.. Om du er en uansvarlig knægt kan jeg jo ikke afgøre ud fra den mængde komminikation du har ført i tråden ind til nu, hvad end du gør, så skal du også være parat til at stå til ansvar for dine handlinger, når vi snakker ansvarlighed, så vil det rigtige jo være at følge loven så du har dit på det rene (både samvittighed, ja nogen har ingen, men også juridisk)
    Jeg kan godt forstå at du har travlt med at komme ud og brænde noget benzin af, vi har alle været unge en gang, men det at være ung betyder ikke at man ikke også har et ansvar og ikke skal udvise respekt for sine omgivelser og medmennesker...

    Gå til motorcross eller anden motorsport hvor du kan få afløb for de vilde heste i dig, slip dem ikke løs på offentlig vej med hoved under armen..

    Det var ikke en moralprækden, men lidt råd og # 72 var bare sarkasme smiley


  • #82   5. jun 2014 Hm,jeg har selv kørt stor MC fra jeg var 16, og det er jeg nok ikke ene om.

    Man skal bare køre ordentligt, så er der jo ingen grund til at man bliver stoppet eller involveret i alvorligere uheld!

    Men lær det først på et lukket område - og lad være med at tage det her som en opfordring - det er blot et input!


  • #83   5. jun 2014 15 år
    1,3 hk knallert

    16 år
    2,3 hk knallert (45)
    Og traktor

    17 år
    125cc

    18 år bil

    19 år med 1 års erfaring på A1
    48 hk

    20 år
    48 hk
    B+E
    C
    D

    21 med 2 års A1/A2 erfaring
    A

    23
    A
    C+e
    D+e


  • #84   5. jun 2014 Havde regnet ud at #72 var sarkasme smiley

    MC Atsi, det er alt for kompliceret, og vil derfor ikke blive til virkelighed.
    Synes bare vi skal følge EU, 125cc som 16 årig osv.


  • #85   5. jun 2014 Knud: Jeg har lært at køre motorcykel! Som skrevet har jeg en 250cc crosser med 43 HK. Det korte stykke jeg har kørt med den på vej, har den altså været MEGET nemmere at kontrollere end den har været ud over en mark med 100+

  • #86   5. jun 2014 Mads G:

    Så vidt jeg kan se, har jeg aldrig påstået andet??????


  • #87   5. jun 2014 Hov, jeg lød måske lidt hård i udtalen, det var ikke meningen!
    Du skrev bare at jeg skulle lære at køre først, og ville bare fortælle at jeg var i stand til at føre en motorcykel


  • #88   5. jun 2014 der er ikke sket noget skade - rart at en skovl bliver kaldt en skovl og ikke en spade:-)

Kommentér på:
Straf for at køre på 40 HK motorcykel med lille kørekort?

Annonce