{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
912 visninger | Oprettet:

Hvorfor skal en lille motor, have mere service? {{forumTopicSubject}}

Som IKKE mekanikker, så må jeg spørge jer her smiley
Jeg troede ikke, jeg skulle have et køretøj, med MC plade igen. Men grundet forskellige ting, så måtte jeg have mig, en pendler scooter. En lille mc scooter.

Den har sølle 155cc og er fin nok, som transportmiddel. Men efter manualen, skal den til service, for hver 4000 km. Det er en Yamaha Nmax 155 og den har hele 4 ventiler, på den ene cylinder. Jeg mener også, den skal have tjekket ventiler, for hver 4000 km.

Som jeg har hørt det, så mht ventilerne, så er det første service og justering af disse, som er "det vigtigste", fordi motoren er så ny. Hvad er jeres erfaring med ventiler og små motorer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor skal en lille motor, have mere service?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   13. jul 2021 At fabrikanten ved bedst........... smiley

    Hyppigere service, handler oftest om lille oliemængde og mange omdrejninger under normale driftforhold.

    Den smadrer olien hurtigere, og der er mindre af det.

    Ventilkontrol er vigtigt. Det er det altid.

    Står de for løst, klaprer de og kan ødelægge vippearme, knast og toppen af ventilstammen.
    Står de for stramt, lukker de ikke ordentligt. Udstødningsventiler brænder af. Motoren vil ikke starte eller køre ordentligt hvis indsugningsventilerne ikke lukker ordentligt.

    Måske du skulle have sat dig lidt bedre ind i hvad du købte. smiley


  • #2   13. jul 2021 Kig i instruktionsbogen. Tror ventilkontrol er ved 8.000km. Og det korte interval skyldes nok, at den er med stilleskruer og ikke shims.
    Det korte interval på olie skyldes kapaciteten ikke er så stor.


  • #6   14. jul 2021 Det faktisk ikke fordi, at den kører med SÅ høje omdrejninger:-) De første par km, kører jeg ikke særlig hurtigt. Og når jeg kommer på landevejen, ligger jeg på omkring 100 på klokken. Og jeg har prøvet i medvind, at få den til at vise 120 på speedo. Og den lyder forbavsende "ikke presset", selv med 120 km/t (måske lige over 110 ægte km/t) smiley

    Men det med den lille oliemængde, giver nok grund til at skifte den, ret så ofte


Kommentér på:
Hvorfor skal en lille motor, have mere service?

Annonce