{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
634 visninger | Oprettet:

Hvorfor skal en lille motor, have mere service? {{forumTopicSubject}}

Som IKKE mekanikker, så må jeg spørge jer her smiley
Jeg troede ikke, jeg skulle have et køretøj, med MC plade igen. Men grundet forskellige ting, så måtte jeg have mig, en pendler scooter. En lille mc scooter.

Den har sølle 155cc og er fin nok, som transportmiddel. Men efter manualen, skal den til service, for hver 4000 km. Det er en Yamaha Nmax 155 og den har hele 4 ventiler, på den ene cylinder. Jeg mener også, den skal have tjekket ventiler, for hver 4000 km.

Som jeg har hørt det, så mht ventilerne, så er det første service og justering af disse, som er "det vigtigste", fordi motoren er så ny. Hvad er jeres erfaring med ventiler og små motorer?

Kommentarer på:  Hvorfor skal en lille motor, have mere service?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 264 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 66 Svar: 20.339
    #1   13. jul At fabrikanten ved bedst........... smiley

Hyppigere service, handler oftest om lille oliemængde og mange omdrejninger under normale driftforhold.

Den smadrer olien hurtigere, og der er mindre af det.

Ventilkontrol er vigtigt. Det er det altid.

Står de for løst, klaprer de og kan ødelægge vippearme, knast og toppen af ventilstammen.
    Står de for stramt, lukker de ikke ordentligt. Udstødningsventiler brænder af. Motoren vil ikke starte eller køre ordentligt hvis indsugningsventilerne ikke lukker ordentligt.

Måske du skulle have sat dig lidt bedre ind i hvad du købte. smiley

• #2   13. jul Kig i instruktionsbogen. Tror ventilkontrol er ved 8.000km. Og det korte interval skyldes nok, at den er med stilleskruer og ikke shims.
    Det korte interval på olie skyldes kapaciteten ikke er så stor.

• Anders L
    Anders L Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 20 Emner: 6 Svar: 60
    #3   13. jul Er det ikke pr. 10.000km den skal serviceres?

profilbillede
  • Anders L
    Anders L Tilmeldt:
    sep 2020

#4   13. jul Hvis det er rigtigt med 4000km pr. service ville jeg få lavet de to første service(1000km og 5000km) ved Yamaha og så derefter skrotte garantien og køre efter det 10.000km interval.

Hvis det er pr. 10.000km som mc revyen skriver, så ville jeg bare holde mig til det og lade Yamaha skrue på den ved hver 10.000km så længe der er garanti på den.

Husk og sprøjt noget beskyttelse på dit kronrør og forgaffel. Ja faktisk alt metal oppe under frontkåben skal have en tur med enten noget wd40, fedt, afc50 eller whatever. De ruster som en i fuck. Evt et stykke ekstra forskærm på som kan tage sprattet og holde den bedre ren og tør.

Tjek hvad deres service intervaller er i England og USA på maskinen, hvis de er højere så kan du bare køre efter det. Ofte så kan olie kun holde til 6000km i den danske manual, men sørme til 10.000km når teksten står på engelsk. Smart.

• Anders L
    Anders L Tilmeldt:
    sep 2020

#5   13. jul Mht. intervallerne på små motorer..
    Tænk på en båd, den starter man og giver fuld smadder. Tænk på en scooter, den starter man og giver fuld smadder. Tænk på en lille mc, den starter man og giver fuld smadder.
    Tænk på en bil, det er sjældent man starter den og giver fuld smadder. Tænk på en lastbil, det er sjældent man starter den og giver fuld smadder. Tænk på en stor mc, det er sjældent man starter den og giver fuld smadder.
    Og oveni dét kommer så den mindre olie kapacitet samt de højere omdrejninger kontra en stor motor.
    3 liter olie er længere tid om at blive nedbrudt og beskidt end 800ml.

• #6   14. jul Det faktisk ikke fordi, at den kører med SÅ høje omdrejninger:-) De første par km, kører jeg ikke særlig hurtigt. Og når jeg kommer på landevejen, ligger jeg på omkring 100 på klokken. Og jeg har prøvet i medvind, at få den til at vise 120 på speedo. Og den lyder forbavsende "ikke presset", selv med 120 km/t (måske lige over 110 ægte km/t) smiley

Men det med den lille oliemængde, giver nok grund til at skifte den, ret så ofte

Kommentér på:
Hvorfor skal en lille motor, have mere service?

x