{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.280 visninger | Oprettet:

Jonathan T
Jonathan T
Tilmeldt:
26. jun 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Veteran MC uden nøgle - Hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg har i dag købt mig en Honda CX500-B fra 1985.
jeg fik en rigtig god pris da nøglen var blevet væk, og den havde stået i mange år. Dog fik jeg selvfølgelig registreringsattesten med. (sidste ændring i 1998).

Mit spørgsmål er hvad nu?
- Hvem skal jeg kontakte for at få lavet en ny nøgle (lovligt)?
- Hvordan er processen med at få plader på igen når den kommer op og køre?
- hvordan mht. til afgiften, den er vel betalt oprindeligt så gætter bare på der kommer nogle afgifter for de nye plader, men ingen ny reg afgift?
- SKAL man have nogen form for forsikring selvom den holder uden plader?

Jeg hører også meget gerne hvis i har andre råd til når man køber en veteran cykel første gang.

På forhånd tak for jeres svar,

Mvh,
Jonathan Thilo


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Veteran MC uden nøgle - Hjælp
  • #1   9. jun 2021 Ang. nøgle så ville jeg starte med at kontakte Honda eller en forhandler, de kan måske hjælpe.
    Ellers skal du bare have den synet, og købe nummerplade når den er synet. Hvis du har registreringsattesten, så er der betalt afgift, så det er kun en ny nummerplade, og så forsikring.
    Du kan ikke forsikre den uden at den er indregistreret (mener jeg, ring til forsikringsselskab og forhør dig smiley )
    Ellers skal den gamle dame bare have noget kærlighed i form af service, udskift alle væsker, bremsevæske, olie og så videre, og ikke mindst nye dæk smiley


  • #2   9. jun 2021 På med en ny tændingslås. De koster jo næsten gratis. http://www.psje-webshop.dk/index.php/taendingslas-35100-431-037-40-15830-honda-cbx1000-prolink-gl1000-cx500-custom.html

    Og så ellers som Klaus J beskriver m.h.t. syn, service, forsikring og nummerplade.


  • #3   9. jun 2021 Du skal have en prøveplade på til synet.

  • Jonathan T
    Jonathan T Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #4   9. jun 2021 Tusind tak for alle svarene - super fedt med et fælleskab hvor folk er så hjælpsomme smiley

    Kim C - kan man gøre dette “plug’n play”? Tænkte der var noget tyveri sikring i den forstand.

    Ellers et nyt spørgsmål. Hvis man vil modificerer den, hvad kan man så lave og stadig så dem igennem syn uden problemer? Tænker at strippe den lidt, skifte forlygte, fjerne blinklys (hvis man må det), sæde, nummerplade holder, bag støddæmper og lidt.

    Er der noget jeg skal være opmærksom på her?


  • #5   9. jun 2021 Inden du laver alt for meget gøjl, så få den synet først. Andre lygter skal være E-godkendt, gerne med en tysk TüV godkendelse. Den er sikkert typegodkendt med blinklys, så de skal være der. Og lad være med at montere LED-lys før syn smiley

  • #6   9. jun 2021 Jeg vil også helt klart forslå en ny tendingslås. De er billige og så er du også sikker på ikke lige at få problemer med "tændingslåsbund problemet" det kan ske, at rotoren i bunden af låsen bliver defekt. Jeg har prøvet det på min og så funger naturligvis intet...

  • Jonathan T
    Jonathan T Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #7   9. jun 2021 Hej MJ,
    Tak for rådet. Som jeg spurgte Kim om tidligere.
    Er det lige til at skifte, eller kræver det at man skiller meget ad?
    Har I erfaringer med tændingslåse så billige som 271 kr?


  • #8   10. jun 2021 Skiftede engang tændingslås på en af mine Kina-cykler - det var stort set plug and play. Gætter på at det også er det med en CX500 smiley

  • Peter S
    Peter S Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 18
    #9   10. jun 2021 Du kan få brand og tyveri forsikring, om det kan betale sig det ved jeg så ikke. Du kan sige til forsikringsselskab den bruges som crosse, den skal dog opbevares som var det en crosser, den må ikke bare stå på gaden. Importerede et efterår en GSXR1000, forsikrings damen fortalte mig at man ikke kunne få forsikring uden reg. attest, fortalte hende at den ikke skulle indregistreres men bruges til motorcross, det kunne hun godt se, så jeg fik brand og tyveri forsikring. God vind med projektet.

  • #10   11. jun 2021 Yeps låsen er plug & play. Af med den gamle, ledninger over på den nye lås, og det er det.


  • #11   11. jun 2021 Når du engang har fået liv i den og det kunne måske godt tage lidt tid smiley så afsted til syn og hjem i garagen med den og så bygger du.
    Hvis du ikke skærer i stellet, så er der fri leg og de kreative evner kan slippes løs.
    Men husk, hvis du vil have den veteranforsikret, så skal den være tæt på original.
    Du skal først have en forsikring når den skal på plade.


  • #12   12. jun 2021 Du ka prøve at finde nøglenr ,på sådan en gyllepumpe ka det være du ska pille tændingslås af og nummeret står ned af den forchromede dæksel-men du mangler vel også nøgle til sædelås?det ka være de er ens og der ka nummer være til at læse udefra.
    store nøgle mestre ka lave nøgler på nummer-evt dani
    Du kommer til at gi lidt mer for sådan en nøgle da de ska ha mønster fra et sted der koster lidt at være mæ på.
    nok 120-150 kr


  • Jonathan T
    Jonathan T Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #13   13. jun 2021 Hej Ole #11,

    Jeg har prøvet at læse lidt på ombygningen og synes det er svært at gennemskue helt. Måske du kan hjælpe med at afklare.

    Min plan er følgende:
    - Afmontering af baglygte/nummerpladeholder. Montering af fladt sæde, UDEN at skære noget af stellet fra. montering af ny baglygte + nummerpladeholder.
    - "Restorering" af: motor, karburator, bagdæmpere, udstødning, hjul, bremser.
    - udskiftning af styr + instrumentbord/speedometer

    ellers bare normal service af kabler, elektronik, væsker osv.

    Kan man få disse modifikationer igennem et syn uden diverse "rapporter" og er det for meget i forhold til veteranstatusen? Hvordan i forhold til de har 12 måneder som SKAM og SKAT snakker meget om. Går mine modifikationer under dette, eller har jeg frit slag i forhold til hvor meget af det som jeg vil lave i år?

    Hvordan er det i forhold til hvis man tager den igennem syn når den kører, og så ombygger derefter? hvor ofte stopper politiet folk og undersøger dette? er selv ALDRIG blevet stoppet på andre mc.

    På forhånd tak for svar smiley


  • #14   14. jun 2021 Det er en ældre mc, så det bliver ikke noget problem at syne den, med det du beskriver.
    Ang. forsikring, så ser selskaberne forskellig på det med originalitet.
    Men send den ind og vent på deres svar, for de sidder ikke med lup og briller og nærstuderer.
    Go´fornøjelse smiley


Kommentér på:
Veteran MC uden nøgle - Hjælp

Annonce