{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.687 visninger | Oprettet:

Stefan Noer
Stefan Noer
Tilmeldt:
17. jan 2018
Følgere: 11 Emner: 10 Svar: 28

Gigt fra mc kørsel {{forumTopicSubject}}

Hej derude smiley
Jeg har et lidt atypisk spørgsmål, som jeg simpelthen ikke kan finde svar på. Både min far og farfar har altid svoret, at hvis man ikke sørger for at køre med vindtæt tøj, så får man får gigt af alt det træk man får når man kører. Kan det virkelig passe?

Det skal lige siges, at jeg ikke leder efter et svar, der retfærdiggøre at køre uden udstyr, jeg kører altid selv med fuldt gear og vindtæt tøj. Er simpelthen bare nysgerrig på om det kan være rigtigt, da jeg ikke kan finde noget om det på nettet, men de selv mener de kender flere det er sket for smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gigt fra mc kørsel
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   2. okt 2021 Når man bevæger kolde led, fremmer det gigt - så der er en vis sandhed i det.

    Men alle mennesker er forskellige, så ingen kan sige hvornår det sker for netop dig eller mig, og hvor smertefuldt det ender med at være...


  • #2   2. okt 2021 Der er flere gamle talemåder, der nok ikke holder helt vand. F.eks. hvis du sidder og læser ved for svagt lys, ødelægger du dine øjne.
    Udover hvad Sajmon siger, er det også sådan, at hvis du allerede har gigt, er du nok mere følsom overfor kulde, og altså kan få ondt i leddene i kulden.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #3   2. okt 2021 #2 - Ja det har du ret i.

    Problemet er jo at på den ene side KAN MAN IKKE få erfaringer fra andre mennesker - og på den anden side kan man heller ikke første leve et liv hvor man er uforsigtig og får gigt, og så leve et hvor man passer på sig selv, for sammenligningens skyld. smiley

    Man har EN chance, så få det bedste ud af det. Det gør man ved at passe på sig selv, og så krydre med skødeløshed, så det bliver ved med at være spændende at være i live. smiley


  • #4   4. okt 2021 Omvendt, - efter 2 x 6 timers tour på tværs af landet denne regnvåde og stormende weekend, er det lækkert og vist ikke særligt gigt fremmende at kunne køre afslappet, varm og tør - til man stiger af dyret.. smiley

  • #5   5. okt 2021 Nu er det sdan, at Gigt er en fællesbetegnelse for (som jeg husker det) 272 forskellige diagnoser.
    Den mest almindelige er slidgigt, dr som navnet antyder kommer af slid. Når brusken i leddet nedbrydes kommer der ganske smertefuld kontakt.
    Leddegigt er en auto immun sygdom - Det er dit imun system der overreagerer, og ødelægger led.

    Jeg har lidt svært ved direkte at vse sammenhængen til dårlig påklædning.

    mvh
    Edvard Korsbæk - I denne sammenhæng kredsformand for gigtforeningens sydvestjyllands kreds


  • #6   5. okt 2021 #5
    Har også selv virkelig svært ved at se en sammenhæng, men de gamle hoveder derhjemme insisterer på at det er rigtigt, men med ingen hverken på google eller herinde, der kan bekræfte at man kan få gigt fra vind ved mc-kørsel, må jeg jo fortælle dem, at de højst sandsynligt tager fejl smiley


  • #7   6. okt 2021 Gå ind på:

    https://www.gigtforeningen.dk/viden-om-gigt/

    Skrevet på et forståeligt sprog med megen viden (Vi bruger et to cifret millionbeløb årligt på forskning). Og lad de gamle læse det også.


  • #8   12. okt 2021 Gigt er som regel genetisk betinget, på samme måde som kræft er det.
    Ellers kan du jo prøve at spørge Gigtforeningen om de har noget videnskab på området.
    Her inde er der helt sikkert ingen læger der har speciale i den slags smiley smiley


Kommentér på:
Gigt fra mc kørsel

Annonce