{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.280 visninger | Oprettet:

Straf for at køre for stor mc? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg søgt på nettet uden at blive klogere, og håbede I kunne hjælpe mig;

Hvad er straffen hvis Flemming betjent stopper mig på en for stor mc?

Hvis jeg skulle gå hen og være involveret i et trafikuheld, ville forsikringen så også dække?

Jeg har A1 kort i forvejen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Straf for at køre for stor mc?
  • #1   15. aug 2015

    profilbillede
  • #2   15. aug 2015 Du stikker ham bare noget KøreSnoller så sker der ikke mere i den sag... Det ved jeg...! smiley

  • #3   15. aug 2015 Ansvarsforsikring vil dække undtagen i tilfælde hvor du har opført dig groft uansvarligt, der kan de kræve regres.. Og groft uansvarligt er ikke noget man gør hver dag.
    straffen for at blive stoppet er teoretisk det samme som at blive stopper uden kørekort, dog vil jeg tro nogen betjente er til at snakke med, især hvis du har kørt pænt. Og der kan også være rabat når du har a1. Uden rabat er bøden
    7k


  • #4   15. aug 2015 Jeg håbede nemlig på at det ikke var som at køre uden at have kørekort, da den jo så bliver konfiskeret anden gang.

    Det er såmænd ikke for at ligge og flyve lavt, men prøv at køre på en " motorcykel " med 10 hk, så vil I forstå mig. De nye regler er dybt godnat.


  • #6   15. aug 2015 Sjovt INGEN har stillet det spørgsmål før...... Spændende at høre svarene fra panelet....... smiley

  • #7   15. aug 2015 jeg kom af med 2750 sidste år, på en for stor motorcykel og en lille fartbøde på 1500. Men er under uddannelse, så fik den ene halveret og blev kørt til den næste afkørsel. Af de venlige betjente

  • #8   15. aug 2015 Spørgsmålet er så, hvilken af dem fik du halveret? smiley

  • #9   15. aug 2015 haha smiley det må vist være din hovedpine smiley

  • #10   15. aug 2015 Brian; Jeg fandt kun en tråd der var med det nuværende regelsæt af dem jeg kiggede i, og halvdelen var dybt useriøse svar.

    Men det hedder vel at man ikke har førerret, snarere end at ikke have kørekort til det? Det koster så vidt jeg kan forstå 2 klik og man får ikke nolet maskinen.


  • #11   15. aug 2015 det er som at køre uden kørekort. hvilket man så heller ikke har til den pågældene mc smiley

  • #12   16. aug 2015 Uden førerret er det ikke 5000 første gang?

  • #13   16. aug 2015 Som der er skrevet før, første gang er bøden 7000. Anden gang 8500 og Tredje gang 10500 og risiko for at din kværn bliver konfiskeret.

    Kører du en kvinde ned og hun eksempelvis bliver lam og førtidspensionist.... Lad os bare sige, at det har du ikke penge til - og du vil sidde i gæld i rigtig mange år.

    Kørte selv uden drosling som 20 årig på min SV 650S, men det var kun første måned mens jeg ventede på droslingskittet fra Tyskland. Dumt i den måned. Jeg ville ikke risikere at ødelægge mit liv de næste 10 år for at køre på for stor mc smiley


  • #14   16. aug 2015 han skriver jo netop at han har kørekort til kategori A1...

  • #15   16. aug 2015 Kørekort til A1 er det mindste. Sætter han sig op på en motorcykel med mere end 125cc og (hvad 15hk??) er det det samme som IKKE at have kørekort.

  • #16   16. aug 2015 nemlig smiley

  • #17   16. aug 2015 Der er forskel på ikke at have kørekort og ikke at have førerret til en kategori, vi kan vidst godt blive enige om at du har et kørekort, det er der ingen diskussion om, derfor burde du ikke kunne få en bøde for ikke at have kørekort.

  • #18   16. aug 2015 "Kørsel uden kørekort kan have vidtrækkende konsekvenser, hvis du ikke har (gen)erhvervet førerretten til køretøjet!
    Første gang får du en bøde på 7.000 kr, men det er intet i forhold til de forsikringsmæssige konsekvenser, hvis du kendes skyldig i et færdselsuheld.
    Desuden risikerer du at få konfiskeret køretøjet samt at blive idømt fængselsstraf, hvis du gentagende gange tages for kørsel uden kørekort."


    Det er ligemeget om man har til A1 eller slet intet kørekort har, hvis man som 18 årig hopper op på en BMW S1000RR med 200hk.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #19   16. aug 2015 #18 - Men ansvarsforsikringen gælder, som der står i #3 - så din tænkte situation med at man kan skylde penge på en invalid osv, er noget pladder.

    Reglen om regres ved grov uagtsomhed, gælder alene på din opførsel i trafikken og IKKE på om du har førerret eller ej.

    Når vi så snakker kasko forsikring, er sagen en ganske anden - den bortfalder i det øjeblik der ikke er førerret til køretøjet.

    Emnet er diskuteret før - gør jer selv en tjeneste at kigge dem ORDENTLIGT igennem. Mange har en helt forkert opfattelse af det med ansvarsforsikring og gyldighed.

    http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/sogeresultat?search=for%20stor%20mc

    Og nej MC'en bliver ikke konfiskeret anden gang...


  • #20   16. aug 2015 Jeg snakkede med en betjent og han sagde at det svare til at have bil kørekort og så sætte sig op i en lastbil. Du kender reglerne men har ikke førerret. Og det ville koste 7000 kr. Hvordan forsikringen tager det, ved jeg ikke.

  • #21   16. aug 2015 Jeg har fået den information jeg søgte, tak for svarene.

  • #22   16. aug 2015 hvad ender du så med at tro?
    jeg gider ikke sige noget.
    se evt hvad jeg har skrevet i andre tråde hvis man vil vide det.


  • #24   16. aug 2015 Der er godt nok mange som kommer med inputs uden at vide noget som helst om sagen... og Mathias du kan da overhovedet ikke argumentere for at det er skidt at køre på en for stor mc når du selv har gjort det? Morale er godt, dobbelt morale er dobbelt så godt!

  • #25   16. aug 2015 #23 125cc er dødssygt det er dødens pølse, min knallert var vildere end de 125cc jeg har haft... jeg kører selv på en mc som kræver a2 selvom jeg kun har a1 og den er rigeligt til mig, jeg har aldrig haft det så sjovt på to hjul før smiley

  • Claus H
    Claus H Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
  • #27   16. aug 2015 Hov, hov #23
    Skulle det betyde at jeg har skiftet min ZRX 1200 S meed 128 Hk ud med en LS 650 med 31 Hk, bare fordi jeg er blevet 47 år? Det kan bestemt ikke være tilfældet.......!!!!!!
    Men jeg syntes godt nok at maskinen er blever noget lav denne sæson.....!!!!


  • #29   16. aug 2015 Jeg vil lige nævne at jeg har en "rigtig god ven" som nu er blevet stoppet 4 gange på en udroslet GSXR600 med et A2 kørekort.
    De første 3 gange blev det ikke pointeret. Den 4. gang gjorde de meget ud af at spørge ind til hans kørekort, hvor han var nødt til at fortælle dem at den var droslet - hvortil han så blev truet med at "blive indkaldt til syn".
    Han skal i øvrigt op til køreprøve på næste onsdag, og glæder sig meget!


  • #30   16. aug 2015 Yamaha: Så fordi man har lavet noget lort tidligere kan man ikke sige til andre folk at det er bedst at lade være? What the fuck is that logic.

    Sajmon: Forkert. Du kigger heller ikke ordentligt igennem hvad JEG skriver! Har man som 20 årig kørt uden drosling og med 140 på landevejen brager en kvinde ned i et lille sving på landet kan det betegnes som "uagtsomt". For ikke at tale om hvis hun mister livet. JA, ansvarsforsikringen dækker i FØRSTE omgang. Men så kræver de beløbet tilbage fra dig, som hvis du skyldte 2 millioner i banken.
    Hvis vedkommende kører uden drosling og kører som sendt fra himlen uafbrudt i den periode er der ingen ko på isen. Men en 20 årig eller 18 årig med større mc end tilladt holder den ikke på 80 på landevejen smiley

    Og jo, køretøjet "ved gentagne gange af samme forseelse uden ændring" kan konfiskeres. Afhænger af omstændighederne og af betjenten!

    Det sikreste er at lade være............


  • #31   16. aug 2015 Yamaha: Jeg synes også reglerne er til grin. Jeg ville også synes at en 125cc er det samme som at kravle til og fra arbejde. Jeg har selv kørt min SV med 48hk begrænsning i 2 år. Det er lort. Jeg har selv været der.

  • #32   16. aug 2015 Men skrev du ikke at du havde kørt i en hel måned på en for stor mc? Fuck that logic...

  • #33   16. aug 2015 Er du seriøs eller er du bare flabet?

    Jeg var heller ikke stolt af det, men derfor kan man vel godt fraråde andre i at gøre samme fejl?

    Så hvis din far slog folk ned på sine byture da han var ung kan han ikke fortælle dig at slagsmål er dumt? Du virker virkelig ikke som den mest kvikke.


  • #34   16. aug 2015 Ej hold nu op... Du kan da ikke komme at sige til ham at han ikke skal køre på en for stor motorcykel når du selv har gjort det? Hvorfor kørte du i en måned på den selvom du vidste at det var dumt?

    Det su skriver lyder bare meget dobbelt moralsk


  • #36   16. aug 2015 Da jeg var 18 år købte jeg en zx6r fra 07 hvorefter jeg en måned skiftede den til en 10'er i samme årgang. (uden drosling)

    Jeg mener godt man kan køre hurtigt og samtidig køre ordentligt.

    Hvad folk meneer er jeg egentlig ligeglad med. Hvis man bruger hovedet og kører ordentligt synes jeg ikke det er moralt forkasteligt. Det er der bare ikke mange der gør.

    Men ja det er et problem hvis det går galt. Men det er jo nok dit mindste problem hvis du kører galt.


  • #37   16. aug 2015 I tilfælde af en ulykke vil du forhåbentligt blive sagsøgt af forsikringsselskabet og politianmeldt. Og forudsager du personskade på noget du ikke har kørekort til - så får du forhåbentligt en fængselsstraf. Hva' med bare at vente på at du må lege med de store drenge, præcis som alle andre.

  • #38   16. aug 2015 Matthias S.
    Hvorfor gætter du, når der findes konkret lovgivning på området?

    Hvorfor er der nogen der føler trang til at svare på noget, de ikke har forstand på?


  • #39   16. aug 2015 I tilfælde af et meteornedslag ville din sunde fornuft desværre hellere ikke kunne redde dig. Han bad ikke om moralprædigen.

    Nedladende kommentarer som at vente med at lege med de store drenge bevidner bare din egen misforståede selvopfattelse. Stop det børnehavepis. smiley


  • #40   16. aug 2015 "fængselsstraf"

    Haha! smiley smiley


  • #41   16. aug 2015 Ja, hvis du invalidere eller dræber et andet menneske i trafikken, på eller i et køretøj du ikke har tilladelse til at køre - så tror jeg godt at du kan få en fængselsstraf for det.

  • #42   16. aug 2015 Steffen jeg gætter ikke. Jeg siger at hvis du er ude at køre og har det sjovt i nogle fede sving med 120km/t og en løber er ude at lufte hund og du i mangel af erfaring samt for høj fart samt uden kørekort til kategorien kører ind i hende og hun dør på stedet. Ja så er det ikke en sølle bøde på 7000kr for at mangle kørekort. Så er det langvarig gæld da ansvar kun dækker i første omgang og herefter kræver pengene retur fra dig.

    Men i er svære at nå ind til i dag, så jeg undlader at kommentere mere.
    Kør ulovligt uden førerret til en for stor motorcykel, i dont care


  • #43   16. aug 2015 Jeg synes det er sjovt hvordan, efter reglerne blev ændret, ældre motorcyklister ikke tror nye motorcyklister kan håndtere motorcykler med mere end 10hk.. Fra den ene dag til den anden, pga. en uduelig lovgivning, er nye motorcyklister nu talentløse aber, åbenbart.

    Der er mange som ikke fatter konceptet "grov uagtsomhed". Hvis forsikringen skal kunne kræve regres, skal der først føres en sag der skal fastslå om fører har udvist grov uagtsomhed, og her skal det altså påvises, at denne angiveligt grove uagtsomhed, som skal bevises, har ført til ulykken. Kan de to ting ikke bevises, har forsikringen ingen sag = Du går fri.
    Hvis man kører efter færdselsreglerne, vil du aldrig kunne dømmes for grov uagtsomhed.


  • #44   16. aug 2015 Kør på den knallert du har pap til - længere behøver den sådan set ikke at være.

  • #45   16. aug 2015 Mathias - du gætter stadig, - og du gætter forkert.

  • #46   16. aug 2015 Lille kort = lille mc , forstår godt manden , men min datter må og skal følge de ny regler og det skal han så også , . Færdig

  • #47   16. aug 2015 smiley
    ovre og ude


  • #48   16. aug 2015 Nu er jeg jo en ung knøs på 46, og da jeg tog pap måtte man køre lige så stor cykel man havde lyst til... Fedt: JA Fornuftigt: NEJ Kan sagtens forstå i unge knægte ikke gider køre 125 ccm, har selv en til at køre til købmanden på, men så kører jeg sgu heller ikke længere på den, så blir den skiftet ud med LYNET smiley Meeen, det er nu en god ide i lige får lov at køre lidt mindre i starten, måske det så bare skulle være et lille år, har mange mistede kammerater igennem tiden pga for store hurtige cykler og alt for lidt tillærte evner inden købet af disse. Så kan godt frustrationen, og tror heller ikke jeg selv havde kørt den lille fanden hvis jeg skal være ærlig, så var der også røget en større mellem benene fra starten, men der er fornuft i det knægte, det STINKER bare helt vildt når man er 18 eller 20 år. Men i får flere overlevnende kammerater og flere usmadrede lemmer end vi andre, når i når min alder smiley SÅ ØV, men det gir logik og vi vil bare passe mere på jer, end de gjorde ved os smiley Til gengæld har i fået meget hurtigere og større biler fra start end vi kunne få, dengang fik man en gsi 220 kmt på toppen og en 10 sekunder fra 0-100, det var en superhurtig bil dengang, det kan en alm familiebil af de gustne sgu idag ;-( Så der blev vi snydt......

  • #49   16. aug 2015 Problemet er jo at jeg ikke må opgradere før jeg er 21. Jeg skal tage hele kortet om igen hvis jeg vil have det som 20 årig, da man skal have 2 års erfaring før man bare kan tage de to køretimer og køreprøve for at rykke op.

    Hurra for de danske politikere....


  • #50   16. aug 2015 Nu får I det jo også til at lyde som om jeg bare vil ud og flyve lavt, hvilket ikke er tilfældet. Jeg har været involveret i en trafikulykke, og det var rigelig spændende til mig- og det var med ca 70 km/t i 80 zone.

    Jeg vil bare gerne have noget der ikke skal have kniven for at køre landevej, og rent faktisk har overskuddet til en frisk overhaling, ja faktisk bare en overhaling... eller motorvej, det er fuldstændig udelukket med de hæsblæsende 98 km/t jeg kan klemme den op på i fladt terræn og uden vind.

    Det, samt jeg med mine 193 cm ligner en mutant når jeg kommer kørende på en 125cc der ikke er større end de fleste børnecrossere. Man sidder så meget bedre på fx. min fatters CRF 250M.



  • #52   16. aug 2015 Jeg havde engang en mudderchopper "yamaha dt 125 ccm" ved sgu ikke hvad sådan en stod med af heste, men den kørte mellem 130-140 km/t på toppen, og det var en sindsyg sjov maskine at lære at køre mc på, måske du ku få fat i sådan en hvis den holder sig under i hk... Mener den var fra 90èrne.....

  • #53   16. aug 2015 .

  • #54   16. aug 2015 Kør på det du vil køre på. Køb et droslingkit, derefter syn den med det på, tag droslingskittet af, bliver du stoppet kan du vise tüv papir. Tror politiet ikke på dig vil du blive indkaldt til syn, også må du bare håbe på de ikke tager den med, for ellers har du tid til at sætte kittet på igen.


  • #55   16. aug 2015 Når cyklen ligger krøllet sammen i vejkanten, og føreren ligger med et brækket håndled, så hiver han da lige svensknøglen frem og sætter det nedbragte droslingskit på inden politiet kommer og uden at den modpart som blev snittet under overhalingen ser noget, selv om de kommer løbende for at hjælpe.
    Klart, Klart.
    Man kan være uenig i loven, men vælger man at overtræde den så har man åbnet for at konsekvenserne kan blive store. Sandsynligheden er der i mod nok ikke så stor, hvis man rent faktisk kører som man skal.
    Jeg er f.eks. ikke blevet stoppet hverken i bil eller på MC i snart 15 år.
    (Og sidst jeg blev stoppet på MC for over 15 år siden var det fordi jeg kørte som en idiot.)


  • #56   16. aug 2015 Når reglerne bliver tilstrækkeligt tåbelige bliver ulydighed en pligt. Kør på den maskine du vil men kør ordentligt, så ser jeg Ingen problemer.. Og har du kørt ordentligt vil en ulykke aldrig komme til at koste dig livslang gæld. Grov uagtsomhed er mere end bare at køre 120 på landevej.. Det er oppe i kategorien 200 på landevej

  • #57   17. aug 2015 ...og kører du 120 på landevej, så bliver du nappet på et tidspunkt...
    Kører du 80 bliver du aldrig stoppet, så du bestemmer jo selv din risiko.


  • #58   17. aug 2015 #57 helt enig, men min pointe var bare hvornår det er uagtsomt og hvornår det er groft uagtsomt

  • #59   17. aug 2015 Er der nogen der kan komme med nogle konkrete sager hvor uagtsomheden er blev erklæret for groft hensynsløst? J
    eg kan komme på et par stykker, hvor det netop er blevet erklæret for "IKKE groft hensynsløst" - bl.a. da en mand kørte for stærkt med en promille på 1.02 og slog en billist billist ihjel i 2005.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #60   17. aug 2015 Der er ingen, så nej. smiley

  • #61   18. aug 2015 Hvad med ham smathjernen der var i TV2, hvor han stak af fra Politiet for sjov, og ræste med 120 km/t gennem byer, i forkert retning og det hele?

  • #62   19. aug 2015 Tror det her emne har været diskuteret 10000 gange her inde nu.. brug søg

  • #63   19. aug 2015 Et helt underligt spørgsmål.
    Der er noget der hedder " lærling, svend og mester "
    Reglerne er lavet af en årsag.
    Lær at køre på motorcykel først, erkend at Du er på begynderstadiet og tag det med ro. Du skal se; der kommer kubik nok sidenhen.
    Hvis Du altså kører ordentligt.


  • #64   19. aug 2015 Men for 5 år siden måtte han køre med 34 hk. Er de unge nu om dage så meget dummere/dårligere at de skal straffes med 15 hk? 34 reglen var rigtig god efter min mening.. De nye regler er hul i hovedet..

  • #65   19. aug 2015 #64.. enig, og bare lige for at pointere.. jeg har det store kort, så jeg er ikke bare en af de nye, som er sur over restriktionerne. Selvom det ikke påvirker mig, synes jeg stadig det er for dårligt.

  • #66   19. aug 2015 Min erfaring siger mig efter 37 år på landevejen,at forsikringen ikke vil dække, det er jo i deres gode ret. Politiet vil sikkert heller ikke sige ok, det er jo ulovligt ellers var der jo ingen grund til at have denne lov.

  • #67   19. aug 2015 Det koster 4000 plus en klip.

  • John L
    John L Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Svar: 1
    #68   19. aug 2015 Som hvis du kører uden kørekort.....

  • #69   19. aug 2015 flere kloge motorcykelistere..

  • #70   19. aug 2015 Der er også forskel på om du køre på en med 10 hk og så på en cykel der næsten har 15 hk;) Stor forskel....

  • #71   19. aug 2015 Michael S
    Du skriver:"Min erfaring siger mig efter 37 år på landevejen,at forsikringen ikke vil dække, det er jo i deres gode ret"

    Kan du hevise til denne 'gode ret'.
    Området er 100 % reguleret ved lov, så du må jo kende en paragraf vi andre har overset.

    (Vi taler ansvarsdækning)


  • #72   19. aug 2015 Natascha; Helt sikkert. Det er jo 50% mere kraft. smiley

    Ansvar dækker altid.


  • Peer H
    Peer H Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Svar: 9
    #73   19. aug 2015 Nu har jeg slet ikke forstand på noget så vildt som motorcykler. Jeg må køre alle kategorier men kører på en økonomisk 250 ccm. kineser med 17-18 hk. til 150-170 kilo tung maskine, for 3. seson, . Jeg kan ikke lade være med at tænke er det afgørende om det koster 4.000 eller 7.000,-? Der er en bøde og den betaler du jo bare havde det været for økonomien havde du jo lige så godt kunne købe en billig 125'er for 4.000,- til 7.000,- og køre på end til du må køre noget der er større?

  • #74   19. aug 2015 Det er afgørende om jeg får en bøde på 2000 eller 7000 og et klip, og eventuel konfiskation.

    De 2000 får jeg nedsat til 1000, de 7000 og klip er det de er.


  • #75   19. aug 2015 Man kan ikke få "klip" for ikke at have kørekort.
    Udgangspunktet er en bøde på 7000kr og der er så formildende omstændigheder (da du trods alt har kørekort, og endda til MC) der vil kunne nedsætte bøden, men hvor meget kommer an på omstændighederne, og i sidste ende er det op til domstolene at fastsætte straffen


  • #77   20. aug 2015 Steffen fra Århus, da det er ulovligt, kan forsikringsselskabet selvfølgelig godt nægte at betale, logik for burhøns, så det burde det også være for dig. smiley

  • #78   20. aug 2015 Hehe we go again, Steffen har arbejdet med forsikringer.. Han ved hvad han taler o., du gør ikke, skal vi ikke stoppe inden den her tråd bliver ligesom de 50 forrige, hvor folk kommer med postulater for hvad de mener og Steffen finder til sidst lovteksten frem så slutter den der?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #79   20. aug 2015 #77 - Nej det er ikke logik for andet end folk der tager fejl. Selv burhøns fatter det efterhånden... smiley

  • #80   20. aug 2015 #79 hov hov, kalder du mig burhøne smiley smiley

    #77 du mener altså også at hvis du ved en ulykke kan bevises at have kørt 85 km/t på landevej, som jo er ulovligt, så vil din forsikring heller ikke dække? Det er for at beskytte forsikringstageren mod sådanne typer forsikringer at loven siger at ansvarsforsikring SKAL dække ALTID! Bagefter kan forsikringen gøre regres hvis de mener det var groft uagtsomt, og det foregår i en retssal og der er så vidt vides ikke nogen tilfælde hvor det er sket


  • #81   20. aug 2015 Hehe....

    Vi tager den lige en gang til for Prins Knud og Michael.

    Det er ulovligt at være uagtsom i trafikken, så hvis man bruger Michaels logik, vil en ansvarsforsikring være stort set værdiløs, i hvert fald i de sager hvor den ene part får skylden, fordi han har lavet en fejl-
    En ansvarsforsikrings formål er at friholde en skadevolder for den økonomiske byrde det er, at skulle betale for den skade han har forvoldt.
    Når man forvolder en skade, skyldes det i langt de fleste tilfælde at man har været uagtsom.
    Man kan dog også blive gjort erstatningsansvarlig, selvom man ikke har skyld i skaden - dette er heller ikke logisk.

    Der er forskellige grader af uagtsomhed. Her i en lidt poppet version.
    - Simpel uagtsomhed.
    Der kan ske en smutter, som har utiltænkte konsekvenser.
    - Grov uagtsomhed.
    Man er klar over at der er en risiko ved det man er i gang med, men man tager chancen, og det går galt.
    - Hensynsløshed.
    Man gør noget vildt, og er i øvrigt ligeglad med hvad der sker.
    - Grov hensynsløshed.
    Man gør noget vildt og vanvittigt, som de fleste af os - inkl. en dommer - vurderer til kun at kunne ende galt. Det læner sig op ad at være med vilje.

    Lovteksten.
    Færdselsloven § 108,2:
    En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.

    Her skal man hæfte sig ved formuleringen" Forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved".
    Altså er det den konkrete situation/handling der vurderes.
    Man kan ikke fremkalde en forsikringsbegivenhed, med et forkert/manglende kørekort.
    Det kan man kun med en handling, eller ved mangel på handling.

    Altså skal uagtsomheden være 'grov hensynsløs' skaden skal skyldes den handling man foretager.


  • #82   20. aug 2015 bum

  • #83   21. aug 2015 Ja, det er utroligt i forhold til hvor mange gange det er blevet diskuteret, og hvor stor procentdelen af de diskussioner der ender som denne, at der stadig er brændstof til at starte den hver gang..

  • #84   21. aug 2015 Ja, men der er mange tusinde brugere herinde.
    Ikke alle ser alt, - emnet vil altid være nyt for nogen.


  • #85   21. aug 2015 Uden tvivl.. Det jeg måske også efterhånden undrer mig over er at folk har hørt myten om evig gæld, og selv prædiker den videre uden at vide noget som helst om det


  • #86   21. aug 2015 Ja.
    Jeg ved ikke hvorfor, men problemet er ikke så stort.
    Virkeligheden har færre konsekvenser end deres påstand, så de får ikke 'lokket' folk ud i noget snavs, de ikke kan bunde i.

    Det er straks værre med dem der siger at der altid er ansvarsdækning på en MC uden vinterdækning for "Når der er plader på, så er der også ansvarsforsikring".

    Den fejltagelse har sikkert fået nogen til at snige sig ud på en dag med godt vejr - inden skæringsdatoen - og SÅ kan det gå gruelig galt med økonomien i lang tid fremover.

    Selv forsikringsguiden havde ikke fanget den, men de har nu rettet det til.
    Se kommentar nederst:
    http://forsikringsguide.net/forsikringer/mc-forsikring/


  • #87   22. aug 2015 Steffen eller miss Steffen, taler som hans forstand tillader. BUM

  • #88   22. aug 2015 Steffen... Nej ikke alle ser alt.. men derfor kan man godt bruge søgefunktionen.. det er sgu det smarte ved et forum..

    Man kna diskutere emner og altid finde dem igen.. mega smart.. det er faktisk helt vildt..
    smiley


  • #89   22. aug 2015 Michael - nu har du fat i noget smiley

  • #90   22. aug 2015 #89 ja jeg synes nu også det virker som om dine udtalelser står meget godt i trit med hvad dit intellekt kan bære smiley

  • #91   22. aug 2015 smiley

  • #92   22. aug 2015 smiley

  • #93   24. aug 2015 Jeg kan ikke forstå at det skal være så svært.
    Hvis du kun har A1 har du ikke Kørekort til A2.
    Når du ikke har kørekort er det det samme som at sige at du ikke har førerret til A2.
    Du kan se bøderne i Kørekort-guiden.dk
    Det er 7.000,- 1. gang 5 gang er det 7 dages fængsel eller evt. samfundstjeneste.
    Ved ansvarsskade skal det dokumenteres at du har kørt groft uforsvarligt for at erstatning bortfalder.
    Din egen eventuelle kaskoskade dækkes ikke. Du har ikke kørekort til A2, og må ikke føre det pågældende køretøj. Lidt det samme som hvis du overlader køretøjet til en person der ikke har kørekort eller er spirituspåvirket. Der får du heller ikke kaskoskaden dækket.
    Så enkelt er det.
    Så dem der skriver LAD VÆR. De har ret
    Mvh Keld


  • #95   24. aug 2015 Hej ACE. Det er fint nok at du skriver om fremtiden. Men indtil fremtiden træder i kraft er det nutiden der gælder. Og jeg går ud fra at spørgeren vil vide hvad reglerne og straffen er her og nu, og ikke hvad den evt. måtte være såfremt Færdselsloven ændres fra slutningen af 2016. Mvh Keld

  • #96   24. aug 2015 Hej ACE , man skal passe på hvad man skriver når det er et vigtig emmene smiley ? Du har bare så ret at de skal lade de maskiner de ikke har kort til stå og køre det man må med det kørekort man nu engang har , har man person bil kørekort ved man godt at man skal lade bybussen stå

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #97   24. aug 2015 Men det er folks eget valg, og så må de tage konsekvensen af det valg.

  • #98   24. aug 2015 #95.. svaret på emnestarters spørgsmål står længere oppe.. jeg troede egentlig folk var færdig med at diskutere de facts Steffen kom med (facts burde ikke kunne diskuteres)
    så jeg ville bare lige supplere med lidt nyt info inden for reglerne.. hvordan de måske bliver.

    #96.. jeg ved ikke helt om du joker eller om du egentlig mener man kan sammenligne Bil/bus med MC/MC? Personligt ville jeg være ret ligeglad med de regler der er omkring MC hvis de betød noget for mig, og jeg havde en billig motorcykel. De er et latterligt tegn på, at vores politikere ikke altid ved hvad de stemmer for/på


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #99   24. aug 2015 Helt enig.

    Det er spøjst at folk pludselig er lallende idioter i andres øjne, når de vælger at køre på en for stor MC som 18 årige, hvor de for få år siden siden havde tilladelse til at køre på alt.

    Det er lidt som om politikeres komplet tåbelige regler, dikterer hvad folk mener om hinanden - og der er ikke engang nogle statistikker eller undersøgelser som danner grundlag for de selvsamme regler.


  • #100   24. aug 2015 Lov er nu engang lov og jeg ville blive stjerne tosset hvis en ung godt med for lille kørekort og komplexer kørte ind i mig eller mine , den er faktisk ikke længerer , hvis du vil have noge ændret må det ske politisk , jeg husker da der var fri fart og fordi jeg husker det skal jeg da stadigvæk overholde de fartgrænser vi har idag , så fortidens love kan ikke bruges her , jeg forstår man er træt af de nye stramme regler , men så skriv til politikernes og kom igang , her på siden får du ikke ændret loven , kun lettet frustrationerner

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #101   24. aug 2015 Hvad har fartgrænser lige med størrelsen på kørekortet at gøre?

    Den slags mennesker du beskriver, kan være alt fra 18-80 år gamle og køre på alle cykler, og have alle slags kørekort. smiley

    Uanset hvad, er du og dine dækket.


  • #102   24. aug 2015 Hvorfor er det at folk er så latterligt dårlige til at sammenligne ting? At kører på en for stor mc er ikke det samme som at kører lastbil med bil kørekort. Det, det svarer til at kører på en for står mc svarer til at man i stedet for at kører I en lille bil med 60hk, sætter sig ind i en bil med 200hk, men det er jo fuldt ud lovligt, selvom man ikke har nogen som helst træning i at håndtere en bil med de kræfter, hvorfor er det at man så ikke kan håndtere en motorcykel, uden at skulle punge ud til 3 køreprøver før man må kører på det man vil, det er da dumt...

  • Peer H
    Peer H Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Svar: 9
    #103   25. aug 2015 Hvad er straffen hvis jeg kører lastbil når jeg har kørekort til personbil?
    Er der nu også lavet lovgivning om hvor stor motor der må være i min bil?


  • #105   25. aug 2015 @Johnny B
    Vil du blive mindre stjernetosset, hvis en ung med rette kørekort og komplekser kørte ind i dig og dine?


  • #106   25. aug 2015 Det ville jeg Jeppe.....

  • #107   25. aug 2015 bliver man tosset overhovedet?
    Eller fødes man tosset med en chance for at blive al had overlegen


  • #108   25. aug 2015 Grunden til at jeg ikke har kommenteret herinde i lang tid er, at de fleste kommentarer man får er det rene pjat og vås. De værste kommentarer er fra dem der bare siger: Gør dog som du vil. Hvis du synes at du bare vil køre stor MC så gør dog det. Det er dit valg. Men som andre så nok så klogt siger. HVIS du så dræber et eller flere børn fordi du ikke kan håndtere de mange kræfter. Så er det altså også dit valg. Og var det så det rigtige valg?
    I øvrigt, dem der siger: Gør dog bare, de overtræder også loven. Det er strafbart at opfordre andre til at begå en ulovlig handling. Men da politiet har så travlt med terrorbekæmpelse, fotovogne, henlæggelse af indbruds/tyveri og voldtægtssager, er der vel ikke så stor risiko ved at du/I gør det. Desværre. Jeg ville ønske at politiet havde tid og kræfter til at gå ind og straffe alle dem der går rundt og praler med hvor ulovligt de kører. Låste dem inde og smed nøglen væk.
    Slut


  • #109   25. aug 2015 Hvis der kommet en med a1 på en 60 hk mc gennem byen der kører 50 km/t og forsager en ulykke, og en bagefter med a1 kort på en lovlig maskine med 90km/t og forsager en ulykke, så ved jeg godt hvem idioten er.. Hvis der bliver kørt pænt så er jeg ligeglad med om der bliver kørt på en motorcykel med 1000 hk. Jeg holder ved, hvis man mestrer at køre ordentligt, så ser jeg ingen grund til at overholde idiotiske regler..

  • #110   25. aug 2015 Så Keld du følger loven til punkt og prikke?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #111   25. aug 2015 #108 - Det er rart at se en der aldrig bryder loven, som det jo må være tilfældet med dig.

    ....Nej?? Så i virkeligheden er du rimelig hellig og dobbeltmoralsk nu...

    Det vidste vi egentlig godt... smiley


Kommentér på:
Straf for at køre for stor mc?

Annonce