{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
535 visninger | Oprettet:

Høj forskærm eller ej...!? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har lagt mærke til, at mange off road-orienterede motorcykler har en højt placeret forskærm, så der er mere plads mellem dæk og skærm.

Så vidt jeg forstår, er idéen, at mudder ikke kan hobe sig op og i værste fald blokere forhjulet.

Det giver meget god mening, men hvad er så idéen med sådan en mellemting, hvor den forreste del af skærmen sidder højt, men den bagerste del sidder "normalt" placeret helt nede ved dækket (se vedhæftet foto)? Det skulle vel give samme problem med at mudder hober sig op?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Høj forskærm eller ej...!?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   5. jul 2022 Det beskytter køleren mod sten osv. På cykler med ingen lav forskærm, sidder der normalt 2 kølere, så der ikke sker noget ved at forhjulet smider lort op.

    Sådan en på billedet kører jo i 99 ud af 100 tilfælde ikke i jord - men i værste fald på grusveje... smiley


  • #2   5. jul 2022 Jeg er med på, at det nok er de færreste adventure-cykler der "nogensinde møder mere udfordrende terræn end perlegruset i indkørslen", som den gode Klavs Lyngfeldt vist engang skrev om en V-Strom i MC-revyen smiley

    Men hvis vi nu forestiller os, at man faktisk kører i nok mudder til at have brug for en høj forskærm, ødelægger det så ikke effekten, at den bageste del sidder lavt? Jeg forstår udmærket fordelen ved at den bedre beskytter køleren, men kunne man så ikke lige så godt placere hele skærmen lavt?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #3   5. jul 2022 Jo mindre mulighed for at fylde en forskærm med jord, jo bedre...

    Jeg tænker det er ideen.


  • #4   5. jul 2022 Ja ok, så lidt et kompromis måske...

  • #5   5. jul 2022 Den høje skærm tager også en del vandsprøjt, så man ikke får så meget op på forlygte, kåbeglas og fører. Til en del cykler findes også en forlænger til den nederste skærm, så man kan undgå sprøjt op på motor/køler. https://accessories.hitchcocksmotorcycles.com/43365?ref_page=Himalayan

  • #6   5. jul 2022 Ja, ok. Det ser bare vildt meget federe ud med en hel høj forskærm - og mon ikke det for mange reelt er den primære grund til at montere den smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #7   5. jul 2022 Jo det er også vigtigere at se godt ud på MC, end at ens køler er tæt. smiley

  • #8   5. jul 2022 Det er nok mest udsende , på moto cross sider de også høj men ville nu nødig køre hjulene så fulde at de blev fulde smiley

  • #9   5. jul 2022 Der er fordele og ulemper smiley

  • #10   5. jul 2022 Jeg tror nu nok de fleste høje er standart fra fabrikken.
    Udseendet betyder rigtig meget for mange.
    En ting der ofte har undret mig når vi kører en fællestur om aftenen er, at rigtig mange af især de store BMW GS-ere og lignende altid kører med store sidetasker og topbokse. Nærmest som om de er forberedt på en jordomrejse, selv om de kun skal forbi ishuset. smiley
    Gad vide hvad de medbringer?


  • #11   5. jul 2022 Hvis nu man på vej til is-huset ombestemmer sig og hellere vil til Malawi, så er det jo superærgerligt at have efterladt taskerne derhjemme smiley

    Ej, jeg kører faktisk næsten altid selv rundt med store sidetasker (til gengæld på ingen måde på en GS'er eller noget der ligner). Jeg bruger tit cyklen som reelt transportmiddel, og så er det rart at have et 'bagagerum' til små-indkøb, til at låse hjelmen inde mens jeg går ærinder, til tasken jeg har med på arbejde etc.


Kommentér på:
Høj forskærm eller ej...!?

Annonce