{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olie service, for meget?
  • #1   5. mar 2021 Det skal nok drænes, det er næsten lige så slemt som for lidt, især hvis det er meget for meget.

  • #3   5. mar 2021 #1 tak
    Jeg dræner lidt

    #2 ja, tog en lille tur og tjekkede olien igen


  • #5   5. mar 2021 Du kan tage en sæbe dispenser der er tom og pumpe det ud ovenfra, hvis det er besværligt at komme til bundproppen smiley

  • #6   5. mar 2021 Hvis du stadig kan se boblen i glasset, så vil jeg mene det er uden betydning smiley

  • #7   5. mar 2021 #5 det trick det lærte jeg også efter jeg stod og sugede det op med et stykke benzinslange og min mund, føj for den lede smiley

  • #8   6. mar 2021 Hej.
    Synes da jeg kan lure at det kun lige er 2mm over og der er en luftboble synlig i glasset stadigvæk.....
    Er det rigtig set ville jeg ikke gøre noget.

    Vh Henrik


  • #9   6. mar 2021 Man kan også bruge en sprøjte og en slange

  • #10   6. mar 2021 Tak for svar allesammen, jeg fik drænet lidt så det nu ser mere rigtigt ud.

  • Ole B
    Ole B Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 2 Svar: 61
    #11   10. mar 2021 Man kan købe en olie suger eller selv lave en vha. en stor injektionssprøjte (fås på apoteket - bare spørg efter et stykke værktøj og ignorer, hvis de kikker underligt på dig) og et stykke slange.

    Man kan også have held af at montere en studs på en dunk eller flaske og og påsætte en slange på den - så kan ved at trykke på flasken og slippe igen ofte lave undertryk nok til at suge olie eller andre vædsker op.


  • Steen R
    Steen R Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 13 Følgere: 2 Svar: 13
    #12   10. mar 2021 Der må hellere være for meget end for lidt.
    Hvis F.eks der er 3 L eller mere på, så har det ikke den store betydning, hvis der skulle være 1/2 L for meget.
    Bare til orientering: olien smører motoren og er med til at køle stemplerne, som stort set kun køles af olien.
    Derfor, hellere lidt for meget end lidt for lidt.
    På denne tid af året er behovet for køling mindre, men en varm sommerdag er det vigtigt med korrekt oliesand.


  • #14   10. mar 2021 For meget olie er ikke godt Steen dermed tvinger du motoren til at æde det olie der ikke er plads til,krumtaphus og gearkasse ventilerer gennem luftfilter og hvis der er for meget olie i så bliver det pisket op og ender i luftfilterkassen og motoren æder det med soddanelser tilfølge

  • Michael N
    Michael N Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 13
    #15   10. mar 2021 For meget olie bliver pisket til skum, derfor ingen smøring, det er en and at det er ok med formeget olie.
    Husk også at olie standen skal måles med varm olie, da det udvider sig, dette kan ses hvis du tjekker din olie henholdsvis kold og varm.


  • Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 35
    #16   10. mar 2021 Problemet er at plejlstangen kan risikere at banke ned i olien og piske olien rundt,detb kræver megen energi og udvikler derfor meget varme, desuden vil den oppiskede pladre vildt rundt i krumtaphuset og belaste olieskraberinge på stemplerne for meget.

  • Ole B
    Ole B Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 2 Svar: 61
    #17   11. mar 2021 Jeg får mange henvendelser fra folk, der klager over deres motor spilder olie - det første jeg så råder dem til er: at afmontere overløbsskruen og lade cyklen stå natten over og dryppe af, da mange hellere fylder lidt for meget på end lidt for lidt eller slet ikke er klar over hvormeget der skal på - eller tror de bare kan fylde på, indtil det begynder at løbe ud ved overløbsskruen uden at tænke på at motoren evt. skal stå i længere tid før olien begynder at komme ud ved overløbsskruen - og så vil olien jo begynde at koge ud alle steder - ja endda helt oppe ved koblingsgrebet kan det finde på at komme ud, så man får velsmurte handsker smiley

    Det bedste er faktisk om cyklen skal tiltes lidt, før det begynder at løbe ud af overløbshullet - så er man sikker på at der ikke er for meget eller for lidt.


  • Steen R
    Steen R Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 13 Følgere: 2 Svar: 13
    #18   24. mar 2021 Jeg er naturligvis enig i, at alt for meget olie ikke er godt.
    Så vil jeg lige rette en misforståelse!
    Motorolie piskes ikke til skum, det er jo netop derfor det er motorolie. Den har bl.a. en kode API, som er en amerikansk standardbetegnelse, som alle olieproducenter bl.a. anvender.
    Gearolie, viskositet 80/90 har ikke den egenskab.
    Og ja, jeg ved godt at mange biler/mc kører med motorolie i gearkassen.
    80/90 gearolie, hvis man tager påfyldningsskruen af, efter en køretur, så er olien skummet lidt!


  • #19   24. mar 2021 #18 Motorolie skummer ikke.... under normale omstændigheder, men hvem ved, hvad der sker, hvis plejlstængerne pisker ned i et overfyldt krumtaphus adskillige tusind gange i minuttet? Kunne det ikke tænkes at få olien til at skumme? Eller er det bare en myte, som flere kilder ukritisk gentager på nettet?

  • Ole B
    Ole B Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 2 Svar: 61
    #20   25. mar 2021 #18/19 Hvis der er for meget olie i bundkar/gearkasse kommer krumtap, gearhjul og kobling til at virke som en hvirvelbremse - og så vil selv motorolie skumme, da det ikke kan nå at falde til ro og afgive den optagne luft + det med indkapslet luft vil få en selvforstærkende effekt.

    Det kan måske gå til bessefarkørsel - men såsnart motoren får lidt omdrejninger er den gal og man opdager det måske for sent, da den jo ellers ikke plejer at fejle noget.


Kommentér på:
Olie service, for meget?

Annonce