{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.742 visninger | Oprettet:

Tue J
Tue J
Tilmeldt:
11. nov 2019
Følger: 12 Emner: 2 Svar: 1

Straf for kørsel uden for sæson {{forumTopicSubject}}

Hvad ligger straffen på hvis man kører MC inden d. 1. marts og man ikke er vinterforsikret? Er det bare en bøde for ikke at have forsikring, for man betaler trods alt...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Straf for kørsel uden for sæson
  • #1   21. feb 2021 Ring til forsikringen og betal for tidligere start

  • #2   21. feb 2021 Dette kunne godt blive endnu en frygtelig lang tråd... Emnet har været vendt MANGE gange. Prøv at søge i forum.

    100% enig med Gunnar. Det koster nærmest ingenting at have vinterdækning. Faktisk så lidt at eks Topdanmark har valgt at det er gratis for mctc medlemmer ....

    Den bøde politiet giver skal du ikke være bange for. Spørgsmålet er om du har en gyldig ansvarsforsikring. Og her kommer det helt an på hvordan det enkelte selskab har udformet prosa i police og betingelser.


  • #3   21. feb 2021 Bøde får du ikke, men du får garanteret ingen dækning ved en kasko-skade.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.850
    #4   21. feb 2021 Ring til dit forsikringsselskab.

  • #5   21. feb 2021 Enig, få den forsikring i orden!

    I tilfælde af ansvarspådragende uheld vil fors.seleskabet gøre regres, dvs opkræve deres udgift til at dække skaden hos dig. Oven i får du uden tvivl en pæn bøde for at køre uden forsikring, beløbet kan du sikkert slå op andetsteds, hvis du vover at gøre det smiley


  • #6   21. feb 2021 Hvor skulle bøden komme fra?

  • #7   21. feb 2021 #6
    Bøden for ikke gyldig lovpligtig ansvarsforsikring får man af politiet smiley

    Den er på 1000,-


  • #8   21. feb 2021 Et indregisteret køretøj er altid ansvarsforsikret.
    At du laver en aftale med forsikringsselskabet om stilstand er uden betydning for Motorstyrelsen.
    Og det har jeg fået oplyst af både Politi og Motorstyrelsen.

    Her lige lidt fra Skat, som så godt nok ikke helt omhandler det samme, men alligevel:
    https://skat.dk/skat.aspx?oid=1810022

    Her har jeg klippet et lidt fra ovenstående. Det står et godt stykke nede på siden:

    Jf. lov om forsikring på motorkøretøjerne skal et køretøj have en lovpligtig ansvarsforsikring, så længe der er nummerplader på bilerne og de er tilmeldt motorregistreret.



  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #10   21. feb 2021 Der er ingen straf, du har bare kun ansvarsdækning,

  • #11   21. feb 2021 #8: Det er ikke korrekt. Hvis der i forsikringsbetingelserne er en betingelse at der ikke er dækning for kørsel i vintermånederne, så betyder det man ikke har ansvarsdækning de måneder. Det står i bekendtgørelsen om ansvarsforsikring.

  • #12   21. feb 2021 Paragraf 3 stk. 3
    https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/1618

    Hvis ikke det fremgår af din police, at du har dækning i vintermånederne, så betyder det du ikke har ansvarsdækning. Også selvom der sidder plade på.
    Det betyder også, at hvis man laver en skade på 3. mand eller 3. mands ejendele, så vil forsikringen dække overfor skadeslidte, man kan gøre regres overfor forsikringstageren.
    Dette blev gjort muligt, for at forsikringsselskaberne slap for at få deponeret plader.


  • #13   21. feb 2021 Jeg påstår ikke, at selskabet ikke kan gøre regres. Kun at et køretøj ikke kan være indregistreret uden ansvarsforsikring.
    Igen:
    Jf. lov om forsikring på motorkøretøjerne skal et køretøj have en lovpligtig ansvarsforsikring, så længe der er nummerplader på bilerne og de er tilmeldt motorregistreret.


  • #14   21. feb 2021 #13: Undtagen hvis der mellem selskab og forsikringstager, er indgået aftale on der ikke er dækning. Lige præcis den mulighed er det når det gælder motorcykler. Sådan er loven skruet sammen.
    Så hvis der i policen står, at man ikke har dækning se 3 måneder, så gælder det, uagtet om der sidder plade på eller ej. Og bliver man stoppet af politiet, får man en bøde for at køre uden dækning.
    Så din påstand har ikke hold i loven


  • #15   21. feb 2021 #13
    Det er noget så træls det skal op og vende hver gang... Du lever i gamle dage, dengang pladerne skulle indleveres for at forsikringsselskabet kunne undslå dækning. Sådan er det ikke længere. I dag er det ordlyden i din police der bestemmer om der er ansvarsforsikring eller ej...

    Noget helt andet er at ofret ved et uheld får dækket skaderne af DFIM. Men det har intet med en ansvarsforsikring at gøre. I alle sager forsøger man at få udgiften dækket af køretøjets registrerede ejer....


  • #17   22. feb 2021 #16: Det er den forkerte lov du læser.
    Når der er indgået aftale om, helt efter loven, om at forsikringstager helt eller delvist skal være risikoen for skader, så gælder det.
    Altså, det er ikke pga grov hensynsløs adfærd de kan gøre regres, men simpelthen fordi det er en aftale, at forsikringstager selv bærer risikoen.

    Hvis man er af den overbevisning, at en nummerplade betyder man har dækkende forsikring, så betyder det, at de forsikringsbetingelser de fleste selskaber har, og ikke skjuler nogen steder, skulle være ulovlige.
    Det er en ret arrogant tilgang at have til det.


  • #18   22. feb 2021 Hvad så med dem der først må kører 1/4-2021 hvor stor er bøde så ? har is kiosken åben den dato smiley smiley

  • #19   22. feb 2021 Hos LB hvor mine er forsikret gælder ansvar hele året. Kun kasko er på standby i vintermånederne. Om det er sådan hos alle andre kan jeg ikke sige.

  • #20   22. feb 2021 #19: det er det ikke. Tryg, alka og Codan har det kun hvis det er tilkøbt

  • #22   22. feb 2021 Så; det du mener, Jesper, er jo så, at der rent faktisk er tale om aftalebrud fra forsikringstagers side...
    Sådan lidt omskrevet smiley


  • #25   22. feb 2021 @Erik
    Du er så gammel at du har har glemt at opdaterer din viden.
    Vil du ikke være sød enten at bruge aftenen på at Google.eller bare ringe til eks top Danmark.

    Prøv også at besøge DFIM's site.....



  • #26   22. feb 2021 Hos skat kan du indtaste nr plade for at tjekke om der er lovpligtig ansvarsforsikring på køretøjet smiley

  • #27   22. feb 2021 #23: Så det du skriver er, at de betingelser mange selskaber skriver i deres materiale, ikke er lovlige?

  • #28   22. feb 2021 Det er godtnok en underlig dialog...

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.850
    #29   22. feb 2021 Der behøver ikke være en gældende ansvarsforsikring, bare fordi der er en nummerplade på det.

    Det er en misforståelse.


  • #31   22. feb 2021 #30

    Tror du det er for sjov der blev indført dagsgebyr ??

    https://www.dfim.dk/dagsgebyr/om-dagsgebyr/


  • #32   22. feb 2021 #30

    Når du ikke selv kan google bedre viden smiley

    "DFIM står for opkrævning af dagsgebyr



    DFIM står for opkrævning af et gebyr på 250 kroner for hver dag, et motordrevet køretøj er uden ansvarsforsikring. Gebyrordningen trådte i kraft samtidig med loven den 1. januar 2019. Dagsgebyret bliver pålagt, indtil der er købt en ansvarsforsikring, eller køretøjets nummerplader er afleveret til Motorstyrelsen.

    Gebyret følger en person eller en virksomhed, og er derfor ikke knyttet til selve køretøjet. Man kan ikke købe en ny forsikring på noget køretøj, før de skyldige gebyrer til DFIM er betalt."


  • #35   22. feb 2021 #34: ergo, du mener at selskabernes vilkår ikke er gyldige?

  • #36   22. feb 2021 #34

    Troede du mente det var umuligt at have nrplade uden forsikring #23 “ Ansvarsforsikring gælder så længe der er nummerplade på køretøjet”

    Nu mener du så godt det ulovligt kan lade sig gøre smiley

    Du sejler rundt, du mener det formodentlig godt. Men du har ikke ret.

    Jeg vil ikke bruge mere tid på dig. Men for DIN og dem du rådgivers skyld vil jeg bede dig ringe til Top danmark i morgen ( det tager ikke længere tid end at skrive et indlæg her)

    Det kan være du ved en hulens masse andet, og det er da træls hvis folk omkring dig ikke tror på det du har ret i, blot fordi du også er ufattelig påståelig og bedrevidende, hvor du åbenlyst tager fejl...

    Gør dig selv den tjeneste at lytte til en uvildig der kender regelsættet anno 2021.


  • #38   23. feb 2021 #37: Du har tydeligvis ikke læst betingelserne ved de forskellige selskaber. For det er ikke bare en aftale om, at man ikke må køre. Ved nogle selskaber står der direkte, at der ikke er dækning.

    Tryg:
    Forsikringen dækker, i perioden 1. december til 29. februar (begge dage inklusiv), skader på motorcyklen i forbindelse med opmagasinering/stilstand, fx brand og tyveri. Forsikringen dækker ikke kørselsskader, dvs. enhver skade, som kan henføres til kørsel på motorcyklen.

    Codan:
    Vi dækker ikke - kørselsskader i perioden 1. december til 29. februar,
    begge dage inkl. - medmindre du har tilkøbt dækning for vinterkørsel.

    Alka:
    Skader der sker i forbindelse med kørsel på motorcyklen i perioden 1. december til 29. februar er kun dækket, såfremt forsikringen er udvidet med vinterdækning.

    Så nej, i lige de selskaber, er det ikke bare en aftale om, at man ikke kører på MC’en, men tydeligt præciseret, at der ikke er dækning.

    Hvis man så ligger i betingelserne under regres, står der samstemmende, at de kan kræve tilbagebetaling, for enhver udbetaling af skader, der ikke har været dækket af forsikringen.

    Så din argumentation betyder altså, at betingelserne hos hhv Codan, Tryg og Alka (og sikkert flere selskaber) ikke er gældende.


  • #40   23. feb 2021 #39 TopDK
    Den er ikke inkluderet, det er en ekstra dækning der skal tilkøbes.


    profilbillede
  • #42   23. feb 2021 #39: Jeg læser teksterne korrekt. Og du har tydeligvis ikke læst vilkårene for de tre selskaber jeg nævner.
    Der fremgår det tydeligt som jeg har skrevet, at der ikke er sækning dor alle kørselskader, dvs heller ingen ansvarsdækning. Hvad der gælder for kasko under stilstand, står i er andet afsnit.
    Og det står især tydeligt i betingelserne fra Tryg, hvor de skriver enhver skade der kan henføres til kørsel på motorcyklen inden periode, er der ikke dæknkng for. Der står ikke enhver skade på egen motorcykel.

    Den automatiske helårsdækning ved Topdanmark gælder kun for dem med mctc aftale.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.850
  • #44   23. feb 2021 Sajmon: Glem det. Den lov linkede jeg til for længere oppe. Og den læser han ikke

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.850
    #45   23. feb 2021 Jeg tror han hedder Ulrik Andresen på FB. smiley

  • #46   23. feb 2021 Er der overhoved nogle der gider køre mc før 1/7 smiley ?

  • #47   23. feb 2021 #46
    Selvfølgelig


  • #48   24. feb 2021 Det kommer an på hvad der står i din police ved forsikringen fx har min hverken ansvarsforsikring eller kasko hvis jeg kører uden .. det kan blive så dyrt at jeg aldrig kan betale det tilbage hvis jeg er med i en ulykke så jeg kan godt vente til jeg må køre lovligt eller betale for vinterkørsel

  • Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 35
    #49   24. feb 2021 Det er min overbevisning at det med ingen vinterforsikring er en "gentelman agrement" mellem dig og forsikringen. Forstået sådan at forsikringsselskabet naturligvis udreder eventuelle erstatninger, til de personer som har krav på dig i henhold til din ansvarsforsikring, Eftersom i har indgået en aftale vil de naturligvis bagefter kræve en eventuel erstatning, som forsikringsselskabet har betalt, (det kan være et par millioner til en familie med tabt forsørger) betalt af dig over de næste 50 år. Eventuelle kaskoskader er forsikringen aldeles uvedkommende på grund af aftalen.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.850
    #50   24. feb 2021 #49 - Det har du simpelthen lige regnet ud nu? smiley

  • #51   24. feb 2021 Jeg tror, budskabet blev "lusket ud imellem sidebenene" i #22, men ignoreret... smiley

  • #52   24. feb 2021 @#38
    Det der menes er at KASKOEN ikke dækket skader på din egen MC.
    Hvis cyklen er indregistreret og der er betalt forsikring..dækker ANSVARSFORSIKRINGEN ALTID.. men som det ganske korrekt nævnes flere steder i tråden er at forsikringsselskabet kan gøre regres over for dig hvis der køres i stilstandsperioden og man er involveret i en ulykke/skade hvor du har ansvaret


  • #53   24. feb 2021 #52
    Skal jeg forstå det sådan at du “TROR” man har en gyldig ansvarsforsikring 12mdr/år, når man har betalt for 9mdr/år ? (Og det tydeligt fremgår i policen at du ikke er dækket i mere end 9 mdr)
    Samt du “TROR” det er forsikringsselskabet der betaler skaden og også forsikringsselskabet der vil kræve regres ?


  • #54   24. feb 2021 Jeg har da fået at vide at min Codan er helårs forsikret, ringet for at par år siden fordi jeg ville ud og køre før 1 marts. Og det kunne jeg da bare gøre, det var som standard helårs forsikring på ??

    Før Codan hadet jeg en forhandler forsikring på fra enghave, fra den gang de boet på enghavevej, der var ikke helårskørsel på, så da jeg ringet til dem tidligt i februar, tro der var ca 3 uger til 1 marts og ville ud og køre, så skulle jeg af med 1500 kr. Det var for dec, jan og feb der var sku ikke noget der hed at man lige tog betaling for 3 uger eller en måned. Så tænkte jeg ok, det er sku dyrt for at køre skide 3 uger før tid. Så det gad jeg sku ikke betale for.


  • Palle S
    Palle S Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 1 Svar: 3
    #55   24. feb 2021 Det er 1 marts inden denne tråd ender.

  • #57   24. feb 2021 @#53
    Svaret er JA..og det er ikke noget jeg tror det er noget jeg ved..I følge dansk lov kan man ikke fraskrive sig ansvaret som forsikringsselskab ligegyldigt hvilke aftaler man laver...lige som uvidenhed ikke fritager fra straf...forsikringsselskabet eneste mulighed er at lave regres igennem et civilt søgsmål


  • #58   24. feb 2021 #57 Kim j dejligt med rene linier i denne tråd , der er så mange skabsjurister der udtaler sig og den ene er klogere end den anden smiley Kør for fanden da og lad arvingene slås med forsikringen bagefter

  • #59   24. feb 2021 #57: Så du mener altså også, at de vilkår flere selskaber skriver, ikke er gyldige. Utroligt så mange forsikringsselskaber ikke har styr på det. Måske de skulle ansætte en selvlært lommejurist...

  • #60   24. feb 2021 #57

    Er det noget du har tjekket op på for nyligt. Eller er det samme plade der har lagt på afspilleren i +10 år ??

    Iflg moderne lov SKAL selskabet dække i første omgang... men KUN I de perioder der er tegnet dækning, og IKKE bare fordi der er nrplade på.

    I de perioder hvor der ikke er tegnet dækning. Og alle andre situationer hvor der ikke er gyldig ansvarsdækning er det DFIM der lægger ud. Og dem der kræver regres...

    Du har i mange år haft ret i din antagelse (de gode gamle dage hvor nrplade kunne indleveres til forsikringen) med anno 2021 tager du fejl smiley


  • #61   25. feb 2021 Hvis I tror på ham, der siger han VED noget i # 57, så forbered jer på en lille overraskelse, hvis det går galt.

  • #62   25. feb 2021 Der har været flere tråde om emnet, og det lader til, at der er en ret udbredt misforståelse om, at så længe der er plade på motorcyklen, så er der også ansvarsforsikring.

    Det er IKKE altid tilfældet.
    Pladen er ikke en garanti for at der er ansvarsforsikring.

    Hvis man ikke har vinterforsikring på sin MC, dækker forsikringen typisk ikke kørselsskader af nogen art, heller ikke ansvarsskader.

    Det kan variere lidt fra selskab til selskab, men det kan man se i sin egen police.

    Bekendtgørelse om ansvarsforsikring for motorkøretøjer mv. § 3,3:
    " Det kan mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren med den begrænsning, der følger af færdselslovens § 108, stk. 2, aftales, at forsikringstageren helt eller delvist skal bære risikoen for de under forsikringen hørende skader. Det kan ikke mellem disse parter aftales, at skadelidte helt eller delvist skal bære risikoen. "

    Det er den § der åbner muligheden for at vi kan beholde pladen hjemme, i stedet for - som i gamle dage - at skulle aflevere den hos forsikringsselskabet om vinteren.

    Selskaber hæfter over for skadelidte jvf. færdselsloven § 108,1, men kræver sit udlæg tilbage fra skadevolder, og det indebærer en risiko for at man kan stå med en gæld der vil tage et helt liv at betale tilbage.


  • #64   25. feb 2021 Det er bekendtgørelsen der bruges ved regres.
    FL 108,2 bruges kun til at fastslå om der er regres, hvis skaden er forvoldt ved grov hensynsløshed.

    Hvis det er aftalt i policen, at forsikringstageren selv bærer risikoen for skader i et bestemt tidsrum, så er det ikke regres i færdselslovens forstand.


  • #66   25. feb 2021 Det som Erik skrev i # 63 er jo nøjagtig det samme jeg skrev i en noget forkortet udgave i mit indlæg #8.
    Men nej, - det blev jo afvist som rigtig af de "kloge" hoveder. smiley


  • #68   25. feb 2021 Så er det vel fastslået, at det trådstarter spørger om - "Er det bare en bøde for ikke at have forsikring ..."
    Nej, det får man ikke.


  • #69   26. feb 2021 Der er forskellige former for regres.

    Hvis selskabet skal gøre regres med henvisning til skadeårsagen, skal det holde sig til FL § 108,2

    Men selskabet kan gøre regres med henvisning til, at det er aftalt at der ikke er dækning i en bestemt periode. Jvf. bekendtgørelsen § 3,3


  • #71   26. feb 2021 Tip: læs indlæg 1, gør som der bliver foreslået, og spring resten af denne tråd over smiley

  • #72   27. feb 2021 # 70

    Hvis du nærlæser 108,2 så står der: " er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt..."

    "Når forsikringbegivenheden er fremkaldt" - det er ikke det vi taler om her.

    108,2 handler om regres, hvis skaden er fremkaldt ved grov hensynsløshed.
    Det er slet ikke emnet.
    Emnet er om der er aftalt dækning eller ej, inden for en bestemt periode.
    Det er to forskellige ting.



  • #73   27. feb 2021 # 71.

    Du er da velkommen til at springe over.
    Men man kunne jo forstå trådstarter sådan, at han spøger efter de økonomiske konsekvenser ved at køre uden for dækningsperioden.

    Om det er bøde eller erstatning, kan hans bankkonto nok ikke mærke forskel på, bortset fra at det ene potentielt er meget større end det andet.



Kommentér på:
Straf for kørsel uden for sæson

Annonce